Strana 2 z 2
AMD se dostává do zcela nové pozice, kterou jí konkurence může jen závidět (a že závidí). O to důležitější bude, jak ji AMD dokáže nejen samo využít, ale využít i ve prospěch všech (kdy své starší kroky a výroky o technologiích pro všechny může nově dokázat). Řeč je o tom, že AMD se svými GPU ovládla herní trh a pochopitelně i vývoj nové generace her. GPU architektury GNC se totiž nacházejí v nových konzolích Xbox a PlayStation, které navíc díky x86-64 procesoru AMD jsou vlastně počítači.
AMD má tak nově vlastně obsazený herní PC trh není divu, že téměř všechny nové hry a enginy jsou vyvíjeny na jejich GPU a optimalizovány pro GCN RADEON grafiky. Není na místě tento stav věcí bagatelizovat a AMD toho samozřejmě využívá. A to nejen nabídkou her zdarma, které s nákupem Radeon grafik dostaneme.
Jak už víte, AMD nedávno upravila tento program, kdy si nově můžeme vybrat, kterou hru si chceme v tomto programu pořídit. Počet her. Ze kterých můžeme vybírat (u dražších grafik i 3) se stále rozrůstá. Nedávno k nim přibyla výborná akce Saint Row 4. A téměř určitě k nim přibude nový Battlefield 4, který bude k novým R9 290X!
AMD ale spolupracuje úzce i s vývojáři her. Kromě zmíněného Battlefield 4, který bude obsahovat optimalizace pro GCN grafiky Radeon, byla oznámena spolupráce na vývoji veleočekávaného komunitně placeného projektu Star Citizen!!!
Star Citizen je postavený na CryEngine 3 a tvůrce se nijak netají, že hra má být graficky absolutní pecka. AMD tak poskytuje podporu všeho druhu a Star Citizen bude na GCN architektura optimalizován a bude využívat technologií DX11.1, TressFX, AMD TrueAudio a bude dokonale optimalizován na Eyefinity a CrossFire!
Vzhledem k tomu, jaké naděje se do hry námi hráči vkládají (což dokazuje i fakt, že hra již obdržela přes 20 milionů dolarů od hráčů na vývoj), je podpora AMD více než pozitivní věcí, která může autorovi (který si na sebe upletl pořádný bič) hodně pomoci.
Na konferenci AMD prozradila i dvě z nových technologií. AMD TrueAudio a API MANTLE. Obě nejsou úplnými novinkami, ale v souvislosti s novou generací HAWAII grafik se dostávají více do popředí a hlavně získávají mnohem více na významu a podle toho jejich aktuální verze i vypadají. AMD k tomu vede i situace stagnace vývoje.
TrueAudio je technologie, která dále rozšiřuje možnosti integrovaného zvuku v grafikách AMD. V současné době je totiž trh a vývoj klasických zvukových grafik v krizi, protože všemu dnes dominují integrované čipy na deskách. AMD tak nově umožní vývojářům využít plně programovatelné audioprocesory na svých grafikách a tím dosáhnout lepšího 3D zvuku atd., protože na to mají lepší výkon, než klasické integrované zvukovky využívající sílu CPU. Tato technologie se jeví velmi životaschopně, zvlášť když AMD získává tak velký vliv na poli vývoje her - je a bude používána v nových hrách!
AMD se potýká se stagnací vývoje DirectX API od Microsoftu, které vždy AMD podporuje v maximální možné míře, včetně věcí, které měly být součástí nové verze DX, ale MS je nakonec vynechal. AMD tak často má v čipech technologie, které nelze jednoduše přes DX API využít, nebo se tak děje až s velkým zpožděním.
Zmínit můžeme například Tessellaci, kterou čipy u Radeon grafik uměly výrazně dříve, než přišlo DX11. AMD tak přišlo s otevřeným API MANTLE, které bude výrazně více využívat GPU a nových technologií. Otázkou je samozřejmě možnost prosazení tohoto API. Osobně jsem trochu (čti hodně) skeptický k možnostem rozšíření tohoto API, ale možná to může být impuls pro MS k větší aktivitě.
Někteří jsou možná zklamání, že AMD vlastně ty nové grafiky neuvedlo na trh. Ale říkali jsme vám to dlouho dopředu, že na konci září proběhne jen právě podobné preview a představení toho, co AMD chystá. Vlastní uvedení grafik proběhne až později. Takže pokud jste nás četli pravidelně, nejste nijak překvapeni.
Nemůžeme z důvodů trvání NDA prozradit přesné datum a další podrobnosti vydání nových grafik, řekneme jen, že říjen bude zajímavý :). Samozřejmě nový R9 290X je pořádný nářez, ale řekněme si na rovinu, většina má zájem o grafiky za podstatně nižší cenu. I zde to však vypadá na velmi příjemné období, kdy grafiku s výkonem a možnostmi HD 7970 pořídíme brzy za cenu méně než 7 tisíc. Musíme zdůraznit, že "nové" generace grafik nadále zůstávají 28nm, což samozřejmě limituje možnosti, ale jak brzy za zhruba 2 týdny uvidíte, ne až tak moc :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|