Situaci zachraňují „fake FPS“. NVIDIA investovala v této generaci hlavně do marketingu a AI.
NVIDIA nás na CES 2025 překvapila nižšími než očekávanými cenovkami u některých nových RTX 5000 karet. Samozřejmě s výjimkou nesmyslné RTX 5090. Ta však se svými téměř 600W spotřeby je „herní kartou“ skutečně jen názvem. Je naprosto nevhodnou pro běžné domácí herní PC. Jako taková je mířena hlavně pro profesionálnější použití a AI nadšence. Nyní se ukazuje, že NVIDIA měla k těm „nižším“ než očekávaným cenám těch skutečných herních karet RTX 5080, 5070 Ti a 5070, dobrý důvod. Skutečný výkonový posun proti současné generaci, je totiž mizerný. A dost možná půjde generačním posunem o nejhorší novou generaci herních grafických karet NVIDIA v novodobé historii.
- NVIDIA spoléhá hlavně na svůj „agresivní marketing“.
Kdyby se AMD nebo Intel a prakticky kdokoliv jiný mimo NVIDIA a možná Apple, vytasil s tak zavádějícími grafy a marketingem, jako NVIDIA ve své CES prezentaci, kde tvrdí, že RTX 5070 má výkon jako RTX 4090, lidi by je roztrhali. Bohužel roky znásilňování reality, výchovy oveček a likvidování konkurenčního prostředí, přinesly své ovoce. NVIDIA tedy grafy, kde s vážnou tváří prezentuje i 8x lepší „výkon“ u nových karet proti současným, klidně projde. Někteří tomu ještě hloupě zatleskají. Ačkoliv to, co ukazuje, nemá s realitou výkonu GPU, vůbec nic společného.
Jedním ze smutných velko-úspěchů marketingu hlavně společnosti NVIDIA (AMD i Intel se k tomu ale následně také přidaly, protože samozřejmě pod tlakem NV musely, což je neomlouvá), je přesvědčení velké části lidí, že zapnutí DLSS a Frame gen technologií = zvýšení výkonu! Schválně si pusťte prakticky jakékoliv video, prakticky všude uslyšíte: „vyšší výkon díky DLSS“ (alternativně FSR), nebo vyšší výkon díky Frame Gen, tedy generování extra snímků. Přitom je to jedna velká lež a manipulace! DLSS (ani FSR či XeSS) a rozhodně generátory snímků prokládající „skutečné“ FPS s těmi odhadovanými generátory, nijak nezvyšují výkon! Zvyšují počet FPS, ale zvýšení FPS tímto způsobem se nerovná zvýšení výkonu a fakticky ani zlepšení hratelnosti v mnoha případech! A všichni, kteří tuhle lež neustále propagují, by si zasloužili minimálně pár facek a pověsti za uši do průvanu …
Zapnutí DLSS prostě jen dynamicky sníží rozlišení, které karta nativně zpracovává, a tudíž sníží nároky, a to zvýší FPS. Tedy jako byste místo 4K zapnuly v té hře třeba jen 1080p rozlišení, a tomu odpovídá zvýšení FPS. Výkon jako takový a výkon samotné karty se tím prostě nijak nezměnil! A to platí i o „Frame Gen“, kdy na jeden snímek je vygenerován jeden další „falešný“ snímek (u nové generace NVIDIA DLSS 4 „technologie“ hned tři snímky), které odhadují, jak by reálný FPS vypadal a snaží se tak tímto způsobem navýšit počet snímků. To zvýší počet FPS, ale neznamená to v žádném případě vyšší výkon a současně to nemá stejné kvalitativní přínosy, které má zvýšení počtu FPS zvýšením skutečného výkonu GPU, bez generátoru těch falešných. Pokud vám někdo bude tvrdit, že DLSS/FSR a Frame gen zvyšují výkon, ideálně ho propleskněte, aby se probral … pod každým článkem, videem a příspěvkem, kde něco takového někdo tvrdí, byste měli reagovat, že dotyčný vám buď záměrně lže nebo sám neví, o čem mluví.
Nicméně NVIDIA tuhle lež „DLSS zvyšuje výkon“ potřebuje více než kdy jindy. Speciálně u nastupující nové RTX 5000 generace karet, kde se vám bude snažit prodat parametrově čistě mainstreamové karty jako RTX 5080 a 5070 Ti, za cenu ultra high endu. Problém je, že mezigenerační zlepšení skutečného grafického výkonu, je u nich bohužel zanedbatelné! V mnoha případech, pokud totiž přetaktujete současné už i více než 2 roky staré RTX 4000 karty, dostanete se na bezmála stejný výkon, který nabídnou zbrusu nové RTX 5000 modely, za zhruba stejné ceny.
- Bez DLSS a falešných 3 vs 1 FPS navíc,
by RTX 5000 vypadaly hodně mizerně!
Je nutné dodat, že pokud jste dlouhodobě objektivní a víte, jak NVIDIA poslední roky speciálně nakládá s realitou, a že DLSS a „frame gen“ se opravdu nerovná vyšší výkon, určitě jste si všimli, že NVIDIA se v prezentaci snažila vyhnout tomu, aby reálný výkon nových karet bylo to hlavní, co z grafů vypadne. Nicméně nemohla to úplně schovat, protože až nevyhnutelně alespoň některé nezávislé recenze ukáží, jak malý nárůst výkonu nové karty reálně mají, někteří investoři by mohli NVIDIA žalovat. Takže ano, NV přeci jen ukázala skutečný výkon karet v grafu, ale jen v jedné hře (Far Cry 6). To je ten nejmenší sloupeček ve všech grafech z CES 2025:
Samozřejmě někteří novináři, kteří nejsou jen zaplacenými influencery, se nenechali opít rohlíkem a chtěli po NV vědět, o kolik je skutečně herní výkon karet lepší. Tedy bez DLSS 4 a Frame Gen faleší a SW berliček, často jen uměle omezených na novou generaci, aby proti té staré nějaký posun FPS byl. Nyní tedy už víme, proč jsou ty ceny nových karet o něco „nižší“, než se všeobecně čekalo (kdy nízké rozhodně nejsou) …
- Protože výkon RTX 5000 je mnohem horší, než se čekalo!
Přiznám se, že jsem neočekával že by šlo o největší generační posun, nečekal jsem také ani těch u NV obvyklých +50 až 60% mezigeneračně, ale očekával jsem alespoň 30 - 40%. No vypadá to, že nemusí být v průměru ani to. NVIDIA totiž podle některých zdrojů udává, že RTX 5090 je vůči RTX 4090 v RT nastavení bez DLSS o pouhých 15 - 30% výkonově lepší! Tomu bohužel odpovídají i některé zveřejněné materiály, kdy NV ukázala, jak mizerně běží Cyberpunk 2077 v RT Overdrive a nativní 4K bez DLSS. A ano, ani nová RTX 5090 to nedokáže plynule rozhýbat, a v praxi má jen o pár jednotek FPS více než RTX 4090 ve stejném nastavení.
Nicméně připomínám, že RTX 5090 je jediná karta z celé téhle nové generace, která dostala podstatně silnější parametry a vylepšení proti předchůdci. Má 512-bit sběrnici 32GB GDDR7 paměti, tedy o desítky % vyšší propustnost pamětí, nový čip je doslova gigantický i proti tomu na RTX 4090 (384-bit 24GB) a s výrazným nárůstem výpočetních jednotek. A TDP karty je nechutných a neakceptovatelných téměř 600W, proti už tak mizerným 450W u RTX 4090. Takže pokud má po více jak 2 letech čekání jen o 15 - 30% reálně více herního výkonu, to by byla vážně mizérie. Těch mnou očekávaných 30 - 40% navíc proti 4090 bych považoval za absolutní minimum, aby to nebyl totální FAIL, tím spíše s ohledem na 2000 dolarovou cenovku.
Bohužel nižší RTX 5000 modely fyzicky o moc lepší parametry generačně proti RTX 4000 modelům nemají. RTX 5080 má úplně stejných 256-bit a 16GB jako RTX 4080, jádro je jen o trochu větší=více jednotek, vyšší jsou tak hlavně takty a TDP 360W. Nárůst skutečného výkonu je podle NVIDIA zhruba jen 15% v RT bez DLSS, a raterizační výkon také není dramaticky vyšší, cca 20%. U příbuzné RTX 5070 Ti je to o něco lepší proti RTX 4070 Ti, ale i tady NV slibuje jen zhruba 20% reálné výkonové zlepšení v RT scénářích bez DLSS, a to samé platí i u RTX 5070 vs RTX 4070. Pokud je to pravda, jde o zdaleka nejmenší výkonový posun mezi dvěma generacemi karet NVIDIA, za hodně dlouhou dobu. Navíc s ohledem na to, že současně jde o nejdelší časový odstup mezi dvěma generacemi, kdy dříve NVIDIA dokázala za stejnou dobu vydat téměř dvě generace, půjde o velké zklamání, pokud nemají reálně alespoň těch 30 - 40% výkonu navíc ...
Na druhou stranu, RTX 5000 nejsou vlastně technicky zase tak moc nové proti RTX 4000. RTX 5090 je výjimkou, ale s ohledem na její zaměření „na nehráče“, je tam ten menší posun asi logický. Z hlediska herní architektury RTX 5000 fakticky není nijak nová, je to upravená RTX 4000 generace s posílením hlavně té výpočetní RT/AI části. Stejná je navíc výrobní N4 technologie čipů, fakticky jediné, co je na kartách technicky skutečně výrazně nové, jsou GDDR7 paměti a tedy mnohem vyšší propustnost. Tu však NV potřebuje, protože stále nemá adekvátní opověď na Infinity Cache konstrukci AMD, která jí tak výkonem konkuruje, ačkoliv její karty mají podstatně pomalejší (ale levnější) GDDR6 paměti. Je nutné dodat, že už nějakou dobu nebyl moc důvod čekat obvykle velký výkonový herní posun u nových RTX 5000 karet. Tahle generace v této podobě totiž neměla původně existovat. Už měla být čipletová, ale tuhle technologii nemá NV zvládnutou, takže od toho ustoupila a připravila tohle a na vývoj nějakých skutečných novinek nebyl čas, prostor a hlavně ani zájem. NVIDIA jako monopolní firma na poli neintegrovaných PC GPU, nemá moc důvodů se snažit. Tržní podíl má jistý, příjmy z herních GPU jsou zanedbatelné proti AI produktům, které tak mají ve všem přednost.
Obecně tak NVIDIA sází na ten agresivní marketing v této generaci a AI software. Tedy hlavně na "lež", že DLSS a Frame Gen zvyšují výkon. Proč? Protože ví, že "lži/přehánění" fungují, ostatně stabilně dokáže prodávat objektivně výkonově v praxi horší herní karty za vyšší ceny než co nabízí konkurenční AMD a to rozdílem třídy. S ohledem na to, kolik lidí si dnes vážně myslí, že zapnutí DLSS + generátoru FPS = vyšší výkon, jí to pravděpodobně vyjde i tentokrát. Tím spíše, jak dlouho se na novou generaci herních karet čeká, jsou hráči vysloveně hladoví po novinkách, takže nízkých prodejů alespoň z počátku, se nemusí bát. Jaké však bude rozčarování mnohých, až recenze (a následně jejich zkušenosti) odhalí ten reálný výkon bez uměle omezeného DLSS 4 a berliček generátorů FPS … takže ani NVIDIA nakonec zjevně nechtěla moc provokovat a raději oznámila ceny karet níže, než sama zvažovala a než se obecně čekalo, protože evidentně RTX 5080 nejspíše prostě nebude mít v praxi běžně výkon RTX 4090, natož aby jej měla RTX 5070 :(. A pokud se potvrdí výkon čistě mainstreamové AMD RX 9070 série a její příznivá cena, bude dost možná nová RTX 5080 vypadat minimálně stejně hloupě a nezajímavě, jako nepopulární RTX 4080, když před dvěma lety za 1200 dolarů+ vyšla.
Každopádně NVIDIA stanovila vydání nezávislých i placených recenzí na RTX 5090 počínaje 24.1.2025. Recenze na RTX 5080 pak 29.1., tedy jen na "PR modely", co stojí 999 dolarů. Až 30.1.2025 mohou vyjít recenze té drtivé většiny reálných modelů, co budou stát více jak 999 dolarů. Stejného data pak odstartují oficiální prodeje 5080/5090 karet. Výkon i cenu mainstreamového Radeon RX 9070 XT bychom v té době už také měly znát ;). Předražená RTX 5070 s naprosto nedostatečnými 12GB paměťmi (za danou cenu) zatím datum vydání testů a zahájení prodejů stanovené nemá. Ale nebude to asi dříve jak v druhé polovině února, totéž asi bude platit i o levnějších Radeon RX 9070 non XT modelech.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|