Během posledních dní se definitivně vyjasnila situace kolem RTX 3080/3090. Co se tedy stalo?
Nejen z našeho zpravodajství víte, že nové grafiky NVIDIA se potýkají s problémy a vůbec celé uvedení RTX 3000 série je hodně pofidérní. Z více zdrojů zaznívá, že tohle je nejhorší uvedení nové generace produktů, které kdy NVIDIA uspořádala. Prakticky všechno, co se dalo zkazit, se zkazilo. A víceméně všichni se shodují, že důvod potíží je zcela jasný.
V posledních dnech jsme zjišťovali podrobnosti, vyjádření výrobců karet, a to jak oficiální, tak ty neoficiální. A víme tedy vše, jak se věci mají, a hlavně jak se budou mít. Takže začněme od začátku.
- Problémy RTX 3080/3090 – černé obrazovky, pády a nestabilita
Ačkoliv se karet dostalo k zákazníkům skutečně jen velmi malé množství, mnozí s nimi měli okamžitě nepříjemné potíže. V určitých hrách a typech zátěže byly karty nestabilní. Některé edice na to trpěly více, některé méně. A ušetřeny nebyly ani NVIDIA FE edice. A nemohou za to kondíky, kterým jsou problémy neférově přisuzovány a jejichž „obviňování“ narostlo do nesmyslných výšin.
- Kondenzátory nejsou původcem ani důvodem potíží!
Vynořila se teorie, že za vše může design kondíků na kartách, a rozdíl kvality mezi levějšími POSCAPs alias SP-CAP (Conductive Polymer Tantalum Solid Capacitors) (červené na obrázku) a MLCCs (Multilayer Ceramic Chip Capacitor) (zeleně), které jsou kvalitnější, a o něco dražší. Situaci neusnadňoval ani fakt, že sama NVIDIA u svých FE edic použila kvalitnější řešení, než jaké mají referenční základy (o kterých se mnozí z nepochopitelného důvodu domnívají, že neexistují a FE verze jsou prý referenční). FE edice jsou vlastně nereferenční OC edice. Samozřejmě existuje referenční verze a jako základ ji používají co by výchozí bod všichni výrobci, někteří i bez úprav.
Mohu ale naprosto se 100% jistotou říci, na základě informací od výrobců a elektrotechniků, že ty kondenzátory nejsou zdrojem potíží. I ty základní POSCAPs zvládají podstatně více, než co je po nich na RTX 3080/3090 vyžadováno a karty, které mají výhradně tento typ, nemají při extrémním OC žádné zvláštní potíže. Ano, MLCCs mají některé výhody a teoreticky by měly zvládat více, ale v tomto případě prostě kondenzátory nejsou tím, co je zdrojem potíží na RTX 3080/3090 kartách. A to je i oficiální stanovisko samotné NVIDIA, která jasně říká, že počet jednoho nebo druhého typu na některé edici není nutně indikátorem kvality designu karty.
A potvrzují to i výrobci grafik, i když někteří se samozřejmě snaží nedělat vlny a používat hlavně ty „kvalitnější“, protože vědí, že někteří zákazníci na to uslyší. Zdůrazňuji ale znovu, že i referenční design s 5x SP-CAPS + 1x MLCCs je dostatečný, většina výrobců jej navíc o něco vylepšila. Problémy jsou ovšem jinde.
- Problém jsou samotné parametry RTX 3000 a 8nm čipy hnané na maximum!
NVIDIA to nechce přiznat oficiálně, nicméně v zákulisí je všechno všem jasné. Za problémy se stabilitou nových karet může výhradně NVIDIA sama se svou politikou a chováním před uvedením karet. NV nedala výrobcům dostatek času na přípravu ani testování karet. A nedala ho ani sobě, protože FE verze nebyly problémům zcela imunní. I když na tom byly lépe. Proč na tom byly lépe než nereferenční edice? Protože NVIDIA kromě jiného ani neposkytla finální verzi ovladačů výrobcům karet! Sama je pochopitelně měla.
Mám potvrzeno z několika zdrojů blízkých výrobcům, že finální ovladače dostaly stejně jako novináři těsně před vypršením NDA na recenze. Co měli pro finální testování karet ve výrobě, byly jen částečné ovladače, které sice umožňovaly chod některých zátěžových aplikací, jenže nemohly otestovat chování ve více hrách apod. Což se ukázalo být problém. Karty totiž byly stabilní v mnoha věcech, ale nebyly stabilní v jiných, což s těmi částečnými ovladači nebylo možné objevit včas.
Tím nejzásadnějším, co je příčinou celé situace, je NVIDIA a její finální nastavení parametrů RTX 3000 karet. Zejména RTX 3080 a její jádro je totiž hnáno hodně na limit. 8nm výroba SAMSUNG není zdaleka ideální, 2GHz takty, které chtěla NVIDIA mít není snadné dosáhnout a většina čipů není dostatečně kvalitní. I tak mají čipy obrovský odběr. Sama NVIDIA navíc představila oficiálně veřejnosti jen FE verze, což jsou ale ve své podstatě OC nereferenční edice, kdy existující reference má o něco nižší výkon, a hlavně nižší kvalitu PCB. Jenže protože NVIDIA uvádí jen ten jeden takt (1710MHz u RTX 3080), na kterém navíc karty ani zdaleka neběhají, protože by měly o 10% nižší výkon, než jaký NV slibuje, je z obliga. Protože cokoliv, co je nad tímto 1710MHz boost taktem, je vlastně „dle specifikace“. Co na tom, že reference by měla o několik % nižší výkon než FE verze, protože by kvůli designu a chlazení jela o pár desítek MHz níže, když by to bylo pořád výše než 1710MHz. Jenže výrobcům nereferencí na tom záleží!
Já už jsem o tom psal v předchozím článku, takže dnes jen stručně:
NVIDIA ohlásila své luxusní OC edice RTX 3080 FE za tu oficiální 699 dolarovou cenu. Potíž je, že za ty peníze nejsou schopni výrobci nereferencí vyrobit kartu se stejnou kvalitou jako FE! A NVIDIA to ví. Sama sobě samozřejmě marže z GPU neplatí, takže je schopna tu kartu za ty peníze v pohodě vyrobit a se slušnou marží. Výrobci nereferencí nikoliv. A to je problém z hlediska zákazníků, když jim mají nabízet vlastně horší kartu za vyšší cenu. Takže se logicky snaží, když už musí prodávat RTX 3080 za více než 699 dolarů, nabídnout alespoň vyšší výkon. To by nebyl problém v minulosti, kdy AMD i NV nechávali referenční parametry zhruba s 10% rezervou pro další OC apod. Jenže NVIDIA nenechala žádnou rezervu, žádný OC potenciál!
Všechen potenciál její FE edice využívají, protože NV nahnala takty a TDP až kam to šlo. Zoufalí výrobci se tak snažili být alespoň o 1-3% výkonem lepší, i když si to žádalo místo těch 320 – 350W třeba rovnou 400W. Potíž je, že protože neměli dost času ani finální ovladače k tomu, aby vše vyzkoušeli a řádně odladili, někteří se tak se svými kartami dostali do větších potíží než jiní, pokud jde o ty projevy nestability. Řešením tak bylo obecné snížení taktů, o což se postarala NVIDIA svými novými ovladači. Pokud jde o HW řešení, není v silách výrobců karet zlepšit vlastnosti AMPERE čipů, to musí NVIDIA udělat sama ve spolupráci se SAMSUNG. A mluví se o nějakém zlepšení vlastnosti výroby, které ale nebude nasazeno dříve, jak v Q1 2021. Současně je v přípravě nové jádro GA103, které by mělo současné GA102 v průběhu příštího roku nahradit.
- Vyjádření výrobců k situaci
Prakticky všichni výrobci už se vyjádřili k celému problému a také situaci svých RTX 3080/3090 karet.
ASUS dostatečně otestoval vše a zjistil možné problémy v předvýrobní fázi u některých prvků a upravil svůj vlastní design. Dokonce jeho TUF A STRIX verze asi jako jediné na trhu využívají výhradně jen MLCC. A všechny jeho karty do recenzí i do prodeje míří v tomto designu. Bohužel za cenu zpoždění, kdy na úvod stihla firma připravit jen pár kusů TUF. STRIX dorazí až později. Výroba se prostě teprve pořádně rozjíždí.
Nicméně ASUS se omlouvá za zmatení, protože do produktových fotografií na jeho stránky se dostaly i fotografie testovacích vzorků odvozených z reference, které mají odlišný ten design kondenzátorů. Nicméně všechny finální karty v recenzích, a hlavně v prodeji, mají jen ty MLCC. ASUS tak nemá žádné problémy se stabilitou, o kterých by věděl a pokud nějaké byly, doporučuje to řešit instalací ovladačů 456.55.
Firma přiznává možné problémy se stabilitou při vydání karet v některých případech, ale stejně jako jiní výrobci odkazuje na nejnovější ovladače NVIDIA (456.55), které problémy „řeší“. A pokud tedy někdo má potíže, má nainstalovat tyto nové ovladače a problémy by měly být rychle vyřešeny. Pokud jde o design karet, objevily se zprávy o tom, že MSI potichu mění design v oblasti použitých kondíků, ale tyto zprávy byly jasně vyvráceny a omlouváme se i za nás. MSI říká, že od počátku dodává recenzentům a do prodeje stejný design karet a bude v tom pokračovat.
Ano, používá mix SP-Caps a MLCCs, ale říká, že obojí má své výhody a je to dobrá konstrukce a má ji otestovanou. Jakékoliv případné potíže s kartami samozřejmě řeší v rámci standardní záruky, ale v tuto chvíli neví o žádném problému a MSI si je svým designem prostě jisté.
Také Gigabyte si stojí za tím, že SP-CAPS a MLCCs mají každé své výhody a nestojí za potížemi některých edic. Cenový rozdíl mezi nimi prý navíc není až tak významný, aby se na základě toho dalo mluvit o nějakém velkém rozdílu v kvalitě. GB si za designem svých edic stojí, navíc jej prý proti referenci i tak vylepšilo, a říká, že není zdrojem potíží se stabilitou.
Pokud někteří problémy mají, tak je doporučena instalace nového ovladače NVIDIA 456.55 atd. Samozřejmě v případě jiných problémů s kartami, poskytuje výrobce standardní záruky, výměny atd.
Přiznává, že během svého testování objevila potíže karet s designem výhradně 6 POSCAP (což není překvapivé, když i EVGA se prostě snažila zvýšit výkon nad rámec NVIDIA FE edic. Firma ale říká, že svůj design včas upravila a do prodeje pustila jen verze upravené s MLCC. Bohužel protože časově to nestíhala, tak recenzenti dostali ty vzorky s 6 POSCAP, které ale tedy neodpovídají finálním verzím karet v obchodech. Nicméně v prodeji prostě budou jen ty s kombinací druhů kondenzátorů, i když to znamená zpoždění dodávek některých edic.
Prakticky stejná vyjádření zaznívají i od dalších výrobců. Ano, někteří přiznávají dodatečné změny, ale většinou jde o to, že vzhledem k nedostatku času poslali do recenzí vzorky karet, které mají prostě ten testovací odlišný design od toho, který šel do prodeje. Bohužel vše se tedy zase vrací k tomu, jak uspěchané bylo celé uvedení RTX 3080/3090 na trh.
- „Řešení“ nestability RTX 3080/3090 – ovladače snížily takty/napětí
Již několikrát zmiňovaný nový ovladač NVIDIA 456.55, z velké části vyřešil potíže. Karty už nepadají zdaleka tak moc. Nicméně tohle řešení samo o sobě opět potvrzuje, že NVIDIA prostě neotestovala věci, tak jak měla. Tím píše, když žene GA102 čipy na hranici možností bez rezervy. Protože v tom původním prokazatelně nestabilním stavu s „finálními release ovladači“, se ty karty nikdy neměly zjevně dostat do recenzí, a hlavně k zákazníkům. Nebylo to dostatečně otestované.
Nový ovladač navíc udělal jen to, že snížil „agresivitu boostu“. Samozřejmě stále se všechny karty normálně pohybují vysoko nad tou oficiálně udávanou maximální boost frekvencí 1710MHz. Konkrétně běhají kolem 1930 až 1980MHz běžně. S tím, že u některých edic můžou špičkově vyběhnout takty k 2010 - 2020MHz. A to je ta potíž. Jakmile se přiblíží takty 2000MHz tak některé čipy to prostě nedávají. Nové ovladače tak dělají to, že se snaží jednak snížit ten špičkový takt (který poklesl v průměru o 15 až 50MHz) a udržet ho tedy pořád pod 2000MHz. Současně se NVIDIA snažila změnit napájecí charakteristiku atd. Výsledek je, že karty prostě běhají o něco pomaleji, mají teď o necelé 1% výkonu méně a současně se ovšem o trochu zvedla spotřeba. Potíže však mohou mít nadále některé OC edice, které těch 2000MHz za cenu vysoké spotřeby překračují stále. Zde už to bude kusová záležitost toho, co který konkrétní kus čipu snese a výrobci karet tedy budou muset pečlivěji vybírat čipy, které použijí pro své výkonnější OC edice. Musím ale říci, že z hlediska nárůstu výkonu to za to nestojí, protože OC edice za cenu i 400W+ mají jen o 1-3% vyšší výkon, než FE edice s 320 – 350W.
Ale tím se prostě dostáváme zase k tomu, že NVIDIA z nějakého důvodu nenechala žádný OC potenciál v záloze, takže všechno jede na limit od začátku. Což u předchozích generací rozhodně nebývalo. V tuto chvíli je to prostě tak, jak to je. Po aktualizaci ovladačů a tom snížení taktů se nicméně výrazně snížil počet hlášených problémů se stabilitou karet. Pokud je ale stále máte, doporučeno je další ruční snížení boost taktů. Zkrátka držet se pod maximy 2000MHz, za každou cenu. Je to kusová loterie, pochopitelně pokud ale máte OC edici, u které výrobce garantuje určitý takt a stabilní to není ani s novými ovladači, a víte že nemáte problém se zdrojem (kdy RTX 3000 jsou extrémně náročné karty na kvalitu a výkon zdroje), tak je samozřejmě na místě regulérní reklamace.
Uvedení RTX 3080/3090 se hrubě nepovedlo. Kromě toho, že nebylo vše viditelně otestováno tak, jak být mělo, je tu samozřejmě i ten fakt, že karty vlastně ani nejsou dostupné. Tady hraje roli ovšem více faktorů. NVIDIA sice tvrdí, že měla připraveno na vydání cituji „obvyklé množství“ a že za vše může velká poptávka, faktem ale je, že věděla moc dobře a dlouho dopředu, že to „obvyklé množství“ nebude a nemůže poptávce stačit! A NVIDIA přesně věděla, jaká ta poptávka bude, na to mají výrobci své lidi nebo si najímají speciální firmy, které nedělají nic jiného, než analyzují poptávku a tomu pak výrobci přizpůsobují plány, objednávky a uvádění produktů na trh. NVIDIA přesně věděla, do čeho jde.
Ta zvýšená poptávka po všem kolem PC navíc trvá už od Q1 tohoto roku (důvod je všem jistě dobře znám). Současně NV věděla a přiznávala, že její RTX 2000 nebyly moc populární, a že když uvede nástupce RTX 2080Ti místo za těch 1200 dolarů „jen“ za těch normálních 699 dolarů v případě RTX 3080 10GB, že konečně bude mít řada majitelů GTX 1080/1080Ti důvod k upgradu. Jinými slovy NV musela vědět, že poptávka bude o to větší. Takže připravit za této situace jen „obvyklé množství“, bylo prostě málo. Navíc i tady NVIDIA přehání, jako téměř ve všem, co kolem RTX 3000 v prezentacích tvrdí. Obvyklé množství jich totiž nebylo! Připraveno bylo podle všeho méně jak 10 tisíc kusů karet dohromady pro celý svět. Distributoři a výrobci přiznávají, že některým obchodům tak mohli poskytnout jen pár jednotek kusů karet na první týdny, a to bylo všechno! Víc toho prostě nemají a hned tak mít nebudou.
Výroba se totiž teprve rozjíždí, a i v ní jsou stále potíže. Velké problémy jsou nadále na straně dopravy. Některé obchody tak přestaly přijímat objednávky, protože nejsou schopni říci, kdy a kolik karet vůbec dorazí. Co mám zprávy od výrobců, tak nejoptimističtější scénář je konec října/začátek listopadu, pokud jde o viditelné zlepšení situace. Ale úplně normální situaci prý letos ani nečekají! A mají k tomu dobrý důvod. Problémem je 8nm výroba, kdy už dříve průmyslové zdroje tvrdili, že SAMSUNG má velmi nízkou výtěžnost a kvalita čipů není valná. NVIDIA tak ani neobjednávala více waferů a čeká na vylepšení výroby, které by mělo nastat v Q1 2021.
Bohužel NVIDIA aktuálně oficiálně potvrdila, že neočekává zlepšení dostupnosti RTX 3080/3090 v tomto roce a nepředpokládá karty skladem dříve jak v roce 2021. A nebavíme se navíc o nějakých milionech kusů grafik v případě RTX 3080/3090. Bavíme se o jednotkách tisíců maximálně několika desetitisíců karet. Tedy žádné nepředstavitelné dechberoucí počty, jako v případě jiných produktů, které poptávce nestačí. Ale i takovéto malé objemy, jsou zdá se problém, což nasvědčuje tomu, že v případě RTX 3000 grafik to rozhodně není dáno poptávkou, ale nějakými potížemi ve výrobě samotné.
Uvedení RTX 3080/3090 většina výrobců karet hodnotí jako nejhorší, kterého se kdy účastnili. Ty karty neměly být správně v září ani ohlášeny, natož vydány. Nebyly na to připraveny. Takovéto uvedení, kdy výrobci ty produkty prostě nemají, protože výroba se sotva rozjela s problémy všude kolem, je hloupé a zbytečné. Zákazníky pochopitelně jen roztrpčí. Spousta času, peněz a sil investovaných do nejistého čekání s tím, že spousta z těch mála zákazníků, kteří se o takhle drahé karty vůbec zajímají, sáhne v této situaci po jakémkoliv modelu, který se objeví. Takže jednotlivé značky se perou o zákazníky a nemají vlastně čím. Poptávka tu je, nabídka ale nikoliv. A zjevně se to hned tak nezlepší.
A to je před námi ještě odsunuté vydání RTX 3070 a potažmo zatím neohlášené RTX 3060 …. Vzhledem k tomu, že staví také na 8nm SAMSUNG výrobě, bych nečekal hladké vydání ani u nich. Speciálně když v jejich případě bude poptávka násobně vyšší, protože jsou to karty podstatně levnější než 3080/3090 modely. Samozřejmě je také otázkou, jak to bude v případě nových AMD RX 6000, které podle zpráv od zdrojů, které přesně doposud informovali i o situaci NVIDIA, záměrně nespěchá a vyrábí do zásoby obrovské množství karet, tak aby v první polovině listopadu při zahájení prodejů mělo co prodávat … tak uvidíme. Pokud AMD dokáže mít dostatek RX 6000 karet a přitom dokáže konkurovat RTX 3000, pak to možná odpoví na otázku, kde je v případě RTX 3000 problém. Zda v poptávce nebo ve výrobě ….
Na to si ale musíme počkat až do začátku listopadu. A AMD vzhledem k (ne)dostupnosti RTX 3000 karet bez výhledu na nějaké dramatické zlepšení v letošním roce, nemá důvod s vydáním spěchat … zejména nechce-li opakovat stejné chyby. Ale za DDWorld.cz váš už dlouho připravujeme, že až v listopadu bude vhodný čas na nákup grafických karet vzhledem k tomu, jak situace vypadá, byl náš odhad naprosto přesný ....
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|