Propad prodejů PC a tedy i komponent jaké grafické karty postihl i NVIDIA.
Situace NVIDIA se zdá být podobná, jako u AMD, kdy obě firmy na rozdíl od Intelu padají víceméně jen kvůli situaci na trhu a ve světě, nikoliv kvůli nabídce produktů. Na rozdíl od Intelu si AMD i NVIDIA drží slušné operační zisky. AMD navíc dokázalo meziročně povyrůst, což se NVIDIA nepovedlo. Ta za svůj poslední kvartál meziročně oslabila o výrazných 21% na příjmech. Pořád z toho ale bylo 6 miliardy dolarů, i když firma určitě čekala více po 7,6 miliardách před rokem a 8,2 miliardách v Q1. Příjmy celkově stagnovaly ve srovnání s předchozím kvartálem, což dokazuje složitou situaci na trhu jako takovém.
NVIDIA však s poklesem prodejů počítala, i proto jsou finanční výsledky považovány za solidní, speciálně příjmy z herního trhu, které sice meziročně spadly téměř na polovinu, ale byly stále solidních 1,831 miliardy. A to přes fakt, že NVIDIA prodala podstatně méně karet. Jak to dokázala?
Vyšel jí totiž ten plán, za žádnou cenu nezlevňovat. Záměrně uvedla za velmi vysoké ceny novou generaci karet, a drží je, i když prodává mnohem méně grafik než dříve. Tohle ale umožnilo nezlevňovat ani starší generaci, takže NV udržela velmi vysokou firemní marži na 66%. i když je to pokles z 67% před rokem. Plán tedy nefungoval úplně dokonale, kdy prodeje grafik jsou podstatně nižší, než firma čekala a plánovala. Udržela sice marže a slušné příjmy, ale současně hodně vyrábí na sklad a zejména zásoby karet starší generace jsou stále značné. Hodnota inventáře poskočila na 5,1 miliardy dolarů z 2,6 což bude firmu stát tedy ještě hodně peněz, kdy současně přichází o volné peníze, které musí vynakládat na podporu prodeje, zde byl propad opravdu výrazný a investoři a trh z celkových výsledků firmy úplně nadšeni nejsou. Nicméně zatím to samozřejmě firmu nijak neohrožuje a rozhodně nejde o tragické hospodaření, jaké předvádí konkurenční Intel, který má hlavně produktové potíže, což NV zjevně nemá.
NVIDIA nicméně neočekává žádné zásadní zlepšení situace na trhu v dalších měsících, na čemž se shodne s konkurenty. Podle všeho bude ráda, pokud udrží současné výsledky, kdy se zjevně bude snažit využít své naprosto dominantní pozice na OEM poli hlavně u notebooků. Rozhodně neplánuje žádné výrazné slevy grafik, naopak ceny zejména nové generace RTX 4000 zůstanou absurdně vysoko, a to platí i o mobilních verzích, kde má NVIDIA prakticky monopol, takže ceny nových modelů opravdu napálila. Ano, prodeje sice nebudou nijak velké co do počtu GPU, ale i výrazně nižší objem díky těm vysokým cenám a maržím, zajistí slušné příjmy. NVIDIA se tedy snaží tímto způsobem přečkat současnou světovou situaci, což tedy nejsou dobré zprávy pro nás zákazníky. Slevy NVIDIA grafik, nebo obecně NVIDIA grafiky za smysluplné ceny, prostě nečekejte, AMD má tedy příležitost urvat podíl, pokud bude chtít, jakože bohužel ani pro AMD nejsou herní GPU úplnou prioritou dnes.
Pro NVIDIA jsou ale hráči ještě menší prioritou. Obecně klasické herní grafiky jsou na okraji jejího zájmu, a jen využívá vybudovaného postavení a marketingového povědomí. Svou pozornost ale primárně soustředí jinam. Směr profesionální GPU a především GPU pro výpočetní nasazení, zejména oblast AI. Zde jsou příjmy relativně stabilní a dnes už tvoří drtivou většinu příjmu firmy a prakticky vytváří téměř celý zisk. Z hlášených 6,051 miliardy dolarů bylo 3,616 miliardy z datacenter a dalších 226 milionů z profesionálních modelů. Firma je také nadšena velkým zájem o AI, zejména umělou inteligenci, kterou vyvíjí Microsoft, Google a další, aby si s vámi povídala a byla součástí vyhledávačů. Na její další vývoj a trénink, stejně tak na vývoj konkurenčních AI systémů, budou zapotřebí výkonná GPU, a NVIDIA se na tuhle oblast velmi soustředí a je to naprostá priorita, a je to podobná situace jako u AMD, které se dnes prioritně soustředí na datacentrové procesory. Obě firmy tak činí kvůli stabilitě zájmu o ně, faktu že mají to nejlepší v mnoha směrech a prodávají to za velmi vysoké ceny s vysokými maržemi. Současně navíc v této oblasti vládne velmi značná setrvačnost, takže dnešní a noví zákazníci znamenají jisté příjmy a odbyt produktů na mnoho let dopředu.
Speciálně v současné situaci, kdo kolem PC je nejistota, trh je přezásobený a zákazníci si tak mohou vybírat, což by mělo tlačit ceny níže, a tedy pro výrobce jde o nejistotu. U NVIDIA však rozhodně nemají v plánu ceny snižovat a o zákazníky bojovat jinak, než agresivním marketingem, protože jinak si nezajistí při snížených prodejích zachování vysokých příjmů.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|