Novinářům se dostaly do rukou nové grafické karty Intel. A nestačili se divit.
Ačkoliv Intel tvrdí, že jde všechno skvěle, pochybnosti kolem jeho grafických karet nadále narůstají. Už je to více než rok, co Intel představil desktopovou grafiku DG1 veřejnosti. Karty zamířily hlavně k vývojářům aplikací. Nedávno Intel oficiálně uvedl na trh grafické karty Iris Xe a Iris Xe MAX postavené na DG1 základu. I když tohle uvedení na trh budí více než rozpaky.
Intel zuby nehty brání, aby se karty dostaly k nezávislým novinářům. A má k tomu dobrý důvod. Někteří novináři totiž byli schopni karty sehnat a zkoušeli je otestovat. Ovšem výsledek předčil i ta nejhorší očekávání.
Na samotné kartě není noc moc zvláštního. Jedinou zvláštností je použití LPDDR4 pamětí na 2133MHz, kdy tedy Intel nepoužívá běžné GDDR5 nebo GDDR6 paměti. Spotřeba v zátěži je kolem 30W, takže karta nepotřebuje přídavné napájení. Ačkoliv má fyzicky PCIe x16 slot, ve skutečnosti běží na méně PCIe linek, ale jde o PCIe 4.0. Teoreticky by měla mít herní výkon někde na úrovni GT 1030. Teoreticky …
- Intel grafiky víc nefungují, než fungují …
První omezení, na které při pokusu kartu vůbec otestovat všichni narazili, je fakt, že karta funguje jen na několika vybraných deskách platformy Intel. Vůbec nefunguje s AMD platformou ani s většinou desek na Intel platformě! Karta totiž potřebuje určité BIOS funkce a spolupráci s deskou, protože DG1 jádro nebylo navrženo jako samostatné.
Takže DG1 karta je ve své podstatně vlastně rozšířením základní desky, kdy místo toho aby GPU bylo integrované na PCB vedle CPU, jak je tomu u mobilních platforem, je v tomto případě integrované na samostatném PCB spojené s deskou přes PCIe slot. A proto nyní funguje jen na několika vybraných deskách Intel se speciálním BIOSem, protože jinak ani fungovat nemůže. Karta nemá vlastní BIOS.
Bohužel, i když nakonec novináři použili hardware, který s kartou funguje a je podporovaný, dočkali se mnoha nečekaných problémů. Problémů, které jsou navíc známé. A které po více než roce vývoje ovladačů a SW měly být dávno vyřešené. Jenže nejsou.
Na kartě dokonce nefungují korektně ani výstupy. Iris Pro MAX disponuje sice DisplayPorty, ale pokud k tomu připojíte monitor, stabilně pojede maximálně v rozlišení 800x600(!), cokoliv vyššího je nestabilní. Intel o tom prý dobře ví, a doporučuje připojit monitor na výstup základní desky. Už jen kvůli tomuhle problému jsou ty karty vlastně nepoužitelné. Ale to není všechno. Intel prý nedokázal za více než rok vyřešit jakýkoliv z obrovských problémů na poli ovladačů. Iris Pro Xe je SW ve stejně příšerném nepoužitelném stavu, jako byla před více než rokem. Nefungují prakticky žádné standardní benchmarky ani hry. karta má obrovské problémy stabilně spustit téměř cokoliv ve 3D. Nutno říci, že na stejné problémy narazili všichni i u integrovaných grafik Xe v procesorech Tiger Lake, kde sice nějaké hry spustíte, ale stabilní to není, má to různé artefakty v obraze a tunu dalších problémů. Jen u některých her prostě FPS vypadají hezky, tak aby se Intel mohl chlubit výkonem … funkčnost je ale značně diskutabilní.
Celá situace opravdu budí rozpaky a hlavně otázky, zda Intel vůbec ve vývoji Xe grafik pokračuje. Na poli ovladačů a SW se evidentně neudálo za více než rok vůbec nic. Ze zákulisí pak unikají informace o tom, že Intel zcela přeskočí uvedení DG2 generace, protože je nepoužitelná a nekonkurenceschopná. A prý se soustředí na vývoj DG3. Každopádně Intel se evidentně soustředí na to, aby v některých benchmarcích hlavně u integrovaných grafik ukazoval výkon FPS, který je i lepší než mají AMD Radeon grafiky u RYZEN procesorů. Potíž je, že ta FPS neodpovídají realitě, artefakty, nestabilita a tuny problémů znamenají, že Intel ani náhodou není na úrovni toho, co nabízí AMD v integrovaných VEGA grafikách. Natož aby dokázal v čemkoliv na poli GPU konkurovat samostatným NAVI a AMPERE grafikám. A připomínám, že letos měl uvést Intel na trh herní Xe grafiky.
Celá situace kolem Intel Xe grafik je krajně podivná. Nefungují pořádně ani již vydané produkty, které měly sloužit zejména jako odrazové můstky pro vývoj ovladačů a SW. O některých jako je desktopová DG1 Iris Pro a Iris Pro MAX je otázkou, zda je Intel skutečně vydal, nebo je to jen další divadélko pro hloupé investory. V současné podobě je to evidentně nefunkční produkt, kdy vedle i ultra-lowend grafik jako jsou starší NVIDIA GT1030 nebo AMD RX 550, se nedá o funkčnosti Intel řešení mluvit ani v nejmenším. A cenově určitě také nedává Intel žádný smysl. Vývoj Intel GPU evidentně nekoresponduje s oficiálními sliby a plány. Ano, Raja Koduri, jako šéf toho všeho, ukazuje velké čipy pro HPC verze, ale neukazuje prakticky nic ohledně jejich praktického výkonu a vůbec funkčnosti samotné. Tohle prostě není jen o výrobě čipů samotných, tohle je i o tom software, designu atd. A není pochyb o tom, že Intel Xe grafiky, ať už integrované v Tiger Lake procesorech nebo desktopových DG1 kartách, více nefungují než fungují, což po tak dlouhé době vývoje, je krajně znepokojující zjištění. Věci už měly být dávno úplně jinde. Alespoň tak to Intel sliboval.
Přiznám se, že z mnoha rozhovorů na téma Intel grafiky s partnery a výrobci, jsem od nikoho neslyšel žádný náznak toho, že by s Intel grafikami nějak počítaly. Naopak existují obavy, že Intel nejen že nestačí grafickým vývojem svých řešení na AMD a NVIDIA, on bude velmi brzy prohrávat i s ARM platformou v mnoha ohledech. Nejvíce mu zatopí řešení jako Apple M1 a jeho další generace a také SAMSUNG, který pro novou generaci svých SoC spolupracuje s AMD a tak tyhle čipy budou mít Radeon RDNA2 se vším, co k tomu patří. A co má proti tomu Intel? Nic by bylo možná i lepší, než co představuje Iris DG1 …
Něco je u Intel opravdu hodně špatně. A není to jen výroba čipů. Šance, že uvidíme opravdu funkční a solidně výkonnou herní grafiku od Intelu, podle mě zase o něco klesla. Tedy pokud se to všechno nezrestartuje a neodsune minimálně na rok 2024 a dál. Je opravdu neuvěřitelné, jak Intel se všemi těmi penězi, nakoupenými klíčovými pracovníky z AMD a NVIDIA, nedokáže po takové době několika let vývoje, uvést na trh skutečně funkční GPU řešení. Na druhou stranu, vzhledem k tomu, co dnes Intel předvádí na CPU trhu, což byl a je jeho hlavní zájem, se situaci v GPU divizi vlastně ani nedivím …
Grafická karta typu Iris pro MAX, která funguje na několika vybraných deskách Intel platformy, která stabilně nezvládá ani více jak 800x600 rozlišení a nedokáže funkčně rozjet žádný standardní benchmark natož hru bez artefaktů apod. To tak nějak přesně vystihuje, co Intel technologicky dokáže dnes nabídnout …
Zdroj: igorslab.de a další ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|