Špatné zprávy od Intelu: Na desktopové ARC herní grafiky si počkáme a XeSS nebude univerzální Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sunday, 03 April 2022
altZpoždění je evidentní, z plánovaného vydání ARC karet v roce 2021 bude druhá polovina 2022.

 

 

 

 

Nevadilo by mě tolik ani tak samotné zpoždění (udělat funkční GPU je mnohem složitější a vyžaduje více času než si mnozí myslí, evidentně včetně mnoho lidí u Intelu), jako fakt, že Intel všechny opakovaně zbytečně balamutí a tahá za fusekly. Když řeknu, že vydám grafické karty v Q1 2021, tak to prostě znamená, že mají být v Q1 u recenzentů a v obchodech. A to se opět nestalo. Současné oznámení ARC grafik přišlo jen den před koncem Q1 2022 a žádné karty, speciálně žádná z těch zajímavých, stále nejsou dostupné. A zjevně ještě dlouho nebudou. Takže ne Q1 ale Q2 a to kdoví jestli …

Intel oficiálně navíc vydal jen dvě mobilní A350M a A370M založené na tom slaboučkém DG2-128 jádru, což je vyloženě ultra low end řešení, které velmi pravděpodobně nebude stačit na NAVI 24 (Radeon RX 6500 XT). Jediné výkonnější řešení alespoň trochu použitelné pro hráče od Intelu bude až DG2-512, které ovšem Intel jen ukázal, ale stále nevydal. Desktopové verze zjevně ještě vůbec neřeší, a dokonce uvádí, že dostupnost i jen těch mobilních modelů bude někdy začátkem léta. Což pokud Intel používá stejný kalendář, ve kterém tvrdí že ARC grafiky vydal na trh v Q1 2022, tak může klidně znamenat reálnou dostupnost na Vánoce tohoto roku :/. U Intelu prostě víme, že situace bude jiná (horší), a produkty budou mít zpoždění, než jak to udává.

  • A tak tu máme alespoň hezké obrázky …

Q1 2022 tedy skončilo a Intel grafické karty současné DG2 generace, které měly být na trhu nejpozději v Q3 2021, stále nikde. Intel nás tak alespoň zkouší zabavit sérií nových snímků jeho limitované referenční edice desktopového „TOP“ modelu.

Ten vypadá jako celkem standardní mainstreamová dvouslotová karta, jen v černo šedém provedení s bílým LED podsvíceným logem Intel ARC na boku. Firma tvrdí, že tahle edici bude množstvím limitovaná a dostupná někdy v létě. Ovšem nevysvětlil, co to přesně znamená. Technicky končí naše léto (severní polokoule) až 23.9.2022, kdy už delší čas se v zákulisí mluví o tom, že Intel má tak velké problémy s ovladači a vyladěním karet, že pravděpodobně vyjdou na trh tedy právě až na přelomu září/říjen. Tedy v době, kdy AMD s NVIDIA budou chystat k uvedení již zcela novou generaci karet na 5nm výrobě …

O reálném výkonu Intel grafik víme mnoho. Ten je doslova mizerný pod vším, co není DirectX12. Intel grafiky mají velké funkční potíže s DX11 hrami a mizerný výkon je prý ten nejmenší problém. Pod DX12 ale všechno běhá dobře s relativně dobrým výkonem. Výkon DG2-512 na ARC A370, tedy nejvýkonnější chystané verzi, která je právě na těch obrázcích, má být někde snad v úrovni RTX 3070 či Radeon RX 6700 XT, což vzhledem k tomu, že tyhle karty v době vydání tohoto nového Intel řešení budou na trhu skoro 2 roky, nezní zrovna jako super úspěch (pokud by to byla první generace, řeknu OK, ale tohle je skutečně už druhá generace samostatných GPU a architektury herních grafik Intelu) … speciálně pokud nedokáže mít ten vyrovnaný srovnatelný výkon i mimo DX12 hry.

Další otázkou je také cena, kdy Intel nevyužil pro výrobce extrémně příznivé nestandardní situace, která panovala na trhu celý rok 2021 až donedávna. Nyní už výrazně klesla poptávka, současně výrazně vzrostly kapacity produkce a grafických karet je tak dostatek. Ceny se tedy jasně a viditelně vrací na rozumné úrovně s dostatkem karet pro všechny, a opět se výrobci i prodejci budou muset snažit zaujmout zákazníky, kteří si budou moc vybírat.

Intel navíc sám vypadá, že nad novou 6nm ARC generací karet už zlomil hůl, protože začíná hlavně mluvit o nadcházející generaci BATTLEMAGE. Což dává smysl, protože AMD už letos vydá 5nm RDNA 3 (RX 7000) a NVIDIA vydá 5nm Lovelace (RTX 4000) a obojí tedy udělá významný skok, daleko od toho, kde je dnes Intel. I když současný mainstream, se kterým Intel bude maximálně soupeřit, ještě letos zůstane aktuální, ovšem lze očekávat, že modely cenově dostupnější modely nové generace představí oba hlavní současní výrobci nejpozději začátkem 2023, tedy jen několik měsíců po vydání ARC A-sérii Intelu. Ten přichází hodně pozdě, vydává konkurenci vůči produktům, které na trhu už téměř končí. Takže srovnání s nimi přestává poněkud dávat smysl. Nicméně to není konec „dobrých zpráv“ …

  • Intel XeSS nebude zatím fungovat mimo Intel grafiky …

Poslední měsíce nás Intel zásobuje pozitivními informacemi kolem jeho XeSS technologie, která má kombinovat schopnosti a přínosy DLSS s otevřeností FSR (tedy pokud by AMD nepředběhlo Intel a nevydalo FSR 2, které vlastně kombinuje možnosti a schopnosti DLSS s přístupností a otevřeností FSR). Kromě toho, že Intel zklamal zdržením svých jakýchkoliv trochu výkonnějších a pro hry použitelných herních karet, zklamal také i aktuálním oznámením, že jeho XeSS nebude proti původním oznámením podporovat jiné, než Intel grafiky. Alespoň zpočátku, tedy letos ne. Navíc sama technologie má zpoždění a bude velmi málo her, kde bude fungovat …

Intel sice formálně vydává první ARC karty teď, ale bez XeSS podpory. Tahle technologie nakonec dorazí až někdy v druhé polovině roku. Jednou z jejích hlavních výhod proti DLSS měla být funkčnost i na AMD a NV grafikách. Jenže tomu tak prostě „zatím“ nebude. Letos XeSS bude fungovat jen na Intel kartách, což je dost problém, protože už teď v Q2 2022 dorazí do prvních her AMD a jeho nové FSR 2.0, které nabízí víceméně to samé, co umí XeSS, jen s tím rozdílem že funguje univerzálně na všech grafikách nejen AMD. A má už slušnou podporu ze strany her a herních vývojářů, což Intel a jeho XeSS nemá. Dostupné bude jen v několika nevýznamných nebo už starých hrách.

Jinými slovy, Intel XeSS dorazí ve stavu, že je doslova úplně k ničemu. Je naprosto zbytečné z hlediska herních vývojářů. Pokud navíc na těch Intel kartách pojede i již existující nové FSR 2.0, tak nedává tahle Intel technologie vlastně žádný smysl v současné podobě. A hodně dlouho dávat nebude, pokud Intel grafiky nebudou mít výrazný podíl na trhu, což se zatím asi nedá čekat.

  • Závěr

Samozřejmě jsme ale hodně zvědaví na tyhle novinky. Určitě půjde o zajímavé testování a recenzování. Jen mě prostě mrzí jak moc Intel klame pokud jde o ty termíny uvádění produktů na trh, hypuje, přehání a zvětšuje nerealistická očekávání, kdy nepochybně realita a možnosti jeho první (druhé) generace grafických karet budou výrazně horší, než jak to marketing maluje. Intelu prostě značně a zbytečně přehání … a musí to vědět. Výkon a vlastnosti ARC grafik nevypadají na papíře až tak dobře, i když opět připomínám, na ničem z toho vlastně moc nezáleží. Intelu jde hlavně o mobilní OEM trh (speciálně chce vyštípat NVIDIA ze své mobilní platformy), kde si své GPU bez potíží prosadí. I když nebudou tak dobré a výhodné jako konkurenční produkty. Koncoví zákazníci prostě nedostanou na výběr :). Intel nemá ten svůj obří podíl na trhu a miliardové zisky z něj proto, že by byl skutečně technicky nejlepší výrobce, natož že by nabízel nejlepší produkty za nejlepší ceny. Intel má svou pozici a zisky jen proto, že má nenahraditelné kapacity výroby, vyrobí mnohem víc než konkurence a nacpe je výrobcům horem spodem, což si nikdo jiný nemůže dovolit (nemá ani kapacity výroby na to Intel nahradit).

Výrobci notebooků zkrátka nakoupí Intel CPU + Intel GPU bundle, bez ohledu na jejich reálné vlastnosti a srovnání s konkurencí, oni dostanou slevy a „všimné“ a vyrobí z toho mraky NB, které sice budou horší než ty na jiných platformách, ale těch prostě bude v nabídce míň anebo ty s Intel platformou budou nabídnuty zákazníkům, kteří naprosto nevědí, co kupují a co na trhu existuje. Intel zvítězí tím, že „je ho hodně“, ne že by byl technicky lepší natož výhodnější platformou pro zákazníky. A to bude platit 100% i zde. Takže jaké reálně jsou ARC grafiky, a jak si vedou proti konkurenci je vyloženě pouze akademická otázka :). Ale nás samozřejmě velmi zajímá …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-04 14:06:26

Aspoň to vypadá že s tímhle zpožděním atd budou ty desktopove Intel Arc dost levné, jinak by to nikdo nekoupil.

Mohl by z toho pak být docela pěkný "low-end" v době rdna3 a Lovelace které se minimálně rok od vydání pod cenu 10tisic ani nemrknou.

Nelíbí se mi ten aktuální pokus nVidie a AMD o zabití grafik pod 10tisíc tím že tyhle produkty vydávají strašně pozdě, nebo nejsou vůbec výhodné oproti dražším, nebo mají jisté háčky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-04 16:56:46
avatar
nevím o tom, že by se AMD a NV pokusily zabít grafiky pod 10 tisíc, minimálně AMD má Raden RX 6500 XT který se dnes prodává za 5700 korun, situace navíc ovlivňují zásadně jiné aspekty, třeba fakt, že 10 tisíc má dnes reálně o třetinu nižší hodnotu než 10 tisíc před několika lety a současně o desítky % narostly výrobní náklady ...
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-04 18:36:03

6500xt má háček v tom že pokud nemám PCI-E 4.0 tak se výkon propadá v průměru ale hlavně se zhorší stabilita fps a to je pak o ničem.

I letitý Radeon rx570 je na pci 3.0 lepší jak 6500xt a to se prodával levněji jak tohle, o třetinu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-04 18:45:00
avatar
??? pokud nemáš supervýkonný CPU, tak ten vliv Gen4 a Gen3 nepoznáš ani v 1080p a i s ním jsou to jen jednotky % ... vyzkoušeno a ověřeno v praxi
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-05 02:14:28

sam si ve sve recenzi nameril vetsi rozdily nez par procent..jinde na internetu take, v zavislosti na hre klidne 30% dole i v 1080p na medium detailech (borderlands 3) a propady min fps take mnohem horsi.
https://www.youtube.com/watch?v=M5_oM3Ow_CI&ab_channel=HardwareUnboxed v 1080p avg/min 79/63 na pcie4 a 62/47 na pcie3 je sakra velkej rozdil.

co myslis tema supervykonnyma cpu nechapu, vsak v kazde recenzi hry i cpu si stezujes ze zadna hra neumi vyuzit ty "supervykonna" cpu a ze je nesmysl ve hrach cpu vubec testovat a to jeste delas testy ve hrach s rx6900xt, kterou casto zacinaji omezovat az stary 6/4 jadra - http://www.ddworld.cz/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Forza%20Horizon%205/CPU_thumb.jpg

proc si takle najednou protirecis? a hlavne takova supervykonna cpu nejsou s pcie3...jo vlastne az na ryzen 5X00G...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-05 13:40:08
avatar
ano, právě proto že to mám otestovaný tak vím, že 6500 XT v kombinaci s normálními i staršími CPU které většina potenciálních uživatelů má, není omezena osazením do Gen3 ... prostě v praxi to problém není, i když by samozřejmě bylo lepší, kdyby tak omezena nebyla ...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-05 14:42:11

a co je to teda ten stary procesor? vsak i v te forze z tve recenze je u RX6900XT rozdil mezi 5950X a starym 3600X jen 10fps, cca 7%. tady minimalne 5x vykonejsi kartu ani stary 3600X prakticky nijak nebrzdi. az prastary 2600 ma dalsich 14fps dole, cca 15% a to ve fullhd a porad u 6900XT. jak muze jakykoli z techto procesoru nejak brzdit lowendovou 6500XT kdyz takoveto minimalni rozdily jsou u nekolinasobne vykonejsi 6900XT? si jedinej recenzent na svete, ktery tvrdi ze tohle omezeni u 6500XT nema v praxi u starsich cpu vliv...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-05 16:02:29
avatar
nejsem jediný, patřím mezi tu většinu recenzentů, kteří to sice označují za ne ideální, ale rozhodně říkají, že to pro cílovou skupinu uživatelů nebude problém, tím spíše, že lepší produkt na trhu jednoduše za ty peníze dnes neexistuje ...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-06 12:41:36

muzes prosim podlozit odkazy, testy a podobne? asi fakt neumim hledat v google, ale nenasel jsem opravdu vubec zadnou recenzi kde by tvrdili ze to pro cilovou skupinu neni problem.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-05 11:39:22

Je celkem rozdíl mezi průměrnými fps, stabilitou fps a 1% lows(neboli propady) , to by jsi snad mohl jakožto recenzent vědět a možná i v recenzi měřit.

Právě stabilita a propady je to co se u 6500xt na PCI-E 3.0 hodně zhorší, pokud teda nehraješ jen e-sporty a staré hry které prostě nemají high-res textury atd co by se muselo načítat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-05 13:41:09
avatar
většina potenciálních uživatelů má mnohem více omezení, než aby řešilo pár FPS ... jako recenzent to prostě vím a mám změřeno a otestováno. Ve starších a slabších PC kam je 6500 XT určena není prostě to rozhraní takovým omezením aby to někdo řešil ...
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-05 15:52:48

Právě naopak, ve starších/slabších PC lidi nejvíc řeší o kolik FPS si polepší upgradem a řeší i minimální rozdíly FPS. A když v recenzi uvidí že kvůli PCIe 3.0 má o 20FPS míň proti PCIe 4.0 tak si RX6500XT prostě nekoupí a už neřeší, že s jeho i7-6700K ten rozdíl nebude 20 fps ale 5...Proto to ze strany AMD byl špatný tah.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-05 16:01:12
avatar
nesmysl, takové rozdíly se slabým CPU nebudou ...
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-05 19:25:51

i7-6700K je slabý herní procesor ?
Není bottleneck ani pro RTX 3070Ti : https://www.youtube.com/watch?v=4rwdUULCGtk&ab_channel=Emorindom

Takže logicky ani pro RX6500XT není tento cpu bottleneck.
Takže se tam přece ten propad kvůli absenci PCIe 4.0 musí projevit taky výrazně ne ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-05 19:35:49
avatar
nemůže, protože pro 6700K neexistuje platforma s Gen4 takže to nelze ani reálně otestovat natož aby to někdo řešil ...
YORGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-05 22:49:37

Jelikož se testy PCIe 4 vs 3 prováděly přepnutím v biosu MB do režimu PCIe 3 a čistě tato změna v rychlosti komunikace způsobila ten výrazný propad FPS tak je logické že ta karta nejede plnou rychlostí čistě kvůli tomu, že je v PCIe 3 ať je ten cpu jakkoliv výkonný ne ? Co když má někdo ryzen 7 2700X ? Stále parádní cpu..necelé 4 roky starý..tak rychle obvykle lidi procesor nemění. A i tam bude ta "low-end" karta limitovaná čistě kvůli PCIe 3...To mi přijde jako problém vzhledem k cílové skupině této lowend karty která je převážně tvořená upgrady na starších platformách které ale cpu herním výkon stálě více něž dostačují.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-06 12:44:03

muzes odpovedet co to konkretne je ten slaby cpu??? a proc si v kazde recenzi her stezujes ze hry neumi vubec rychla cpu vyuzivat?
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-05 09:41:49

4GB jsou tak rok 2015
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-05 13:41:46
avatar
a pak přijde na placení za 8GB GDDR6 v 2021/2022 ...
Tom Vesely [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - tahani za fusekli 2022-04-04 14:51:51

a nikoliv fusekly

Ze to vyjde dle slibu a bude to zaroven funkcni bez problemu a konkurenceschopne, tomu veri snad jen nejvetsi optimista
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-06 11:31:38
avatar
Myslím, že Intel prošvihl ideální dobu na uvedení svých dedikovaných grafik, potažmo zaplavení trhu tímtéž. Teď už po jeho grafikách do stolních PC (pokud budou) neštěkne ani pes. To by fakt musely být nějaké ultra low cost nabídky a ve světle dnešních nákladů by musel jejich výrobu a prodej silně dotovat. V případě Intelu to není nepravděpodobné a navíc mám ještě v živé paměti jeho nekalé praktiky v distribuci jeho CPU. (Buď od nás odeberete k CPU i naše skvělé MB, nebo nedostanete nic). A v cenících distributoři nesměli oficiálně vůbec nabízet CPU AMD. To byly zlaté časy Intelu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 639x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 427x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 929x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1185x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1508x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1339x
Komentářů: 6