Strana 3 z 3
- Závěr: AMD VEGA není propadák, má jasný cíl a její čas přijde
Samozřejmě jako zákazníci vidíme a kupujeme konkrétní produkty v konkrétním čase, takže chápu, že některé prostě zajímá jen to, že RX VEGA 64 přichází v dnešních hrách s výkonem někde kolem GTX 1080 – 1080 OC. A to po roce, kdy je GTX 1080 na trhu a VEGA má potenciálně i vyšší spotřebu a oficiálně vyjde na podobné peníze. Nicméně to prostě neznamená, že je RX VEGA propadák. Plně souhlasím, že je tu trochu pozdě a čekal jsem ji na konci loňského roku.
Kdyby AMD mohlo, mělo peníze, a tedy lidi a prostor pro to, aby dodalo výkon GTX 1080 o rok dříve, tak to udělalo. Stačilo „prostě“ 14nm vyrobit FIJI a osadit ho GDDR5X. Výsledkem by byla grafika, který by bez potíží nabídla to, co GTX 1080, pravděpodobně i levněji. Jenže AMD prostě ty peníze a prostor nemělo. Vývoj high endového POLARIS GPU, kterým by fakticky 14nm „FIJI“ bylo, byl zrušen už dávno a POLARIS zůstal jen pro mainstream a low end! Výsledkem tak je současná situace, kdy už rok a půl nemáme ve vyšším segmentu (od cca 10 tisíc výše) na trhu výběr ani konkurenci. Nová RX VEGA je něco, co minimálně alternativu představuje. Z dnešního pohledu ale ideální herní grafikou není, to říkám na rovinu, přesto špatná nebude.
AMD si nemohlo na rozdíl od NV dovolit tříštit síly a vývoj vícero produktů. A musíme souhlasit, že univerzalita je v tomto případě na škodu nám hráčům. VEGA 10 je zjevně orientována v současné podobě i s nasazením a zájmem AMD, na výpočetní a profi segment, zejména použití HBM pamětí je mimo tyto oblasti drahé a vlastně v důsledku u herní grafiky naprosto neefektivní. GDDR5X by výkonově pro hry dokázaly to samé za výrazně nižší cenu a bez komplikací s výrobou i konstrukcí. Jenže AMD prostě nemělo peníze na to, dělat produkty pro herní a zvlášť pro výpočetní trh, jako NVIDIA, která má peníze dokonce na tvorbu čistě výpočetního ultramega čipu VOLTA V100, který vůbec neplánuje na herní karty použit. Na ty udělá VOLTA V104, 102 atd. Mimochodem také jen u V100 NV používá HBM2, ale u herních grafik zůstane u GDDR5X (GDDR6 přijdou až později v příštím roce).
V současnosti má tak NVIDIA čistě v oblasti hardware, tedy GPU, všechny trumfy, a zatímco na CPU trhu AMD dokázalo překvapit Intel, který na rozdíl od NV poněkud zaspával ve vývoji, NVIDIA ta jede naplno a dává to okázale najevo (ano 815mm2 čip považuji za okázalý :) ). Navíc pro AMD byla a je CPU divize důležitější než GPU divize, a tomu odpovídalo také rozdělení těch velmi omezených financí, které vůbec AMD dokázalo vyškrábat v posledních letech. Takže zatímco NVIDIA si mohla dovolit utratit na vývoj jen toho obřího VOLTA V100 podle svých slov 3,5 miliardy dolarů (určitě v tom byl i vývoj VOLTA jako takové), vývoj VEGA 10 mohl stát klidně jen desetinu té částky a rozhodně nebyl v miliardách, takové peníze AMD už dlouho nevidělo. V tomto ohledu má tak VEGA do propadáku hodně daleko, v podmínkách, ve kterých vznikla, je to stejný zázrak jako RYZEN na poli CPU. MD má jen smůlu na fakt, že NVIDIA na rozdíl od Intelu nechrápe.
Z hlediska výpočetního segmentu bude VEGA úspěšná. Už jen proto, že je to první produkt od AMD, který je pro tuto oblast po letech určen a její výkon je velmi zajímavý. Nemluvě o zajímavé ceně (která není nijak nízká, ale je výhodnější než ceny konkurence). NVIDIA dokonce musela reagovat a ve velké tichosti před pár dny vydala ovladače, ve kterých „najednou“ zpřístupňuje podporu, a tedy vylepšuje výkon v některých profi aplikacích pro TITAN X/Xp karty a dokonce je nově nazývá univerzálními i pro hráče (to jsou ale novinky, co?). Ano, je to přímá odpověď na Radeon VEGA FE 16GB, po kterých se jen zaprášilo (a mineři je nekupují). Souhlasil bych, že potenciální úspěch VEGA na výpočetním trhu by se neměl přeceňovat, pokud by nadále bylo AMD jen dodavatelem GPU. Jenže nyní má v nabídce velmi výkonná, velmi vybavená, velmi efektivní serverová a výpočetní řešení s CPU EPYC a přímo k nim optimalizované VEGA výpočetní řešení. To je kombo, které NVIDIA prostě nemá. A AMD to rozhodně pomůže i s prodejem VEGA a podle mého názoru se bude prodávat díky tomu lépe, než kdyby AMD nadále nemělo EPYC procesory. Už je ohlášeno několik velkých projektů, „Hollywood“ si třeba staví superpočítač na filmové efekty postavený na EPYC + VEGA řešení. Apple bude VEGA GPU používat u svých TOP počítačů atd. Nevím jak vy, ale já si tedy propadák představuji jinak.
Bohužel evidentní primární zaměření VEGA pro výpočetní segment není úplně dobrou zprávou pro nás hráče. AMD na nás ale nezapomnělo! Ani nemohlo (zde můžeme děkovat konzolím, já vím, strašná představa :) ). VEGA je však evidentně DirectX12/API VULKAN GPU. Prostě technologicky spoléhá, že hry budou používat technologie těchto API. Jenže máme i starší a současné hry bez DX12/VULKAN a tam zkrátka vypadá situace tak, že výkon nejspíše nedosáhne úrovně TOP high endu, ale GTX 1070/1080 konkurovat budu a věřím tomu, že VEGA 64/56 budou mít lepší poměr cena-výkon. Pokud se AMD podaří zprovoznit alespoň některé ty věci, které nejsou přímo na DX12/VULKAN navázány bude výkon velmi slušný. Pokud však budeme moci brzy otestovat VULKAN/DX12 hry které budou ty nové technologie používat, mohl by být výkon VEGA ve rovnání s GTX úplně jinde. Nicméně na to si budeme muset zase počkat, což je něco, co nemáme rádi :). A zejména v souvislosti s VEGA jsme na čekání už trochu alergičtí.
V této souvislosti se ale sluší dodat, že AMD sází a plně spoléhá na svou dominanci na poli herních GPU. Ano, ač NVIDIA bez debat dominuje klasickým PC grafikám, je to AMD, které dominuje herním grafikám jako celku a hernímu vývoji. Proč? K těm 30% podílu AMD na PC platformě přičtěte Xbox One a PS4 konzole, kdy nové verze mají GPU s prvky VEGA a vývojáři her plně počítají s optimalizacemi a technologiemi která VEGA umí a nabízí. A to není žádné zbožné přání, například podpora FP16 vzešla jako požadavek od vývojářů včetně SONY a tak dále. AMD postavilo VEGA v herní části podle požadavků herních vývojářů, protože už několik let ovládá AMD herní vývoj, díky svému obsazení velkých konzolí. To je největší a zásadní současná strategická výhoda AMD, kdy NVIDIA zatím měla štěstí, že mohla díky problémům AMD kontrovat na PC trhu lepší nabídkou výkonnější GPU a umlátit to doslova surovým výkonem, ale myslím že jste si všimli, že těch her s „AMD“ technologiemi, proti „NV“ technologiím je stále nějak víc a víc.
Radeon RX VEGA 64/56 i ve stávajících hrách bude výkonná karta, stejně jsou GTX 1070/1080 výkonné karty a možná je výhodností i předčí. Nebo jsem nedával pozor a už nejsou výkonné? Opět platí, že současných 0% trhu nad 300 dolarů+ pro AMD posledního 1,5 roku, se s vydáním RX VEGA změní na nějaká ta % a to se rovná úspěch ne? RX VEGA je navíc jediné výkonné grafické řešení na trhu, podporující standard FreeSync, se kterým existuje mnohem více monitorů než s G-SYNC. A to už je sakra důvod, že o ní nějaký zájem bude. Zejména pak vzhledem k cenám GTX 1070 proti které je 399 dolarů za RX VEGA 56 velmi zajímavých. Takže z mnoha důvodů není RX VEGA propadák, ačkoliv v současných hrách bude její výkon nejspíše pořád za očekáváním, nebude ale za přímou cenovou konkurencí zaostávat a jak to bude s výkonem v nových hrách využívající prvky VEGA se ještě uvidí.
Potenciál má VEGA značný a nejspíše se bude opakovat scénář se „zráním Radeon grafik“. Dobrou zprávou je, že tam není nic rozbitého, jen řada věcí musí být současně využívána i ze strany software a další věci ještě AMD neoptimalizovalo a na VEGA FE nezapnulo. AMD také nestavělo VEGA proti PASCALU, ale proti VOLTA a dál. VEGA 10 je vůbec první čip nové architektury a AMD pracuje na minimálně 2-3 dalších včetně druhé generace vlastní architektury (tedy NAVI). Vypadá to zkrátka, že se AMD postupně daří vrátit věci do starých kolejích a výběrová konkurence na trhu se snad postupně obnoví, ovšem nebude to hned. NVIDIA díky své finanční převaze a faktu že neztrácela čas, bude mít hrubým výkonem v současných aplikacích ještě chvíli navrch. To však neznamená, že pro AMD není na trhu místo a hodně mu teď pomůže úspěch na CPU poli, kdy AMD k AMD dává pro mnohé větší smysl než NVIDIA k AMD. A hodně může změnit koncept MCM.
(Zdroj: videocardz.com - převaha profi a HPC verzí ve VEGA řadě je zdrcující)
Nová RX VEGA není pro nás hráče teď ideální produkt, ale ani jím být nemůže, protože vznikala za podmínek, které do ideálních měly sakra daleko. Odsuzovat ji jako fail, je opravdu fail. Ano, nejspíše nedokáže v současnosti dostát očekáváním hráčů, ale dokáže dostát jejich potřebám za slušnou cenu a rozhodně není nekonkurenceschopná či dokonce špatným produktem. Dokáže zaujmout dost lidí, zejména ty, pro které je určena, tedy do výpočetní oblasti a v případě herního nasazení v kombinaci s FreeSync a kdo ví, jak to bude s těmi technologiemi u nových VULKAN/DX12 her, pro které je zjevně primárně optimalizována a které si poroučeli samotní vývojáři. Důležité je že AMD se dává dohromady a tohle je prostě první z nové generace výkonných GPU a prostě jen začíná.
Závěrem snad jen malý náhled na blížící se realitu RX VEGA grafik. Podle ohlasů výrobců to vypadá, že počítají s tím, že tahle karta je obecně vhodnější spíše do výpočetní oblasti. Paradoxně ale prý nebude atraktivní pro těžaře měn, což je dobrý zpráva (pokud se potvrdí)! Důvodem jsou latence HBM2 pamětí, které jsou pro těžbu naprosto nevhodné, ještě více než grafiky s GDDR5X, kterým se těžaři také snaží vyhnout (proto jsou v obchodech dostupné stále i nějaké GTX 1080 a GTX 1080Ti). Nevýhodou VEGA (ale pro AMD) jsou výrobní náklady, které jsou vyšší než pro GTX 1070/1080, proti kterým bude cenově primárně stát. Nicméně zde do hry vstupuje ta těžařská mánie, která katapultovala ceny grafik vzhůru a zejména GTX 1070 se dnes běžně prodává za 500-600 dolarů. Takže 399 a 499 dolarů za RX VEGA 56/64 nevypadá vůbec špatně, tím spíše pokud jsou nevhodné pro těžbu tak budou i pro hráče reálně dostupné. A výrobci grafik je tak docela vítají.
VEGA je ale v nevýhodě i z hlediska marketingu, na který nemá AMD peníze a bude zázrak, pokud se vůbec nějaká karta dostane k nám na recenzi. Počet vzorků je omezen. A v prodeji navíc na začátku budou jen a pouze referenční karty, které výrobci grafik nemají z pochopitelných důvodů žádný zájem propagovat. Výhoda jen referenčních grafik ale bude v tom, že už na ně existují vodní bloky:
Výrobci grafik chystají nereferenční modely, které dorazí nejdříve v září, počítají se současným výkonem zhruba GTX 1080 OC pro VEGA 64 (to lepší chlazení udělá hodně proti běžné referenci) a nad GTX 1070 OC s VEGA 56, která dorazí až v září. S spotřeba prý zdaleka nebude tak brutální, jak se myslelo, ale vyšší proti GTX kartám čistě orientovaným nahraní, prostě bude. Ohledně výkonu pro nové hry, kam je architektura zjevně orientována a herní vývojáři toho pánují i díky „VEGA“ v konzolích využívat u nových her, ví výrobci to, co jsem vám řekl v tomto článku. Nicméně propagace nereferenčních VEGA bude také omezená, snad jen ty kombinace s FreeSync monitory budou pro některé výrobce dost atraktivní, takže o nich uslyšíme více.
Každopádně je to nějaká nabídka tam, kde nabídka nebyla a zejména právě k 2K/4K FreeSync monitorům. VEGA má rozhodně potenciál a není to fail. A ani srovnání s HD 2900XT není zdaleka na místě. Doba je úplně jinde než tehdy. Nečekají se sice žádné prodejní rekordy v případě RX modelů, ale prodeje budou a slušné i s ohledem na panující situaci na GPU trhu jako takovém. Z hlediska nás zákazníků je to ale prostě návrat nějakého výběru tam kde žádný nebyl (to byl fail) a doufejme stejně jako RYZEN CPU je to začátek nové generace produktů AMD, které vrátí skutečnou konkurenci na trh. Je předčasné VEGA hodnotit a možná tomu tak bude i nějakou dobu po jejím vydání. Za situace, kdybychom měli na trhu dva vyrovnané producenty GPU by to bylo možná jinak, ale dva možnostmi a finančně vyrovnané GPU producenty nemáme. Navíc situace je značně komplikovaná tím, že GPU trh to nejsou dnes jen herní karty pro herní PC a dokonce v současnosti nejsou primárním GPU produktem kam se oba výrobci orientují.
Zatím nemohu říci které a kdy vůbec RX VEGA 64/56 budeme mít na DDWorld.cz pro testy, protože výborci grafik je poskytovat v referencích nebudou a dostat sem pro "malé a bezvýznamné" ČR/SK něco přímo z AMD bude hodně hodně těžké, ale naděje žije ... určitě budeme mít nereferenční edice, ale na ty si počkáme nejméně do září.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|