Když DX12 neukazuje žádný přínos proti DX11, je něco špatně. Tvůrci výborné hry to napravili.
Rise of the Tomb Raider je skvělá hra a dobře vypadá, jenže optimalizace zejména v jedné části hry nestojí za moc a výkonově tam mají na plné detaily co dělat i y nejlepší grafiky současnosti. Takže jsme se docela těšili na DirectX12, které hra už před mnoha měsíci získala. Jaké ale bylo naše zklamání, když se výkon proti DirectX11 nezlepšil ani o píď.
Byla to jedna z mála her, která vyšla v DX11 a u které DX12 nepřinesl žádný posun výkonu. Bylo tak celkem jasné, že tedy DX12 v této hře je přítomno jen jako, a není dodělána žádná z hlavních funkcí a přínosů tohoto API. Před pár dny se ale hra dočkala velkého technologického patche zaměřeného právě na optimalizace DirectX12. Hra nyní tedy má některé z novinek, které toto API přináší, včetně podpory Asynchronních shaderů, snížení zátěže na CPU a další vylepšení včetně podpory SLI/CrossFire pod DX12. Výsledek? Konečně měřitelný nárůst výkonu proti původnímu DX11 režimu a to i ve vysokém rozlišení:
(zdroj: overclock3d.net )
Nárůstu výkonu se však dočkali zejména uživatelé RADEON grafik, tedy AMD GCN, které na rozdíl od NVIDIA grafik těží z DirectX12 více a podporuje jej včetně právě Asynchronních shaderů, jež tvůrci her začínají masivně využívat. Nový patch tak často posouvá původně „zaostávající“ Radeon grafiky výrazněji před své konkurenty z řad GTX grafik. Že AS tedy funguje, můžeme říci i z toho, že GTX 900 grafiky mají o malinko nižší výkon s novým patchem, protože zapnutí AS u nich lehce výkon sníží (dáno architekturou funkčně nevyužitelnou pro AS). U GTX 1000 grafik to nenastane, ale výkon se zvýší jen o malinko (stejný problém v architektuře GPU jako u předchůdce), na rozdíl od AMD grafik, které z toho těží znatelným nárůstem výkonu. Z našich zkušeností je zlepšení AMD Radeon grafik až o 15%.
Tato hra přitom byla oblíbeným argumentem do diskuse o (ne)přínosu DX12, nyní se ale zařazuje po bok dalších her (Ashes, Hitman, Warhammer atd.) ukazující velmi podobný obrázek situace, přičemž tentokrát už nelze obvinit tvůrce z nadržování AMD, protože hra vyšla „pod hlavičkou“ NVIDIA. Asi už nelze pochybovat, že pod DirectX12 bude výkonově vypadat souboj AMD vs NVIDIA podstatně jinak, než pod končícím DirectX11 a pokud se chystáte k nákupu nové grafiky, měli bystě výkon pod rozšiřujícím se DirectX12 vzít při výběru v potaz, protože DX12 bude několik nových chystaných her včetně nového DeusEx z Prahy :), očekávaného Battlefield 1, Mass Efect 4, Watch Dogs 2, Forza Horizon 3, Star Citizen a mnoho mnoho dalších. Řada her vyjde pouze jako DX12.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|