S grafikami Intel to vypadá špatně – Battlemage bude brutální propadák? Není zájem o další ARC. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 17 říjen 2024
altVedení Intelu má další důvody, proč vývoj drahých herních grafických karet zaříznout.

 

 

 

 

Intel chtěl konkurovat AMD a NVIDIA na poli výkonných herních grafických karet. V roce 2017 proto práskl se svou tehdy bezednou peněženkou na stůl a začal plnými hrstmi rozhazovat. Přetáhl část klíčových lidí z AMD, včetně šéfa vývoje GPU. Přetáhl také dlouholetého klíčového šéfa technologického vývoje z NVIDIA, a s ním i celý team tvůrců DLSS a hromadu dalších zleva zprava. Peníze létaly na všechny strany. Intel si vybíral nejlepší kusy a přetahoval je od konkurence a dal Kodurimu, co by šéfovi celé nové grafické Intel divize, zcela volnou ruku. Chtěl po něm jediné, do konce roku 2020 vytvořit první generaci konkurenceschopné generaci GPU vůči AMD a NVIDIA. A na něm postavenou celou širokou nabídku od low endu po herní high end série Xe.

  • Jak to dopadlo, všichni víme …

Koduri a jeho team brutálně selhal už u první generace, která nejen přišla pozdě, ale ani vzdáleně nesplnila žádné cíle. A navíc Intel nebyl schopen žádné velké GPU skutečně vyrábět. Zůstalo tak u jednoho malého čipu, který se objevil na jedné nekonkurenceschopné ultra low end kartě, která sloužila jen jako testovací mula pro vývoj software a fungovala jen na vybraných deskách. Celá první Xe série byla takový průšvih, že Intel raději vymyslel přejmenování, aby odvrátil pozornost od toho, že žádná herní grafická karta nebyla uvedena ani v roce 2020, jak firma slibovala, ale ani v roce 2021. Ačkoliv Koduri opakovaně, kvartál co kvartál ujišťoval, že všechno už brzy bude. Takže Xe-LP, Xe-HP, Xe-HPG atd. se dělalo, jako že nikdy neexistovaly a marketing vymyslel nové označení ARC, které mělo posloužit jak maskování, že ta „první“ grafická generace herních Intel grafik, která má vyrazit na trh, je ve skutečnosti už druhá generace.

Nicméně ARC se nedařilo o moc lépe. Zcela minul slibované uvedení v roce 2021, přičemž každý kvartál sám Intel všem veřejně sliboval, že vyjdou. A nic se nesplnilo. A všichni dělali, že je to normální. Uběhlo Q1 2021, Q2 2021, kdy snad každý týden bylo slibováno, že už brzy! „Maskoti“ grafické Intel divize vyrazili na velké turné po youtuberech, předvádět svou novou kartu a dávat hromadu slibů a tvořit velká očekávání. A v říjnu 2022 to konečně přišlo. Vyšel ten slibovaný zázrak v podobě ARC 750 a 770 grafických karet. A byl to kolosální průšvih. Nejen že ač měly parametry vyššího mainstreamu, tak výkonem nestačily většinou ani na low end AMD a NVIDIA, ovšem se spotřebou vyššího mainstreamu. Hlavně v řadě her prostě vůbec nefungovaly. Následovaly měsíce honění ovladačů, přičemž Intel své ARC grafiky na trhu prakticky rozdával zadarmo (prodával je s velkou ztrátou), ale stejně je nikdo rozumný nechtěl.

A když se vedení Intelu vydalo za Kodurim podívat se, co udělal s těmi miliardami dolarů a tím obřím teamem špičkových GPU talentů, a aby jim ukázali nástupce ARC, který rozdrtí AMD a NVIDIA, zhrozili se! Koduri se svým teamem si totiž rychle přivykl kultuře panující uvnitř firmy a začal dělat to samé, co samo vedení Intelu a jím řízená CPU divize. Tedy dělat hezké prezentace a velké sliby, a jinak sedět na zadku, starat se o to aby „konkurenční“ divize „kolegy“, vypadala v očích vedení hůře a jen tak po očku sledovat, jak konkurence Intelu na poli CPU i GPU technologií, mizí v dáli …

Zděšené vedení Intelu, kterému se v té době už sypala na hlavu také výrobní a CPU divize, zjistilo, že kdysi bezedná peněženka má dno. A v něm díru. Utnula tedy masivní investice do GPU a rozbourala a okleštila celou Koduriho GPU divizi a odstavila ho na vedlejší kolej. V roce 2023, kdy bylo jasné, že Koduri nesplní vůbec nic z toho, co roky velkohubě sliboval, a ARC nikdy nebude fungovat, a ani jeho nástupce nedorazí v použitelném stavu a včas, byl Koduri s velkou slávou „vyhozen“ a s ním i velká část teamu. Zůstal jen skelet, zejména SW část teamu, kam Intel nadále hodně investoval a která se snažila zprovoznit a optimalizovat věci kolem Intel GPU a podpory ve hrách. To se sice dařilo, ale stále ani dnes, v Q3 2024, nejsou Intel grafické karty tam, kde AMD a NVIDIA s podporou a funkčností. I když ano, objektivně je na tom ARC dnes mnohem, ale mnohem lépe, než byl v době svého vydání před dvěma lety. Jenže ….

  • ARC je tu dva roky …

                           Battlemage (ARC 2) má zpoždění a bude to propadák!

Asi vám to teď došlo. Intel ARC grafické karty jsou už plné dva roky na trhu! Vlastně 2,5 roku, pokud budeme brát to původní papírové datum uvedení, tedy Q1 2022. Fakticky je ale ještě starší, kdy připomínám, že Intel dlouho plánoval a sliboval, že ARC GPU vyjdou na konci 2021! Ve skutečnosti jsou prostě současné ARC grafiky minimálně plné 3 roky starý produkt a výkon i vlastnostmi tomu rozhodně odpovídají. Přiznám se, že jsem ty karty zkoušel několikrát, ale nikdy jsem se nedokopal na ně dopsat recenzi a dodělat testování. Protože pokaždé jsem narazil na nějaký závažný problém. Současně mě přišlo nefér vůči značce výrobce té nereferenční ARC karty (neměl jsem referenční kartu od Intelu), tahat ho bahnem za zjevné totální selhání Intelu. Zkrátka o Intel ARC jako produktu se nedá napsat téměř nic pozitivního a rozhodně se ani dnes nedá doporučit ke koupi. Nikomu. Takže pokud kdy v testech na DDWorld uvidíte ARC v grafech, bude to až pro srovnání s Battlemage nástupcem, který nám sliboval velké věci … bohužel v tuto chvíli je stále více pravděpodobnější, že u nás nakonec nikdy neuvidíte ani jedno.

Intel Battlemage, tedy ARC 2, měla být velká naděje. Bez přehánění. Vedení Intelu chtělo po své reorganizované grafické divizi vidět světlo na konci tunelu. Dalo jim tedy mnohem lehčí zadání. Žádný high end, jen skutečně konkurenceschopný mainstreamový grafický produkt. A pokud Battlemage uspěje, bude se pokračovat ve vývoji další revolučnější generace, tedy Celestial (Xe 3). Bohužel jsem byl z více stran informován, že tyhle plány nejspíše zůstanou už opravdu jen na papíře. Stav věcí je totiž zřejmý.

Já vím, je to šok, ale ani ARC 2 Battlemage nefunguje, jak by měl a zaostává za plány. A především má výrazné zpoždění. Letos určitě nevyjde, a to ho zcela jednoznačně odsuzuje k neúspěchu. Byl totiž vytvořen, co by konkurence maximálně mainstreamovým kartám ze stávající Radeon RX 7000 a RTX 4000 série. Tedy má konkurovat Radeon RX 7600/7700/7800 či RTX 4060/4070 maximálně. Problém je, že tyhle produkty stříhají druhý rok na trhu a začnou být od Q1 2025 nahrazovány zcela novou generací. Jak si proti RDNA 4 od AMD a RTX 5000 od NV povede Intel Xe2 Battlemage, asi nemusíme dlouze tápat …

Špatně! Intel připravil opět dva čipy. Střední G31 s 32 jednotkami a 256-bit a malý G21 s 20 jednotkami a 192-bit. Na finálních kartách, které už existují a Intel je ladí, má ten menší výkon zhruba v úrovni Radeon RX 7600 XT, zatímco ten větší stačí na Radeon RX 7700 XT či RTX 4070 celkově. To zní sice zajímavě, ale současně jsou obě řešení nákladnější, robustnější a mají vyšší spotřebu. Tedy s ohledem na současné ceny výše uvedených starších karet, nemá nový ARC 2 Battlemage vlastně co komu nabídnout. A samotní výrobci grafických karet nemají o druhou „ARC“ situaci, sebemenší zájem. Zejména ty provozní vlastnosti, tedy efektivita je horší. A to o tolik, že Intel raději sám zrušil uvedení mobilních variant, protože OEM partneři mu řekli, kam si může tyhle své nové ARC 2 Battlemage GPU strčit, ale do jejich notebooků to nebude. Ty počítače by nebyly absolutně konkurenceschopné jako celek a žádný OEM výrobce tohle nechce řešit. Bez největšího OEM trhu pro samostatné low end a mainstreamové GPU dnes (= dGPU pro mobilní PC) je ovšem Battlemage jako produkt jasně odsouzen k neúspěchu. A především nesplní, co si od něj vedení Intelu slibovalo, tedy nahrazení produktů NVIDIA v mainstreamových OEM noteboocích a PC na Intel platformě …

  • Battlemage karty asi vyjdou,

              ale to bude od Intelu na poli herních GPU nejspíše všechno …

Nejnovější zprávy ze zákulisí tvrdí, že Intel chce stále Battlemage grafiky alespoň pro desktop vydat. V nějaké podobě. A stát by se tak mělo během Q1 2025. Jenže má problém vůbec sehnat partnera. Tradiční výrobci karet jako ASUS, Gigabyte, dokonce ani ASRock se na novou generaci ARC 2, netváří vůbec nadšeně. Kdo by se jim po ARC situaci z posledních 3 let také divil. Jediný potenciální partner je prý Biostar. Takže už z toho je celkem jasné, jaké nadšení kolem nové generace ARC grafik v zákulisí panuje. A jak moc se s nimi vlastně počítá.

Výrobci grafických karet mají totiž už dávno v ruce novou generaci AMD RDNA 4, která sice také nemá high end, ale má sakra dobrý low end a mainstream. Malé ultra rychlé a efektivní čipy na parametrově jednoduchých kartách s výkonem mnohem vyšším, než jakého je schopný Battlemage. Efektivitou provozní i výrobní, nemá Intel ARC Battlemage jako produkt, proti AMD Radeon RDNA 4 absolutně žádnou šanci. A AMD má v plánu proti minulosti toho využít a už nyní nabízí OEM výrobcům výhodné nabídky, když odeberou větší počet RYZEN CPU + Radeon GPU najednou. AMD chce větší podíl na trhu, a kromě ceny tomu bude výkon a funkčnost nové generace odpovídat.

Vedení Intelu tak nevidí žádné světlo na konci tunelu. ARC2 Battlemage bude minimálně stejný, ne-li větší propadák než ARC 1 Alchemist. Jediné zlepšení je na poli softwaru a herní podpory, kdy minimálně už by nové grafiky Intelu měly použitelně obecně fungovat už při vydání na trh. Jenže výkon a ostatní vlastnosti budou zjevně o 1,5 generace pozadu … Battlemage ovšem nutně uspět potřeboval. Protože na základě toho, jak dopadne, se mělo vedení firmy rozhodovat, zda udržovat drahý vývoj velkých GPU a investovat tedy do revolučnějšího ARC 3 Celestial, který už měl mít i high end. Pokud se Battlemage nebude prodávat dobře a nebude jasně ukazovat, že Intel má se svými samostatnými GPU šanci na trhu uspět, kdy vše vypadá jasně, tak Celestial bude zaříznut. A s ním tedy i další vývoj samostatných velkých GPU Intel a herní podpora kolem. Vše zůstane jen u integrovaných GPU v CPU. A vše zatím napovídá, že přesně tak to dopadne.

Vedení Intelu mě překvapuje jen v tom smyslu, že v minulosti zrušilo celé divize, které měly mnohem úspěšnější produkty a neprodělávaly, nebo neprodělávaly tak moc. A měly výraznější dopad na technologický trh než samostatná GPU Intelu. Mluvím o tom, že Intel zrušil celou SoC divizi mobilních ATOMů, co by jediného konkurenta ARM a používaly se. Stejně jako najednou zrušil (odprodal) celou SSD divizi, přitom Intel SSD a Optane technologie patřily k relativně úspěšným. Proti tomu GPU divize spolykala miliardy a nikdy nevydělala ani dolar. A všechny produkty, které kdy představila jako samostatná GPU, jsou objektivně totální propadák po všech stránkách. Takže fakt, že ji vedení ještě kompletně nezařízlo, je pro mě největším překvapením. Možná jen další strategické selhání současného vedení firmy, které opakovaně selhalo a selhává na všech frontách. Ostatně ani nové procesory nejdou podle plánu, výkonem i vlastnostmi zaostávají za konkurencí, a tak nikoho asi moc nepřekvapuje, že na poli GPU, kam se Intel více soustředil teprve posledních 7 plných let, jdou věci pro Intel velmi podobně (ba hůře). Problém Intelu je zřejmý, jsou to lidi nahoře ve firmy a lidi pod nimi a celá ta korporátní struktura kolem, která se stále tváří, že je rok 2000 … a produkty tomu prostě odpovídají.

Takže kdo se těší na ARC 2 Battlemage?  

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
shiro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-10-22 16:42:27

Ten ich straslivy Battlemage dostane na frak aj od trpaslika
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Unknown 9: Awakening právě vyšlo – další herní propadák?
Unknown 9: Awakening právě vyšlo – další herní propadák?Čtvrtek, 17 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 605x
Komentářů: 2
Subnautica 2 oznámena. Zpět do hlubin v novém!
Subnautica 2 oznámena. Zpět do hlubin v novém!Čtvrtek, 17 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 592x
Komentářů: 0
Dragon Age: The Veilguard bude bez DRM. Jaké jsou HW nároky?
Dragon Age: The Veilguard bude bez DRM. Jaké jsou HW nároky?Středa, 16 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1352x
Komentářů: 3
Hawthorn – nové RPG od tvůrců SKYRIM i dalších veteránů BIOWARE
Hawthorn – nové RPG od tvůrců SKYRIM i dalších veteránů BIOWAREPondělí, 14 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1162x
Komentářů: 4
Bezpečnější VR? Plošina pro pohyb doma v praxi!
Bezpečnější VR? Plošina pro pohyb doma v praxi!Pátek, 11 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1255x
Komentářů: 0
Red Dead Redemption 1 - oficiálně vyjde pro PC brzy
Red Dead Redemption 1 - oficiálně vyjde pro PC brzyStředa, 09 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1436x
Komentářů: 3