Dva významné odchody byly oznámeny krátce po sobě. Grafické divize AMD a Intelu čekají změny?
Scott Herkelman je poměrně výrazná postava posledních let v GPU businessu. Do AMD na pozici šéfa RADEON divize nastoupil v září 2016 a za jeho vlády byl tak zodpovědný za vývoj a uvedení přelomové RDNA generace. Tedy opravdu zásadní změny v grafické divizi AMD, po konci éry Raji Koduriho, a hlavně univerzální VEGA architektury a univerzálního přístupu AMD k Radeon GPU. Jak víte, tak AMD dnes striktně rozdělilo vývoj svých GPU na herní Radeon a výpočetní Instinct modely. A byť jisté konstrukční aspekty sdílí (dnes tedy hlavně důraz na čiplety), tak architektury jsou zcela rozdílné. A tak tvoří nejen zcela odlišné produkty, ale i divize. Scott Herkelman byl tedy zodpovědný za herní Radeon business.
A za těch pár let udělala grafická divize AMD velký posun. Objektivně je dnes v nejlepší kondici, v jaké kdy byla, funkčně, nabídkou produktů i finančně. Zejména kvalita ovladačů i GPU kdy objektivně má AMD dnes nejlepší grafické karty za nejlepší ceny na trhu. Bohužel co se Radeon divizi pod vedením Scotta Herkelmana nepodařilo, je přetavit to ve výrazný tržní podílový růst na desktopovém PC trhu. NVIDIA má prostě zablokovaný podíl na OEM trhu takovým způsobem, že ani povedené RDNA generace GPU od AMD za mnohem lepší ceny, nedokázaly narušit ten NVIDIA monopol a smyčku kterou drží kolem krku výrobců PC. Pravda, za mnoho věcí může naprosto nestandardní situace, která od roku 2021 panuje, jejíž dozvuky budou trvat ještě dalších několik let.
AMD je ale se situací kolem Radeon grafik celkově spokojeno, protože podíl v neintegrovaných grafických kartách úspěšně zkresluje realitu. AMD totiž dnes dominuje hernímu trhu jako takovému, co by výrobce výkonných GPU, protože dodává desítky milionů výkonných GPU, které se jako herní GPU opravdu používají, tedy ty pro konzole XBOX a PS, které se ve statistikách záměrně neobjevují. Stejně tak má AMD zaháčkovány různé další partnery na herním i mobilním trhu a jeho Radeon divize je ve skvělém stavu s potenciálem k dalšímu růstu, který omezují hlavně výrobní kapacity. Hlavní překážkou růstu v minulých letech bylo to, že AMD jednoduše nevyrábí jen herní GPU, ale také hromady dalších věcí, zejména procesory. Není prostě NVIDIA, že všechny výrobní kapacity TSMC vyrábí jen GPU. Pro AMD jsou prioritou serverová CPU (EPYC) a serverová Instinct GPU (CDNA) dnes, pak jsou mobilní APU (RYZEN U) desktopová CPU a na konci priorit jsou bohužel velká GPU. Ale stále jsou alespoň nějakou prioritou, speciálně cenově dostupná řešení jako ta pro konzole i PC, která AMD dodává i za velmi rozumné a dostupné ceny. Viz RX 7700/7800 série apod.
Takže byť Scott Herkelman asi nedosáhl úplně všeho, co chtěl, mnoho věcí bylo silně ovlivněno neobvyklými světovými událostmi. Celkově však za jeho vládnutí grafická divize AMD výrazně posílila a zlepšila se po všech stránkách. V mnoha směrech je objektivně to nejlepší herní řešení, co na trhu je, speciálně s ohledem na ceny. A rozhodně je v mnohem lepším stavu, než byla v době, kdy ji přebíral. A má slušně našlápnuto do dalších let a generací.
Poznámka autora: Scott Herkelman je navíc velký příznivec her a hraní na PC, což z rozhovorů s ním je jasně patrné. A měl jsem jich i pár osobně, kdy jsem se s ním mohl potkat a promluvit několikrát v minulosti, takže to byl pro mnohé fandy herních GPU člověk na svém místě. A můžeme jen doufat, že AMD na jeho místo jmenuje někoho se stejným zájmem a přirozeným technickým zaujetím pro herní GPU a tedy pro nás hráče.
Odchod Scotta Herkelmana je zjevně přátelský a plánovaný, ačkoliv svůj odchod oznámil oficiálně už nyní, ve firmě nadále zůstává až do konce roku, kdy tedy bude v toto čase předávat žezlo nástupci. Kdo to přesně bude? Nevíme. AMD to možná oznámí kolem prezentace výsledků za končící Q3. Tak uvidíme. Nástupce Scotta bude mít dost času se rozkoukat, protože další generace RDNA 4 bude tvořena jen velmi atraktivním mainstreamem, a to někdy nejdříve za rok možná začátkem 2025. Jak víte, tak revoluční čipletový MCM high end v případě RDNA 4 byl zrušen kvůli potížím s jeho komplexní MCM konstrukcí a AMD se v případě nástupců současných RX 7900 soustředí rovnou na RDNA 5 generaci. Ta by na 3nm dorazit nejdříve v závěru 2025. Mezitím ale běží vývoj, kdy AMD a jeho Radeon grafiky budou i součástí vylepšených verzí současné generace konzolí a také regulérní další generace, která dorazí nejspíše v roce 2028. AMD tedy s Radeon GPU má velké plány a rozhodně na ně nekašle.
- V Intelu skončil s okamžitou platností Ryan Shrout
Jeden z největších fandů Intelu, který jej ještě jako šéfredaktor PC Perspective dlouhé roky tlačil a zázračně v jejich testech vycházela konkurence suverénně vždy nejhůře ze všech testů, Ryan Shrout, v Intelu skončil. Před několika lety, když Intel rozhazoval plnými hrstmi a snažil se vybudovat herní grafickou divizi, dostal tento fanoušek přímo královsky placené místo a vytvářel tak prezentace kolem nových produktů Intelu.
Výsledkem bylo několik kontroverzních prezentací Intelu, které překročily hranici mezi lží a přeháněním. Poslední roky to byl právě on, který všude vykládal o tom, jak je ARC skvělý a jak je na trhu, přitom realita byla úplně odlišná. Například stále jím oznámená ARC A550 se na trhu ani rok po svém ohlášení neobjevila a funkčnost ARC grafik obecně zůstává hluboko pod očekáváním a rozhodně se běžným uživatelům nedají doporučit. Navíc grafická divize Intelu byla už zase rozmetána a speciálně lidi jako je Ryan Shrout, kteří stáli firmu dost peněz a hodně negativní pozornosti, takové prostě Intel dnes už nepotřebuje. Jeho okamžitý konec ve firmě tak není překvapením.
Měl jsem možnost se s ním několikrát osobně setkat a musím říci, že se alespoň nepřetvařoval. Bohužel jsem vždy měl problém s jeho interpretacemi a zkreslováním reality a velmi nevyváženým přístupem, kdy si myslím že marketingu a pověsti Intelu výrazně uškodil v minulých letech. Ještě před několika lety se totiž na čísla Intelu dalo spolehnout. Ano, snažil se vždy ukázat své produkty v nejlepším světle (jako každá firma), ale byly to realistické testy s reálnými výsledky. To, co ukazoval ve svých benchmarcích to byla realita. To se za éry Shrouta naprosto změnilo. Abych byl fér, není za ztrátu jakékoliv důvěryhodnosti zodpovědný jen on sám, ale on dělal ty prezentace a ten přístup komunikace směrem k veřejnosti a změnil jej výrazně k horšímu a naprosto nedůvěryhodnému. Lež se stala jeho normou. Jak se ostatně čekalo, protože on osobně není ani tak fandou technologií, jako fandou Intelu a jeho neobjektivní přístup byl prostě problém.
Docela by mě nepřekvapilo, kdyby za jeho koncem v Intelu byl částečně i Tom Petersen, dlouholetý šéf vývoje GPU u NVIDIA, který je nyní u Intelu. Protože z mých zkušeností musím říci, že snad neznám dva lidi s odlišnějším přístupem k objektivitě a podávání informací, kdy jeden dělá PR a technologický marketing, druhý lže a dělá propagandu. A to spolu museli spolupracovat. Tak doufám, že o Ryanu Shroutovi dlouho neuslyšíme. Své další plány zatím neoznámil, a není znám ani jeho nástupce u Intelu, kdy si nemyslím, že Intel nějakého jeho nástupce vůbec potřebuje. Intel potřebuje hlavně získat zpět důvěryhodnost, což by mu další propagandisti a placení lháři typu Ryana Shrouta, rozhodně nezískali. A osobně si přeji, aby se Intel vrátil ke stylu prezentací a benchmarků, jak je dělal ještě tak před 5-6 lety, kdy se prostě daly brát vážně …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|