Řešení problémů RTX 3080? NVIDIA snížila takty novými ovladači, výrobci upravují design karet Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 29 září 2020
altDůvody problémů s novými NVIDIA RTX 3000 grafikami, jsou už naprosto jasné.

 

 

 


 

Po několika dnech tu máme aktualizaci ohledně situace s problematickými NVIDIA RTX 3080 grafiky, které prakticky všechny trpí nestabilitou. Ačkoliv se NVIDIA brání, že prý nešlo o papírové uvedení, realita je, že i velké obchody ve velkých zemích dostaly do prodeje zatím jen několik kusů karet od každého výrobce, což samozřejmě má do široké dostupnosti hodně daleko. Nicméně i tak malé množství karet stačilo na to, aby jejich uživatelé hlásili široce rozšířený problém, kdy karty prostě nebyly stabilní v provozu a zátěži. O všem jsme vás důkladně informovali v tomto článku:

 

Jako hlavní příčinu mnozí označili použité kondenzátory, nicméně někteří správně poukazují na to, že ty zdaleka nejsou tou příčinou. Jsou jen fyzicky vidět, takže jsou první na ráně.

Tou hlavní a jasnou příčnou, je zcela evidentně uspěchané vydání a nedostatečné otestování RTX 3080 karet v kombinaci s neotestovanou, a ne úplně dotaženou 8nm výrobou SAMSUNG a novou architekturou AMPERE. Není už žádných pochyb o tom, že NVIDIA z nějakého důvodu uspěchala vydání, a navíc žene AMPERE grafiky na maximum možností.

Určitě jste si všimli, že RTX 3080 prakticky nemají žádný OC potenciál, a i když zvednete odběr karty z už tak šílených 320 – 350W na 400W, výsledkem není více než 3% výkonu navíc. I to nepochybně hraje svou roli, protože jak AMD, tak NVIDIA u svých grafik obvykle ponechávali kolem 10% taktovacího potenciálu, který je současně i bezpečnou rezervou z hlediska dimenzování karet. Je ale také rezervou, ze které ukrajují nereferenční OC edice. NVIDIA ale z nějakého důvodu prakticky všechnu tuhle bezpečnostní rezervu RTX 3080 využila a tlačí tedy tyhle 350 – 400W karty a jejich komponenty na limit. No a to vše v kombinaci s nedostatečným otestováním a ukvapeným vydáním na trh, znamenalo prostě problém.

 

  • NVIDIA s novými ovladači 456.55 v tichosti „řeší problém“

Prakticky od začátku se všem, kteří na problémy s RTX 3080 (a 3090) narazí, doporučovala jednoduchá věc. Vyhnout se OC nastavením a snížit takty a power limit. Stačilo třeba 50MHz. Prostě držet se za každou cenu na méně jak 2000MHz, kam karty mohou v některých případech boostovat.

No a světe div se, nové NVIDIA ovladače dělají přesně to. Jen o tom NVIDIA nemluví. Vše schovala do větičky „zlepšení stability nových RTX 30 grafik“ a vyloženě se o to nechce bavit. Nicméně co dělají nové ovladače ukázaly testy. Stejná hra, stejné karty, ale s novými ovladači klesly maximální boosty o 15 až 50MHz v závislosti na modelu RTX 3080 a hře. Nicméně tam, kde se starými ovladači RTX 3080 OC edice boostovala až na 2010 - 2025MHz, je nyní na 1980MHz. Lehce také stoupla spotřeba karty o pár W a samozřejmě o pár FPS klesl výkon, počítejte tak s 1%. U RTX 3080 FE je posun nižší, třeba jen z 1965 na 1950MHz u některých her, protože FE edice díky tomu že už jedou na nižším taktu než některé OC edice, nebyly problémy tak zasaženy, protože se od těch 2000MHz, které se ukazují jako problém, drží prostě dál.

Nicméně tenhle relativně malý posun stačil na to, aby většina uživatelů, která hlásila problémy s RTX 3080 a jejich stabilitou, nyní hlásí že problémy téměř vymizely. Ne zcela, ale téměř ano. Tedy alespoň prozatím, protože degradace křemíkových čipů téměř určitě udělá své a za nějakou nedlouhou dobu to přestane být opět stabilní, protože ty karty s vysokou spotřebou a namáháním komponent, jsou tlačeny na maximum. Samozřejmě NVIDIA nechce oficiálně přiznat, že nějaký problém vůbec existoval, musela by přiznat, že to uvedení RTX 3080 na trhu jednoduše podělala a nezajistila neotestování věcí tak, jak měla. A to i když problém mají nereferenční edice. Protože je to NVIDIA, která ty nereferenční edice v rámci svého vlastního programu a vlastních pravidel, výrobcům a partnerům schvaluje, že s nimi vůbec mohou na trh.

NVIDIA marketing funguje ve stylu, že všechno je skvělé, super skvělé a pokud něco není skvělé, tak se o tom nemluví (nebo se dál předstírá, že je to skvělé), a pokud o tom někdo mluví, tak je eliminován, potírán a dělá se mu maximálně zle, protože NVIDIA se zkrátka nekritizuje. Někteří se ale mohou ptát, když teď je RTX 3080 vlastně o to 1% slabší díky snížení taktů, zda to něco znamená. Bohužel ani ne. Jak už jsem napsal v přechozím článku. NVIDIA ty reálné takty, na kterých karty běžně běhají, tedy nad 1900MHz, vůbec neuvádí a negarantuje:

 

NVIDIA říká a ukazuje, že její RTX 3080 FE má výkon třeba 60FPS v dané hře. Jenže těch 60FPS má, jen pokud běží na těch neudávaných 1935MHz. Pokud by běžela jen na tom nejvyšším taktu, který NV sama udává, tedy 1710MHz, měla by RTX 3080 třeba jen 54FPS! A pokud by musela běžet na 1440MHz, tedy základním uváděném taktu karty, mohla by mít klidně jen 46FPS! Takže NV udává takt jen pro těch 54FPS, inzeruje ale výkon karty 60FPS. Cokoliv nad 54FPS jednoduše negarantuje.

Chlubí se 60FPS, vystavuje je, počítá s nimi, ale negarantuje je, protože je to pro ni takto výhodnější ...  ví, že někerá GPU jsou fyzicky horší kvality a těch 1935MHz pro 60FPS prostě za toho samého napětí atd. nedají. Dokud ale mají alespoň těch 54FPS, je to v pohodě. Že je to nefér? Že stejná karta v recenzi a stejná karta u vás doma může mít až 10% rozdílný výkon, i když má stejných uváděných 1710MHz? Tak si stěžujte ;) ....

V tomto případě, kdy tedy z těch 60FPS je najednou 59FPS díky nutnosti snížit takty kvůli stabilitě karet, tak to pořád je více než těch 54FPS při 1710MHz, což je nejvyšší takt, který NVIDIA oficiálně garantuje u RTX 3080. NVIDIA je tedy stále z obliga.

 

  • Výrobci nereferencí v tichosti předělávají karty

Někteří výrobci opravdu v tichosti mění design a snaží se situaci nekomentovat, jiní výrobci ale přiznávají, že problémy existují, a dokonce už rovnou mění karty za nové revize s přepracovaným PCB. MSI v tichosti předělalo obě své edice:

ZOTAC a další výrobci dělají to samé. ASUS pak rovnou na trh uvedl modely kompletně vybavené kvalitnějšími kondíky, protože problém odhalil těsně před uvedením karet na trh, měl čas je zastavit a do distribuce se nedostaly, ačkoli pár kusů s tím starším designem měl a stihl vyfotit pro oficiální produktové fotografie.

Nicméně podle mě je to do velkém míry zbytečné, spíše je to jako reakce na ostatní, aby někdo nebyl vnímaný jako méně hodnotný, když použije něco jiného než ty dražší verze na své edice. Ale i extrémní testy ukazují, že i ty „méně kvalitní“ které na některých edicích jsou, dokáží zvládnout hodně:

Každopádně výrobci tedy přistoupili k neobvykle rychlé změně designu PCB, což bude znamenat opět nějaké to zpoždění ve výrobě a dodávkách karet. V tuto chvíli se tedy nepředpokládá, že by RTX 3080 bylo na trhu nějaké významnější množství blížící se normálu dříve, jak v druhé polovině října, spíše ale v průběhu listopadu.

 

  • Původcem problémů je jasně NVIDIA

Je úsměvné, že NVIDIA se některými vyjádřeními na adresu kondenzátorů prakticky snaží shodit vinu na výrobce nereferencí, ti ji to opatrně vracejí. Faktem ale je, že ty kondenzátory jsou jen jednou částí celé věci a zdaleka nejde o původce a příčinu těch potíží. Jsou jen obětní beránek a odvedení pozornosti. Tím původcem potíží je jednoznačně NVIDIA sama.

Mám z více zdrojů potvrzeno, že výrobci grafik vůbec neměli k dispozici před vydáním karet finální ovladače! Novináři, kteří první RTX 3080 dostali, tak ti byli první, co ty nereferenční karty s finálními ovladači testovali. Výrobci měli k dispozici jen speciální verzi ovladačů, která fungovala jen v určitých aplikacích, které tak byly schopny otestovat jen jestli karta funguje v umělé zátěži. A to navrch faktu, že výrobci měli jen několik málo týdnů, ty své nereferenční edice vůbec navrhnout. Proč?

NVIDIA je dnes vlastně přímo konkurencí pro EVGA, ZOTAC, ASUS, Gigabyte, MSI a všechny výrobce nereferenčních karet. NVIDIA sama vyrábí své nereferenční FE edice, a u RTX 3080/3090 speciálně zajistila, že za ty oznámené ceny nikdo kromě ní není schopen vyrobit a prodávat podobně kvalitní edici. NVIDIA používá na FE edice mnohem kvalitnější PCB, než je to základní referenční, které poslala, co by základní výchozí bod výrobcům karet. Současně si NV samozřejmě vybírá ty nejlepší čipy z výroby a sama sobě si z nich neplatí marže. Takže má prostě nižší náklady.

Výrobci grafik jsou tak v prekérní situaci. NVIDIA jim poslala referenční design, který je horší než ten u FE edic. Současně ale oznámila základní ceny RTX 3000 grafik, za které ona prodává ty lepší FE edice, které jsou fakticky vzato OC edicemi s luxusním chlazením. Výrobci grafik své podobné edice za ty peníze prodávat nedokáží, protože musí platit NVIDI marži z GPU atd. No a aby tomu ještě NV nasadila korunu, tak ještě nedala výrobcům dost času ani ovladače včas, na správné otestování. Údajně proto, že se bála úniků informací, což mě přijde jako nesmyslná hypotéza některých, protože všechno o RTX 3000 včetně jejich výkonu uniklo už dávno před tím. Ale NV představila také jen jednu sadu parametrů a výkonů nových karet, které ale prezentuje na těch svých luxusních a kvalitnějších FE edicích.

Výrobci karet se tak snaží samozřejmě nabídnout alespoň více výkonu, když už musí prodávat své karty dráž. A to je problém. Pokud by RTX 3000 měly tu obvyklou až 10% rezervu pro taktování atd. jako předchůdci, problém by to nebyl. Jenže NVIDIA žene své FE edice na maximum, takže výrobci to přesto zkusili posunout, jenže bez finálních ovladačů neměli možnost to pořádně otestovat a jak se ukázalo, 8nm čipy většinově na nových RTX 3080/3090 nejsou úplně stabilní při taktech kolem a nad 2000MHz. A je jedno, kolik do nich cpete. V některých testech stabilní jsou, v jiných ale ne, což zjistíte, až když máte v ruce kompletní ovladače, které výrobci od NVIDIA dostali ve stejné době, jako první recenzenti. Prostě tady se pohybujeme na absolutní hraně a každý detail hraje roli.

Nemá smysl tedy hledat nějaká složitá vysvětlení. NVIDIA je jasným původcem celého problému, který žehlí tím, že v ovladačích ubrala na agresivitě boostu, takže i OC edice jedou o něco pomaleji teď. Tohle všechno ale mělo být důkladně otestováno dávno před vydáním karet na trh a NVIDIA to měla zajistit. Nebylo a nezajistila. Pořád nevíme, proč NVIDIA vydala RTX 3080/3090 zjevně předčasně, proč je žene na úplný limit s tak extrémní spotřebou a zátěží pro karty samotné, a proč prostě nedala sobě ani výrobcům grafik čas na otestování …

To je to, co je skutečnou otázkou.

 

  • A pár zajímavostí na závěr … RTX 3080 je jako GTX 480?

Mnozí správně poukazují na to, že RTX 3080 vypadá dobře jen proto, že RTX 2080 Ti, kterou nahrazuje, NVIDIA tak šíleně předražila. Pokud by cena byla stále těch 699 dolarů, jako stála i předchozí GTX 1080 Ti, nebyl by ten posun zase tak úžasný, speciálně vzhledem k tomu dvojnásobnému nárůstu FP32 výkonu a CUDA jader a extrémnímu nárůstu spotřeby. Navíc oblasti s největším zlepšením u AMPERE nejsou ani v oblasti herního nasazení, ale výpočtů, kdy je evidentní, že AMPERE není primárně herní GPU.

Druhá věc, proč RTX 3080 vypadá teď dobře je, že prostě v tuto chvíli neexistuje srovnání s konkurencí stejné generace (tedy RX 6900XT). Nicméně RTX 3080 stále více začíná vypadat jako FERMI, tedy GTX 480. NVIDIA sama ví, že 8nm výroba prostě nebyl dobrý tah. Není v dobrém stavu a ze zákulisí se už delší dobu ozývají zprávy, že Samsung pracuje na vylepšeních, která ale dorazí až v průběhu Q1 2021 a NV tedy i omezila objednávky v současnosti. A pak je tady samotná architektura AMPERE, která zjevně stejně jako třeba AMD VEGA, je orientována na výpočetní nasazení (proto ten FP32 výkon) a ne na hry. Samotné čipy GA102, které RTX 3080/3090 používají, prostě nejsou ideální a technicky dotažené v mnoha směrech. NVIDIA proto připravuje novou verzi v podobě čipů GA103, které v průběhu příštího roku nahradí GA102! Ta podobnost s FERMI GTX 480 s její podstatně vylepšenou verzí GTX 580, je stále evidentnější.

NVIDIA RTX 3080 10GB, tedy nemusí být tak zajímavá, jak se teď v tuto chvíli (tam kde stabilně funguje) bez perspektivy srovnání jeví. Víme, že NVIDIA chystá 20GB edici a zprávy o tom, že GA102 jádro bude příští rok nahrazeno GA103 jsou stále častější. A to pořád nevíme, co nabídnou nové AMD Radeon RX 6000 RDNA 2 grafiky, které se představí za méně jak měsíc. Nicméně NVIDIA musela mít sakra důvod, proč tak zdánlivě v tuto chvíli zbytečně uspěchala uvedení RTX 3080/3090 a vydala je aniž by měla pořádně vyřešenou výrobu a hlavně karty řádně odladěné, včetně těch partnerských. Je to hodně zpackané vydání. Proč ten spěch? To je to hlavní a to, na co v tuto chvíli neznám odpověď.

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Dollars1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-29 23:54:41

Už se objevují na bazarech rtx 3080 i 3090 lide jsou nespokojení nastvani na tyto karty někteří se vrací ke starší generaci rtx 2000
Svetr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 00:13:48

Link by nebyl? Nemuzu takove inzeraty najit....
Dollars1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 00:33:32

Jasně
https://pc.bazos.cz/inzerat/125885866/prodam-rtx-3090-24-gb.php
https://pc.bazos.cz/inzerat/125339465/prodam-ci-vymenim-gainward-geforce-rtx-3080-phoenix.php
Musíte víc hledat bude jich určitě více :-)
MartinGuna [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 00:59:18
avatar
spon vydělal bura , ale stejně si myslim že to byla lež .
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 07:33:51

to je spekulant(5000Kč zisk z nedostupnosti)
Oxbowww [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 19:47:43

A jak si přišel na to, že jsou to nespokojenci, když jsou to spekulanti?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 07:45:23

Alebo ina možnosť, dostali sa k parametrom novej karty od AMD cena/vykon/spotreba a snažia sa čim skvor zbaviť Nvidie kym to ma aku taku cenu
Svetr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 00:46:00

Jo, takze jeden spekulant, co tezi z nedostupnosti 3080 a chce levne prijit k 2080 Ti, takze koupil 3080, natahne cenu a ten druhej s 3090, je teda zrejme nespokojenec. I kdyz, kdo vi, zda to neni taky spekulant Viz "Kdyby se náhodou strhla rvačka, s čím ale nepočítám, dám ji nejvyšší nabídce." Kdyby nahodou Akorat zapomnel zminit, ze pokud je to FE od Nvidie, zaruka je neprenosna. Tedy pokud se nic nezmenilo. Nedelal bych z jednoho inzeratu hned story
MartinGuna [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 01:13:36
avatar
spravně jen lžive inzeraty . Ti co ji koupili jen na rychle zbohatnutí ji už nemaji ( jak se ukazaly problemy s kartami )
i když na ebay se už take prodaly karty , předraženy o 100 % +- viz --
https://www.ebay.de/itm/164401381489

a jsou tam i takoví co ukažou fakturu že karta stala 979 e a prodava jí za 1576 e :-) .
Dollars1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 01:37:51

Spíš mě zaráží že se k tomu nvida nevyjádřila ani firmy msi,gigabyte atd aspoň omluva lidem by byla na místě, na svoje zákazníky kašlou a to není pěkné !!!
MartinGuna [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 01:50:06
avatar
gigabyte a další se oficiálně vyjadřil k těmto problémum,
Někdo více někdo meně - více info se da dohledat na int.
jen utrřkově -
MSI stands behind its design decisions for its GeForce RTX 30 Series graphics cards catalog which consists of GAMING models and VENTUS models. MSI utilizes a mixed capacitor grouping in its designs to benefit from the strengths of both SP-Caps and MLCCs. (MSI)

It is false that POSCAP capacitors independently could cause a hardware crash. Whether a graphics card is stable or not requires a comprehensive evaluation of the overall circuit and power delivery design, not just the difference in capacitor types. POSCAPs and MLCCs have different characteristics and uses, thus it is not true to assert that one capacitor type is better than the other. (Gigabyte)

During our mass production QC testing we discovered a full 6 POSCAPs solution cannot pass the real world applications testing. It took almost a week of R&D effort to find the cause and reduce the POSCAPs to 4 and add 20 MLCC caps prior to shipping production boards, this is why the EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 series was delayed at launch. There were no 6 POSCAP production EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 boards shipped. (Evga)
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 07:15:07

čo som pozeral tak proste Nvidia v ovladačoch znižila napajanie o 0,1V to znižilo teplotu o 2-3°C, 5-10W spotrebu GPU , znižilo otačky o par % a trochu orezala bost, na vykone sa to prejavilo stratou 1%.
Nvidia to trochu viac ako je stavilne prehnala s boost frekvenciou.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 08:35:02

Nechápu, že si někdo něco takového koupí hned a pak dělá beta (někdy i alfa) testera... Jako s Windows 10, které budou ve fázi beta asi navždy
Johnny86x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 09:29:32

Tak to proste je. Nekdy se vyrobci nezadari a vydani noveho produktu hodi na Spolecnost trosku horsi stin.. Jde o to jak se k tomu postavi.Proste bejt uprimnej a rict ze jsme to podelali a delame napravu. Bohuzel ted je to snad u kazdeho vyrobku a softu Horsi je pokud je to caste tak lidi uz to nebavi a vyprdnou se na to.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 10:24:03
avatar
to je sice hezké, jenže NV v tomhle případě neměla důvod proč to tak uspěchat .... tedy alespoň nám není znám
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 12:37:04

oni asi spechali i ti vyrobci. nikdy nebylo moc zvykem mit nereference a OC edice v obchodech v den oficialniho predstaveni. neni tak davno co pri vydani rx5700 byli na trhu jen reference s tragickym blower chladicem a na nereference se cekalo skoro dva mesice...nehlede na to ze i ty reference prodaval za oficialni cenu jen sapphire a ostatni vyrobci o par stovek draz...no asus dokonce o litr...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 12:51:02
avatar
samozřejmě že spěchali, ale NVIDIA ty edice a jejich nastavení schvaluje ... takže vše padá na hlavu NVIDIA. A ta by nevydávala ovladače, snižující takty a výkon, pokud by žádný problém nebyl ....

a nevím proč do toho taháte AMD. Speciálně ano, na reference jsme u 5700 čekali delší dobu, nebyly tudíž evidentně uspěchané ... to je snad dobře ne?
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 15:14:55

vsak je uplne jedno jestli to je amd nebo ne..bylo to posledni vydani nejake graficke karty. jde o to jestli nekdo nutil vyrobce vydat nereference v den oznameni, kdyz drive bylo uplne bezne na ne cekat nejakou dobu. nuz na krku asi uplne nemely...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 18:34:22
avatar
tak jim to asi NVIDIA zapomněla v tomto případě říci, protože jsem si 100% jist (vím to na beton) že NVIDIA koordinovala vydání všech karet s partnery ...
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 12:16:17

fakt me bavi to nadavani na levnejsi FE edice. u rtx20 se na nvidii nadavalo a hlavne tady, jak o 100$ drazsi FE edice zdrazila vsechny karty a ze se zadna neprodava za nejnizsi doporucenou cenu...ted se tady zase nadava ze svoje FE edice prodava zase moc levne a chudaci vyrobci nedokazou konkurovat uplne vidim jak vyrobci na karte za 700$ prodelavaj...jen na nich nemaj tak luxusni marze jako mely na predrazenych rtx20...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 12:49:35
avatar
no mě to nebaví ...

a ty zjevně nechceš chápat, v čem je to problém ...

NVIDIA neohlásila u RTX 30 FE a referenční verze, ohlásila jen jednu, jenže to neznamená, že FE a referenční verze neexistují ...

tady se nenadává na to, že výrobci nemohou konkurovat. Tady se poukazuje na to, že NVIDIA neplatí sama sobě marže za GPU, takže má logicky o to menší náklady na své karty než výrobci, to je prostě fakt ... a NVIDIA si zajistila, aby výrobci grafik nemohli jít pod její cenu ...
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 13:48:44

proste o 100$ drazsi FE, tak FE za zakladni cenu je tady spatne. ze si NV vubec dovoluje si sama nechat vyrobit a prodavat na svem webu vlastni kartu s vlastnim gpu...opravdu nehoraznost...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 14:10:59
avatar
špatné je, jako že se tváříme že FE je reference za referenční cenu, když je to ve skutečnosti OC edice prodávaná za referenční cenu, kterou výrobci se podobnou kvalitní vlastní edicí, nejsou schopni dosáhnout ...
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 14:46:29

no vzdyt pisu..minule bylo spatne ze byly FE edice o 100$ drazsi...ted je spatne ze FE prodava za zakladni cenu. neverim ze vyrobci nejsou schopni podobnou kvalitni edici prodavat za zakladni cenu. asus sel s kvalitou nad ramec referencniho designu a za 700$ se v zahranici prodavala. ostatni toho take urcite schopni jsou, jen nebudou mit tak luxusni marze jako byly zvyknuty u rtx20, kdy prodavali 2060s za stejnou cenu jako vyrobne nepochybne drazsi 5700xt s mnohem kvalitnejsim pcb. porad se tu bavime o highendu za 20k, kde jsou marze jak pro NV, tak vyrobce, tak prodejce nejvyssi. vyrobci nejsou zadni chudaci a prece nechces tvrdit ze na highend kartach prodelavaj...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 20:00:58
avatar
Ale ty FE edice byli o 100$ dražší jen v marketingových materiálech NV! To bylo to, na co se nadávalo. Že NV oznámila, že AIB karty budou o 100$ levnější než její FE edice, ale AIB je za tu cenu téměř nebyli schopní udělat.
Je to pořád stejná hra. Nic se nezměnilo. Jen si NV asi AIB stěžovali, že to byla od ní podpásovka uvádět cenu jejich karet o 100$ nižší a tak jim slíbila, že už to tak neudělá. Ale to by to nebyla NV aby nepřišla na to, jak udělat na AIB ještě lepší podraz, že? :-D
DejvCody [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 12:18:04

Krásně píšeš o tom jak má NV čipy na hraně a že nejdou taktovat... Ale pokud se jedná o Ryzen tak je to v pořádku, dyt většina lidí ty procesory stejně netaktuje a tohle fopa je vesměs problém nereferencnich firem, že si ty grafiky neotestovali sami před vydáním na těch frekvencích který uznali za vhodný...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 12:47:14
avatar
??? je úžasné, jak píšeš o něčem, o čem zjevně nic nevíš.

1, Ano procesory RYZEN mají malý tradiční OC potenciál, ale není to problém proto, že ty procesory neexistují v nějakých "nereferenčních edicích" .... tedy žádní další výrobci se nemusí snažit jej hnát výše ve snaze konkurovat AMD ... takže to není stejná věc, jak se tu snažíš hloupě naznačkovat ...

2, NVIDIA testuje a schvaluje ty nereferenční designy, včetně jejich nastavení!!! Takže to takhle schválila ...

3, NVIDIA prokazatelně nedodala výrobcům grafik finální verzi ovladačů, takže oni nemohli věci otestovat jak by měli, a NVIDIA nedala ani čas na to všechno ....
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 21:09:51
avatar
Ještě bych k těm třem bodům od DDho přidal čtvrtý:
4, Pokud by Ryzen CPU jeli na hraně tak jako RTX 3080, tak by rozhodně neměli tak nízkou spotřebu. CPU které jedou na hraně jako RTX 3080 na trhu nicméně máme;-) Intel i9 10900K jede na hraně tak moc, že nejen že už ho není kam taktovat a má spotřebu jako tank, ale dokonce se Intelu nedostává dostatek čipů, které takhle na hraně jet dokážou. Proto už vydali ten drobně pomalejší model.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 13:37:46

Zde odkaz na trošku bližší zkoumání, co se vlstně děje Odkaz
Ve zkratce staré ovladače vs. nové
lehké úpravy taktů a pravděpodobně řízení rychlosti boostu (toto se nepodařilo ověřit)
Dopad na teploty a spotřebu je takový, že spotřeba klesla minimálně, teplota o 1-3C
Dopad na výkon prakticky žádný, na hranici měřitelnosti (0,2-0,5), v některých případech i výkon vyšší.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 15:37:15
avatar
RTX 3000 je ako octavia IV , uponáhľané a nedoladené.
Vesy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 17:28:02
avatar
No..., stejně počkám na AMD a první recenze, než něco "možná" koupím.

Za mě to Nvidia nezvládla a bojí se to otevřeně přiznat - uspěchané uvedení, spotřeba, stabilita, výroba 8nm, problémy se sw, atd..., snad bude aspoň RTX 3070 lepší, ale spíše opět počkám na druhou verzi s 16GB.

Od RX 6800/6900 očekávám +- stejný výkon(klidně i pár % nižší), výrazně lepší spotřebu, stabilitu, snad i stabilní ovladače - sw(i když, nikdy, když jsem měl kartu od AMD jsem téměř netrpěl problémy s ovladači, jak někteří mají) a dobrou cenu...
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 17:47:09
avatar
NO pokial je problem vacsi nez tie capacitory ( za ktore mozu aib ) tak to bude riadny fail a prisli sme o OC edicie ak gpu naozaj nemoze ist vyssie ako 2000mhz.

Zatial to nemam otestovane ale pozrel som asus ktory nema problem s capacitormi a boostuje priemerne na 1920mhz a peak 1995mhz. Cize je to ok. Ale prisli sme o akekolvek ine oc. Kazdopadne ak nv zmenila boost novymi ovladacmi o dajme tomu 50mhz tak to na vykone nezmeni nic. Len je to amaterizmus jak oci.

Fail je ale ze prideme o oc. Ale zatial som si nevsimol problemy s Asus 3080. Pockame si ake revizie pridu ak to budu len capacitory tak super ale ak sa potvrdi ze 2000mhz je strop tak je to fail jak prasa. Ako vykon je stale excelentny, Ale viac ako 3per nad 3080fe nedate a to je pre mna fail ak to porovnam s turingom. Proste nv ide nakrv a mne sa taky pristup nepaci. Robolo to amd pri vege a tiez to bol fail jal prasa.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 22:32:00
avatar
ne, problém nejsou ty kondenzátory a ne nemohou za to AiB
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 22:57:26

Ono se to bohužel asi tak jednoznačně říct nedá co za to může. Je to teprve na začátku. Nicméně Asus, který použil ty "lepší" kondíky problém údajně neměl. Všechno se to teprve testuje a prvním krokem, a samozřejmě nejrychlejším a nejjednodušším, bylo omezení taktů boostu. Spekuluje se o agresivitě boostu, že reakce na boost byla příliš rychlá (agresivní), tudíž ten boost tam chtěl vletět příliš rychle a tím došlo k nestabilitě. Ale toto je vše samozřejmě v šetření a budou následovat další úpravy ovladačů v závislosti na výsledcích zkoumání příčiny. Takže se můžeme třeba dočkat návratu taktů v boostu v pozdějších ovladačích (ale taky nemusíme). Nikdo teď nedokáže s naprostou jistotou říci, co je ta příčina. Důležité je, že se tomu jak Nvidia, tak AIB věnují a problém zkoumají a řeší. A samozřejmě taky to, že ten výkon neklesl o mnoho (0,2-0,5% údajně, což je na hranici měřitelnosti)
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-01 11:29:35
avatar
Pan autor napisal som svoj nazor nakolko ste Vase tvrdenie riadne nepodlozil. Vsetci sme omylny ja vychadzam zo svojich skusenosti. AK je to pravda co pisete tak je moj nazor chybny a zmenim ho. Nepochopim Vasu reakciu a sice ze je smutne ze neviem zakladne fakty a moje prispevky su mimo reality. Nie Vam zle ani trosku?

Moralka funguje?

Vy si myslite ze viete vsetko a ste neomylny ? Ja ak je moj nazor chybny si to priznám a nazor zmenim a uz vobec sa nepovysujem nad inymi ktory maju nazor chybny to nie je vlastnost manazera....

Moje nazory su mimo realitu?

Dostali sme sa do konfliktu, vid aura, ze som klamal podla Vas a arogancia z Vasej strany bola taka ze ste nemali ani kusok moralky napisat preco a realne mi oponovat. Stojim si za tim ze som neklamal a moje tvrdia su podlozene recenziami a vy ste mi nic z toho nevyvratil.....

Naucte sa brat cudzi nazor, a ked je chybny, tak mu vecne oponovat. Vy to robite z pozicie moci ze len Vas nazor je spravny.....

Btw chapem to tak ze aj prispevky v ktorych s Vami suhlasim su mimo realitu? Ak ano tak mimo realitu
ste aj vy nie?

Jednoducha logika ;)
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-01 11:18:36
avatar
Zase robute to zaco tu ludi kritizuje....

Pisem jasne ak ma nv navrch pcb a aib pozmeni dizajn tak je to chyba aib.

Dalej pisem ak sa potvrdi ze gpu vyrobene samsungom neviem stabilne tocit 2000mhz tak je to fail nv. Mohol som kludne napisatvako vy pisete ze to nie je chyba nv ale samsungu....
Pemora [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 20:39:14
avatar
NVIDIA testuje a schvaluje ty nereferenční designy, včetně jejich nastavení!!! Takže to takhle schválila ...


????

Ako prpste neverim tomu ze NVIDIA akp dodavatel gpu schvaluje dizajn nereferencnych kariet a testuje tie karty.....


Obchodne mi to nedava ziaden zmysel aby obchodna spolocnost testovala vyrobok inej obchodnej spolocnosti a este ho aj schvalovala tj zasahovala do dmdizajnu a r&d inej obchodnej spolocnosti
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 22:31:34
avatar
ano NVIDIA schvaluje designy, je to povinnost, má na to program a není to nic neobvyklého, podobné programy má více firem ...

je to samozřejmě proto, aby ty produkty na kterých je jméno NVIDIA, měly určitou úroveň ...

a že vy tomu nevěříte je opravdu úsměvné, vy o moc věcích nevíte zjevně. Fakt že nevíte ani takového základní fakta je opravdu smutné ... o to více ty vaše diskusní příspevky jsou evidentně mimo realitu ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-01 01:04:14
avatar
No to schvalování se týká jen layoutu desek.
Jde o to že se schvalují jen designy na úrovni součástek. Defakto to je asi jako u aut.
Motor ano
4kola ano
brzdy ano
sedačky ano
SCHVÁLENO.

Ale je to špatný. Ne vždy se vyplatí šetřit.
Ellasar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-09-30 21:55:29
avatar
Zdravím
Mám doma ještě Hercula 3D 9800 PRO, a to bylo dělo, tak uvidíme s čím se Navi pochlubí, ale spíš čekám na nové procáky a herní testy.
Gerald [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-01 12:51:39

Lidi to s rtx3000 sérii až moc řeší. 2080, 1080 jsou stale zatraceně výkonné. Pokud neděláte grafické práce je vám 3xxx k ničemu.
LubiQus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-01 13:14:50

Ja shanim 3080, pripadne 6900XT kvuli hrani ve 4K na 140cm TV a tam vykon je opravdu potreba. S moji 2060S sice 4K rozjedu, ale zadne fps masakry se neodehravaji. Nastesti na VR vse bezi s 90fps stabilne. Ten rozdil ve vykonu je brutalni. Doufam trochu v AMD, uz bych si to chtel po tech dlouhych letech taky koupit.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-01 13:23:26

Tak on si každý koupí to co chce. Jestli to někdo potřebuje je na každým. Ve finále i když to nepotřebuješ, tak si prostě chceš udělat radost. Chceš mít radost z toho, že máš prostě vyšší výkon. A znova opakuji. Je to na každém, co si koupí. Někdo si koupí PSko, někdo novej naviják, někdo motorku, někdo grafiku. Každý má jiné zájmy a radost z něčeho jiného...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 406x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 259x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 846x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1156x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1471x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1317x
Komentářů: 6