O výrobních problémech 28nm KEPLER čipů slyšíme až příliš často, pokud je ale pravdou tohle ...
Čipy jsou velmi složitá zařízení a opět musím zopakovat, že neexistuje bezchybný mikroprocesor, zvlášť když jejich složitost neustále stoupá. Výrobci/návrháři tak hledají přesně tu hladinu "chybovosti" která dovolí čip dlouhodobě bez problémů provozovat. S tím je samozřejmě spojena celá řada věcí. Od samotného návrhu čipu, včetně návrhu jeho architektury i materiálu, po jeho vlastní výrobu a určení přesných specifikací s jakými chybami je čipy považován za "bezchybný" a tedy je možné jej používat a prodávat. To je v jednoduchosti záležitost individuální každého CPU nebo GPU na celém světě .... a také dobře víme, že ne vždy se to podaří výrobci správně vychytat. Není tomu tak dávno, což měl problém s degradační chybou i například sám Intel, který kvůli tomu úplně zastavil výrobu čipsetů P67 apod., stejně tak revize procesorů Intel i AMD se objevují každý den, a stejně tak před vypuštěním na trh se vyrábí několik revizí GPU a tak dále ...
Aktuálně se ale na obzoru objevuje poměrně velký možný problém, který už by postihl i běžné uživatele, protože produkty s čipy GK104, tedy grafiky GTX 670/680/690 už se prodávají. Ze zdrojů údajně blízkých výrobci TSMC, které čipy GK104 dle návrhu NV vyrábí, uniklo, že GK104 trpí vážnou degradací, tedy že v průběhu času začíná čip degradovat v některých částech a to přímo negativně ovlivňuje jeho funkčnost a výkon. Bohužel podrobnosti toho, co a jak konkrétně by mělo degradovat zatím chybí.
NV samozřejmě podobný problém okamžitě popřela, ale to bohužel nic neznamená (navíc ani nemá na výběr), protože podobným způsobem dlouho popírala i velký problém svých nekvalitních čipů v minulosti, které selhávaly jeden za druhým v mobilních počítačích, kde to také bylo způsobeno špatným návrhem, ale tentokrát materiálu pájky a čipy selhávaly fyzicky. Ale právě problémy s návrhem čipu jsou prý příčinou i současných problémů s výtěžností, na které si NV několikrát veřejně stěžovala a stále stěžuje. Ostatně důsledky toho problému vidíme stále, množství uvedených GTX 670/680 vůbec nemůže konkurovat množství, ve kterých se vyrábí a prodávající HD 7950/7970 a hlavně AMD už má na trhu kompletní řadu 28nm desktopových i mobilních grafik, což NV stále nemá a to už je skoro polovina roku 2012!
Případný problém degradace čipu je navíc zhoršen tím, že GK104 čipy jsou hnané na modelech GTX 670/680 na referenční maximum možného, aby mohly alespoň v nižších rozlišeních plně konkurovat HD 7900, protože skutečná GTX 680 vůbec není na pořadu dne a letos prý ani nebude - velký Kepler GK110 čip zatím nejde vůbec vyrábět. Čipy na GTX 670/680 tak trpí o to více a o to více jim to teoreticky (i prakticky) sníží životnost. Navíc nekvalitní PCB u referenčních GTX 670, kde bylo zvoleno krátké PCB, které sebou nese velkou nevýhodu v extrémním zahřívání dané velkým teplem na malém prostoru, což zrovna není věc, která by dlouhodobě grafikám s čipy NV svědčila (dle dlouhodobých zkušeností). Plus nekvalitní napájecí kaskáda u referenčních GTX 680, věci rozhodně nevylepšují. Otázka je to ale také pro výrobce grafik ...
Zjišťoval jsem už sám a celkem vzácně se shodnou na několika věcech. Samozřejmě nejsou ze situace nijak nadšeni (hlavně pokud jde o výtěžnost a dostupnost čipů), pokud jde ale o čipy, nemohou si vybírat a musí spoléhat na to, že to NV s TSMC (či i AMD s TSMC) vyrobily dobře. Většina kvalitních výrobců ale u GTX 670/680 nepoužívá nepříliš dobrý referenční návrh grafik a mají vlastní, které jsou o mnoho kvalitnější a hlavně s kvalitnějším chlazením, což by případný problém degradace čipu mělo minimálně mírnit. Zatím pouze jediný výrobce má problém s GTX 680 tak velký, že musel část stáhnout zpět a to EVGA a shodou okolností se to týkalo právě referenčního modelu, který EVGA ale přetaktovala. Ostatně ani žádný recenzent, a redaktor, co má všech 5 pohromadě by vám nákup referenčních GTX 670/680 nedoporučil právě z důvodů jejich nepříliš dobrého návrhu, navíc když na trhu jsou nereferenční modely s výrazně lepším zpracováním i návrhem. Takže zatím v tom ani teoretický problém výrobci nevidí s tím, že na jejich grafiku máte tak jako tak určitou zákonnou (u některých výrobců i nadstandardní) záruční dobu, takže by vás to jako uživatele nemělo výrazně ohrozit, pokud by v tom záručním cyklu selhala (samozřejmě záruka se vztahuje jen na takty nastavené výrobcem). A pokud se problém nekvalitních čipů potvrdí a hlavně projeví, půjde to na náklady NV, takže výrobci jsou i proto v klidu.
O výrobních problémech KEPLER GK104 neslyšíme zdaleka prvně a ani naposledy. A to z více stran vč. samotné NV. Zda se ale podobný problém s degradací skutečně potvrdí a hlavně projeví (a jak), to je otázka až delšího času. Samozřejmě se to před vydáním čipů na trh testuje, otázkou je, protože v případě GK104 toho času až tolik nebylo, zda se to otestovalo pořádně a hlavně zda s tím třeba i výrobce nepočítá. Přeci jen zákonná záruční lhůta bývá jen 1-2 roky a osobně nevěřím moc tomu, že by ty 2 roky i ten namáhaný čip u většiny těch grafik nevydržel. Nutno dodat, že to nejsou zdaleka jediné problémy GTX 670/680 grafik. Další už NV oficiálně přiznává a to je škubání obrazu (Stuttering) u mnoha her při zapnutí Vsync, což se prý řeší ovladači, ale ještě to chvíli potrvá. Také jsme si toho při testech několikrát všimli, ale zatím jsme to nechali být ... rada: "vypněte Vsync".
Každopádně já osobně vám doporučuji to, co jsem už říkal v testech. GTX 670/680 si klidně kupte, ale za každou cenu se vyhněte referenčním modelům (nebo i nereferenčním pokud mají referenční PCB). Ať už výše popsaný problém s degradací čipu GTX 670/680 mají nebo ne, výrazně kvalitnější PCB, kvalitnější napájecí kaskáda a kvalitnější chlazení u nereferenčních modelů i takový problém dokáží oddálit a zaručí vám delší bezproblémový chod karty. Stejně tak opatrně s taktováním. Nejde ani tak o to těch vysokých taktů dosáhnout, ale dlouhodobě je tam udržet a to už je problém a u většiny grafik to dlouhodobě nejde udržet. Ten GPU boost tam není pro srandu králíkům a není to ve skutečnosti OC funkce, ale ochranná funkce, kdy je každá karta naladěná tak,a by využila možností, které daný kus čipu má v bezpečných mezích.
Zdroj: xbitlabs.com, hardocp.com
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|