Strana 1 z 2
-
Před 10 lety vyšla NVIDIA GTX 480 FERMI
– příšerná karta ukázala, že marketing je více než GPU
2010 byl poslední rok, kdy se AMD přiblížilo podílu NVIDIA. Jenže v té době už úřadoval marketing.
Bývaly časy, kdy AMD a NVIDIA bojovali skutečně na ostří nože, technologicky i vším velmi vyrovnaně. Bohužel, to se na konci první dekády tohoto století změnilo, když NVIDIA pochopila, že není tak důležité to, co konkrétní GPU a grafická karta umí a nabízí, ale to, o čem dokáže přesvědčit marketingem uživatele a zákazníky. Není to prostě kvalita, výkonu ani cena GPU samotného, která prodává, ale marketing. A tehdy se začal lámat chleba.
NVIDIA a AMD byly velikostně srovnatelné společnosti a grafické divize utrácely podobně ve vývoji, ovšem velký rozdíl panoval ve výdajích, stylu a efektivitě marketingu. NVIDIA tlačila na marketing mnohem více než AMD a na trhu to začalo být vidět. Objektivně i měřitelně mělo přitom AMD stále lepší grafické karty, někdy i zásadně a za mnohem lepší ceny. AMD také většinu let dominovala pozicí výrobce vůbec nejvýkonnější grafické karty na trhu. Jenže marketingově byla vedle NVIDIA prakticky neviditelná. NVIDIA navíc začala s do té doby nevídaně agresivním marketingem, který se často uchyloval vyloženě k lhaní a přehánění, nesplnitelným slibům a novináři, kteří na to poukazovali byli cíleně pronásledováni a pomlouváni. Zkrátka kdo nepsal tak, jak marketing NVIDIA chce, ten byl nepřítel. A lhát novinářům do očí se zástupci firmy neštítili. Z vlastní zkušenosti musím říci, že to bylo poprvé, co jsem se s touhle praxí ze strany nějaké firmy takhle okatě setkal. Stejný člověk mě tvrdil něco, co o týden později naprosto popíral a říkal, že to nikdy neříkal a já jsem ten špatný atd. prostě příšerná věc a od té doby nemám pocit, že by se přístup NVIDIA změnil. Ostatně proč taky. Na zákazníky funguje.
Bohužel pro nás a celý trh, přístup NVIDIA se vyplatil a vyplácí i nadále. Není důležitá kvalita, výhodnost ani cena GPU a schopnosti grafických karet. Důležité je „správné“ logo a to, o čem vás ta která firma dokáže marketingově přesvědčit, že je pro vás nejlepší. NVIDIA si vyzkoušela v praxi, o co je marketing důležitější, než kvalitní produkt, zejména před deseti lety. Na konci března 2010 NVIDIA představila „FERMI“ architekturu a s ní grafickou kartu GTX 480. A byl to velký průšvih.
(computerbase.de)
Karta sice dokázala překonat jednojádrový Radeon HD 5870 o 5-10%, ale zdaleka nestačila na špičkovou duální Radeon HD 5970, která byla i o více jak 30% v průměru lepší. Ale nešlo jen o ten výkon.
(computerbase.de)
GTX 480 vstoupila do podvědomí jako přímotop. Duální grafiky AMD byly samozřejmě hodně náročné, ale GTX 480 je spotřebou ještě překonala. V soudobém testu žrala sestava s GTX 480 neuvěřitelných 452W, což v roce 2010 vyráželo dech, protože chlazení PC zdaleka nebylo na úrovni současných možností natož provozních vlastností z hlediska tichého provozu. Karta ale žrala o 60W více než podstatně výkonnější duální Radeon HD 5970 a hlavně o 48% více, než jen o 5-10% slabší jednojádrový Radeon HD 5870. Ten navíc dorazil na trh o téměř ¾ roku dříve a stál 379 dolarů, zatímco NVIDIA GTX 480 stála 499 dolarů!
Ale i tak dokázala být na trhu úspěšná. NVIDIA totiž pochopila, že nemá smysl investovat do dobrého produktu za lepší cenu, ale do marketingu, který uživatelům řekne, co chtějí slyšet ...
|