RTX 4060 Ti dorazí s 8GB paměti, pozdě se 16GB. Nejde o konkurenci k Radeon RX 7600! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 10 May 2023
altNVIDIA tuší, že to pěkně schytá od recenzentů. Pouze 8GB na kartě za 400 dolarů?

 

 

 

 

AMD a jeho Radeon RX 7600 s NAVI 33 dorazí ještě tento měsíc, kdy doufáme v cenu pod 300 dolarů. Ideálně tak kolem 279 dolarů, ale to může být až příliš optimistické. I tak se AMD rozhodně bude muset vypořádat s nějakou kritikou přítomnosti pouze 8GB paměti, která tahle karta bude mít. Ačkoliv u této cenové a výkonové třídy karet to zdaleka takový praktický problém není. Speciálně pokud ta cena bude výrazněji pod 300 dolary. Větší problém bude mít NVIDIA, která chystá taktéž 8GB kartu, o něco výkonnější RTX 4060 Ti.

Ta by sice měla mít o něco více výkonu, ale ne vyloženě dramaticky. Očekává se úroveň mezi RTX 3070 a RTX 3070 Ti, zatímco Radeon RX 7600 by měl mít výkon RTX 3060 Ti až RX 6700 XT Očekávám tedy v celkovém průměru tak 10 až 15% rozdíl FPS. Jenže zatímco od AMD čekáme, že ta karta bude za maximálně 300 dolarů (a doufáme, že méně), NVIDIA měla v plánu prodávat svou 8GB RTX 4060 Ti za mnohem více. Samozřejmě původně zvažovaná 499 dolarová cenovka určitě neklapne s ohledem na realitu a situaci na trhu. Stále je však pravděpodobných cca 429-449 dolarů apod. Tedy opravdu hodně peněz za jen 8GB grafiku s PCIe x8 rozhraním (byť Gen4, stejně jako u RX 7600). NVIDIA ví, že těch jen 8GB, bude za tu cenu značně právem kritizováno, protože to prostě už dnes nestačí. Ne za tyhle peníze.

A tak se začalo mluvit o tom, že RTX 4060 Ti sice vyjde a bude nyní oznámena s 8GB s dostupností v červnu, ale NVIDIA údajně dodatečně pracuje i na 16GB verzi, která však proto dorazí až později v červenci. Spolu s ní by se také v létě měla objevit levnější RTX 4060. Ta už však bude používat podstatně menší AD107 jádro s pouze 3072 jednotkami, ale stále se 128-bit sběrnicí a 8GB paměti. RTX 4060 Ti však nese větší AD106 se 4352 jednotkami, výkonový rozdíl by tak měl být dost značný mezi oběma modely „série RTX 4060“. Určitě tak třetina výkonu, kdy je tedy celkem jasné, že RTX 4060 8GB bude nepochybně znatelně slabší než velmi pravděpodobná přímá cenová konkurence v podobě nového Radeon RX 7600 8GB.

Stejně jako u AMD a jeho RX 7600 8GB, rozhodne o bytí a nebytí, tedy zajímavosti produktu, nastavená cena. RTX 4070 i RTX 4070 Ti se ovšem prodávají tak mizerně, že firma byla nucena zastavit další dodávky GPU, protože je výrobci prostě nechtějí, když prodeje karet se téměř nehýbou. Jsou jen zlomkem toho, co je normální v této třídě obvykle. Současně ceny obou karet musí snížit a někdy už jsou pod doporučenými (které jsou ovšem velmi vysoko), ale prodeje se ani tak příliš nehýbou. Není se co divit, v bazarech nebo i zlevněné stále nově prodávané karty minulých generací jsou zajímavější, protože nabízí stejný nebo i o trochu lepší výkon, ale téměř vždy mají podstatně více paměti než jen 12GB, což v kategorii nad 300 dolarů je prostě minimum, v kategorii kolem 500 už ale vyloženě málo a nedostatečné. NVIDIA je pod tlakem partnerů i distribuce, že rozhodně nechtějí žádné další předražené karty do skladů, navíc s jen 8GB. A tak jsme hodně zvědaví, jakou nakonec nastaví cenu.

Vše nasvědčuje tomu, že oznámení RTX 4060 Ti 8GB proběhne na konci května, údajně ve stejné době jako vydání Radeon RX 7600 8GB. Ačkoliv cenově, s pravděpodobností hraničící s naprostou jistotou, nepůjde o přímo konkurenční karty. Jak jsem napsal, očekáváme že AMD u RX 7600 8GB nastaví cenu 300 dolarů, možná o trochu méně, zatímco u NVIDIA a jeho o realisticky tak o 10-15% výkonnějšího RTX 4060 Ti 8GB očekáváme něco mezi 399 - 449. A karta za 7 800 korun vč. DPH a 11 500 korun rozhodně nejsou přímí konkurenti a určené pro stejnou skupinu uživatelů. A poměr cena/výkon vypadá dost jednoznačně … NVIDIA si je tohoto problému evidentně vědoma, a tak údajně začala připravovat onu 16GB verzi, kterou ale bude moci vydat až později v létě a té ceně alespoň tou pamětí odpovídala spíše.

Nepřekvapilo by mě, kdyby AMD také minimálně zvažovalo 16GB verzi Radeon RX 7600 série na později … uvidíme. Každopádně 8GB paměti na grafické kartě je akceptovatelné jen na cíleně levnějších kartách, ovšem na grafické kartě za více jak 300 dolarů rozhodně nemá dávno co pohledávat a je objektivně omezením, protože některé detaily si ani nezapnete, a i s jinými vás mohou čekat problémy s chodem hry, které podobně výkonné nebo dokonce i o něco slabší karty s více paměti, prostě nemají. Současně ceny pamětí obecně výrazně klesly, takže rozdíl mezi 8 a 16GB obyčejných GDDR6 18GHz není zdaleka tak dramatický, jako třeba před 2 lety, kdy výroba ničeho nestíhala. Nyní může být rozdíl v ceně mezi 8 a 16GB zhruba 25 dolarů.

 Tak uvidíme, jak se to vyvrbí. Každopádně určitě Radeon RX 7600 8GB a možná i RTX 4060 Ti 8GB v recenzích očekávejme koncem tohoto měsíce, takže dvě novinky pro pravděpodobně segmenty kolem 7 a 12 tisíc korun. Budou znamenat rozhýbání stojatých vod a zájmu zákazníků?

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
martinhr70 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Taky jsem zvědav 2023-05-12 23:42:05

Zde tolik kritizovaná rtx4070 se svojí nevýhodností propracovala jako nejprodávanější modely na internetové jedničce a dvojce.

Tak jsem na rtx4060ti moc zvědav.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-13 00:09:08
avatar
Intel má také 80% trhu a je nejprodávanější značkou x86 CPU ačkoliv jsou prakticky v každém ohledu horší než konkurence ba dokonce mnohé jsou vyloženě mizerné produkty ... a taky to prodeje výrazně neovlivňuje. Mnohé špatné či minimálně nevýhodné produkty se bohužel dobře prodávají, ale to neznamená, že je proto máme chválit, nebo že jejich kritika (nejen zde) je špatná a neobjektivní ....
Richi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-13 03:09:46

Pravda ale je, že když se budeme bavit o základních deskách a CPU, tak AMD má neustále nějaké potíže a chvilku trvá, než to doladí.
Pokud neřešíš Watty, teplo a ostatní co je na menu jídelníčku Intelu, tak to koupíš a funguješ.
Proto jde tolik lidí do Intelu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-13 09:36:05
avatar
AMD nemá potíže. AM5 funguje výborně od začátku, je to jedna z nejméně problematických nových platforem v historii, Intel se stávající LGA1700 měl větší problémy po uvedení. A mluvím z praxe. Jinak nezaměňuj chyby některých výrobců AM5 deske s problémy celé platformy natož problémy AMD ....
to že zejména ASUS podělal věci u některých svých AM5 desek, není problém AMD ani AM5 jako celku ... jiné značky desek ty problémy nemají.

Pokud neřešíš kvalitu produktu tak ano, kupuješ horší produkt za cenu lepšího produktu to je ta hloupost ...
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-13 00:21:06

Po nete je uz kopa kritiky a to tie karty este ani nevysli. V recenziach to bude masaker pre oboch, AMD aj Nvidiu. U Nvidia to je jasne, ale z AMD mam tiez zly pocit, cena cez 300$/€ stale nie je zjavne vylucena.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-13 04:07:17

proc nebude mit 4060ti ani 7600 hned 16GB pameti je jednoduche..maji mala jadra s jen 128bit sbernici a zatim nejsou k dispozici gddr6 s vetsi kapacitou aby tam mohli dat 16GB..ty maj prijit prave az v lete a to kdo vi jestli. pokud bude 4060ti s 16GB tak klidne az na podzim kdyz se pameti jeste zdrzi. jo mohli udelat vetsi jadro s 192bit sbernice, ale to je, hmmm, 4070…nebo na ni narvat dvojnasobek pametovych cipu z obou stran pcb, ale to by zas bylo drazsi pcb nez ma 4080 a podstatne vyssi spotreba, klidne vic jak 4070..a nebo tyhle karty nevydavat vubec…
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-14 14:27:28

Je to tak na 128bit dávat 16GB je pitomost a plýtvání.
Přitom by stačilo dodržovat:
128b - 8GB
192b - 12GB
256b - 16GB

A žádné dohady ohledně nedostatku Vram by neexistovaly.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-14 17:16:39
avatar
že jo, 640kb paměti musí stačit každému

neexistuje žádný důvod, proč by karty nastupující generace se 128-bit nemohly mít 16GB a bylo to na nich nevyužitelné ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-14 19:45:18

Samozřejmě když 192bit bude mít 24GB proč ne. Bude to odpovídat HW nárokům. Já jen aby to pokud se to nedomyslí dopředu, neměly výkonější karty méně paměti protože úspory, nebo vychcanost
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-15 01:39:08
avatar
za průser si může sama Nvidia. Největší pitomost je jejich 8GB 3070, dále pak 10GB 3080. Bohužel i 12GB výkonnější karty jako 4070 a zvláště Ti(vyslovuj "táj") jsou již v současnosti v nových hrách na hraně a příští rok budou v pr...
Přitom slabší 3060 nakonec 12GB dostala, s odstupem času. Teď dostane 16GB 4060, opět s odstupem času. Proč má výkonnější 4070 méně? Na to je jednoduchá odpověď. Nvidia pracuje asi s předpokladem,že kupci co dají přes 20tisíc za hroznou 4070Ti si koupí znovu hned další gemeraci karty. Jsou to vytrénované ovce co platí. Zatímco kupci 60kové série jsou šetřílkové co si kupují jednu kartu na několik generací. Proto ti dostatek VRAM dostanou, zatímco u 70série způsobuje nedostatek VRAM plánované zastarávání. U AMD jsi dostal 16GB i na té nejsprostší 6800 a na mainstreamové 6700 alespoň 12GB. Takže dnes na 6800 nemáš pro lém oproti 8GB 3070 v 1440p ani v Last of us,,ani v HW legacy atd.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-15 09:58:09

vsak duvod proc nemaji 128bit karty 16GB pameti pisu vyse zatim proste nejsou k dispozici pametovy cipy aby mohli na ty karty tolik pameti dat. jedina moznost by byla dat na kartu dvojnasobek pametovych cipu, ale to by tyto karty extremne prodrazilo, 4060 Ti 16GB/7600 16GB by byla na vyrobu drazsi nez 4070 Ti a jeste by mela spotrebu vetsi nez 4070.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-15 10:46:38
avatar
to není pravda ....

a ta spotřeba není o tolik vyšší

říkám to proto, že jsem jisté nevydané 128-bit karty se 16GB osobně viděl ;)
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-15 14:17:05

a co jako neni pravda??? 128bit karty pouzivaji jen 4 cipy, kazdej s 2GB. abys tam dal 16GB tak jich musi byt 8 = slozitejsi a drazsi pcb, protoze polovina musi byt na druhe strane karty + vyssi spotreba z dusledku vice cipu, zvlast kdyz se vyuziji vsechny. ani 4090 ani 7900xtx nemaji cipy z druhe strany pcb, pouziva se to aktualne jen u profi karet. gddr6 s 4GB na cip, tak aby i u 128bit karty stacili 4 celkem se maji zacit dodavat az v lete, proto taky to zdrzeni 16GB 4060 ti proti 8GB variante.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-15 19:34:04

Tak určitě to nebudou karty v itx verzi. Klasika 30 cm a pak že se tam ty čipy nebudou vejít
Cenově si to vynahradí v marži, takže bych se nebál složitějšího pcb.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-15 01:25:23
avatar
Varine, tenhle přepočet pouze na šířku sběrnice je již dlouho nedostačující protože:
- jde o celkovou propustnost paměti a ta není dána jen šířkou sběrnice, ale třeba i jejich rychlostmi. Za posledních pár let to šlo hodně nahoru.
- novější kompresní algoritmy zvládnou se stejným pásmem více
- cache, infinity cache -> k hypotetickému 512Mb RDNA3 hiend gpu by ti klidně stačilo i 64-bit paměti i na 4K. Nebudu ti to tady vysvětlovat, je na to jednoduchý přepočet, pokud nejsi ignorant najdeš.

Zároveň do budoucna může být na 4K i těch 16 málo. Nezapomínej taky na "nesymetrické" požadavky nějakých her. Se slabší kartou s dostatkem VRAM si můžeš nastavit třeba sla ší geometrii ve hrách a zároveň stále maximální textury nebo použít v modifikovatelných hrách texture packy.

Takže ne, nesouhlasím, už i 7600 a 4060 si zaslouží již více než 8GB paměti, zvláště pro někoho kdo má v plánu si kartu ponechat vícero let
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-15 19:59:36

Souhlasím s těmi rychlostmi, že se to mění a 96bit bude v budoucnu mít klidně 72GB. Jasně, nároky budou stoupat. Co ale nebude se asi měnit nějak rapidně je šířka sběrnice, pokud nedojde k velké změně v architektuře. Takže pro mě ve finále tam jistý přepočet bude existovat pořád. Vlastně sběrnice určuje kolik paměti u té řady karet se rozloží napříč low/mid/end ať je rok 2023 nebo 2050. Takže ano, sběrnice je stále nejdůležitější parametr, nebo jeden z nejdůležitějších.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-14 17:27:42
avatar
Nad tou 16gb 4060ti premýšľam ako nad náhradou mojej 3070. Hlavný dôvod výmeny by bola dvojnásobná vram, ktorú by som využil v stable diffusion (AI na generovanie obrázkov). Amd sa asi vyhnem z dôvodu, že to vraj nefunguje uplne dobre (kvôli CUDA)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-15 01:41:16
avatar
když musíš mít CUDA tak není špatná ani top 90ková série předchozí generace. Pokud ti neva spotřeba, tak bazarová 3090 za 15 tisíc se svými 24GB je stokrát lepší než 4070Ti. A je i výkonnější
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 858x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 581x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1032x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1221x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1556x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1375x
Komentářů: 7