Strana 2 z 2
- GTX 480 dokázala uspět, ačkoliv byla špatným produktem.
Marketing NVIDIA tehdy opravdu dřel. Vzpomínám si, že zpocení zástupci NVIDIA objížděli i ČR se speciální sestavou s masivní těžkou PC skříní, kde řvaly naplno všechny ventilátory a markeťáci se je vedle snažili při prezentaci přeřvávat před přítomnými nákupčími, vychvalující úžasný výkon a vlastnosti nové GTX 480 (nejlépe ve dvojici) a jak AMD nic takového nemá (doslova). Bylo to vážně směšné. Smích nás ale přešel, když jsme karty v průběhu léta dostaly na test a ony se v zátěži jednoduše vypínaly. Jejich chlazení jednoduše nestačilo, protože v létě je samozřejmě v mnoha bytech o poznání tepleji než v březnu. Byla to strašná karta, a to nemluvím o z výroby vadných kusech, které v době uvedení existovaly.
GTX 480 byla opravdu strašná karta, jeden z nejhorších produktů novodobé NVIDIA. Ve všech ohledech horší, než konkurenční Radeon nabídka, nicméně už v té době se ukázalo, že to není o tom, jaká karta reálně je, ale jaký je marketing kolem ní. Celá série NVIDIA GTX 400 byla prostě horší než HD 5000 série, mnozí zákazníci to věděli, a tak podíl AMD vystoupal až ke 44,5%, zatímco NVIDIA ztratila k 54,3%. To byla polovina roku 2010, a také nejtěsnější souboj AMD a NVIDIA z hlediska podílu na trhu od té doby až doposud. Nikdy později už to na trhu tak vyrovnané z hlediska prodejů nebylo.
Ale jak vidíte, ani když AMD mělo jasně lepší grafiky a NVIDIA nabízela příšerné topivé, žravé a předražené GTX 400 v čele s přímotopem GTX 480, tak to nestačilo na většinový podíl. Většina zákazníků je snadno ovlivnitelná marketingem a ten prodává. NVIDIA to věděla, takže investovala do něj a vyplatilo se. Dokázala prodávat víc karet a GTX 400 byly tedy docela úspěšné. Byly sice horší a dražší, než co nabízela Radeon konkurence, ale na tom ani v dnešní době vlastně nezáleží. NVIDIA nakonec po 8 měsících vydala GTX 580, která napravila situaci a opravila ty nejzásadnější nedostatky GTX 480, ale stejně se nedá říci, že by nějak výrazně překonávala konkurenční AMD, které stále mělo nejvýkonnější grafiky na trhu a stále vše nabízela za lepší ceny. NVIDIA už ale měla vyzkoušeno, jaká je síla a význam marketingu v praxi.
A o to více do něj v následujících letech investovala, což jí umožnilo udržovat si většinový podíl na trhu. AMD razilo (a stále razí) jinou strategii. Investovalo do lepších technologií, modernější výroby, pamětí, kdy často nasazovala nové technologie o 1-2 roky dříve než NV. A hlavně investovala do lepšího poměru cena/výkon pro zákazníka, tedy obětovala své marže a tedy peníze, které by mohla použít pro silnější marketing ve prospěch nižších a lepších cen karet pro zákazníky. Výsledkem ale nakonec nebyly lepší prodeje. Naopak AMD prodávalo méně karet než NVIDIA a současně s nižší marží. To výrazně ovlivnilo celou minulou dekádu a zásadně přispělo k situaci, která vznikla a na trhu stále přetrvává. Je otázkou, zda se AMD poučilo.
Každopádně porazit marketing NVIDIA bude těžké. Lidi si zvykli na lhaní a přehánění, čemuž u NV říkají agresivní marketing. NVIDIA ustála odhalení jejích praktik kolem GPP partnerského programu, kdy se snažila ukrást výrobcům grafik jejich značky pro sebe a zlikvidovat konkurenční prostředí. NVIDIA ustála i cenovou politiku předražených RTX 2000 karet, kdy zneužila situace na trhu a prostě napálila ceny a prodávala stejný klasický herní výkon na kartě nové generace dráže než stejný výkon na kartě staré generace. A mnozí zákazníci jen pokrčili rameny a prachy jí za to vysolili. Pominout nemůžeme ani sliby kolem RTX apod., kdy ani po roce a půl nejsou věci tam, kde NVIDIA při vydání tvrdila že hned budou, protože jak nám šéf NV při vydání karet asi 1000x zopakoval, všechno prostě funguje. A pokud se někdo diví, že psát o NVIDIA objektivně je prostě problém, protože narážíte na neustále nějaké negativní věci a chyba není u mě a dalších novinářů, kteří prostě říkáme, jak věci jsou. Základy současné situace byly položeny prostě už před lety a speciálně na příkladu GTX 480, která před těmi 10 lety vyšla, se ukázalo, že ne lepší produkty, ale lepší marketing na zákazníky platí. Prakticky se vyplatí mít na trhu horší a dražší produkt, než lepší za lepší peníze ale s o to horším marketingem a propagací.
Takže zavzpomínejme na GTX 480, situace je dokonce horší jak před lety, protože dneska už jsou někteří zákazníci a uživatelé tak mimo, že se budou do krve v diskusích a všude bít za horší produkty za horší cenu a vůbec jim to nepřijde divný. Já osobně doufám, že nás čeká výrazné vyrovnání situace na trhu mezi AMD a NVIDIA, alespoň z pohledu výkonů a podílů. Z pohledu marketingu nevěřím, protože styl NVIDIA je dost odlišný od většiny a každá firma je jiná. AMD určitě nebude nikdy tak agresivní v marketingu, ale je viditelnější, než bývala. Současně u NV proběhla velká změna, když firmu opustil klíčový tvůrce technického marketingu společnosti, který jej utvářel více než dekádu a přešel do Intelu.
Uvidíme, nová generace grafických karet je na cestě a letos se můžeme těšit na souboj velkého NAVI „Radeon RX 6000“ proti NVIDIA RTX 3000 sérii. A nikde není napsáno, že se nemůže opakovat situace GTX 480, tedy že se nová generace grafik NVIDIA nepovede vlivem staršího méně vyspělého výrobního procesu, který bude muset jít na hranici možností s takty atd. Takže zavzpomínejme na GTX 480 „FERMI-TERMI“, já tu někde nějakou snad i mám, ale pravděpodobně upečenou a dobře si vzpomínám na to trápení, když jsem ji zkoušel uprostřed léta provozovat. Dnes není problém tiše a účinně chladit mnohem náročnější grafiky, ale tehdy to bylo s chlazením úplně jiná epocha ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|