NVIDIA RTX grafiky nezvládají Ray Tracing tak použitelně, jak se NVIDIA všem snaží namluvit.
Pokud si chcete koupit novou RTX NVIDIA grafiku, nekupujte si ji kvůli Ray tracingu. To je něco, co uslyšíte stále častěji, tedy minimálně od objektivních novinářů, až o tom budou moci všichni v recenzích informovat. NVIDIA moc dobře ví, že ohledně použitelnosti RT ve hrách přehání a kecá. Real Time Ray Tracing je velmi náročný a nové RTX 2070/2080/2080 Ti grafiky na něj prostě nemají dost výkonu, tedy minimálně ne pro použití v běžných PC hrách. Ano, jsou obrovským pokrokem a zlepšením v používání Ray Tracingu pro modelování, filmové scény apod., kdy jedna RTX 2080 Ti dokáže to, na co byli zapotřebí čtyři TESLA V100, ale to je dobré pro ty, co se modelováním, či vytvářením filmových sekvencí živí. Pro hráče a real time Ray tracing ve hrách, je to stále málo. O všem jsme se obšírně bavili v nedávném článku:
Takže jen shrnu. NVIDIA nepřichází s přelomovou technologií, jen s novým přístupem k Ray tracingu. Dosud se všichni snažili počítat Ray tracing přes univerzální jednotky (procesory či GPU). NVIDIA přišla s novým přístupem, kdy prostě ke stávajícím univerzálním GPU jednotkám přidala speciální Ray tracing výpočetní jednotky, a ještě TENSOR jednotky pro AI. Díky tomu dokáže zvládnout Ray tracing na scéně prostě výrazně lépe, než jakýkoliv procesor či GPU doposud. Snaží se to marketingově podat, jako znovu vynalezení PC grafiky, ovšem to přinejmenším značně přehání. NVIDIA neudělala nic jiného, než že se snaží obejít náročnost Ray tracingu tím, že pro něj do GPU přidala prostě speciální jednotky, což ale snižuje efektivitu čipu z hlediska jeho výroby, protože musí být mnohem větší a komplexnější než doposud a je otázkou, zda přínos stojí za to. Jinými slovy, zda je nárůst výkonu tak velký, aby se Ray tracing dal efektivně používat místo rasterizace.
NVIDIA navíc stále potřebuje vykreslit a dopočítat celkovou scénu. Udělat celou scénu realtime Ray Tracingem je, a ještě mnoho mnoho let bude, mimo schopnosti běžných řešení. NVIDIA tedy prostě přišla s hybridním řešením, kdy stále je většiny scény klasicky rasterizovaná, ale některé efekty (odrazy apod.) jsou dělány Ray Tracing metodou, což ale vyžaduje i dodatečné úpravy a dopočítání. Výsledkem je, že to sice funguje výrazně rychleji, než na starších GPU, ale pro hry je to stále v praxi nepoužitelné. NVIDIA prezentovala Ray Tracing v několika nových hrách, kde zaplatila vývojářům, aby její RTX architekturu využili, nicméně ukázky příliš nenadchly.
Zejména poté, co vyšlo najevo, jak příšerně výkonově náročné ty drobné efekty jsou. Těch pár téměř neviditelných Ray Tracing efektů totiž znamená, že RTX 2080 Ti za 33 tisíc v současnosti dokáže nabídnout jen mezi 45 – 60FPS ve FullHD rozlišení! A vývojáři her přiznávají, že v nejlepším případě doufají v 60FPS v 1920x1080 (FullHD)! To je absolutně nepřijatelné s grafickou kartou za 33 tisíc v roce 2018. Většina uživatelů a potenciálních zákazníků, kteří si takhle drahou grafiku koupí, používá dávno 4K monitor a sama NVIDIA uvádí 4K 120Hz monitory. Tam však výkon RXT 2080 Ti stačí jen na zhruba 20FPS. Nicméně problém je hlavně u „levnějších“ a pořád velmi drahých RTX 2080 a RTX 2070, které mají o desítky % nižší grafický i ray tracing výkon než 2080Ti. V jejich případě se o výkonosti s RTX efekty záměrně mlčí (NVIDIA i tvůrci her se k tomu nechtějí vyjadřovat), ale pochybuji, že RTX 2070 s aktivním RTX bude schopna to utáhnout lépe než na 30FPS v 720p rozlišení. Na grafickou kartu v roce 2018 za 17 tisíc korun, dost málo.
Vývojáři her, kteří RTX efekty do her nasadí tak přiznávají, že budou muset znatelně ubrat z kvality těch efektů, proti dosavadním ukázkám, aby se to tedy vůbec dalo použít. Otázkou je, když už nyní jsou ty efekty v pohybu hry stěží viditelné (a NVIDIA se ve všech prezentacích navíc snažila dost zoomovat a předváděla vše v téměř statických ukázkách, aby vůbec bylo něco vidět), zda má vůbec smysl je do té hry dávat. Samozřejmě, objektivně žádný smysl nemají. Mnohem efektivnější by bylo využít ten grafický výkon pro lepší grafiku jako takovou. Ano, stíny, nasvícení a odrazy nebudou vypadat tak „realisticky“ jako s Ray tracingem, ale budou tam s minimálními nároky na výkon a v pohybu bude neznatelný rozdíl. Jediným smyslem a důvodem, proč Ray tracing do her teď dávat je, že NVIDIA potřebuje prodat velmi drahé RTX grafiky a Ray tracing je jedním z hlavních důvodů, proč jsou drahé. Kvůli němu totiž NV musela podstatně zvětšit samotná jádra, což stojí nemalé peníze. A jako zákazníci to máte zaplatit, i když z toho v praxi mít pak nic nebudete.
- Ray Tracing je budoucnost, ale rozhodnou o ní jiné než NVIDIA RTX grafiky
Jinak byla vznesena i otázka, zda Ray tracing, tak jak jej vývojáři teď poprvé ve hrách použijí, je kompatibilní s Intel či AMD. Není, protože ač je součástí standardu DirectX12, vyžaduje architekturu NVIDIA TURING, na kterou je stavěný. Jinými slovy, pokud by AMD nebo Intel přišly s vlastním Ray Tracing HW řešením a současné RTX efekty by na tom neběžely. V současnosti tak Ray tracing RTX stále více připomíná ještě uzavřenější GameWorks efekty, v rámcio kterého NVIDIA záměrně dělá věci tak, aby na jiném HW neběžely, záměrně dělá věci složitější a výkonově náročnější, ačkoliv by se daly jinak udělat méně náročněji. Stále musíme připomínat, že NVIDIA nemá zájem dělat hry lepší, optimalizovanější a aby běžely lépe na všech PC. NVIDIA chce prodávat grafiky, takže jejím záměrem je, udělat hru tak, aby mizerně běžela na jejích starších kartách ještě hůře na kartách konkurence a ukázat nové GTX/RTX grafiky v co nejlepším světle, tak že jsou „jediné použitelné“ a musíte si je koupit. Celé RTX pro hry je v tuto chvíli opravdu jen marketing, není to nic v praxi přínosného a skutečně použitelného.
Celý TURING vypadá zajímavě opravdu jen pro tvůrce obsahu, tedy pro modeláře, grafiky či filmaře, kteří renderování a Ray tracing používají a těm nevadí na kolik real time FPS to běží. Pro hráče je však TURING stále slabý pro nějak významnou a přínosnou a viditelnou použitelnost Ray Tracingu ve hrách. Pokud si chcete koupit novou RTX NVIDIA grafiku, nekupujte si ji kvůli Ray tracingu! Nemá na to dost výkonu a není ani jisté, že způsob řešení a přístupu k Ray Tracingu, jaký NVIDIA zvolila, bude vůbec do budoucna používaný z hlediska standardu použití Ray tracingu ve hrách. O tom rozhodnout až jiné grafické karty, zejména ty od AMD, které jsou a budou součástí dalších generací konzolí. Ray tracing nemá smysl živelně nasazovat do her, pokud si jej nebude moci zapnout a těžit z jeho přínosů většina hráčů, tedy konzolisté i majitelé mainstreamu. A to v dohledné době téměř určitě nehrozí. Ray Tracing tedy nyní je jen marketingovým nástrojem NVIDIA. Ve hrách jde o další „GameWorks“ prvek, který má za cíl prodávat nové grafiky, ne dělat hry optimalizovanější a lepší pro všechny.
Osobně věřím v Ray tracing a jeho budoucnost, a ač je přístup NVIDIA zajímavý, ten čip by musel být 10x větší a 10x výkonnější, aby bylo možné o real time Ray tracing ve větším měřítku hovořit. Osobně nevidím jediný důvod, proč RTX efekty vůbec zapínat. Nevypadají zase tak dobře, o kolik přijdu výkonu, zejména v MP hrách jako BF5 je zapnutí RTX přímo pitomost. A jako uživatel high endu a hráč na 4K monitoru rozhodně nebudu s RTX 2080Ti za 33 tisíc snižovat rozlišení na FullHD, abych si ty RTX užil. RTX efekty pro hry jsou pro mě nezajímavé, ale docela mě zajímá použitelnost RTX karet pro Ray Tracing rendering v modelovacích, designérských programech apod. tam by to mohlo být opravdu zajímavé a použitelné. Proto si také myslím, že RTX grafiky jsou hlavně pro tvůrce obsahu, pro hráče nepřinesou nic moc zajímavého, zejména když mají nahradil PASCAL, který byl navržený čistě pro hry. To TURING vycházející z výpočetní VOLTA a nesoucí RT a TENSOR jádra, prostě není. Přirovnání k výpočetně zaměřené VEGA je zde dost na místě.
- Karty budou na konci září …
Co nás hráče tedy zajímá, je klasický výkon RTX 2070/2080/2080 Ti ve hrách proti současným grafikám. A ten musí být fenomenální, když nové karty jsou výrazně dražší. Připomínám, 17 tisíc korun za RTX 2070, 22 tisíc za RTX 2080 a 33 tisíc za RTX 2080 Ti. Bude tomu jejich výkon ve srovnání se současnými GTX 1000/VEGA grafikami odpovídat? To je to, co nás zajímá a to, co nám NVIDIA z nějakého důvodu nechce říci, přestože grafiky poslala do prodeje. A dozvíme se to skutečně na poslední chvíli, když recenze budou vycházet jen den až dva před tím, než první zákazníci, co si kartu teď objednali, ji dostanou do ruky. Samozřejmě se vynasnažíme vám ty recenze nabídnout, ale dáme si na čas :). NDA jsem zatím pro NVIDIA a výrobce karet nepodepsal, nejsem spokojený s některými jeho novými pasážemi (dlouhodobý závazek!!!) a nejsem zdaleka jediný.
Taktéž mě vadí přístup k objektivním novinářům, kdy mnozí hlásí docela problémy a třenice mezi nimi a NVIDIA, s tím, jak aktivně mluví proti předprodejům RTX a jak nemají uživatelé teď karty kupovat. když nemají všechna fakta v ruce. NVIDIA se navíc snaží aktivně blokovat, aby výrobci grafických karet mohli své vlastní nereference půjčovat komu chtějí (schvaluje výrobcům, kdo bude nikoliv referenční NVIDIA karty, ale jejich vlastní nereferenční karty recenzovat a kdo ne). Musím říci, že tyhle praktiky se mě vůbec nelíbí a nejsem sám, mnozí novináři NDA rovnou odmítli podepsat za podmínek a chování, které NVIDIA předvádí. Těžké časy pro objektivní a nezávislé novináře. Kdybych prostě objektivitu spláchl do záchodu a jako někteří psal ve smyslu „prostě to kupte“, byl bych na tom mnohem lépe, ušetřil bych si určtě starosti a určitě na tom i finančně vydělal …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|