Wolfenstein 2 nejen používá moderní API VULKAN, ale tvůrci dali šanci i dalším novým technologiím.
Aktuálně jsme dokončili testování nového Wolfenstein 2: The New Colossus, což je první hra už od začátku nativně postavená na API VULKAN. Kromě toho že je to opravdu povedená akční hra, řekl bych letos i možná nejlepší, tak předně ukazuje, jak to vypadá, když vývojáři her skutečně hru vyvíjejí a udělají ji technologicky tak, aby využívalo alespoň trochu současný hardware a běhala opravdu co nejlépe je to vůbec možné. Máme za sebou testy hned několika her co aktuálně vyšly, například nový Assassin´s Creed ORIGINS, nové Call of Duty WWII, či nový Middle Earth – Shadow of Mordor. Všechny tyhle hry, ač nevypadají grafiky zle, rozhodně nevypadají a především zdaleka neběhají tak dobře, jak by dnes mohly.
Důvod je prostý, u všech těchto tří her evidentně věnovali tvůrci maximální pozornost vývoji mikrotransakčních funkcí, než technologickému vývoji samotné hry. Všechny tyhle hry přitom Wolfenstein 2 strká grafickým zpracováním a detaily naprosto bez potíží do kapsy. A schválně, kterou hru si myslíte, že si ve velmi vysokých detailech (ne nutně nejvyšší) zahrajete i ve 4K rozlišení na téměř 60FPS na mainstreamové grafické kartě typu Radeon RX 580? Ještě zajímavější je ale fakt, že tahle hra jako první opravdu alespoň částečně využívá novou grafickou architekturu VEGA od AMD.
- Jak to vypadá, když RX VEGA může využít, pro co byla navržena
Opět někteří mohou tvrdit, že obhajuji RX VEGA, já ji ale neobhajuji, já jen jednoduše neignoruji fakta. A fakt je, že VEGA je zcela nová architektura, která je navržena pro moderní API jakým je VULKAN či DirectX12. Popravdě řečeno je to jediné existující GPU, které má 100% podporu nových API a řady nových technologií, včetně ještě většího využití Asynchronních shaderů, nových technologií vykreslování, či používání FP16 na určité rendery, které tak kladou podstatně nižší zátěž na HW. No a právě na tyto věci je nová VEGA architektura postavena.
Takže se na mě nezlobte, ale když někdo porovnává schopnosti RX VEGA pouze v DX10/11 hrách proti architekturám jako je POLARIS nebo PASCAL, které jsou pro DX11 primárně postaveny a DX12 umí jen částečně, a hodnotí na základě výkonu v DX11 hrách jaká je RX VEGA, tak to prostě nechápu. Vůz Formule 1 také nepošlete jezdit do kolony do města a nebudete na základě toho hodnotit, jak jezdí. Od počátku jsem tak říkal, že nevidíme ani nemůžeme vidět, co RX VEGA skutečně nabízí, neboť mnohé technologie nejsou v GPU aktivní, a i kdyby byly, tak bez využití ze strany her těžko uvidíme jejich přínos. Nyní máme v ruce první hru, která staví na moderním API a využívá některé z novinek, která zbrusu nová architektura VEGA přináší a pro které byla primárně postavena.
Wolfenstein 2 právě dostal nový velký technologický update zaměřený hlavně na RX VEGA a její využití. V jejím případě došlo k optimalizaci hlavně výpočetního využití a výsledek je dosti zajímavý:
Ano, vidíte správně. RX VEGA grafiky se nyní pohybují na úrovni GTX 1080 Ti, kdy RX VEGA 64 ji dokonce překonává v nízkých rozlišeních a RX VEGA 56 je na její úrovni. Ne, není to špatně, všechno jsme překontrolovali, měřili jsme to několikrát. Je bohužel pravdou, že v případě GTX grafik byly naopak Asynchronní shadery deaktivovány. Nicméně důvodem je, že GTX grafiky stejně neumí AS nijak dobře využít, a naopak jejich aktivace přináší některé problémy. Každopádně je nutné zdůraznit, že z těch nových technologií, která tvůrci použili a které umí RX VEGA, nemohou těžit ani stávající GTX grafiky, ani starší RADEON karty. Jednoduše proto, že je neumí. A tak v případě NVIDIA došlo jen k malým posunům výkonu (oběma směry) v případě RX 500 grafik či FURY série došlo k jen několika % posunu k lepšímu, protože i tyto starší grafiky Radeon an rozdíl od GTX karet dokáží něco málo s Asyncrhonních shaderů vytěžit.
Plnou recenzi už pro vás dodělávám, každopádně jde hlavně o dvě věci. Konečně máme v ruce něco, na čem můžeme vyzkoušet alespoň trochu z toho, co umí nová RX VEGA. A tak už netápeme ve tmě a nehádáme. Fakt, že RX VEGA bude v nových moderních hrách s DX12/VULKAN prostě lepší než jak se nyní jeví v DX11 hrách, se nedá nevidět. Stejně tak vidíme, co dokáže API VULKAN (či DX12), skutečně přinést, když se opradu využije (a nemyslím tím, že když vývojáři přejmenují soubory DX11 na DX12, aby to šlo pouštět jen pod W10). V neposlední řadě vidíme tu obrovskou bídu herních vývojářů, kdy 3 ze 4 nedávno vydaných her (Assassin´s Creed ORIGINS, nové Call of Duty WWII, či nový Middle Earth – Shadow of Mordor), kdy minimálně dvě ohlašovaly novou éru, tak běhají na prehistorických technologických základech z roku 2010 a starších, postavených na starém DX11 bez jakékoliv optimalizace a využití nových technologií a aktuálního HW. A běhají tak, že je pomalu problém je hratelně pustit v maximum na něčem menším než TOP high endu skoro v jakémkoliv rozlišení. Ještě víc alarmující je, že všechny tři zmíněné hry obsahují ve velkém mor jménem mikrotransakce, na kterých bylo evidentně odvedeno mnohem více práce a vývoje, než na celé hře a technologických optimalizacích především.
Recenze bude co nevidět, ale říkám předem, Wolfenstein 2: The New Colossus nejen není herně nudný a klasiku žánru FPS dělá ještě lepší, především však vypadá, jako hra z roku 2017 a také tak funguje. Jinými slovy herní vývojáři skutečně něco vyvíjeli a ukazují, že nová generace a architektura grafik či moderní API nejsou jen na parádu a marketing, ale když se chce, dá se s velmi znatelným přínosem využít.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|