Skutečně
zajímavou odpověď doslalo AMD na otázku, proč se zejména jím podporované DirecX
10.1 zatím hromadně neprosazuje ...
Společnost AMD-ATI představila
před pár dny svou horkou novinku, grafickou kartu ATI Radeon HD 4870 X2. Jako
první a navíc nezávislý magazín v České Republice jsme vám mohli představit
kompletní test této grafické novinky, celou recenzi se vším všudy najdete zde:
Při oficiálním představení karty v Bělehradě
se samozřejmě dostala na přetřes i otázka podpory DX10.1. Toto API je
oficiálním rozšířením DirectX 10 a opravuje určitě chyby a přidává několik
nových možností. Část z nich pak bude obsažena v nadcházejícím API DirectX
11. Přesto mnoho novinářů vnímá DX10.1 jako zbytečnost a tak prý o tom prostě
nepíší. DX10.1 totiž mimo společnosti AMD podporuje samozřejmě společnost
Microsoft (DX10.1 přišla spolu s SP1 do Windows Vista) a z hardwarových
firem jen VIA/S3. Ostatní společnosti technologicky zaostávají a tak podporují
jen starší verzi DX10. Na oficiálním setkání se AMD dočkalo i odpovědi, proč
toto modernější rozhraní považují mnozí novináři za zbytečné. Zcela bez obalu
to přesně shrnul zástupce serveru Fudzilla, který prohlásil:
DirectX10.1 se
neprosazuje proto, že AMD je AMD a ne NVIDIA. Kdyby NVIDIA podporovala tento
novější standard API, bralo by jej vážně mnohem více lidí.
V této jednoduché
větě je řečeno skutečně vše a také ukazuje, jak je to s tou objektivitou u
mnoha médií. Zkrátka NVIDIA dává mnohem více peněz na svůj marketing a také má
mnohem agresivnější marketing, kterým velmi snadno ovlivňuje mnohé redaktory (jsou to taky lidi, navíc mnohdy zapálení studenti, kteří jsou rádi za každou korunu) a
profesionální magazíny (to je zase Business jako hrom), zejména ty menší takzvaně profesionální, které se nutně potřebují
dostat nahoru a investované peníze co nejdříve zhodnotit, což ale stojí nemalé prostředky a tak jsou ochotni ustoupit ze
své objektivity skutečně hodně a prodat se snáze. Samozřejmě s jídlem roste
chuť a stává se z toho zvyk. No a pak už jede lavinový efekt, informace se
přebírají a přebírají ....
Nicméně
zástupce Fudzilla k tomu i dodal, že vliv společnosti NVIDIA se však
očividně pomalu zmenšuje a AMD udělalo v poslední době správný krok směrem
k lepším vztahům s herními tvůrci a vydavateli, v čemž právě
vyniká společnost NVIDIA. Ovšem asi uznáme, že to ještě nějakou dobu bude
trvat, než se obě společnosti budou posuzovat skutečně stejným metrem, což se
dnes rozhodně v mnoha případech všude možně neděje. Pak se snad konečně už
nebude vyskytovat praxe, že co řekne marketing (ať už to vypustila NVIDIA, ATI
nebo Frantazhornídolní) to je svatá pravda, zvlášť když se to bude papouškovat všude 100x. Snad se naproti tomu ujme mnou osobně na DDworld.cz prosazovaná praxe,
hodnotíme produkty ne podle značky (jestli zelený nebo červený je opravdu úplně
jedno) a toho, co o něm prohlašuje výrobce, ale striktně jen podle toho, co v reálu
umí a dokáže a co nám uživatelům prakticky přinese.
Pokud jde o DX10.1 samotné, rozhodně není
normální, že vylepšenou verzi samotného DX10 mnozí ignorují. To je jako byste
za stejnou cenu jezdili v autě s motorem o výkonu 80 koní a spotřebou
6 litrů, když můžete mít za stejnou cenu se stejným úsilím to samé auto s motorem
o výkonu 100 koní se spotřebou minimálně stejných 6 litrů, ne-li díky
optimalizacím i nižší. DX10.1 není zkrátka žádná velká novinka a od DX10.0 se
liší jen minimálně, přesto přináší zajímavá technologická vylepšení a nejsou
zde vlastně žádné objektivní překážky, proč by se nemělo používat už dnes místo
starší verze DX10.0. Přesto se tak neděje. Inu, co na to říci .... Pro DX10.1 se však blíská na lepší časy, už na letošní rok ohlásili všichni přední vydavatelé
nové hry právě na DX10.1 a to jako reakci zejména na fakt, že mnohá vylepšení
DX10.1 zejména v oblasti tesselace (jemnější modelová mřížka) bude
obsahovat i DX11 a tedy investice do technologie DX10.1 nejsou zbytečné ...
Zdroj: Fudzilla
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|