NVIDIA a partneři nyní nabízejí nové BIOS pro GPU ale také základní desky. Jak funguje „SAM“ u NV?
AMD se svým Smart Access Memory (SAM), docela překvapila. Dokázala to vydat poměrně brzy, a funkční s jasně měřitelnými přínosy, které v některých hrách běžně dosahují i 10%, ačkoliv žádná hra na to nebyla skutečně optimalizována atd. Nicméně jistě víte, že tahle technologie je vlastně postavena na základech Microsoft Resizable BAR, což je relativně málo známá funkce PCIe rozhraní atd. Umožňuje prostě přímou komunikaci CPU vs GPU a přístup k celé kapacitě grafické paměti. Za určitých okolností, pokud by na to hry byly optimalizovány, by to tak mohlo mít výkonové přínosy, bez dodatečné zátěže, spotřeby apod. Zkrátka jde víceméně o optimalizaci celého systému.
AMD má velkou výhodu v tom, že s Microsoft (a SONY) přímo spolupracuje na vývoji CPU/GPU architektur. Celá RDNA 2 vznikla v přímé kooperaci a současně AMD má stále jako jediná firma výkonné CPU a výkonné GPU a hlavně celou platformu kolem. Vše navíc staví na stejné komunikační sběrnici (Infinity Fabric), takže implementace Resizable BAR alias AMD Smart Access Memory byla pro ni o něco jednodušší.
Nicméně jak AMD říká, není to prostě technologie, jako že otočíte vypínačem a zázračně funguje. Není to jen o software, vyžaduje značné HW změny, přípravy a aby efektivně skutečně přínosně fungovala. Musí spolu úzce spolupracovat CPU, GPU a čipsety atd. Navíc ideálně by s tím měl počítat i software, což dnes nepočítá, žádná hra tuhle technologie nemá přímo podporovanou a v základu pro ni optimalizovanou. Každopádně AMD to uvedla do praxe, vyžaduje to aktualizovaný BIOS základní desky (funguje na X470/B450/B550/X570 a X399/TRX40) v kombinaci se ZEN 2 a ZEN 3 procesory a Radeon RX 6000 (RDNA2) grafikami. Že to má měřitelný přínos dobře víme. Vše jsme již dávno otestovali.
Samozřejmě u NVIDIA okamžitě vznikla „panika“, protože když necháte zapnutý SAM (který ale zatím zapnutý v základu není, musíte ho aktivovat ručně), tak Radeon RX 6000 dokáží výrazněji podskočit výkonově RTX 3000 grafikám a překonat je. NVIDIA tedy nutně rychle potřebovala „SAM“ také, i když implementace zatím v jejím případě to připomíná jen snahu o „odškrtnutí si políčka v seznamu na papíře, aby mohla tvrdit, že to prostě má“. Problém NVIDIA je totiž v tom, že její implementace nemůže být HW systémově ani náhodou tak hluboká, jako v případě AMD. NVIDIA nemá vlastní procesory, nemá vlastní čipsety (platformu) a především kolem toho svou současnou GPU architekturu ani nevyvíjela. Zatímco AMD počítalo se SAM od začátku pro RDNA 2 v kombinaci s ZEN 2/3 a čipsetem/platformou jako celek.
- NVIDIA a výrobci grafik nabízejí BIOSy pro RTX 3000 aktivující Resizable BAR
Zatím jediná karta od NVIDIA, která vyšla s podporou Resizable BAR, je RTX 3060. Nyní se však podpora rozšíří o ostatní RTX 3000 modely v následujících měsících. NV vydá BIOS update pro své FE edice, výrobci karet pak začínají distribuovat nové BIOSy pro již vydané RTX 3000 modely. Samozřejmě k tomu také potřebujete aktualizovat BIOS základní desky, a tedy některou z podporovaných AMD a Intel platforem (což brzy budou všechny z posledních nejméně 4 let).
NVIDIA a její partneři ale přiznávají, že v případě RTX 3000 karet existuje jen asi 6 - 8 her, kde je vůbec nějaký přínos této věci možné pozorovat, takže jen v nich to NV zatím nechává aktivní a doporučuje testovat. U ostatních her nebude měřitelné nic, nebo by dokonce mohl být přínos záporný. Ostatně fakt, že se může vyskytnout hra, kde by aktivní RB/SAM mohlo výkon snížit, je hlavní důvod, proč AMD nenechává SAM zatím aktivní v základu pro všechny, ale musíte ho individuálně ručně v BIOSu zapnout. Pracuje se na řešení ve formě úpravy grafických ovladačů, které by v případě detekce poklesu výkonu, nechaly SAM vypnutý. Ale to bude ještě trvat. NVIDIA i proto přichází s rozšířením podpory až nyní, protože to hlídá přes ovladače a podporuje jen v těch vybraných asi 8 hrách, jinde se to automaticky vypne.
(zdroj: computerbase.de)
Každopádně Resizable BAR na NVIDIA není ani u těch několika vybraných her, příliš velkým přínosem. Popravdě se pohybujeme na hraně chyby měření. U RTX 3060 byl v průměru kolem 0,9%. Nyní se objevilo pár testů s aktualizovanou RTX 3090, které ukazují průměr až kolem 3% (ale kdo ví, jak to měřili). V případě AMD RX 6000 má však zapnutí SAM přínos běžně napříč různými benchmarky 2x vyšší. V průměru kolem 6% i víc. Navíc je pozorovatelný měřitelný přínos v mnohem větším počtu her, aniž by ty samotné ale jakoukoliv optimalizaci pro tuhle technologii měly.
(zdroj: chiphell)
Jinými slovy, podle mě tohle je jasný důkaz, že Resizable BAR (AMD Smart Access Memory) není prostě jen funkce ON/OFF, ale vyžaduje značné zejména HW optimalizace, což v případě NVIDIA je problém. 1, NVIDIA má jen ta svá GPU, nemá žádnou vlastní platformu jako má AMD (případně brzy i Intel). A nemůžete evidentně ladit GPU vlastní architektury separátně pro zcela odlišnou platformu a čekat stejný výsledek a přínos, jako když AMD má stejnou sběrnici (Infinity Fabric) v čipsetu, CPU i GPU. Současně NV nespolupracuje přímo s Microsoft a SONY pokud jde o vývoj CPU/GPU a platformy, i ve smyslu podpory herních technologií atd., minimálně určitě ne tak, jako to dělá AMD, které dodává celou platformu pro Xbox a PlayStation. Speciálně Xbox je vlastně „jen“ upravené RYZEN+Radeon PC a běží na Windows 10.
Samozřejmě přínos Resizable BAR (AMD Smart Access Memory) bude časem narůstat, kdy největší posun může znamenat to, když konečně hry a herní engine budou s touhle technologií přímo počítat. Nicméně u této první generace by bylo bláhové očekávat, že přínos budou na AMD a NV HW stejně vysoký. Je to prostě otázka možnosti vývoje platformy jako celku, což má jen jeden z těchto „dodavatelů GPU technologií“. Nicméně pro nás jako uživatele je další rozšíření podpory Resizable BAR (AMD Smart Access Memory důležité, protože je to zjevně nějaký ne úplně zanedbatelný výkon, jehož využití/optimalizace dosud ležely ladem. Takže i když u NV zjevně zatím nemůžeme počítat s tak výrazným přínosem jako u AMD, pořád to nebrání tomu, aby hry tyhle technologie začaly ve velkém využívat. A není zde tedy překážka v tom, že by fungovala jen jednostranně na jedné platformě a pro vývojáře her tak nebyla optimalizace zajímavá. Samozřejmě je pravděpodobné, že AMD bude těžit i z toho, že RDNA 2 architektura a RYZEN CPU, tedy celá její platforma pohání obě hlavní konzole, takže optimalizace her podle toho budou vypadat.
Pokud tedy chcete Resizable BAR (AMD Smart Access Memory) na své sestavě, máte aktualizovaný BIOS desky (a podporovanou platformu) brzy vedle RX 6000 Radeon grafik budete moci to zapnout i na RTX 3000 (ale musíte aktualizovat jejich BIOS). Zatím u AMD platformy tuhle funkci musíte zapnout ručně v BIOSu esky, u NVIDIA je to zatím v ovladačích nastaveno tak, že pokud máte vše potřebné (aktualizované BIOSy všeho atd.), bude to fungovat automaticky, ale jen v těch několika málo hrách. V jiných to NV nepodporuje/vypne, protože by to mohlo mít i negativní efekt na výkon.
Zkrátka před AMD i NV je ještě hodně ladění, ale během roku bychom měli vidět další přínosy Resizable BAR (AMD Smart Access Memory) v praxi. Prozatím v našem testování, recenzování a srovnávání ponecháváme tuhle technologii vždy vypnutou (není-li to test zaměřený specificky na RB/SAM). Nicméně v momentě, kdy AMD nechá tu funkci zapnutou v základu, a bude se podobně jako u NV vypínat přes ovladače automaticky u her, kde by mohl mít negativní účinek, tak to necháme zapnuté u obou vždy, protože tak to majitelé většiny těch nových komponent budou používat, protože by to museli proti současnému stavu naopak ručně vypnout. Nicméně v tuto chvíli je to prostě vše stále ve vývoji … osobně ale očekávám, že se tahle věc stane standardem, a nebudeme se nad ní za 1-2 roky už ani pozastavovat. To samé bude jistě platit i o Microsoft DirectStorage technologii, tedy přístupu CPU/GPU k NVMe SSD diskům, která už se také implementuje, ale podobně jako Resizable BAR (AMD Smart Access Memory), vyžaduje značné HW a ještě větší SW optimalizace a především aby měla skutečný přínos, tak s tím hry prostě musí počítat.
Už jste vyzkoušeli Resizable BAR (AMD Smart Access Memory) v praxi? Já musím říci že u své sestavy s 5950X a 6900XT ji nechávám zapnutou pořád a zatím jsem negativní přínos u nějaké hry vlastně nezaznamenal. Za to u některých her i ve 4K rozlišení těch 5-10% přínosu znamená docela znatelný a rozhodně využitelný nárůst FPS.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|