S nástupem HDR monitorů a HDR do her si samozřejmě mnozí chtějí toto užít. Má to vliv na výkon.
Nová generace herních monitorů nabízí rozlišení 3840x2160 a také HDR v základu. Existuje řada her, kde si HDR můžete vychutnat, ačkoliv se už dříve zjistilo, že HDR vyžaduje dodatečné úpravy, aby bylo vůbec ke koukání.
Při zapnutí HDR by teoreticky nemělo docházet i výrazné ztrátě výkonu, samozřejmě nějaký výkon je třeba, ale pro současné grafické karty by to neměl být takový problém. Pochopitelně je tu ale problém s tím, že současné grafiky, zejména karty typu RX VEGA od AMD, které výrazně překračují možnosti současných her, jež je v podstatě vůbec nedokáží správně využít, nejsou prostě správně využívány. Mohou tak se zapnutím HDR a tedy zvýšením nároků na výkon, nastat u některých grafik větší propady výkonu.
Server ComputerBase otestoval na novém 4K HDR monitoru ASUS výkon grafických karet NVIDIA GTX 1080 proti AMD Radeon RX VEGA 64 a došel k překvapivým závěrům. Otestoval samozřejmě hry, u kterých HDR je k dispozici, tedy Assassin's Creed Origins, Battlefield 1, Call of Duty: WWII, Destiny 2, F1 2017, Far Cry 5 a několik dalších.
(zdroj: computerbase.de)
Celkový výsledek docela překvapil, kdy údajně v SDR nastavení (tedy bez HDR) je výkon obou grafiky srovnatelný, při zapnutí HDR dojde v průměru u NVIDIA k 10% poklesu výkonu (u některých her je to ale i 15 – 20%), zatímco u AMD je dopad minimální (průměr 2%). Samozřejmě vzhledem k tomu, že se bavíme o 4K rozlišení, kdy obě karty mají výkon tak akorát aby to vůbec zvládly, znamená to že u NVIDIA budete muset ubrat na detailech.
Zatím není jasné, proč ke znatelnému poklesu výkonu u NVIDIA grafik dochází, nicméně může jít prostě o fakt, že GTX 1080 je proti RX VEGA 64 výrazně slabší karta, i když to podle současných her nemusí tak vypadat. Připomínáme, že RX VEGA 64 má výpočetní výkon, kterým převyšuje GTX 1080Ti, stejně tak má architekturu a konstrukci pro moderní DX12/VULKAN a výpočetní operace. Jednoduše tak pro moderní prvky jako je HDR a další, navyšující nároky, má RX VEGA prostě mnohem větší výkonový potenciál a rezervu, kdy bohužel není v podstatě vůbec využívána většinou současných her, běhajících na starých enginech bez plného využití DX12/VULKAN. Radeon RX VEGA však těžko může nabídnout výkon, kterým disponuje bez toho, že moderní prvky budou přímo součástí her a tedy využívat prvky architektury VEGA. Využít potenciálu RX VEGA není zkrátka primárně otázka ovladačů, ale přítomnosti těch moderních technologií přímo ve hrách. HDR je jen jedním z mnoha a ano, je tedy možné, že AMD je na něj prostě lépe připravena se svou architekturou.
Škoda, že ComputerBase ještě neuvedlo spotřebu hlavně toho monitoru v režimu SDR proti HDR. Někteří to možná ještě neví, ale HDR je hodně energeticky náročné, kdy takový 27“ 4K 144Hz HDR monitor má běžnou spotřebu kolem 180W, což je proti tomu, na co jsme běžně zvyklí u IPS i 4K monitorů (30-50W), dost znatelný nárůst. Takže pokud vám jde o každý Watt a řešíte spotřebu procesorů, grafik apod. tak si HDR monitor radši nekupujte, protože všechna vaše snaha o úsporu půjde víte kam ;). Osobně chystáme nějaký test HDR monitoru, ale musím říci, že zatímco u fotografií/videa je HDR fajn, u her mě vůbec neuchválilo. Vyzkoušel jsem to u několika z testovaných her a rozdíl je dost znatelný, ale pro mě osobně vypadá HDR ve většině případech prostě hůře než SDR.
(mám podobný názor i zkušenosti ... )
Do značné míry ale můj osobní dojem z HDR ve hrách může být ovlivněn tím, že z hlediska výtvarného ztvárnění scén prostřednictvím herních engine, jsou ty hry optimalizovány a vyvíjeny pro SDR, prostě tak aby v SDR vypadaly co nejlépe. Jednoduše HDR monitor/TV má naprosté minimum uživatelů a pro tvůrce her a výtvarníky scén klade úplně jiné nároky. HDR také viditelně vyniká ve skutečně vysokých detailech, v nižších není HDR příliš vidět, což klade značné nároky na výkon grafik. Používám osobně zatím Radeon RX VEGA 64 v provedení ASUS STRIX a hraji ve 4K rozlišení, kdy bohužel u některých hůře optimalizovaných her je nutné snižovat detaily pro plynulost. Několik her s HDR si však mohu zahrát téměř na plné detaily ve 4K a právě u nich je tak přínos HDR opravdu viditelný a úžasný.
Nicméně zatím asi ještě odolám k přechodu na 4K HDR monitory, osobně bych raději, kdyby AMD nebo NV vydaly grafiku, která by zvládla 3x 4K „Eyefinity“, protože zatím nic nepřekonalo hraní na třech monitorech (potenciál má jen VR) a v současnosti hrát v 11520 x 2160 prostě nejde, potřeba by byl výkon tak 3 až 4 RX VEGA 64/1080Ti. Takže HDR sice vypadá zajímavě, ale já chci zpět své EYEFINITY a na nižší než 4K rozlišení u monitoru už vážně nepřejdu, protože jakmile si na 4K zvyknete už prostě 1080p/1140p vypadá hrozně (jak písek v očích) :). Takže ideálně prostě 3x 4K HDR. Monitory bychom už měli, teď tedy nějakou grafickou kartu prosím! Pokud bude mít nová generace maximálně 2x vyšší výkon než RX VEGA 64 nebo 1080Ti, bude to pořád zoufale málo! :(.
Zaujimavejšie je že začinaju presakovať bechmarky novych kariet ako GTX1170. Hovoria, že nova GTX1170 by mala mať o 1/3 vačši vykon ako stara 1070 na urovni 10 TFLOPS, vyrobny proces 12nm a to pri rovnakej spotrebe ako stara. Cena velmi ludova nebude cca 500€
Z hlediska výkonového potenciálu a výpočetního výkonu ano a z hlediska praktické použitelnosti na 3x 4K také ano ... prostě nestačí ani jedna, proto uvádím 3 až 4 ;)
HDR este nie je plne pouzitelne. Nielen co sa vykonu tyka ale hlavne kvality. Vo videu sa mi pacilo HDR len u Battlefield 1 a Assassin Origins. Ostatne su kontrastne a farebne uplne prekrutene mimo realitu. Je ale vidiet, ze HDR ma buducnost vo vizualnom zobrazovani. Ale ako kazda technologicka novinka, si musi este prejst svojim vyvojom, teda odladenim a dodatocne masivnym rozsirenim.