S velkým zpožděním, ale přeci se dočkáme. Mobilní, desktopové i profesionální modely DG2.
Společnost Intel se sice všude tváří a vykládá, jak jde všechno skvěle a podle plánu, ale přitom doufá, že se nikdo nepodívá na její starší prezentace, výroky a roadmapy, aby viděl, jak každého čtvrtroku tu realitu mění a opakovaně slibuje a nedodržuje. U Intelu v současnosti z hlediska aktuálně uváděných produktů nejde podle plánu nic, a to ani když zavřeme obě oči a hodíme přes hlavu pytel. Intel totiž sliboval herní grafické karty představit na konci roku 2020, tak aby v roce 2021 byly naplno na trhu:
Pod novým vedením pak sliboval, že do konce roku 2021 na trhu ty karty prostě určitě budou. Jenže máme konec roku 2021 a kde nic tu nic. A 100% se letos už opravdu nedočkáme. V tuto chvíli se Intel všude ale dušuje (ve stylu, jak jde vše skvěle), že ty své grafické karty vydá v Q1 2022. Jak však mnozí připomínají, to že Intel dnes něco vydá, vůbec, ale vůbec nic neznamená. A už vůbec to neznamená, že produkt skutečně bude na trhu. Intel v posledních letech vydává produkty nikoliv když jsou hotové a připravené atd., ale když prostě potřebuje splnit určité datum kvůli investorům, bez ohledu na stav a realitu produktu samotného.
Co na tom, že ty vydané produkty nedorazí klidně několik dalších měsíců k zákazníkům. V posledních letech Intel vydal většinu svých produktů přesně tímto způsobem. Vydání na trh podle Intelu není to samé jako vydání na trh podle téměř všech ostatních. Takže o vydání grafických karet Intel ARC v Q1 2022, prakticky nikdo nepochybuje. Myšleno v tom smyslu, že o žádné vydání nepůjde, bude to jen další papírové uvedení, kdy se štěstím budou karty skutečně dostupné na trhu tak za další dva měsíce. A stav věcí tomu zatím nasvědčuje.
Ačkoliv je realita jenom jedna, Intel si v poslední době rád maluje realitu vlastní, i když si je moc dobře vědom toho, jak se věci mají. Ale spousta těch věcí prostě nesmí nahlas přiznat. Takže i když Intel grafiky měly být dávno na trhu a jejich vývoj a vydání postihly opakovaně odklady a zrušení, Intel říká, jak je vše skvělé a úžasné. Bohužel věci zdaleka tak růžové nejsou. Což těžce nesou zejména partneři Intelu, kteří na ty produkty a čipy čekají a mají s tím také práci kolem vývoje a přípravy svých produktů. Intel však neustále mění termíny a neustále něco slibuje, aby to v zápětí zase nedodržel a odsunul atd. Jednou, dvakrát, dobře. Ovšem Intel to v poslední době udělal tolikrát, že už to není ani vtipné.
Jaká je tedy ta skutečná realita? Bohužel věci nejsou zdaleka tak růžové a tvrzení Intelu, že grafické karty Arc Alchemist vydá v Q1 2021, je prakticky nesplnitelné. Bavíme se o třech měsících, kdy by karty měly být vydány, což v řešit všech (mimo Intelu) obvykle znamená, dostupnost produktů v obchodech atd. Takže už v tuto chvíli musí jet naplno výroba finálních grafických karet, tedy všechno musí být podrobně otestované a připravené. Překvapí někoho, že věci jsou jinak?
Intel stále nedodává výrobcům grafik čipy, protože ostrá výroba ještě ani nezačala! Intel má stále jen předvýrobní vzorky. Stále údajně nejsou finální verze pro zahájení ostré produkce. Takže výrobci grafik nemají dotestované a připravené finální PCB a návrhy svých karet, které by mohly poslat do výroby. Do toho musíme počítat se současnou výrobní realitou, a hlavně dopravní realitou, kde zpoždění měsíc i víc je prakticky zaručená věc. Navíc kolem února mají v Číně tradiční svátky, což zastaví a zkomplikuje výrobu, což je problém, když ta stále neběží a měla by se tedy rozběhnout po novém roce. Časově to jednoduše nevychází. Vydání desktopových Intel Arc grafik v Q1 2022, ve smyslu že v březnu budou grafické karty na pultech obchodů u testerů a prvních zákazníků, je značně nepravděpodobné. Maximálně Intel stihne představit mobilní verze, kdy vývojové vzorky GPU mají samozřejmě pro vývojové vzorky svých notebooků výrobci k dispozici. Takže tohle asi uvidíme na CES 2022 od Intelu.
- Intel Arc Achlemist nabídne 2 jádra
pro několik různě výkonných karet
Jak víme, tak se chystají nejméně dvě grafická jádra, která budou následně ořezaná do různých specifikací karet. Tím největším v této generaci bude DG2-512 (512 jednotek), který má při 6nm výrobě TSMC plochu zhruba 400mm2. Tedy žádný drobeček a plocha je tak srovnatelná s NVIDIA GA104 (RTX 3060 Ti/ 3070 / 3070 Ti), který je ovšem vyráběný mnohem méně vyspělým 8nm SAMSUNG procesem s menší denzitou).
AMD má pak nejblíže NAVI 22, ale ten je výrazně menší s 335mm2 (Radeon RX 6700 série), a navíc je vyráběn starším 7nm procesem TSMC, pokud by jej AMD vyrábělo také 6nm, o čemž se mimochodem mluví že bude, tak by se plocha mohla zmenšit na méně jak 300mm2. Intel se 400mm2 na 6nm má tak vlastně blíže velkému NAVI 21, které na 7nm má 519mm2, při použití 6nm by pak mělo cca 450mm2. Intel označuje grafiky s tímto svým větším jádrem jako DG2 SOC1. A ty by měly existovat ve dvou hlavních (jistých), potažmo třech variantách.
Nejvýkonnější DG2-512 s 512 jednotkami by se měl objevit na mobilních (120 – 150W) grafických kartách, stejně tak na desktopech (cca 225W). Jádro má 256-bit sběrnici a počítá s nasazením až 16GB GDDR6 (32GB pro profi verze).
Existovat bude také osekaná slabší verze DG2-384, která tedy bude používat méně povedené kusy jader. Nabízet by měla 384 jednotek, 192-bit sběrnici a až 12GB GDDR6 (24GB pro profi verze). Pro desktop by karty s ním měly mít cca 200W, pro notebooky až 120W TDP. Hovoří se také o ještě osekanější verzi s 256 jednotkami, 128-bit sběrnicí a 8GB paměti, ovšem o té se moc neví.
Druhé mnohem menší grafické jádro je pak označováno jako DG2 SOC2 a jde tedy o konkrétně DG2-128. Toto jádro má velikost na 6nm TSMC výrobě zhruba jen 160mm2. Nejblíže tomu je AMD s miniaturním NAVI 24 (RX 6500 série), které má něco kolem 130mm2 (asi 7nm TSMC). NVIDIA má na 8nm SAMSUNG nejmenší jádro současné generace GA107, které je však zatím použito jen na mobilních RTX 3050 modelech, v desktopu není. Jeho velikost není oficiálně nikde uváděna, ale pravděpodobně má plochu kolem 170mm2.
S jádrem DG2-128 se tedy Intel chystá nabídnout 128EU verzi karty s 96-bit a až 6GB paměti se spotřebou kolem 75W. Klasický low end. V mobilní verzi má být karta ořezána na 64-bit se 4GB, tak aby se spotřeba vešla do 50W. Pravděpodobně pak bude existovat ještě ultra low end verze z nevydařených čipů, která by měla mít aktivních 96 jednotek, 64-bit a 4GB GDDR6 paměti. Měla by se prý vejít do 35W. právě DG2-128 řešení má být hlavní údernou silou Intelu, který chce ze své hlavně mobilní platformy vytlačit NVIDIA čipy.
- Intel Arc DG2-SO1 a DG2-SO2 proti
AMD Radeon RX 6000 a NVIDIA RTX 3000
Ačkoliv by tedy grafiky měly být připravovány na vydání, neobjevilo se zatím mnoho výkonových úniků, což můžeme brát jako další indikátor, že věci zdaleka nejsou připraveny a vydání je dál, než Intel slibuje. Každopádně výrobci grafik stále nemají finální verze čipů ani karet, tedy ani finální měření výkonu nemůže být provedeno, i když proti výkonům vzorků se těžko bude výrazněji lišit. Stále tedy platí starší informace pro ty tři hlavní očekávané desktopové modely:
Nejvýkonnější cca 220W Intel Arc DG2-512 16GB, nabídne prý výkon někde kolem úrovně RTX 3070 8GB až RTX 3070 Ti 8GB. Tedy přinejlepším o kousek nad AMD Radeon RX 6700 XT 12GB (NAVI22), ovšem dost výrazně pod úrovní výkonu AMD Radeon RX 6800 16GB (NAVI 21). Cena by tomu tedy měla odpovídat.
Slabší verze v podobě asi 200W Intel Arc DG2-384 12GB, má pak mít výkon někde mezi úrovní RTX 3060 a RTX 3060 Ti, což je dost široká mezera, daná tím, že RTX 3060 používá menší jádra GA106, zatímco RTX 3060 Ti je fakticky lehce ořezaná RTX 3070 s mnohem větším jádrem GA107. Intel tedy bude mít přesněji výkon někde mezi AMD Radeon RX 6600 XT a RX 6700 XT. To jsou tedy dva zatím nejsilnější herní grafické modely Intelu.
Následovat pak bude zhruba 75W Intel Arc DG2-128 6GB. Co by klasické low endové řešení, by měla konkurovat NVIDIA GA107, které ovšem v desktopu zatím nejsou. Chystaná RTX 3050 bude ořezaná RTX 3060 s větším GA106. I tak prý bude mít co dělat s miniaturním AMD NAVI 24, které bude ze všech nejmenší, ale s vysokým taktem a Infinity cache prý dost překvapí na chystaném Radeon RX 6500 XT. Výkonově by ale měly svádět dost zajímavý souboj, který by teoreticky měla rozhodnout cena/dostupnost. Alespoň v téhle nejnižší kategorii. O cenách a dostupnosti výkonnějších karet si zatím neděláme žádné iluze.
- Intel ARC Alchemyst je jen začátek,
to hlavní přijde v roce 2023 a dál
Každopádně je tedy jasné, kam se chce Intel s první generací Arc grafik (druhou generací DG architektury) zaměřit. Vedle desktopových verzí budou také mobilní, kde ale víme, že hodně záleží na TDP, takže co čemu bude reálně konkurovat, se uvidí. Intel ovšem bude chtít útočit hlavně tady, protože dokáže OEM partnery „přesvědčit“, aby jeho řešení používali, zejména proti NVIDIA, kterou chce ze své mobilní platformy neskrývaně vystrnadit. Jinak se prý chystají také Workstation verze, tedy profesionální modely Intel grafik, proti AMD Radeon PRO a NVIDIA Quadro řešením. Intel prý chce útočit hlavně na NVIDIA (což dává smysl, protože zde má naprostou dominanci dnes), a nabízet o malinko lepší výkon za lepší cenu.
Osobně dávám největší šance Intelu na úspěch z první generaci jeho grafických karet právě na profesionálním poli, kdy už dávno má v mnoha ohledech navrch pokud jde o akceleraci GPU a obecně výpočetní nasazení svého HW. Takže pro profesionály by mohly být grafiky Intel nejzajímavější.
Jak to bude s herní použitelností, je stále otázka. Stav ovladačů bude důležitý, podpora her atd. také. Nyní je to velká neznámá, protože funkčnosti Intel GPU se doposud věnovala minimální pozornost. Co by Integrované grafiky zkrátka nezvládnou mnoho, takže ani nemohlo být otestováno, jak na nich některé hry fungují/nefungují. Zkrátka je zde hodně neznámých. V tuto chvíli se většina pozorovatelů v zákulisí přiklání k tomu, že Intel sice bude ukazovat svá grafická řešení v Q1 2022, možná je i skutečně vydá, ale pokud něco uvede, tak to bude z jeho strany jen další papírové uvedení. Reálně nejsou Intel grafické karty vůbec připraveny. Ostrá výroba stále neprobíhá, takže uvést tohle na trh a pulty obchodů od teď do tří měsíců, speciálně v situaci, jaká dnes je? Ehm … no nevidím to moc reálně.
Zatím to spíše vypadá, že během Q1 2022 tak maximálně dotáhne čipy do finální verze a spustí hromadnou výrobu. Stejně tak se dotáhnou grafické karty a pustí se do ostré výroby, takže prostě dříve než v průběhu Q2 2022, a to nejpravděpodobněji někdy kolem května, tyhle produkty na trhu skutečně fyzicky dostupné, nelze čekat. Intel není dnes vůbec spolehlivý, pokud jde o dodržování termínů a slibů a to rozhodně platí i o jeho grafikách, které mají už více než rok zpoždění proti původnímu plánu. A stále je tu hodně otazníků a nevyřešeného, což může ještě pořádně věci zkomplikovat. Počítejme tedy realisticky s Intel grafikami na trhu někdy na přelomu květen/červen, tedy COMPUTEX 2022 v optimisticky-realistickém scénáři.
- Intel staví konkurenci vůči 1,5 roku starým grafikám AMD/NVIDIA
Drobnou vadou na kráse je fakt, že novinky Intelu měly stát proti současné generaci grafik AMD a NVIDIA, protože měly vyjít nejpozději začátkem letošního roku (2021). Nakonec vyjdou i více jak rok později. Jenže v Q2 2022 bude už některým konkurenčním AMD Radeon RX 6000 a NVIDIA RTX 3000 modelům, už 1,5 roku a pomalu ale jistě budou končit. Na Computexu 2022 se velmi pravděpodobně dočkáme náznaků nové již 5nm generace AMD a NVIDIA, která pak na trh dorazí, na konci Q3. Tedy jen maximálně 3 měsíce po uvedení Intel karet, snad jen slabší modely dorazí později, kdy je ovšem jasné, že z hlediska výkonové konkurenceschopnosti je vymalováno.
Nicméně protože je situace, jaká je a prodá se dnes všechno za cokoliv, tak pokud tahle situace vydrží, Intel se asi bát o prodeje nemusí, ať už to s výkonovou a funkční konkurenceschopností bude, jak chce. Jak ale říkám už delší dobu, Intel míří stejně jako s CPU hlavně na OEM, kde má stále značnou převahu, ačkoliv nenabízí prostě nejlepší produkty natož za nejlepší ceny. Takže pokud budou Intel ARC grafiky alespoň funkční a použitelné, prostě se na trhu prosadí, protože OEM výrobci PC nám často ani nedají na výběr, a část zákazníků ani neví, že by nějaký výběr být měl. Zkrátka Intel se podle mě nutně nemusí vůbec ohlížet na nabídku AMD či NVIIDA, stačí když uvede použitelné funkční grafiky s použitelným výkonem.
Pokud se ptáte, kdy se Intel pustí i do high endu, tedy vydá kartu pro skutečně herní nadšence, tak to by mělo nastat v průběhu roku 2023 s generací Arc Battlemage.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|