Před 9 lety přišla na svět první grafická DX9 karta – ATI Radeon 9700. Letos dorazí první s PCIe 3.0 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 19 červenec 2011
altAno, už je to tak. DirectX9 éra zahájila přesně před 9 lety a opouští nás jen pomalu.

 

 

 

 

18.7.2002 přišla na svět první grafická karta s DirectX9. Pod kódovým označením R300 společnost ATI oznámila grafickou kartu Radeon 9700. Novinka disponovala do té doby nevídaně pokročilými a propracovanými technologiemi, které se s vylepšeními používají v nejširší míře až do dnešních dní. Díky podpora DX9 nabízel Radeon HD 9700 podporu mnoha novým efektům a díky architektuře a vysoké účinnosti dominoval i ve starší DX8, přičemž tehdejší vlajková loď konkurence, NVIDIA GeForce Ti-4600 zaostávala výkonem o brutálních 50% v DX8 a samozřejmě DX9 neuměla. NV nabídla svou DX9 grafiku až o téměř rok později a zdaleka se nemohla s Radeonem 9700 měřit.

(ATI Radeon 9700 AGP)

Pro zajímavost, Radeon 9700 měl grafické jádro R300, které bylo vyráběno 150nm a mělo pouhých 107milionů tranzistorů. Jeho frekvence byla 325MHz. Karta ale měla 256 bit sběrnici až 256MB DDR pamětí na frekvenci 650MHz. Podporovala také nativně rozhraní AGP 8x. Výkonový rozdíl ve všech oblastech byl více než dvojnásobný ve srovnání s nejlepší grafickou kartou konkurence a trojnásobný s předchozí generací ATI 8000. Cena karty se pohybovala kolem 10 000 korun.

  • V roce 2011 už prim hrají DX11 grafiky a dorazí první s PCIe3.0

DX9 se nás stále drží, i když přeci jen už začíná stále rychleji ustupovat do pozadí. Zatímco u DX10 se role ATI a NVIDIA vyměnily a NVIDIA představila DX10 grafiku dříve a lepší než AMD, u DirectX11 se zase zopakovala situace s DX9. AMD výrazně dříve představilo lepší a efektivnější DX11 grafiky než NVIDIA. A zatím se zdá, že si náskok udrží i nadále.

AMD totiž zatím tvrdí, že se nové Radeon HD 7000 grafické karty představí již letos. A má jít o první nativní PCIexpress 3.0 grafiky na trhu. K tomu přičtěte zbrusu novou architekturu, která představuje zcela novou kapitolu, nemluvě o 28nm výrobním procesu. Pokud se to AMD podaří, bude to opět znamenat několika měsíční náskok před konkurencí, která už potvrdila, že od ní nové grafiky nové architektury na 28nm můžeme čekat až v roce 2012. Reálně to vypadá, že bychom se 28nm grafik NVIDIA architektury KEPLER, měli dočkat na trhu někdy na přelomu března-dubna. Nové AMD HD 7000 grafiky na 28nm vypadají zatím reálně na listopad, i když se mluví o tom, že některé HD 7000, pravděpodobně ale na 40nm, přijdou už v září.

Na konci roku až ale budou desky s podporou PCIexpress 3.0, i když nativní podpora ze strany čipsetů-procesorů, se zatím asi odloží, desky už přicházejí na trh. Otázkou je, zda z kombinace PCIe3.0 deska a PCIe3.0 grafika, bude plynout nějaká výhoda a případně jak velká.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Anonymní  2011-07-19 13:33:29

krása...ještě by mě zajmala spotřeba...

vypadá to, že si nVidia zase nechá ujet vánoce...i když většina lidí zajde do electro worldu a koupí si počítač s GT 240 a Athlonem X2 v super akci jen za 14000
kF3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 13:50:53
avatar
o to lepsie pre nas... aspon nam ostane viac veciciek typu 5830/5850 xtreme
supervisor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 15:26:37
avatar
Z těch lidí já rostu oni si můžou koupit u mě PC za 15k a pošlape jim na tom všechno a ne oni si koupí PC z elektro***** a myslí si, jak mají vykonné pc a jak hrozně ušetřili. No já se jim potom směju, když si různé hry sotva pustí a nedej bože, když se jim rozbije mechanika a oni 29dní čekají na pc až se jim vrátí z reklamace.
d.strachal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 15:38:31
avatar
Přesně. Nechápu ty lidi
Lukeee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 07:37:03
avatar
Přesně ... já bych mohl jmenovat takových lidí. Není nad to si poskládat svoje vlastní PC. Hlavně že vím, co od něj mohu očekávat.
Ale zase znám magora co si na AMD motherboardku koupil Core-i5 a takovou frekvenci DDR3 pamětí, která mu deska nepodporovala. Hlavně že se trefil s vykonou ATI HD řady 5xxx ..... ta mu kupodivu do PCI-e seděla snad jako jediná. Pro tyto „amatéry“ je vážně lepší sestava z Electro Worldu
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 14:34:33
avatar
Sice to byl DX9 čip, ale dneska byste si s ním moc nezahráli, protože to byl shader model 2.0. Dnešní hry jsou dělané na DX9.0c - shader model 3.0 a první kartou která uměla DX9.0c byla tuším X1800 XT
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 23:19:43
avatar
SM3 uměli první GF6800, však jsem si kvůli FarCry kupoval 6600GT která uměla HDR, hned ta hra pak vypadala jinak.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 16:59:58
avatar
ha to máš asi pravdu, Nvidia ATI v DX9.0c předběhla. Sám jsem měl GF6600GT, ATI se s X700 proti ní těžce nechytalo a mělo navíc starou verzi DX9.0b. Každopádně myslím že Far Cry DX9.0c neumělo, ale možná to pak přidali v nějakém patchi.
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 20:59:34
avatar
v základu ne, nejdřív přišel patch na HDR a později i 64b verze
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-22 09:42:56

A presne takto som sa ja "okašlal" s X800 XT PE, ktorá stála na svoju dobu 15 litrov. Všade v recenziách bolo písané, že to nie je taká veľká nevýhoda nepítomnosti DX9.0c oproti GF 6800, lebo hry aj tak neexistujú a bla bla bla...

A keď prišli, tak som bol v prdeli, lebo mi nepomohlo ani to že mám high-end ...

Inak ATi bol a asi vždy lídrom v uvádzaní nových technológií a predbehli aj MS v reálnom uvedení nového DX. Len vtedy im to moc "nevyšlo". Nehovoriac, že stihli ešte vydať X850 sériu s DX 9.0b ...
fastplus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 14:37:17

No velky a krasny skok ked sa obzrieme do minuloasti je uz len asi na pobavenie ake to boli dela karty a ked o 10 rokou je tu uz o 100 nasobne vadssi vykon a stale si hovorime ze grafickeho vykonu nieje nikdy dost . Inak to bude dost velky masaker je to nova architektura novy vyrobny proces to by sa nemuselo podarit ale dufam ze pani inzinieri z AMD to maju uz dobre zmaknute a nebude ziaden problem . Napr ako z dlho ocakavanym Bulldozerom ked nova architektura + novy vyrobny proces neni taka vyhra drzim palce nech to AMD vyde velmi sa tesim na testy vykonou .
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 14:47:48
avatar
Jaktože nemá první koment k článku o PCIe 3.0 Bohumil Stejskal?
Paulie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 15:34:23

DD na tvou posledni větu ti odpovím...
Dnešní GPU nevyužijí ani propustností PCIe 2.1 natož 3.0
d.strachal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 15:40:07
avatar
Ale nějakej pokrok musí bejt. Dyť PCIe 2.0 je tu snáma hodně dlouho
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 16:46:58
avatar
Ještě nejsem z oboru týhle "micro elektrotechniky" ale o kolik víc dokáže PCIe 3.0 krmit naše miláčky? (pokud je tam rozdíl)
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 18:23:06

A to ho někdo přeskočí.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 18:45:04
avatar
Tak vlastnikem 9700 jsem byl i ja, ikdyz jsem ji nekupoval jako novinku. A co se tyce PCIe 3.0 ... nejak me to netrapi
Stillson [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 19:03:15
avatar
Pamatuju,jak jsem se s 9800Pro všude vytahoval a kamarádi ke mě chodili hrát protože jim to na GeForce nešlo a trvá to do teď (teda nééé na 9800 samozřejmě)
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 23:33:52
avatar
tak Radeonky nebyly vždy první a nejlepší - první se SM3 byla GeForce 6, i GF7 velmi vyrovnaně soupeřila s Radeony dokud nepřišla 1950XTX a taky jim neprospěla ta aférka kvůli nemožnosti kombinovat antialiasing a HDR(Gf7 i 6).
GF8 a jeji deriváty zadupaly do země Radeony HD2900 i 3800 které mohly konkurovat akorát cenou. Ani dnešní Fermi není nějaká tragédie proti masakru co byl s GeForce FX. Tehdy tvá 9800 byla skutečně dělo.
Nicméně, já se taky vytahoval s tou 6600GT když mi tam šel HDR a na "zastaralých" Radeonkách X800 prostě HDR nešel. Ještě vzpomínám jak se to ATi snažilo banalizovat, ale když byl problém s kombinací AA a HDR tak hned obrátilo
Stillson [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 00:19:00
avatar
Já se s Tebou samozřejmě nehádám :-) v době když jsem měl 9800 jsem grafikám a dalším věcem nerozuměl ani trochu.Teď je situace jiná a vím,že jak ATI,tak Nvidia má silné a slabé chvíle.Ale zůstal jsem už navždy u ATI a dokud bude fungovat,tak jistě nepůjdu ke konkurenci :-) jo to se potom vytahoval kámoš se 6600GT ani už nevím co jsem měl Já...ale 1950XTX jsem měl taky 12tisíc za ni chtěli hááájzlové
Zbycho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 07:42:27
avatar
Já jsem za novou 9700PRO vyhodil necelých 15 litrů, a taky jsem byl dost dlouho mezi naši herní komunitou king. Ale kvůli těm nekřesťanským cenám za highend, jsem časem musel změnit priority, a tak mi nakonec vydržela celých 7 let.
A milá 9700PRO dodnes přede v počítači u rodičů a moje děti (to byla ta změna priorit) na něm občas ničí klávesnici. A ve sklepě mám ještě schovanou origo krabici s origo chladičem, takže jednou ji možná pověsím na "zeď zajímavosti a kuriozit", co mám ve sklepě.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 21:37:13
avatar
no vidis a ja si koupil jednu z prvnich verzi 9500, odemknul a pretaktoval jsem ji na 9700pro a za polovicni cenu
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 11:24:10
avatar
za higend se vždycky těžce platilo, nejlepší bylo a je pořídit si až druhou nejvýkonnější v dané sérii. Nejenže je podstatně levnější, ale často jde dotaktovat na podobný výkon co má ta nejvyšší.
fonda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 21:38:32
avatar
Mozna uz jsem moc starej, ale timhle clankem jsem si jen zavzpominal na muj starej dobrej Hercules 3D Prophet 9800XT 256, to nejlepsi co jsem kdy v dany chvili mel a od ty doby uz se se mnou vezou jen Radeony. Ovladace super, vystup TV out super, vykon super. A to nejsem zadnej zarputilej fanATic, mel jsem jednou jedinkrat Rivu TNT 2 Pro
k3rb3r0s [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 19:32:18

no jenom doufám ve bezchybnou zpětnou komaptibilitu pciex 2.0 abych si mohl koupit grafiku na BF3 :-D a nemusel kupovat i desku a vlastně celý pc
Stillson [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 19:33:33
avatar
V to taky doufám,ale myslím,že to určitě kompatibilní bude.Protože jsem zrovna koupil desku a nehodlám jí hned tak prodávat jen kvůli grafice kterou mám v plánu taky koupit
Vlastimil91 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - HD 7000M 2011-07-19 19:53:48
avatar
Jsem zvědav kdy dorazí něco silnějšího než HD 6990M. Když to bude v Listopadu tak bych možná i počkal.
kidal5 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 22:05:39

EPIC FAIL! Abych se mohl vysmát všem fanatikům , tak jsem se nakonec zaregistroval… Ahahahahhaaaha­hahahahahahaah LOLZ
MobyDict [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 23:27:07
avatar
k cemu tenhle koment? nejak mi unika vlakno teto reakce. a snazil jsem se, fakt ze jo
HUHUHUgo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 13:23:55

Tohle není web islámských fanatiků, takže komu že jsi se tohto cestou mohl vysmát?
Orca01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-19 22:09:36
avatar
Ati/AMD bylo vždy technologicky napřed, ale někdy nestačilo výkonem na nVidii(např. 2900XT a 8800GTX). Že bude mít AMD PCIe 3.0, automaticky neznamená, že tím bude výkonnější, ale technologicky vyspělejší. Čas ukáže, až bude HD7000 a Kepler na trhu. Nvidia dělá dobře, že se snaží neudělat chybu jako v případě GTX 480 a na trh se dostane grafika jako GTX 580, která je současně nejlepší jednoprocesorovou grafikou současnosti.
HUHUHUgo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 13:27:43

Nejlepší je velice obecné označení, pro mě je třeba nejlepší jednoprocesorovu grafikou současnoti HD 6870, ale všichni máme trošku jiná měřítka.
Přínos výkonu se od PCIe 3.0 čekat v první generaci grafik nedá, zato pohodlnější napájení určitě.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 13:34:30
avatar
nejlepší a nejvýkonější nezaměňuj ;)
Orca01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 20:14:14
avatar
Dobrá, tak nejvýkonnější. Ale je pravda, že GTX 580 nemá ve svém segmentu konkurenci.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 23:39:36
avatar
to nemá - kartu s horším poměrem cena-výkon (a to to není výkonově high end) a s horší provozní a výrobní efektivitou vážně nenajdeš ;)

výkon je fajn, ale ne za každou cenu ;)

Abych byl upřímný, GTX 580 je jen o málo mizernější než GTX 480, jako karta, naštěstí výrobci grafik to zachraňují a nerefereční modely jako Lightning od MSI nebo Matrix od ASUSU, to je zcela jiné kafe. Jenže to jsou v podstatě kusovky a na výkon současných TOP modelů jí vzhedlem k ceně pořád sakra hodně chybí
Dixie_ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ... 2011-07-20 19:04:21
avatar
Xbox 720 je kachna..jak číslovka 720 tak i oznámení@2012..MS vydal Slim verzi 360tky + Kinect z čehož jim plyne pořád ještě dost peněz na to aby uváděli novou konzoli. Novýho Xboxu se dočkáme nejdřív 2014/15.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 19:37:50
avatar
Jo kde jsou ty časy když jsem šel s NV 4600TI od Vinfastu za kterou jsem zaplatil před 10 lety neuvěřitelných 18000 babek a potom jsem hned přešel na ATI 9700 která mě vyšla na pouhých 8500 babek.Do dnes obě mám a šlapou.Jo tenkrát to byli grafiky.
eR_Skaarj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 22:04:20

DD... mám tě rád. Mám rád ddworld - tvoří určitou protiváhu webům které mají tendence stranit nVidii...
Ale tohle... tohle je bulvár nejhrubšího zrna.

R9700PRO neporážel Ti4600 o 50%... rozhodně ne v dobových testech. Ano, pokud si nastavil správné rozlišení, aa, af a vybral správně benchmark tak jsi těch 50% dostat mohl. Ale reálné rozdíly byli kolem 10 až 20%. Jinak tedy prosím o dobový test (resp. sadu testů aka recenze) protože 50% je číslo naprosto, ale opravdu naprosto vycucané z prstu.

DX9 se prosadil oproti DX10 a DX11 relativně rychle, ale v době R9xxx/Ti4xxx člověku absence DX9 žíly netrhala. Mimo jeden sintetický benchmark neměl DX9 v té době využití. Řekneš A... ale už neřekneš B.

Dvojnásobný výkon oproti konkurenci, trojnásobný oproti R8xxx... wtf? To je co? Teoretický výkon? Jaký? V čem se měřil? Bullshit.

"NV nabídla svou DX9 grafiku až o téměř rok později a zdaleka se nemohla s Radeonem 9700 měřit."
Za prvné, nebyl to rok - ale osum měsíců (ano psal jsi téměř rok... takže zde nelžeš, ale hodnotím to jako zavádějící a manipulativní).
Za druhé - FX 5800Ultra vedla vyrovnaný boj s R9700Pro. Někde měl navrch radeon, někde FXko... rozdíly v řádech jednotek procent. Průměrně ale výcházelo FXko lehce výkonnějí (tedy porazilo Radeon). Na druhou stranu je fakt že provozní vlastnosti FXka... byly vážně otřesné (pokud se nepletu tak FX5800 nám přinesla vymoženost zvanou dvouslotový chladič... jednoslot nebyl schopen FXko uchladit). Jako odpověď ATi uvedla R9800Pro aby udržela výkonnový trůn... nVidia reaguje modelem FX 5900... a další historie je snad známá.

Stačí? Máš zapotřebí psát takové účelové polopravdy a lži? Proč? nVidia opět zvýšila obměnu za tvou hlavu?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-20 23:42:06
avatar
tohle měla být jen aktualita do pár vět sem shrnul všechno a rozhodně nelžu ani nezavádím, jen jsem nezašel do podrobností, protože to nebylo účelem ... takže se omlouvám, pokud jsem v těch pár větách nezachytil každý detail ....

každopádně nesouhlasím s tebou, že je to bulvár atd. není, je to jen připomínka a sám tvrdíš, že 50% výkonu navíc mít klidně mohl a a že 8 měsíců je skoro rok jak píšu ... takže žádné účelové polopravdy ani lži .... zkus vzít v potaz, že je to vážně jen aktualitka a ne kronika o tom jak to tehdy do detajlů bylo. A s NV to nemá nic společného vůbec, ta se o nás přestala zajímat od té doby, co přeřadila na TEGRA, které osazené v produktech, když už konečně dorazily, docela chválíme, když jej máme na testech ;)
eR_Skaarj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-21 11:26:44

Já netvrdím že mohl mít navíc 50% výkonu... Já tvrdím že pokud vybereš správný test a nastavení se na těch 50% možná, možná dostaneš (i když dost pochybuji). Což neznamená že má 50% výkonu navíc obecně, ale spíše že se zdá o 50% výkonnější.
Jako kdybych řekl že Ti4600 je R9700PRO rovnocenným soupeřem, protože když vyberu správný test tak ty karty vyjdou +- stejně.

btw: osum měsíců je blíže k půlroku než roku...

To že je to aktualita přece neznamená že si budeš psát co chceš, vymýšlet si čísla a výkony GK.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-07-21 11:37:38
avatar
já myslím, že to přeháníš ... já si nic nevymyslel! Tohle je aktualita ne velký článek o tom jak to do podrobna bylo ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 405x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 259x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 846x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1156x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1471x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1317x
Komentářů: 6