Čínským webům není žádné NDA svaté, takže přibližně týden před uvedením máme kompletní test již na světě.
Čínské weby zásadně nedodržují žádná NDA a na přání výrobců z vysoka kašlou. Mnoho informací vědí dříve, než zástupci výrobců pro Evropu. Ostatně mohou si to dovolit, protože se k novinkám dostanou velmi snadno, když většinou sídlí přímo u továren, kde se novinky vyrábějí a půlka redakce v těch továrnách snad i pracuje :). Tomu se u nás ve vzdálené Evropě dá konkurovat z pohledu přinášení nejnovějších informací opravdu špatně. Znovu tak musíme poděkovat za Internet a můžeme se o všechny informace podělit ...
Čínský web si vzal na mušku srovnání dvoujádrových konceptů obou předních výrobců. Tedy grafické karty ATI Radeon HD3870X2 a duální grafické karty Nvidia 9800GX2. Zatímco ATI Radeon HD3870X2 lze považovat za dvoučipovou grafickou kartu, Nvidia 9800GX2 je technologicky mnohem jednodušší. Je to totiž vlastně duální grafická karta se dvěma PCB modelu 8800GTS 512MB s jediným slotem. Obě PCB pak spolu komunikují pomocí SLI. Z pohledu výkonu je papírově 9800GX2 mnohem silnější než technologicky pokročilejší HD3870X2. Obě karty sice nabízejí extrémní grafický výkon, otázkou ale je, o kolik vyšší nabídne 9800GX2, protože rozdíl cen obou karet je značný. HD3870X2 dnes stojí běžně 9000 korun s daní. Cena Nvidie 9800GX2 je stanovena na 559-599 euro, tedy přibližně 16 000 korun s daní. A jak tedy srovnání dopadlo?
Testovat obě karty v menším rozlišení než 1920x1200 nebo 2560x1600 je nesmysl, protože právě pro tato rozlišení jsou tyto karty navrženy a odladěny. Samozřejmostí jsou plné detaily. Zkrátka obě karty mají nabídnout majitelům 24" a větších úhlopříček maximální možný výkon tak, aby žádná hra nedělala problémy.
Pokud někdo hraje 3Dmark06, pak bude možná 9800X2 trochu zklamaný. Rozdíl mezi ní a HD3870X2 příliš neodpovídá cenovému rozdílu. Pokud se vám hodnota kolem 12 000 bodů zdá málo, podívejte se na rozlišení, ve kterém je měřeno ;). Nicméně osobně mě nějaký 3D Mark absolutně nezajímá a jeho testování považuji akorát za ztrátu času. Zajímá mě herní praxe.
V současnosti je nejpoužívanějším herním enginem UT3. Lze tedy říci, že právě zde je stěžejní podat co nejlepší výkon a ze zkušeností mohu říci, že výsledky karet jsou podobné ve všech hrách UT3 engine používající. Tedy kromě samotného UT3, je to například Bioshock, Gears of War, Medal of Honor a další a další. Obě karty nemají díky skvělé optimalizaci tohoto enginu žádný problém ani na 2560x1600. Nicméně 9800GX2 nefungovala v plných detailech. Výrazně levnější HD3870X2 tak vychází z tohoto srovnání jako vítěz. Ostatně obě karty se pohybují nad 40FPS a zde tedy není rozdíl mezi hodnotou 90 a 98FPS poznat. Rozdíl ceny kolem 7000 korun pak mluví sám za sebe. Podobně na tom budou obě karty ve většině dnešních her, které UT3 engine využívají.
Zkusme ale Crysis, tedy hru, která je ethalonem dnešních herních grafických možností. Bez AA je hra na 1920x1200 hratelná pouze na 9800GX2. Zde tedy 9800GX2 vede na plné čáře, bohužel pustíme-li vyhlazování, výkon rapidně klesne.
Oblíbenou hrou je Company of Heroes. V DX10 a 1920x1200 je výkonou obou karet velmi dobrý. Bez AA se obě drží vysoko nad 40FPS, ale 9800GX2 je vždy o nějaký krok napřed. S AA už je rozdíl 39 a 54FPS znatelný. Zde by se tedy dal cenový rozdíl obou karet akceptovat.
Call Of Juarez v DX10 a 1920x1200 je oříškem pro obě karty. 9800GX2 zde nepodává dobré výsledky a výrazně levnější HD3870X2 je šlape na paty. Navíc opět nefunguje AA na 9800X2.
Podobná situace panuje i ve hře World in Conflict v nastavení DX10 1920x1200. Výkon 9800GX2 ani vzdáleně neomluví nárůst ceny. Navíc ani na jedné kartě to není úplně hratelné.
Celkem standard je pak Half Life 2. V plných detailech na 2560x1600 nemá ale ani jedna karta problém se dostat nad 40FPS - hranici bezproblémové hratelnosti. Pak už je celkem jedno, zda máte 48 nebo 100 FPS. Nicméně zde už je opět výkon 9800XGX2 cenově celkem odpovídající - extrémní :).
Bohužel server nezměřil spotřebu ani teploty, nicméně o těch máme celkem slušnou představu. V případě 9800GX2 prostě vezměte dvě 8800GTS 512MB a jejich spotřebu sečtěte a odečtěte nějaké drobné. Server se ale zmiňuje o velkých problémech s kompatibilitou nové Nvidia 9800X2 zejména s čipovými sadami Intel. Každopádně první setkání s duální 9800GX2 dopadlo celkem pozitivně. Nvidia ještě má několik dní na doladění finálních ovladačů. O tom, že 9800GX2 bude nejvýkonnější karta na světě, asi nikdo nepochybuje. První výsledky to potvrzují, bohužel ale cena tomu bude odpovídat. Ve srovnání s HD3870X2 není ten výkon vždy odpovídajícím způsobem vyšší a často je to vysoko nad hranicí hratelnosti, takže těch 20FPS navíc v rozdílu ani nepoznáte. Zůstávají tak problémy hlavně s nevyvážeností výkonu a s kompatibilitou.
Zejména nepříjemné by byly problémy s čipovými sadami Intel X38 a X48. I když kdoví, třeba je to v případě Nvidie jistá forma nátlaku na Intel a snaha prosadit své Nforce čipové sady, což je aktuální téma s vydáním 780/750a na AMD a 790i pro Intel. Je to ale problém jak nvidie, tak výrobců základních desek, doufejme, že se to vyřeší. Každopádně Nvidia 9800GX2 nabízí extrémní výkon za extrémní cenu. Nic jiného jsme ani nečekali, na nedostatek výkonu si tak nebudeme moci stěžovat ani v HD rozlišení. Vydání této karty a dostupnost je naplánováno na příští týden. Samozřejmě test na DDWorldu bude ....
Zdroj: pconline.com.cn
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|