Sapphire vydává Radeon „RX 6700“ bez XT – fakticky jde o mobilní RX 6700M pro desktop Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 02 červen 2022
altJe znát, že situace na grafickém trhu je pro výrobce složitější. Objevují se i takovéto produkty.

 

 

 

 

AMD nikdy oficiálně pro běžný prodej neuvedlo na trh Radeon RX 6700, tedy osekanou verzi odvozenou od RX 6700 XT (6750 XT), ačkoliv obvykle na trhu máme varianty karet využívající jádro v různých specifikacích. Například NAVI 21 máme na trhu v plné verzi jako RX 6900 XT (dnes 6950 XT) a pak v osekaných variantách jako RX 6800/6800XT. NAVI 23 pak máme v plně aktivní verzi na kartách RX 6600 XT (dnes 6650 XT) a pak v osekané verzi jako RX 6600. A dnes nejmenší NAVI 24 máme v plné palbě na RX 6500 XT a pak v osekaných variantách s menším počtem aktivních jednotek na RX 6400.

Mainstreamové NAVI 22 však v desktopu stále existuje jen a pouze v plně aktivní variantě RX 6700 XT (nedávno vylepšené na RX 6750 XT). Zde má prostě všech 2560SP a 192-bit sběrnici. AMD neuvedlo žádnou „RX 6700“ variantu. Tedy alespoň ne pro desktop. V mobilní verzi ale existuje.

NAVI 22 je jeden z nejdůležitějších čipů a produktů současného AMD vůbec. Není sice tak výkonné jako NAVI 21, ale je mnohem menší a úspornější, a je tak základem nejen pro desktopovou RX 6700 sérii, ale hlavně pro mobilní RX 6800M/RX 6700M. A protože mobilní PC dnes tvoří 75% prodejů PC, je asi jasné, proč stejně jako Ryzen 6000H/U jsou čipy jako NAVI 22/23/24 zásadní produkty pro AMD. Právě mobilní RX 6700M karta používá NAVI 22 v osekanější variantě s 2304 jednotkami a 160bit sběrnicí v kombinaci s 10GB paměti. Proč o tom mluvíme?

AMD sice RX 6700 nikdy neohlásilo a nevydalo, ale Sapphire se rozhodlo jej uvést. Tedy přesněji řečeno se nejmenuje RX 6700, protože nejde o oficiální model od AMD, Sapphire jej označuje prostě jako „Radeon 6700“. Fakticky prostě jde o mobilní verzi RX 6700M, ovšem ve fyzické podobě klasické desktopové karty. Jediný zásadní rozdíl jsou zde vyšší takty, protože na rozdíl od mobilní verze, která se musí vejít do 135W celkové spotřeby, desktopová karta samozřejmě takto striktně omezena být nemusí. A také není.

Sapphire ji nechává běhat až na 220W, tedy jen o 10W níže než RX 6700 XT s 12GB. Nicméně Sapphire Radeon 6700 má tedy jen částečně aktivní jádro (2304 vs 2560 jednotek), rozdíl je ale jen 10%, ovšem menší je zde i Infinity cache s 80MB proti 96MB. Takt je ale velmi podobný, 2495 vs 2581MHz. Zásadní je ovšem ořez sběrnice, kdy místo plné 192-bit a 12GB paměti je tu „jen“ 160-bit a 10GB GDDR6. Propustnost tak spadla z 384GB/s na 320GB/s (na 83%), což mít vliv na výkon nepochybně bude. Očekával bych, že Radeon 6700 v této podobě bude mít zhruba 85% výkonu RX 6700 XT.

Otázkou je tedy cena. Jedním z důvodů, proč AMD nevydalo RX 6700 bez XT, je fakt, že pro něj není na trhu moc místo. Tedy cenový rozdíl mezi RX 6700 XT (RX 6750 XT) a RX 6600 XT (6650 XT) je poměrně velký. Bavíme se minimálně o 479 / 379 dolarech, ale výkonový rozdíl tam zase tak velký není, protože NAVI 22 a hlavně velmi malé NAVI 23 se AMD mimořádně povedlo. Druhou věcí je fakt, že výroba i poměrně velkého NAVI 22 jde tak dobře, že není moc nepovedených kusů, takže ani mobilní verze které je používají nejsou zase tak obvyklé. Většina vyrobených NAVI 22 prostě dokáže běhat plně aktivní a nemá tedy žádný přínos pro nikoho je osekávat na levnější model. Nicméně situace na trhu je taková, že poptávka po PC a grafikách speciálně, citelně klesla. Výrobci karet jsou teď trochu v presu, protože výroba donedávna jela více než naplno, poptávka už tomu ale neodpovídala. A navíc na konci roku má dorazit zbrusu nová generace, kdy AMD určitě nabídne právě nástupce RX 6700/6800/6900 série, a NVIDIA nabídne nové RTX 4070/4080/4090. Jinými slovy, výrobci karet se musí všech tech výkonnějších GPU současné generace zbavit za nějaké pro ně rozumné ceny. Což vzhledem k omezené poptávce dnes je stále větší problém.

Sapphire je jedním největších výrobců Radeon grafik (včetně mnoha OEM řešení) a tak není divu, že uvádí i podobný model. Neznáme cenu. Jako ostatní se snaží držet je vysoko, ale poptávka prostě není dnes tak vysoká jako byla (těžaři se téměř zcela stáhli) a sklady jsou tak narvané. Takže nedávno uvedený Radeon RX 6750 XT, i když je oficiálně dražší než RX 6700 XT, je dnes často v obchodech za stejné ceny a obě tedy už často na úrovni doporučených cen, či dokonce mírně pod nimi (což není problém, výrobci obvykle stanovuje z jejich strany doporučené ceny tak, aby byla možnost pro některé agresivní prodejce jít pod ně, byť tedy za cenu nižší marže). Radeon 6700 by tedy měla být levnější, ale nevím o kolik bude (ideálně by měla stát 340 dolarů pokud by měla mít podobný poměr cena/výkon).

Každopádně Sapphire tuhle „Radeon 6700“ kartu oficiálně vydává, aniž by uvedla, zda jde o nějaký lokálně omezený produkt (třeba jen na Čínu) apod. Nevypadá to sice na nějakou širokou dostupnost, ale evidentně jich zase nebude tak málo, když to takhle jako oficiální produkt Sapphire představuje. Navíc hned ve dvou verzích, PULSE a "něco jako NITRO" ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 13:32:52
avatar
Za 340USD by to bylo supr. 9500Kč vč. DPH. Doufám žádné omezení PCI-E linek, jako v případě RX 66xx modelů.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 14:43:15

V minulých generacích karet měly všechny karty stejné kategorie stejný počet PCIe linek. Ten je daný konstrukcí čipu a počet linek je asi otázkou optimalizace výrobní ceny. A souvisí i s dostupnou propustností sběrnice (verzi PCIe) a maximální uvažovanou velikostí paměti GPU. Těch 8GB, co mají karty 66xx se používá už docela dlouho a 16 linek pro ně stačilo i u PCIe 2.0, tak jejich pro PCIe 3/4 snížili na 8.

PCIe rozhraní zabírá jen malou část čipu, proto je pravděpodobnost chyby způsobující nefunkčnost nějaké PCIe linky zřejmě taky malá. A tak je asi ekonomicky lepší těch pár kusů s ne zcela funkčním rozhraním PCIe vyhodit, než dělat nižší verzi karty s menším počtem PCIe linek. To omezení by totiž muselo být na polovinu a to prodejnost takové verze asi dost zhoršilo.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-04 23:45:36

DDR4 3200 má propustnost 25GB/s (= dual chanel DDR3 1600), je nesmysl propustnost do GPU ještě snižovat s 8 linkama na 8GB/s (PCIe3), šest let stará kapacita paměti tohle taky moc nezachrání.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-06 22:34:13

Teoreticka propustnost ddr4 3200 je 2x vyssi - ((2x64)/8 )*3.2 = 51.2 GB/s. Ale neni moc podstatna.

Sprava pameti se muze v ruznych hrach lisit, ale asi zadna nenacita vsechna data hry predem do ramky. Kdyz jsou data potreba, tak se vetsinou nacitaji z disku.

I nejrychlejsi disk je pripojen max 4 linkami pcie a pokud nema zakladni deska pcie 4.00, tak je kapacita rozhrani disku stejna, jakou ma ta nejslabsi aktualni grafika 6500xt. A je otazka, zda je vetsi brzdou prace s diskem, nebo s gpu. U sata disku je prenosova kapacita jeste podstatne nizsi.

Mnohem dulezitejsi, nez teoreticke propustnosti! je rezie a zpusob fungovani programu. Pri prechodu ze sata ssd (500MB/s) na m.2 pcie3.0x4 (2500MB/s) mi vzrostla teoreticka propustnost o 500%, ale doba startu win10 se zklratila asi tak o 15-20%. To ukazuje, jak zbytecne je honeni se za teoretickymi rychlostmi. Tedy az na vyjimky jako je rychlost ram u dostatecne silne integrovane grafiky.

Jestli a jak moc bude pomalejsi pcie disku a grafiky omezovat fps pri rozumnem rozliseni zavisi prave na sprave pameti. U vetsiny her s rozumne nastavenymi detaily nebudou rozdily fps mezi ruznymi verzemi pcie moc podstatne.

A pokud u nejake hry jsou rozdily vetsi, ukazuje to, ze autori optimalizaci pro gpu s mensi pameti zrejme neresili. I kdyz treba prave u tady zminene F1 by vcasne dopredne nacitani potrebnych dat nemel byt velky problem, protoze moznosti pohybu auta jsou dane a omezen fyzikou.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-07 11:50:31

ale prosim te, jak ti dojde gpu pamet na grafice tak jde vykon brutalne do kopru vzdycky a je jedno jestli mas 4pcie linky nebo 16x pcie5. proto i dost soucasnych her zaplneni pameti gpu hlida a nedovoli nastavit vyssi rozliseni/textury nebo dalsi detaily.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 15:06:33

Koukal jsem, že AMD, ani Sapphire na stránkách karet v běžných specifikacích počet PCIe linek neuvádějí. Normální uživatelé počet PCIe linek asi moc neřeší. On totiž na výkon karty (FPS) nemá vliv.

Tedy až případy, kdy si někdo koupí nejlevnější typ karty s malou pamětí a tu nutí fungovat s velmi vysokými detaily, nebo navíc i ve vysokém rozlišení. Pak se je paměť přeplněná texturami a za běhu hry se musí načítat velké objemy dat, což může způsobit neúměrné propady FPS. To však není problém karty, ale uživatele, nebo testera, který na ni klade nesmyslné nároky.

Pokud jde opravdu o stejný čip jako má mobilní 6700M, tak má (podle Wikipedie Odkaz) PCIe4.0x16.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 16:00:04
avatar
Snad jsem to nenapsal blbě, ale pokud vím, tak RX 66xx na deskách bez PCIe 4.0 mají výkon snížený a je to dáno právě počtem PCIe linek. Já mám B450 a B550 kvůli tomu kupovat nechci.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 22:16:25

Hysterii, že PCIe 3.0 omezuje výkon grafiky, rozdmychávali testeři v souvislosti s 6500XT, která má 4GB paměti a jen 4 linky PCIe 4.0. Dokazovali to na hrách při rozlišení 1080 i víc a s úplně nesmyslnými ultra detaily. Takové přetížení paměti a následné tahání dat z velké části z disku během hry dostane kartu s tak malou pamětí do kolen nezávisle na verzi PCIe. Jen v případě vyšší verze PCIe stojí FPS za prd o trochu méně.

S tak extrémním nastavením detailů může 6500XT provozovat jen idiot, ale testovali ji tak skoro na všech webech (bohužel všetně DDho). Na HardwareUnboxed dělali nejdřív simulaci na starším 4GB RX5500XT Odkaz. A zřejmě jim někdo za ty extrémní detaily vynadal, protože následně udělali reálný test 6500XT z části i s rozumnějším nastavením detailů Odkaz aspoň u pár z testovaných her a u nich rázem bylo po problému.

Když jsem zkoušel dohledat ta videa z HW Unboxed, zjistil jsem, že Steve v únoru doplnil další, mnohem rozumnější testy 6500XT Odkaz . Na začátku (od 01:25) má testy dvou her na PCIe 3.0 a 4.0 s různými rozlišeními. Je tam hezky vidět, že stačí jen trochu stáhnout detaily a člověk dostane na hratelná FPS. A při větším stažení detailů není mezi oběma verzemi PCIe velký rozdíl. Aspoň z pohledu minimálních FPS, které ovlivňují hratelnost nejvíc. Pak jsou tam i grafy pro hry s nejnižšími dostupnými detaily. Podle očekávání má 6500XT podobný výkon jako RX580. Ale asi s výrazně nižší spotřebou a zárukou 2 roky.

Našel i starší test, kde testovali vliv verze a šířky PCIe sběrnice na FPS s rozumnou kartou a nastavením detailů a rozdíly byly zanedbatelné i při značném (1:4) rozpětí přenosové kapacity PCIe (PCIe 2.0 a 3.0, 8 a 16 linek) Odkaz.

RX6600(XT) má 8GB paměti a 8 linek PCIe 4.0, což při rozumném nastavení rozlišení a detailů v pohodě stačí i pokud deska umí jen PCIe 3.0. Asi by se dala dostat do kolen při 4k s ultra detailech, ale to by byly FPS už příliš nízké bez ohledu na verzi PCIe.

Pokud má někdo grafiku s rozumně velkou pamětí (8GB) a doufá, že koupí nové základní desky, která umí místo PCIe 3.0 novější PCIe 4.0, zvýší výkon té grafiky, tak bude asi dost zklamán, protože se FPS téměř jistě znatelně nezlepší.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 17:32:22
avatar
Tak ono to trochu pomůže, ale je to jako náplast na tepenné krvácení...problém to nevyřeší;-)

Souhlasím s tebou, že pokud člověk rozumně nastaví detaily, aby se vešel do paměti na kartě, tak ho verze PCI-E moc nezajímá ani při nižším počtu linek.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 17:46:52

Náplast na tepenné krvácení je fakt bombové přirovnání .
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 19:01:01

jasne jak mas 8 linek na grafice vykonu 6600 tak ti to ani u pcie3 nevadi...ale u toho testu 6500XT mas ve fullhd i v low nastaveni v F1 o 24% nizsi vykon na pcie3, to neni velky rozdil?? vsak to je rozdil cele tridy...tady ti resi lidi i rozdil 5% mezi NV a radeonem a o ctvrtinu nizsi vykon je dle tebe skoro nic
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 22:13:19

Mohl bys, prosím, dát odkaz na ten test F1, kde podle tebe má 6500XT ve FHD s nízkými detaily na PCIe 3.0 o 25% nižší FPS, než na PCIe 4.0?

Já v tom starém testu na HWU Odkaz vidím, že tam (čas 10:53) mezi verzemi PCIe rozdíl sice je, ale při testování na vysoké kvalitě. A i s propady v důsledku nepochybného přeplnění paměti dává ta 6500XT průměr 66FPS a minimum 46FPS, což je v pohodě hratelné a na tak slabou kartu se mi to zdá velmi slušné.

A v tom nejnovějším testu HWU Odkaz je (čas 7:38 ) jen jedno měření s nejnižší kvalitou (bez uvedení typu PCIe, ale nejspíš s 3.0) a hodnoty FPS jsou průměr 173 a minimum 144. Nemohu sice úplně vyloučit, že s jinou verzí PCIe by byly FPS jiné, ale i kdybz to bylo těch 25%, tak u takhle vysokých hodnot řeší rozdíly jen hnidopich. Zvlášť u tak slabé karty.

Jen ještě trochu upřesním tvé tvrzení o 6600. To, jestli má rychlost PCIe vliv na FPS, nesouvisí s výkonem karty, jak píšeš, ale s velikostí její paměti. Kdyby ta 6600 měla 4GB, tak bude mít při stejném rozlišení a úrovni detailů problémy s propady FPS podobně, jako ta 6500XT. Jen bude asi dávat ty minimální FPS vyšší, protože místo 4 linek jich má 8 a ta 2x větší propustnost PCIe přeci jen trochu pomůže.

PŘIDÁNO: Aha, tak jsem to našel. Už jsem si obsah toho starého testu 6500XT Odkaz nepamatoval a neměl jsem čas ho znovu celý sledovat. V čase 22:39 začíná i v tomto starém videu zajímavá sekce porovnávající PCIe 3.0 a 4.0 při různých úrovních detailů.

Ta F1 (čas 24:19) má dost nestandardně velké rozdíly FPS mezi oběma verzemi PCIe i při menších rozlišeních. Je vidět, že autoři moc neřešili optimalizaci a včasné načítání potřebných dat, proto se vliv propustnosti PCIe projevuje i u nízkých detailů. Ale když vidím, jak vysoké FPS tahle slabá karta dává i v nepříznivých podmínkách, tak se autorům ani nedivím, že jim přišla práce s optimalizací zbytečná.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 21:06:04

Ty PCIE linky jsou spíš psychická bariéra pro uživatele, kteří rozumí HW. Jako najít rozdíl při hraní se rovná nule, pokud nebude monitoring a pokud nebudeme vědět kolik, že linek jede. A pokud není vidět rozdíl během hraní, tak pro normálního zákazníka to nehraje roli. To řešíme jen my, kteří chtějí mít svou kartu maximálně vytíženou i bez miniaturního bottlenecku. Prostě pro HW nadšence to není žádoucí, pro normální pařmeny v tom problém není.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 23:01:23
avatar
Z většiny souhlas. Oni to teda řeší i "normální pařmeni", ale jen ti, co mají peníze na mnohem výkonnější karty.
Lidi co kupují low-end to většinou moc neřeší, páč ví, že na lepší stejně nemají, nebo do toho víc peněz dát nechtějí...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 23:57:16

Ale úplně by se to omlouvat nemělo. Trochu v tom vidím nátlak, zatímco Intel už léta se drží karmy 1 deska pro jednu generaci cpu, AMD taky tak trochu nutí nový MB, ne sice kvůli cpu, ale kvůli gpu. Taky v tom je kousek marketingu, ehm snaha šetřit
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-04 10:02:29
avatar
Zde link na video, kde se testuje několik her s různým nastavením detailů (někde low/med, jinde ultra - v závislosti na hře) a rozdíly jsou tam místy velké (PCIe 3.0 vs 4.0):
Odkaz
Cyberpunk 2077 - low/med - 41fps vs 48fps
Microsoft flight simulator - 38fps vs 48fps
Forza horizon 5 - 55fps vs 65fps
RDR2 - 41fps vs 46fps
PUBG - 87fps vs 101fps
Horizon Zero Dawn - 67fps vs 76fps

Kolikrát je to 10fps, což v případě 40 a 30fps už znamená hranici hratelnosti a nutnost dalšího snižování detailů v případě, že bude ještě kam snižovat. Kdyby to byl 1-3fps, tak se téměř bavíme o rozdílu na úrovni chyby měření. Ale 10fps.
Já neříkám, že ta karta je na nic. Ale říkám, že mě to zklamalo. Pokud bych musel kupovat novou GK a šetřit, tohle by byl důvod, proč bych raději ve stejné cenové hladině hledal ekvivalent od konkurence a nebo na bazaru, který by (byť za cenu trochu vyšší spotřeby) tohle nedělal.
Zde link na video, kde porovnávají 6500XT na PCIe 4.0 vs 3.0 vs RX 580 vs GTX 1060 6GB:
Odkaz
Čili znovu opakuji - lepší bazarová GTX 1070 za cenu kolem 5tis.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-05 22:00:08

Doom Eternal na Ultra s 6500XT: PCIe3 48fps vs. PCIe4 100fps
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-05 22:31:50
avatar
bazarová 1070 žere o hodně více než 6500XT a je to hodně stará karta bez záruky atd. takže pro většinu to není alternativa ...
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-06 09:55:11
avatar
Alternativa to je. Jen je to stará karta bez záruky, ale ten, kdo si ji kupuje, s tímto vědomím do toho nákupu jde.
Jak můžete mluvit za většinu? Můj kluk ji má a je spokojený, já ji mám a jsem spokojený a doporučoval bych ji klidně dalším lidem s upozorněním, že je to malinko risk. A žere okolo 160W reference. Nereference může mít peak kolem 180W. Pochopitelně, když je to zástupce již staré generace a performance segment k tomu.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-08 15:20:14
avatar
Tak dobře. Bazarová karta je alternativou pro některé z kupujících, ale rozhodně ne pro všechny.
Řekl bych, že pro někoho, kdo si chce postavit nové levné PC určitě ne. Obzvlášť když dnes i to nejlevnější nové PC už bude mít PCI-E 4.0, takže o důvod míň ohrnovat nos nad 6500XT.
Otázka samozřejmě je, jak dobrý nápad je v aktuální situaci chtít stavět takto levné PC a dělat takovéto kompromisy, ale někdo se snadno může dostat do situace, kdy nemá na výběr...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-08 16:25:05

Výhodou u lowend pc s PCIE 4 je, že časem se dá upgradovat jen ta grafika a výkon takového pc bude stačit k nakrmení podstatně silnější grafiky. Takže do budoucna je opravdu lepší zaměřit se na základ, než laborovat z dnešního pohledu už se zastaralým HW. Navíc já osobně nesnášim, když se mi sere komp a bazarový HW zvedá tuto možnost. Osobní zkušenost.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-06 12:22:48

vsak je to hned v tom tvem novejsim videu https://www.youtube.com/watch?v=CmXntrsyKZQ&ab_channel=HardwareUnboxed v 20 po testu watch dogs...

samozrejme ze rychlost pcie souvisi i s vykonem karty..omez si 6900XT jen na 4x pcie3 linky a uvidis ten propad vykonu i kdyz ma 16GB pameti. kde na takovy veci proboha chodis???
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-08 08:47:20

Jak jsem v této diskuzi už psal, F1 je z pohledu vlivu pcie zjevně dost specifická hra, protože nižší verze pcie má na fps značný vliv i v menších detailech. Ale i ona potvrzuje, to co tu píšu. Že stačí rozumně snížit detaily a je po problému. S procesorem zvládajícím jen pcie 3.0 dává na ultra detaily jen 32/20 fps a snížení detailů na high dává už bezproblémově hratelných 66/47 fps.

Snížení počtu linek u 6900xt s 16GB paměti z 16 na 4 by nejspíš o něco prodloužilo načítání her a úrovní, ale nemyslím, že by (u většiny her) mělo nějaký zásadní vliv na hratelnost. Vliv snížení propustnosti rozhraní grafiky na 1/4 zkoušeli třeba v tomhle testu Odkaz. Ale samozřejmě záleží na hře a nastavení. A taky na tom, čemu kdo říká propad. Třeba snížení ze 300 fps na 200 je pokles o 33% se za propad označit dá, ale z pohledu hratelnosti nemá žádný význam.

Ale na některých webech z toho dělají obrovský problém a započítávají to do hodnocení karty, i když je to úplný nesmysl. Je zvláštní, že testují třeba 6500xt na ultra detaily a pak dělají test "herního výkonu" procesorů s grafikou 3090 a rozlišením 720 řádek. Možná proto, že kdyby dělali testy za rozumných podmínek, tak by se ukázalo, že spousta věcí, které se prezentují jako problém, kvůli kterému má člověk kupovat nové železo, ve skutečnosti žádný velký problém není.
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 16:02:45
avatar
Matně si vzpomínám, že tyhle RX6700, ale se 6GB paměti, byly na spadnutí už v březnu 2021, pak ale kvůli kryptoměnové horečce změnili plány a teď, když zájem opadá, tak to zase mění.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 20:53:09

Ano, všechny verze 67xx včetně mobilních a 6800M jsou opravdu založené na stejném čipu NAVI 22. To AMD zřejmě umožňuje dost pružně měnit cílení dodávek podle vývoje zájmu partnerů.

Mobilní 6800M má stejnou konfiguraci jako 6700XT v grafických kartách, jen nepoužívá turbo a její pevný takt 2300 MHz je téměř stejný jako základní takt 6700XT (2321 MHz). Tyto čipy používá jen Asus v noteboocích řad ROG Strix G15 Advantage a ROG Zephyrus G15. Možná se i nějak vybírají - menší spotřeba, možná i nižší schopnost taktování. Ale protože výše turba na grafických kartách není zaručovaná, tak asi není problém ty čipy použít i pro normální grafické karty.

Mobilní 6700M je mírně osekaná (2560=>2304 CU, 96=>80MB InfinityCache) a má taky pevný takt 2300MHz, tak se dá čekat, že z hlediska taktování na tom budou podobně jako 6800M. Jejich využití v kartách 6700XT brání asi opravdu jen výrobní chyby v oblasti výpočetních jednotek a/nebo InfinityCache.

Pokud je tato úvaha správná, tak výtěžnost NAVI 22 musí být velmi dobrá a částečně vadných čipů musí být málo. Mobilní verzi 6700M totiž v noteboocích používá jen MSI v řadě MSI Delta 15 AMD Advantage Edition. Těžko říct, jak velké jsou jejich prodeje a kolik se těch částečně vadných čipů u MSI využilo. Ale to že trvalo tak dlouho, než se nasbíralo dost pro vydání osekané karty 6700, a že ji bude (asi) dělat jen Sapphire, naznačuje, že těch horších čipů asi moc nebude.

Těžko říct, jaké jsou opravdu příčiny omezeného používání AMD grafik v noteboocích. Zda je za tím (pře)tlak Nvidia grafik, nezájem výrobců a/nebo klientů o AMD řešení, nebo neschopnost AMD dodat potřebné počty grafických čipů. AMD si (zatím) bez problémů prodá všechny grafické čipy, které vyrobí a možná dává přednost udržování/zvyšování podílu na trhu samostatných grafik a konzolí. Kdo ví.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-03 19:01:37
avatar
Já myslím, že spíš dává přednost výrobě CPU, na kterých má větší marži a nemusí to často řešit s partnery, hodně jich prodá napřímo = největší marže.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-04 06:49:14

Tak že RX6700 je vlasne RX6700M, a to ich nenapadlo skôr ako do mobilnej GPU narvať 220W urobiť s nej pasivnu GPU?
Vedel by som si predstaviť tuto kartu so spotrebou cca 120W a na nej taky pekny chrumkavi 2,5 slotovi pasivny chladič
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-06-04 16:55:46

Je to presne obracene, 6700M je vlastne verze odvozena z 6700. To, ze se ta osekana verze na zakladnich taktech bez turba pouziva v noteboocich neznamena, ze byl ten cip konstruovany jako mobilni. Jako hlavne mobilni byl navrhovan treba cip pouzity 6500xt. Proto ma jen 4 linky pcie 4.0 a ma omezene hw kodery videa.

Z te 6700 si klidne muzes udelat pasivni kartu sam. Staci v amd ovladaci karty stahnout tdp, nebo jeste lepe stahnout kmitocty a napeti pro jednotlive P stavy a pripadne poladit i nastaveni otacek vetraku. Ale pak bude mit ta karta ve hrach samozrejme prislusne nizsi vykon.

Vetsina holt honi spis fps, tak vyrobci karet tlaci ne pilu a pasivni karty delaji nanejvys z nejmene vykonych cipu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 596x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 396x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 902x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1175x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1502x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1333x
Komentářů: 6