Odklon NV od herních GPU je evidentní, ale má k tomu velmi dobrý důvod. Prodeje a ceny H100 …
Už dnes jsou herní grafické karty NVIDIA extrémně objektivně předražené a opravdu nejsou dobrým nákupem čistě pro hráče v žádné cenové hladině. Pokud si však myslíte, že to NVIDIA nějak zajímá, že ji vůbec zajímají hráči, tak vás zklamu. Firma evidentně na hráče kašle a kašlat bude. Nemá zájem ceny nějak vylepšovat, naopak pokud něco, tak chce podle zákulisních plánů naopak nabízet stále méně za stále více peněz i v dalších generacích. NVIDIA se chce soustředit jen na produkty s vysokou marží.
Už dnes prakticky zastavila výrobu RTX 4000 karet s výjimkou 4090/4080, nicméně zbytek výroby stojí. Ceny tak klesat nebudou a dostupnost některých modelů i jejich ceny se tak může zhoršovat. NV to ale nezajímá a nemá důvod ani zájem řešit. Firma už roky mluví o tom, že herní GPU jsou na okraji jejího zájmu, ostatně kolik důkazů o tom ještě od ní chcete? Poslední roky, kdykoliv je nějaké oficiální uvedení nové generace, tak šéf firmy či jeho podřízení věnují jen 1-2 minuty samotným herním kartám a zbytek i 2hodinové prezentace se věnují představování a povídání o AI, RayTracingu a dalším SW věcem. NVIDIA prostě hráči a herní GPU nezajímají. Proč? Protože to moc nevynáší …
Hráči byli pro NVIDIA dobří v začátcích, když firma rostla a rozvíjela GPU, nicméně s nástupem výpočetního využití GPU se pozornost firmy jasně přesunula. Herní GPU tvořila sice většinu příjmů, ale výpočetní GPU většinu zisků. Dnes už je situace jiná, herní grafiky se rychle stávají okrajový segment firmy. Už roky se sama NV ani neoznačuje za GPU, ale za SW společnost. A dnes dokonce za AI společnost. Samozřejmě z hlediska nás hráčů a běžných uživatelů grafických karet, je to problém. Ale z hlediska NV legitimní a naprosto pochopitelný krok, kdy zkrátka současnou NVIDIA baví výpočetní GPU více než herní, takže proč ji do herních GPU nutit?
Samozřejmě pro jednu z finančně nejagresivnějších firem v IT, což je pro NVIDIA typické, je tu hlavní důvod, proč odsunout herní GPU na vedlejší kolej, či je v budoucnu možná opustit úplně, finanční stránka věc. Kapacity výbory jsou omezené, speciálně pokud vyrábíte velká náročná GPU. A hráči prostě už dnes žbrblají, když jim NVIDIA servíruje mainstream za 800 dolarů a high end za téměř 2000 dolarů. Naopak zákazníci z řad výpočetních firem neváhají platit desítky tisíc dolarů za podobné kusy křemíku.
- NVIDIA očekává miliardy zisků – má pohádkové marže na H100
Hlavním produktem firmy je dnes H100, tedy striktně výpočetní „GPU“, které se vlastně za GPU už nedá dost dobře ani označit, protože jako grafická karta ani nefunguje. Jde o HPC řešení, vznikající ale ze stejného kusu křemíku na stejných výrobních linkách TSMC jako běžné herní GPU. Rozdíl je v tom, kolik NV na jednom takovém H100 vydělá ….
Dejme tomu, že RTX 4090 stojí NVIDIA na výrobě nějakých 250-300 dolarů, s náklady na vývoj a marže pro všechny zúčastněné se bavíme o třeba 500 – 600 dolarech na kartě, při doporučené ceně 1600 dolarů. Takže 1000 dolarů zisk pro firmu z jedné. Samozřejmě u levnějších karet to bude podstatně méně, ale pořád u RTX 4000 série se bavíme o ziscích kolem 100 – 400 dolarů pro NVIDIA. Na jedné kartě.
H100 je samozřejmě komplexnější a náročnější řešení. Odhadované kompletní náklady (tedy včetně vývojových) jsou kolem 3300 dolarů, fyzické na samotnou produkci pak kolem 500 dolarů/kus. Jenže NVIDIA aktuálně prodává jedno H100 za 30 tisíc dolarů minimálně (v některých částech světa ale klidně i 70 tisíc). Marže společnosti NVIDIA je tak mnohonásobně vyšší, než je obvyklé. A nesrovnatelně vyšší, než kdyby stejný křemík a výrobní kapacitu věnovala nadále na herní GPU. NVIDIA navíc očekává, že jen do konce letošního roku vyrobí 550 tisíc kusů H100 řešení!
To znamená 550 000 x 30 000 = 16 500 000 000 dolarů příjem a z toho bude drtivá většina čistým ziskem. Ještě se někdo diví, že výroba herních GPU není pro NVIDIA zajímavá? Je tak otázkou, zda vůbec bude NVIDIA čipy pro herní grafiky dělat v budoucnu. Jestli ji stojí za to finančně herní GPU vůbec dělat. A z hlediska pověsti firmy a značky, kdy je evidentní že už nikdy nebude mít cenově zajímavé běžné grafiky pro hráče, stojí za to čelit té oprávněné velké kritice, která se na ní bude snášet, protože grafiky AMD a možná i Intelu budou prostě pro hráče zajímavější a výhodnější.
Už nějakou dobu se tak objevují názory, že by se NVIDIA měla rozdělit, protože zájmy vedení a firmy jako takové jsou zjevně mimo zájmy hráčů a herní divize, která se stále více upozaďuje až do bezvýznamnosti. Někteří si tak myslí, že by se měla firma rozdělit a herní divize GPU být samostatná s vedením, kde budou herní grafiky vždy na prvním místě. Osobně bych tomu sice dost fandil, reálně to ale moc nevidím. A opravdu by mě nepřekvapilo, kdyby NVIDIA utlumovala výrobu klasických slabších GPU a ty nabízela za absurdní ceny a omlouvala by to jako dnes „SW“ výbavou. Jinými slovy, stejně jako dnes prodává parametrového a pozičního nástupce RTX 3050 pod označením RTX 4060 a za cenu vyššího mainstreamu, by v další generaci jeho nástupce stál ještě výrazně více apod.
O co se nebojím je ale nástupce RTX 4090. Ten bude nepochybně, taková GPU NV nadále vyvíjet bude, protože je používá i pro profesionální řešení. Ovšem pochybuji, že nástupce RTX 4090 plánovaný na rok 2025 bude stát méně jak 2 tisíce dolarů bez ohledu na to, jak si bude vůči AMD stát. Ostatně už dnes je Radeon RX 7900 XTX jasně lepší karta než RTX 4080 a v mnoha hrách i výkonnější než RTX 4090, která není prostě všude nejvýkonnější, a přesto se AMD prodává i za méně než 1000 dolarů, zatímco slabší a po všech stránkách horší RTX 4080 stojí 1200+ a RTX 4090 dokonce 1600+. Očekávám tedy podstatné zhoršení této situace, což je dobrá zpráva pro firmy AMD a Intel, kteří nad herními GPU ještě hůl nezlomily a zejména AMD má stále zájem je dělat a za rozumné ceny pro hráče … pokud ale poptávka po HPC vydrží, nepřekvapilo by mě, kdyby NVIDIA výrazně změnila plány na poli svých herních grafik a většina nástupců RTX 4000 série (mimo nástupců 4080/4090) dorazily ještě později v roce 2025 anebo rovnou vůbec … čistě z finančního hlediska je dnes výroba herních GPU pro NVIDIA vlastně na obtíž a překážkou vyšším maržím a ziskům.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|