Průměrná běžná spotřeba je jedna věc, ale moderní grafiky mají mnohem vyšší krátké špičky.
Spotřeba grafických karet roste, speciálně těch výkonných. Současně je fungování napájení karet mnohem dynamičtější a komplexnější, než v minulosti. Moderní výkonné grafické karty mění svou spotřebu a napájení prakticky neustále i několikrát za sekundu. Systém napájení hlídá aktuální potřeby jednotlivých částí GPU i dalších částí karty. Záleží tak hodně na nastavení některých detailů ve hrách, kdy mnohé mají také dynamicky se měnící nastavení, rozlišení a další vnější vlivy.
Proč o tom mluvíme? Computerbase.de je poměrně známý magazín u německých sousedů, který se podrobnému testování HW věnuje dlouhodobě. Jako takový má tak větší finanční možnosti. A přechází na nový vyspělý systém měření spotřeby grafických karet přes Powenetics V2, kdy nahrazuje PCAT od NVIDIA. Ten umožňoval měření spotřeby v přesnosti asi 10x za sekundu, nový systém to umožňuje 1000x za sekundu. Ukazuje tak přesněji spotřebu karet, včetně krátkých špiček. Právě ty jsou docela zajímavé.
Je totiž poměrně velký rozdíl mezi udávanou a měřenou běžnou spotřebou, tedy průměrem a právě krátkými špičkami. Výrobci karet obvykle (a logicky) uvádějí právě ty běžné průměry, nebo-li typickou maximální spotřebu. Ta je například u Radeon RX 7900 XTX na hodnotě 355W, NVIDIA pak uvádí pro svou RTX 4090 FE až 450W. Obvykle tyto oficiální hodnoty jsou poblíž tomu, co skutečně naměříte za běžnou spotřebu samotných karet v praxi. A to prakticky jakoukoliv metodou:
Problém je, že většina měření neodhalí poměrně problematickou věc u současných grafických karet. A tou jsou krátké, ale významné špičky. Ty přitom mohou být klidně o desítky % nad běžnou úrovní spotřeby. Jsou sice natolik krátké, že průměr spotřeby celé grafiky výrazně neovlivní, ale jsou natolik významné, že mohou a ovlivní stabilitu výkonu nebo dokonce stabilitu chodu celého PC, pokud uživatel podcení výběr napájecího zdroje. V krátkých špičkách tak může referenční Radeon RX 7900 XTX mít až 400W a referenční RTX 4090 FE až 500W:
A to se bavíme o referenčních kartách AMD a NV, které jsou obvykle držené poměrně zkrátka a většinou nejefektivnější edice daného modelu. U nereferenčních edice je obvykle běžná spotřeba vyšší a špičky u některých nereferenčních OC edic, ačkoliv nemají v praxi nemusí mít ani vyšší výkon než reference, mohou být u výše jmenovaných high end modelů, ještě o desítky W výše. Většina nereferenčních RTX 4090 OC edic má špičky kolem 550W až 600W běžně. Problém je to samozřejmě i u slabších karet, kdy i mainstreamové grafiky s typickou spotřebou kolem 200W, se v těch krátkých špičkách blíží hodnotám téměř 300W.
Samozřejmě kvůli napájecímu zdroji. Řekněme příklad, že tedy máte počítač s kartou, co v průměru žere do 200W, což je také hodnota uváděná výrobcem. Jenže v krátkých špičkách může mít 250 až 270W. Přičtěme k tomu procesor, které dnes mohou mít běžně 100 až 250W i více a další věci. Pokud si tedy řeknete, že na takovou sestavu s 200W kartou stačí 500W zdroj, což by teoreticky měl, může být problém rázem na světě.
A vy budete tápat, proč v lepším případě v některé hře máte problémy s výkonem, kdy systém napájení může automaticky omezovat spotřebu karty a tím pádem i výkon, v horším případě bude celý vás PC nestabilní. Nadávat tak budete na výrobce čipu vaší grafiky, jeho ovladače, případně na Microsoft a jeho Windows. Přitom problémem můžete být vy a váš výběr nevhodného, nebo nekvalitního, nebo rovnou slabého zdroje.
Správné měření spotřeby grafických karet je proto důležité. Není to prostě jen zajímavost, ale jde o zásadní informaci pro potenciální zákazníky o tom, po jak výkonném a kvalitním zdroji se mají dívat. U současných i mainstreamových grafických karet začíná být prostě rozumným minimem 650W zdroj, i když běžná průměrná spotřeba může být jen polovina jeho kapacity. V krátkých špičkách však může o desítky % stoupnout a dostatečná kapacita zdroje, a zejména jeho kvalita a schopnosti ty špičky a krátké výkyvy běžně zvládat a ustát, jsou proto zásadní. I proto s ohledem na nároky high end grafik většina výrobců začala běžně nabízet také 1200 i 1300W zdroje, přičemž donedávna bylo u většiny běžných modelových řad maximem 1000W modely.
Problémem uvádění spotřeby jen v maximálních špičkách je to, že část lidí si ty špičky vyloží jako běžnou spotřebu karty. Což není pravda a má to pak celou řadu dalších potenciálně negativních důsledků. Proto se obvykle udává jen ta běžná (průměrná) spotřeba, což je i náš případ na DDWorld.cz. Máme sice možnost a také měříme ty špičky, ale záměrně uvádíme v recenzích a grafech jen tu běžnou spotřebu (navíc průměrem ze všech měření ve 4K u herních grafik), kdy pouze v textu pak uvedeme případné extrémy, které mohou být u některých modelů problém. Teď asi někteří už chápou, proč výrobci karet uvádí, co by minimální doporučené zdroje, modely s poměrně vysokým počtem W u současných grafických karet. A také proč rozhodně doporučujeme, brát ta doporučení vážně a neriskovat tím, že když má třeba grafika běžnou spotřebu 400W a zbytek komponent v systému dalších až 200W, tak že použití 650W zdroje je OK. Z praxe mám běžně zkušenosti, že se mě mnozí ptají na různé problémy s PC, které se nakonec ukáží být právě způsobeny nedostatečným zdrojem.
V poslední době zejména, kdy mnoho uživatelů, kteří by si normálně high end nekoupili, objevuje bazarové zlevněné TOP modely jako jsou ultra žravé RTX 3080 Ti/3090, které jsou dnes ojeté už cenově velmi dostupné. Problém je, že jejich spotřeba v těch krátkých špičkách atakuje 450 – 500W i více, pokud jsou to nějaké OC edice. Tahle generace high endu výrazně navýšila spotřebu. Ale spousta lidí s tím z hlediska svých zdrojů ve svých takto bazarově upgradovaných sestavách prostě nepočítá. A problémů, které nedostatečný zdroj, nebo nekvalitní zdroj nezvládající správně rychlé krátké špičky, jsou hromady. A nemusí běžnému uživateli vůbec napovídat, že v základu souvisí právě s napájením grafické karty. Od různých černých obrazovek pro trhání obrazu až rovnou po pády hry či celého PC.
Růst spotřeby moderních grafik považuji osobně za velký problém z mnoha důvodů. Bohužel speciálně u high endu se jeden z výrobců totálně utrhl a hodlá spotřebu dále prudce zvyšovat, zatímco druhému se k tomu moc nechce, ale dostane se brzy pod tlak v tom smyslu, že výkonově samozřejmě nemůže stačit, pokud také nebude tlačit spotřebu vzhůru. Stojím si ovšem za tím, že 400+W herní grafické karty jsou naprostá pitomost a do normálního PC nepatří z mnoha dobrých důvodů. Speciálně teď v létě bez klimatizace provozovat takovou kartu je peklo na zemi a nenávidím je i jen testovat. Bohužel, vše nasvědčuje tomu, že v dalších generacích GPU budeme ještě s láskou vzpomínat na doby, kdy high end měl „jen“ těch 400W …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|