Další zprávy ohledně stavu grafických karet společnosti Intel potvrzují předchozí informace.
Raja Koduri, který vedl grafickou divizi AMD a velmi neobvykle přešel okamžitě na stejnou pozici do Intelu, dostal jednoduché zadání. Zopakovat to co udělal u AMD, tedy postavit grafickou divizi prakticky od nuly na nohy a vyvinout konkurenceschopné GPU pro samostatné grafiky od low endu po high end. Jenže přes obrovské investice a obrovský team se mu to prý vůbec nedaří. Vývoj grafické architektury a čipů Intelu výrazně zaostává za očekáváním.
Přitom první produkty neměly být nic zvláštního a složitého. Prostě o něco větší čipy stejné architektury, jako integrované grafiky v procesorech Intel. Aktuálně se objevily informace ohledně Intel DG1, tedy jednoduché slabé samostatné grafické kartě s cílovým 25W TDP. Ani u této naprosto triviální záležitosti nedokázal Intel splnit ani vlastní očekávání. Tahle samostatná grafika má jen o nepodstatných 23% vyšší výkon než integrovaná grafika stejné generace, která nemá výhodu samostatné paměti atd. Jenže ani tak se prý nedokáže vejít do cílového TDP. K tomu velmi topí. O tom, že by byla jakkoliv konkurenceschopná a byť se jen přiblížila grafikám od AMD a NV, se samozřejmě nedá ani hovořit.

Tohle není vůbec poprvé, kdy slyšíme, že u Intelu ohledně vývoj grafik nejdou věci podle plánu. Ovšem tyhle a další informace, které nyní unikají ze spolehlivých zdrojů už jsou opravdu alarmující. Dokonce už se nahlas mluví o tom, o čem jsem nedávno spekuloval. Tedy že se nemusíme samostatných GPU od Intelu jako klasických grafik vůbec dočkat! Pokud věci půjdou tak, jak nyní jdou, nedává samozřejmě žádný smysl tohle vyrábět a uvádět na trh, zejména když Intel nemá výrobní kapacity na rozdávání a soustředit se chce hlavně na výdělečné produkty (tedy ty dražší). Tam ostatně počítal s GPU především, Intel chtěl GPU hlavně jako obranu proti výpočetním GPU od AMD a NVIDIA, proti kterým nemá co nabídnout. O výpočetní GPU stojí Intel tedy především.

Prakticky všechny dosavadní informace říkají totéž. Vývoj grafických karet Intel nejde vůbec dobře a už vůbec ne podle plánu. Výkon výrazně zaostává, efektivita také, ovladače a SW potřebují mnoho dalších let vývoje a výrobci grafik nemají za současné situace žádný zájem s Intelem spolupracovat a karty pro něj vyrábět. Jinými slovy, bude to trvat mnoho let a několik generací, než by byly Intel grafiky alespoň alternativou k AMD a NVIDIA kartám. A na to nemá Intel trpělivost. A v tuto chvíli už možná ani zájem. Nahlas se nyní spekuluje, že Intel může další vývoj samostatných klasických GPU úplně zastavit, protože se nehodí do jeho plánů. Zejména poté, co šéf Intelu prohlásil, že firma už nechce dominantní podíl na x86 procesorovém trhu a nechce se primárně orientovat na PC platformu jako takovou, která dnes ale tvoří drtivou většinu příjmů společnosti. Přičtěme k tomu minimální zisky z klasických levných GPU, situaci s výrobními kapacitami a technologiemi u Intelu a nedává prakticky žádný smysl, aby Intel měl o klasické PC grafické karty dále vůbec zájem. S vývojem své GPU architektury sice neskončí, ale bude se nejspíše primárně soustředit na ty integrované a pak ty výpočetní.
V tuto chvíli bych už pokládal za velmi pravděpodobné, že co nám Intel a Raja Koduri slibovali, tedy samostatné herní Intel grafiky, tak to skončí stejně jako předchozí pokusy Intelu, tedy ukončením vývoje pro neschopnost přijít na trh s něčím, co má smysl a dokázalo by konkurovat AMD a NVIDIA v dohledné době. Asi bych tedy pomalu přestal samostatné herní grafiky Intel vyhlížet. Více než kdy dříve to teď vypadá, že se jich spíše nedočkáme než naopak.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|