Ceny některých grafik ARC a procesorů Core půjdou níže. Prodeje váznou.
Prodeje procesorů Intel se prakticky zastavily. V retailu se vůbec nedaří Core 13000 a Core 12000 sérii, kdy AMD prodá více starších RYZEN 5000 než Intel všech Core modelů dohromady. A to prodeje obou značek čipů poklesly s ohledem na celosvětovou situaci. Intel ale nacpal distributorům a prodejcům sklady staršími Core 12000 i novějšími Core 13000 modely. Prodeje se ale nedaří.
Intel tak údajně povolí další slevy zejména u starší Core 12000 série. Nicméně podle zákulisních zdrojů prodejci pochybují, že to bude k něčemu, protože ceny lepších AMD RYZEN 7000 modelů jsou stejné nebo výhodnější, o extrémně cenově přístupných RYZEN 5000 pro AM4 nemluvě. Intel ale podle všeho nemá na výběr. Očekává velkou ztrátu a brutálně snížený odbyt celý první kvartál a ve snaze prodat alespoň něco se tak mohou ceny pohnout níže.
To platí i o grafických kartách Intel ARC, kterých firma slíbila v roce 2022 dodat na trh nějakých 4 miliony. Firma se cíleně snažila vyhnout informaci o tom, že ten cíl zdaleka nesplnila. Investorům se tak snaží zatajit jaký propadák jeho již druhá generace grafik je.
O ARC není prakticky vůbec žádný významný zájem. Zákulisní zdroje uvádí, že Intel dodat za rok 2022 zhruba 500 tisíc ARC grafik, tedy o poznání méně než slíbené 4 miliony. Navíc dodat na trh a prodat jsou také dvě zcela odlišné věci. ARC grafiky se nakonec objevily jen od pár výrobců a ti jsou z nich dost nešťastní. Ovladače stále trpí hromadou problémů, u spousty her jsou funkční potíže a zkrátka věci nejsou tam, kde by měly být.
Pravda, Intel se snaží stále zlepšit věci. Uvedl výrazně lepší ovladače pro DirectX9, kde byl obrovský problém, protože ARC hry pod DX9 emuluje a výkon tak byl jen zlomek výkonu AMD a NVIDIA karet stejné třídy. Pod DX12 je Intel o poznání konkurenceschopnější, ale ani tak to není žádná hitparáda, když parametrově stačí jen na modely AMD a NVIDA o třídu níže. To je problém i kvůli cenám uvedených karet. ARC A770 uvedená za 349 dolarů a A750 uvedená za 289 dolarů leží na krámech bez velkého zájmu zákazníků. Ani těch dodaných pár set tisíc kusů se stále neprodalo. Ono se není moc co divit.
V ČR je ARC A750 8GB dostupná za 8500 korun vč. DPH, ARC A770 se u nás pohybuje kolem 9500 korun vč. DPH. Karty ovšem mají průměrný výkon kolem úrovně AMD Radeon RX 6600 8GB a NVIDIA RTX 3060 12GB v případě A750 a lehce pod úrovní RX 6600 XT v případě A770, kdy problém ovšem je, že parametrově by měly konkurovat minimálně RX 6750 XT a RTX 3070 s většími čipy srovnatelné s tím DG2-512 od Intelu, což ale Intel ARC prostě až na výjimky nedokáže. Průměr výkonu v současných hrách přes všechno vylepšování ovladačů zůstává kolem RX 6600 8GB a RTX 3060 a v průměru naprosto jasně prohrává s AMD Radeon RX 6650 XT. Což je velká potíž.
A750 a A770 mají totiž až 225W spotřebu, zatímco Radeon RX 6600 má pouhých 132W, tedy výrazně méně. Hlavně Radeon RX 6600 můžete běžně koupit za ceny kolem 6500 korun vč. DPH, zatímco jasně všude výkonnější 180W Radeon RX 6650 XT je k mání za necelých 8 tisíc korun. Kupovat si tedy Intel ARC A750/A770 nedává sebemenší smysl. Speciálně když za horší výkon platíte více a s ještě znatelně vyšší spotřebou. Intel se tedy rozhodl snížit cenu A750 8GB na 249 dolarů, tedy na necelých 7 tisíc korun. Tím by se měl dostat cenově mezi RX 6600 a 6650 XT, kam tedy výkonem patří. Problémem jsou ovšem stále mnohem funkčně horší ovladače, různé problémy, rozkolísaný výkon a také mnohem vyšší spotřeba za to všechno. Ale je to určitě zlepšení …
Další potíž pro Intel je, že Radeon RX 6600 i RTX 3000 série jsou mnohem starší a pomalu končí. Chystá se nástupce v podobě RX 7600 série s novým NAVI 33, který při podobně nízké spotřebě nabídne o třídu vyšší výkon někde v úrovni Radeon RX 6750 XT či RTX 3070 a RTX 4060 s výkonem RTX 3070, které obě budou mít kolem 150W maximálně, na což jednoduše 220W Intel ARC 750/770 opravdu nestačí. Není důvod, proč se o Intel ARC sérii v tento moment zajímat. Bohužel na nějakou novou generaci, kterou Intel slibuje ale která může a nemusí přijít, což ve světle velkých škrtů ve firmě včetně rozdělení grafické divize je stále větší otázkou, si počkáme nejméně do začátku roku 2024, kdy tzv. Battlemage a nástupce A750/770 by měl nabídnout ten výkon Radeon RX 6800/RTX 3080 série. Ovšem s ohledem na dosavadní plnění plánů Intelu dost pochybuji, že se karet dočkáme dříve jak v polovině 2024, tedy za rok a půl od teď, což v té době už bude znamenat, že pár měsíců na to se začnou na trh chystat AMD Radeon RX 8000 a NVIDIA RTX 5000, ne-li první karty této generace rovnou dorazí.
Intel je stále zjevně o celou jednu generaci za oběma konkurenty. A to vycházíme z oficiálních informací a plánů Intelu, kdy nemá smysl připomínat, že firma nesplnila vůbec nic z toho, co plánovala a slibovala, naopak často zástupci Intelu veřejně a doložitelně lhali. Takže na jakém základně máme věřit, že nová generace Battlemage vůbec dorazí v podobě samostatných herních grafik. Nepochybuji, že Intel nadále pokračuje ve vývoji integrovaných grafik a výpočetního HPC GPU řešení, kdy obojí naprosto nutně potřebuje, má-li jako platforma nadále vůbec existovat, ale klasické herní grafiky jsou jen velká černá díra na peníze a žádný ze slibů, který Koduri se svým teamem dal vedení Intelu i veřejnosti od roku 2017 dal, nesplnil. První generace herních grafik se tak nepovedla, že byla rychle zrušena a marketing firmy vyvinul značné úsilí, aby se na Xe jako zapomnělo a snaží se malovat ARC grafiky jako první generaci a první pokus o GPU, což ale prostě nejsou ani zdaleka. Současný stav je naprostý propadák a ostuda a neexistuje žádná omluva pro to, jako ARC jsou a v jakém stavu je SW. Intel není nováček na poli GPU. Jsou už druhou generací velkých GPU a zdaleka nefungují po HW ani SW stránce tak, jak bylo plánováno, a hlavně všem slibováno. Stále tak existuje více než jedna indicie, že vývoj dalších generací herních grafik Intelu je značně omezen a plány očesány. A není vůbec vyloučeno, že bude zastaven zcela. Raja Koduri byl degradován, jeho grafická divize byla rozdělena a okleštěna, on už ji nevelí a má na starost jen část a jen vývoj architektur. Současně celá grafická divize Intelu vykázala v Q4 2022 nuzných 247 milionů dolarů příjmů a prodělala téměř půl miliardy, přičemž ARC byl už plně na trhu a uvede o kvartál dříve!
To prostě není udržitelné, speciálně v současné situaci, kdy je celá firma ve ztrátě a zájem o její produkty mizerný. Cpát tedy další peníze do vývoje herní grafik, což jsou a budou produkty s malou marží, a tedy malou ziskovostí, nemá jednoduše smysl pro Intel. Maximálně low end grafiky, co by samostatné čipy vhodné i do čipletových CPU jsou jasná věc i pro další generace, ale klasické výkonné herní GPU? Hodně pochybuji o tom, že u Intelu mají budoucnost. V tuto chvíli se tedy firma snaží alespoň prodat to, co už má, a i to je dost problematické. Příjmy budou minimální, a Intel ztrácí hodně peněz na každém prodaném kusu, jelikož horko konkuruje 6nm čipem o velikosti 406mm2 na 256-bit grafice, 7nm AMD čipu o 237mm na 128-bit, který je o generaci starší a o třídu níže postavená.
Takže z business pohledu jsou ARC A750/770 totálně nekonkurenceschopný propadák, jedno jak se to marketing snaží zaobalit, slibující zázračné ovladače, které u současných her nezlepšily od vydání téměř nic (všechna ta velká oznamovaná zlepšení jsou na tragickém výkonu pod DX9). Neexistuje jediný objektivní a dobrý důvod, proč dnes pro běžného uživatele/hráče dát ARC A750/770 přednost před Radeon RX 6600/6650 XT kartami, které jsou prostě mnohem lepší produkt s lepší cenou a mnohem lepší efektivitou i hotovou SW podporou …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|