Objevují se spekulace, že Intel ukončí i svůj zatím největší pokus o vstup na GPU trh.
Před několika dny se objevily spekulace z méně důvěryhodného zdroje, ovšem něco podobné tvrdí i další zdroj, tak na tom něco možná bude. Každopádně důrazně varuji, jsou to stále jen spekulace, ovšem zda jsou pravdivé se dost možná dozvíme ještě tenhle kvartál …
- Intel prý ukončí vývoj Xe samostatných GPU a Raja Koduri opustí společnost!
Tohle by byla opravdu šokující ostuda, pokud se tyhle zatím zákulisní spekulace potvrdí. Ty totiž říkají, že Intel jednoduše přestává vyvíjet samostatná Xe GPU, o které se tak v posledních letech snažil. Prý už je dokonce o všem rozhodnuto a Intel začne s postupným (a potupným) rušením teprve nedávno vybudované grafické divize pro velká GPU, pro kterou si z AMD přetáhl Raju Koduriho. Zda je na tom něco pravdy se údajně přitom dozvíme už velmi brzy, protože se mluví o tom, že právě Raja Koduri opustí Intel už na konci probíhajícího Q3 tohoto roku, tedy ke konci září!
Že na tom může něco být, o tom svědčí nedávná reorganizace uvnitř Intelu, který v souvislosti s odkladem a problémy 7nm, vyhodil dosavadního šéfe technického vývoje a přerozdělil divize. Raja Koduri přitom zůstal v čele své divize, ale jako jediný bez nějakých nových úkolů či oznámení posílení apod., což podle mnohých je potvrzení toho, že Intel s Rajou už nepočítá.
Pokud jde o GPU, Intel se do jejich vývoje pustil pod tlakem AMD a NVIDIA, jejichž GPU jsou nepostradatelná v současném HPC, a proti nim nemá Intel z hlediska výkonu, použitelnosti a efektivity, nic co nabídnout. Přitom HPC je to zásadní, co všechny dnes zajímá a především Intel. Odpovědí přitom mají být hlavně budoucí 7nm Ponte Vecchio GPU. Raja Koduri nedávno ukázal první HPC Intel GPU v podobě obřích testovacích „procesorů“ a tím, že tyhle čipy mají brzy jít na trh. Potíž je, že Intel nemá, čím svá velká GPU reálně vyrábět. Problémy jeho 10nm výroby pokračují, 7nm je jen papírový sen a přesunout výrobu do TSMC není jen tak, když celý design vznikl pro Intel továrny a výrobní procesy. Intel ale nutně potřebuje PONTE VECCHIO GPU, která už dávno slíbil dodat do superpočítače AURORA, který nabírá stále větší zpoždění. Spekuluje se o tom, že vzhledem k očekávánému dalšímu zpoždění, Intel může přijít o celou tuhle významnou zakázku. Což by byla mega ostuda s citelně negativním dopadem na pověst, obraz i akcie celé firmy.
- Nikdo nemá o samostatné Intel Xe grafiky sebemenší zájem!
Intel přitom už nějakou dobu objíždí vývojáře a výrobce se svou testovací mulou, grafickou kartou DG1 s architekturou Xe a slibem větších a výkonnějších modelů. Potíž je, že podle průmyslových zdrojů je Intel architektura v současné době nekonkurenceschopná a nikdo nevěří tomu, že by v dohledné době Intel byl schopen splnit cokoliv, co slibuje. Jinými slovy, o Intel samostatné grafiky Xe je mezi výrobci HW a vývojáři SW, nulový zájem, a investovat do nich čas natož peníze dnes nechce nikdo! A i kdyby nějaký zájem byl, bude trvat nepochybně roky a několik generací Xe grafik, než by to skutečně konkurenceschopné bylo. Takže se bavíme o jednotkách miliard dolarů investic (+ investice partnerů Intelu), bez výhledu na nějakou návratnost a zisk z toho ještě mnoho let. A to za předpokladu, že by Intel splnil, co slibuje, věci šly bez problémů a Intel měl použitelnou 7nm výrobu, nebo jakýkoliv moderní výrobní proces pro velká GPU. Vzhledem k tomu, že Intel neplní už dlouho nic z toho co slibuje, že věci nejdou podle plánu ani vzdáleně a Intel nemá a mít ještě dlouho nebude žádný slušný použitelný výrobní proces, bavíme se o horizontu jedné dekády, něž by Intel svá GPU dostal do stavu, kdy by z nich možná začal koukat nějaký zisk a návrat investic.
Při pohledu na současnou situaci Intelu a výhled do dalších kvartálů, kde to vypadá na další pokles marží, ziskovosti atd. je černá díra na peníze jménem Intel Xe GPU, to poslední, co současné vedení společnosti potřebuje. Intel navíc kromě superpočítače AURORA, který má být výkladní skříní Intel technologií, ale už teď je spíše ostudou a důkazem zaostávání firmy, protože bude nejméně 2x slabší, než co za superpočítače staví AMD na svých CPU a GPU, nepředstavil žádný další projekt, kam by jeho HPC GPU měly zamířit. Vzhledem k tomu, že s pravděpodobností blížící se jistože Intel GPU nebudou ještě dlouho konkurenceschopná technicky, výkonem ani SW podporou a variabilitou, proti AMD CDNA nebo NVIDIA AMPERE, natož jejich nástupcům, není se co divit, že nikdo o Intel grafiky neprojevil žádný zájem.
- Budoucnost samostatných Intel GPU? Prý žádná!
Pokud jde o samostatné grafiky, vypadá to v současnosti na slabé modely DG1 a DG2, kdy výkonnější DG3 už bylo údajně zrušeno. Tedy nic, co by stálo za jakoukoliv pozornost. Další vývoj samostatných Xe grafik je prý nyní pozastaven, což by znamenalo fakticky ukončen. Vedení Intelu nyní potřebuje snížit výdaje a černá díra na peníze, kterou je a ještě dlouho bude grafická divize Raji Koduriho, je prý první na ráně. A údajně je už rozhodnuto.
Znovu opakuji, vše jsou zatím spekulace, nicméně tyhle informace se šíří z několika zdrojů, a tak je velmi pravděpodobné, že na tom něco být může. Zda tomu tak je, se můžeme dozvědět už brzy. Protože jestli Raja Koduri na konci září skutečně Intel opustí, pak je vymalováno. Fakt, že u Intelu si s Xe grafikami nejsou jistí, potvrdil vlastně sám Intel, když Raja Koduri nedávno vydal oficiálně na Twitter zprávu o tom, že Xe se brzy ukáže, a zpráva byla později bez vysvětlení a náhrady stažena, což ledacos naznačuje.
- Osobní názor na situaci …
Jak říkám, zatím jsou to spekulace, ale že u Intelu jdou dnes věci různě, jen ne dobře natož podle plánu, je dnes asi jasné každému. Současný plán Intelu je takový, že žádný není, všechno se mění a měnit bude i nadále, a prostě se doufá, že ve firmě nějakým zázrakem někdo všechno vyřeší. Velká GPU jsou ovšem běh na velmi dlouhou trať i s jasným plánem. Jejich vývoj stojí minimálně stovky milionů dolarů ročně s tím, že potřebujete mít současně perfektní výrobní procesy, perfektní software, dlouholeté vztahy a vybudované platformy a roky budovanou softwarovou a tedy i uživatelskou základnu, o které se bude vaše GPU opírat. Nic z toho Intel vlastně nemá. Podle mě by měl finance i zdroje tyhle věci postupně vybudovat, ale prostě i tak jde o projekt na roky, několik generací GPU a tedy několik miliard dolarů na investicích.
A jak jsem se obával, když Intel Xe grafiky oznámil, současný Intel na tenhle náročný maraton nemá náturu. Intel si na technologickou společnost a inovátora už mnoho let pouze hraje. Procházelo mu to bez potíží roky, a to hlavně díky masivním výrobním kapacitám a náskoku ve výrobě samotné. Jenže s kapacitami už to není tak růžové a technologicky prokazatelně zaostává. Do toho jeho architektury CPU i GPU stojí za ***** a zcela evidentně zaostávají za AMD, které přitom má jen zlomek rozpočtu na obojí. Současný Intel navíc zajímají jen peníze a k jejich generování prostě využíval prakticky hlavně prostředí bez konkurence, které na trhu vytvořil. Dnes spoléhá na setrvačnost a to, že AMD bude několik let trvat, než si vybuduje reputaci a postupně navýší dodávky na úroveň, kdy bude pro Intel opravdu nebezpečné. Potíž je, že s GPU to nejde okecat. Ty správné technologie pro ně potřebujete mít. Intel je nemá. AMD a NVIDIA mají navíc velký náskok a hlavně nestojí na místě, takže Intel by musel jít 2x ne-li 3x rychleji ve vývoji GPU i výroby, aby se v dohledné době mohl s oběma poměřovat. To ale není reálné. Není tedy divu, že vedení Intelu si spočítalo, že v současné situaci, kdy nemá žádnou šanci na produktovou konkurenceschopnost na poli procesorů nejméně 2 další roky, což ho bude finančně negativně ovlivňovat, tak masivní investice a tedy miliardové „ztráty“ generované grafickou divizí ve snaze o velká samostatná GPU, opravdu nepotřebuje. Navíc když nemá jistý ani odbyt pro ta GPU, která by udělal, protože prostě konkurenceschopná v prvních generacích určitě nebudou a vůbec nikdo o ně neprojevil ani špetku vážnějšího zájmu (proč taky?).
Osobně jsem si myslel, že nejnovější snaha Intelu o vstup na grafický trh, která byla zatím tou zdaleka nejvážnější, má šanci na to uspět, ale prostě bylo by to na několik generací, a tedy let vývoje. Fakt že současné vedení Intelu nemá na podobné projekty dnes trpělivost, byl ale vždycky element, který jsem bral jako zásadní věc, jež může snadno celý projekt poslat k čertu. A vypadá to, že jsem se nejen já obával správně.
Pokud Intel v dohledné době neukáže kolem Xe grafik něco opravdu podstatného (nemyslím integrované v CPU), s oznámením brzké dostupnosti samostatných Xe grafických karet na trhu (které ostatně slíbil na letošní a příští rok), a pokud Raja Koduri v následujících měsících skutečně Intel opustí, bude to bez ohledu na to, co si kde bude Intel oficiálně vykládat, jasné potvrzení, že ani druhý velký pokus o vstup na pole velkých GPU, nevyšel. Tentokrát by to ale byla opravdu obří blamáž. Celou situaci samozřejmě sledujeme a budeme vás informovat. Každopádně šance na nějaké pořádné klasické herní grafické karty od Intelu v dohledné době, a tedy konkurenci proti AMD Radeon a NVIDIA RTX, povážlivě klesají prakticky do roviny teorií … spekulovaný odchod Raji Koduriho v Q3 nebo Q4 tento rok, by celou věci definitivně potvrdil a pohřbil.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|