Výkonnější grafické karty Intel v aktuální generaci byly zrušeny. A možná i ty budoucí.
Intel měl v aktuální Battlemage generaci připravené dva čipy. Menší pro vydané B580/B570 a pak výkonnější řešení pro nové B770/750 modely. Ty měly výkonem být někde kolem úrovně RTX 4070. Nakonec však jejich uvedení na trh bylo zrušeno. Podle všeho definitivní rozhodnutí padlo začátkem tohoto roku, ale už na konci toho minulého k tomu vše směřovalo. Intel k tomu měl hned několik důvodů.
Jedním je finanční stránka věci, kdy Intel, jak víte uvedl B580 za 249 dolarů. Tedy za cenu, za kterou se nedá prodávat, pokud mají mít výrobci i Intel nějaký zisk. Nákladově je totiž prostě karta dražší a podle výrobců by musela stát minimálně 320 dolarů, aby na tom nikdo neprodělával. S obvyklými maržemi a vším se pak bavíme minimálně o 350 – 400 dolarovém produktu v koncové ceně. Jenže za tyhle peníze by tuhle kartu jaksi nikdo nekoupil. Takže ji Intel uvedl za 250. Jenže ani úvodní zájem nebyl nijak velký, Intel nakonec neobjednal další čipy a výroba karet v současnosti neběží, jelikož je nikdo za 250 dolarů, a tedy se ztrátou, prodávat nechce. Intel si je prodávat za tyhle peníze také nemůže dovolit. A navíc Trumpovo cla by k té ceně v USA nově přidala další desítky, možná už stovku %. A za 500 – 600 dolarů by to nekoupil nikdo. A to je i hlavní důvod, proč bylo zrušeno uvedení toho výkonnějšího čipu na B770/750 kartách. Za cenu, za kterou by se musely aktuálně prodávat, by byly nekonkurenceschopné.
Nicméně někteří poukazují na fakt, že Intel měl ke zrušení i technické důvody. Jedním z nich je pokračující zjevná vada architektury Intel ARC a to je extrémní závislost na Resizable BAR a především kdykoliv je Intel grafika v situaci, že je CPU výkon tím, co ovlivňuje výkon GPU, tak má velký problém. Intel ARC trpí i v této generaci tzv. CPU overhead:
No a podle názoru vícero lidí, jedním z důvodů, proč Intel odpískal vydání výkonnějších nových ARC karet, je právě to, že u většího a výkonnějšího čipu je ten problém s CPU overhead ještě větší než u toho menšího. A Intel to nedokázal vyřešit ani u předchozí, ani u této generace. A nezdá se to být ani nějak řešitelné. Jde evidentně o vlastnost konstrukce a architektury. Ostatně když byste osadili Intel ARC kartu do staršího PC bez Resizable BAR podpory a technologie, rázem v mnoha hrách bude výkon třetinový, či poloviční a ovladače s tím nic nezmůžou! Takže pro starší platformy je ARC naprosto nepoužitelný.
Je však nutné dodat, že novější PC a platformy mají Resizable BAR. Současně platí ve většině situací u her nejste většinou limitováni CPU výkonem. Takže ne všude to problém je. Bohužel s ohledem na to, na koho Intel se současnými modely míří, to problém je. Navíc pokud by výkonnější ARC B770 měl ten samý problém ještě výraznější, v recenzích by se to nedalo schovat. Ať tak jako tak, současná architektura Intel má potíže v mnoha ohledech, je minimálně o jednu a půl generace pozadu za AMD i NV. Ovladači se to nevyřeší a je vůbec otázka, co bude s grafikami Intel nadále.
Nový CEO rozhodně neplánuje dotovat tak ztrátovou divizi, jakou je herní GPU, speciálně když žádné světlo na konci tunelu nesvítí. Takže fakt, že v právě skončené veřejné prezentaci plánů Intelu pro další kvartály a roky, o herních GPU nezaznělo prakticky nic, hodně napovídá. Současně firma už několikrát reorganizovala a zmenšovala celý vývojový grafický team, takže je otázkou, když nedokázala vyvinout použitelné a plně funkční herní GPU s obřím teamem a neomezeným rozpočtem, zda je nyní schopná to zvládnout s malou frakcí těch lidí a peněz. Tím spíše, když tlak na vydání úspěšného výdělečného produktu je o to větší a konkurence o dva kroky dál. Samozřejmě Intel se nemůže vykašlat na GPU úplně. Potřebuje minimálně integrovaná řešení, a tak vývoj architektur a čipů pro iGPU běží samozřejmě dále. Jen budoucnost těch herních řešení je minimálně značně nejistá. A již vydané ARC karty mají problémy a nedají se dost dobře vyřešit a AMD i NV navíc vydají brzy nové RX 9060 a RTX 5060 série, proti kterým jednoduše nemá ARC žádnou šanci …
Škoda, mohla být konkurence na trhu zajímavější. Stále je pro mě osobně nepochopitelnou záhadou, jak firma velikosti Intelu s možnostmi, jaké měla a dala svému grafickému teamu, kam přetáhla nejlepší lidi (a Koduriho) z AMD, NV a dalších, za 7 let plné práce, vývoje a miliard dolarů, dokázala vytvořit naprosto nic! Do AMD se tu někteří rádi navážejí, že je malé, slabé a konkurenčně selhává, ale i s tím málem, co AMD do vývoje GPU dává, dokáže mít v mnoha směrech nejlepší herní GPU v mnoha cenových hladinách. Takže že Intel nedokázal za 7 let s násobně větším teamem a rozpočtem vytvořit konkurenceschopné GPU, je naprosto nepochopitelné a neuvěřitelné selhání na všech úrovních. Speciálně když firma nezačínala na zelené louce, protože grafické architektury, ovladače a vše potřebné pro iGPU měla a má. Přesto je ARC B580 to nejlepší, co dokázala dostat na trh. Jaká to kolosální ztráta a promrhání času, peněz a potenciálu …