TÉMA: NV GameWorks sabotuje AMD ve hrách - aneb kauza Watch Dogs. Hodně povyku pro nic Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 28 květen 2014
Přejít na obsah
TÉMA: NV GameWorks sabotuje AMD ve hrách - aneb kauza Watch Dogs. Hodně povyku pro nic
Kauza Watch Dogs -  aneb mnoho povyku pro nic
Téma uzavřeno? Ne tak docela ...
Závěr

 

  • Téma uzavřeno? Ne tak docela ...

Bohužel je ale pravdou, že Watch Dogs není optimalizováno způsobem, jakým by optimalizováno být mohlo. Sázka na NV GameWorks, není rozhodně dobrou sázkou pro uživatele i vývoj kupředu. NV již mnohokrát v minulosti předvedla, že nejlepší zájem uživatelů ji vlastně nezajímá, zajímá ji jen jak uživatele co nejvíce oškubat. Někteří tomuto přístupu tleskají, považují jej za zdravě agresivní, samozřejmě je to možný způsob podnikání a někomu to tak může vyhovovat. Budiž mu přáno.

Pro příklady nemusíme chodit daleko. PhysX, nadějná technologie akcelerace fyziky, NV ji zabila tím, že ji omezila jen na její CUDA, přes CPU ji dlouho schválně nechala běžet přes staré instrukce a na jednom jádře a když se objevil způsob, jak ji nechat akcelerovat přes levnou GTX grafiku vedle primárního Radeon grafiky, okamžitě přišly ovladače, které tomu zabránily. PhysX se za poslední roky vlastně nikam neposunulo, stalo se marketingovým strašákem a dokonce jeho hlavní tvůrci řady vývojářů NV opustili - sliby o vývoji a rozšíření PhysX do her zůstaly jen u těch planých slibů. A můžeme pokračovat třeba technologiemi NV 3D, v poslední době například také s G-SYNC. Ve všech případech se NV snaží znovu-vynalézat kolo, nejlépe hranaté a s několika zbytečnostmi okolo, a za draho se to snaží prodat uživatelům. Jak v případě PhysX, tak v případě 3D, tak v případě G-SYNC přitom existují technologie, které by dokázaly to samé, lépe, jednodušeji a běžely by na všem (byly by skutečným standardem) a tedy byly by přínosem všem uživatelům a vývoji jako takovému. Jenže prostě přístup k podnikání a zákazníkům má každá firma různý a je to právo každého.

Fakt, že v případě společnosti NV je často cíleno na prazvláštní skupinu zákazníků, která se v mnoha případech masochisticky ráda nechává odírat, dokládá i nejnovější počin společnosti NV, vydat duální GTX TITAN Z, která výkonově zaostává za mnohem lépe udělanou Radeon R9 295X2 grafikou, ale přitom GTX TITAN Z má na sobě cenovku 3000 tisíce dolarů proti 1499 dolarům u Radeonu. Je to zkrátka stejný přístup ve všech ohledech, který NV aplikuje na všechny své produkty a technologie. Zkrátka zkouší, jak moc si nechají někteří kálet na hlavu a proč by zlevňovala, když to někdo koupí. Z hlediska financí se to evidentně vyplácí, ale takový už je současný zákazník. Koupí i h***o, když mu řeknete, že s ním na hlavě bude cool a pěkně mu jej zabalíte :).

Ale zpět k tématu - opravdu nevíme, zda nástroje GameWorks obsahují i nástroje k detekci a potencionálnímu poškození výkonu konkurenčního HW, ale rozhodně můžeme říci, že žádný vývojář top AAA hry, kterou Watch Dogs je, by si podobný kód v dnešní situaci do hry jen tak nedal. Je na vývojářích, co si do hry při spolupráci s NV a využití jejího GameWorks balíku technologií vyberou a NV nemůže svévolně a bez dohody měnit kód hry. Pokud jde o Watch Dogs, podle toho, co je známo obsahuje z celého balíku snad jen TXAA vyhlazování a HBAO+, které skutečně fungují jen na grafikách společnosti NV. Hra ale samozřejmě obsahuje jiné (faktem je že i lepší) AA technologie i běžné HBAO, které funguje normálně na ostatních grafikách.

UBISOFT by si ani nemohl dovolit, aby podobný kód Watch Dogs obsahovalo, ba ani aby ta hra obsahovala nějaké extra technologie a optimalizace NV proti AMD. Ano, NV si zaplatila spolupráci a propagaci, ale když se dobře podíváte, je Watch Dogs jedna z mála opravdu velkých AAA her, na kterých se NV podílí. Ačkoliv se to podle podílu na grafickém trhu (za což hlavně může mobilní segment - z nějakého důvodu) nemusí zdát, NV už pár let vyklízí pozice, hlavně na herním trhu. Ty tam jsou doby, kde logo NV a TWIMTBP bylo k vidění téměř v každé druhé hře. Dnes drtivá většina her vzniká ve spolupráci s AMD. Kromě toho, že mnozí vývojáři uznávají jako přístup AMD k vývoji lepší (byť komplikovanější s méně finančně a vývojáři dotovaným prostředím), firma nehází konkurenci klacky pod nohy a nesvazuje vývojářům ruce, je tu i prostý fakt, že AMD má poněkud lepší univerzálnější architekturu GPU a je ve všech aktuálních konzolích (WiiU, PlayStation i Xbox)! "Její" poslední technologie jako například TressFX a API MANTLE jsou pak skutečným přínosem a mohou běžet, když bude zájem na různém HW i pod různým OS a hlavně proti technologiím NV nevznikají u AMD, ale skutečně u herních vývojářů s podporou AMD (což je případ TressFX i MANTLE). AMD je určitě v první řadě firmou, která se snaží vydělat, ovšem minimálně její přístup není tak agresivní jako konkurenční NV a to se týká téměř všeho, co firma dělá. A jistě se na tom všichni shodneme - ale každému se holt líbí a vyhovuje něco jiného. NV ale má plné právo podnikat dle svého, což neznanemná, že čas od času může přijít s něčím opravdu zajímavým i při tom svém přístupu.  

Konkrétně tedy hra Watch Dogs patří pod UBISOFT a ten dlouhodobě spíše spolupracuje s NV než s AMD. Za sebou už mají některé kontroverzní kroky, například odstranění DX10.1 z jednoho z prvních Assassin´s Creed, protože jej NV grafiky neuměly a na Radeonech tak hra běžela lépe, a tak dále. Pravdou však je, že AMD má v současnosti mnohem více partnerů, než je schopno zvládat a úzce spolupracuje hned s několika předními vydavatelskými domy, jako je EA (Battlefield, Dragon Age atd.) či Square Enix (Deus Ex a hromada dalších), ale i mnoha mnoha dalšími. Kolos a přední vydavatel jako UBISOFT by určitě s AMD úzce spolupracoval rád, ovšem chtěl by stejné podmínky jako má konkurenční gigant EA, ale ty pozice jsou prostě obsazeny. U Watch Dogs si ale nemohl dovolit AMD ignorovat a vyvíjet jen na NV s technologiemi NV (ačkoliv by NV byla jistě ráda). Hra je určena jako next gen titul pro konzole PS4 a XboxOne, což jak víme jsou vlastně PC konzole s AMD Jaguar x86-64 procesorem a AMD Radeon GCN+ grafikou. Jinými slovy, Watch Dogs musí běhat dobře hlavně na AMD hardware tedy i GCN grafikách. Proto i PC verze vlastně obsahuje jen absolutní minimum NV technologií z GameWorks balíčku, ale v žádném případě nemůže obsahovat něco, co by zhoršovalo výkon AMD grafik či dokonce aby AMD mělo nějak výrazně zpožděný, či zcela znemožněný přístup ke hře. Těžko můžete od AMD a od optimalizací pro AMD hardware držet hru, která musí jet a je primárně určena na hardware s AMD ;).



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Witcher 4 je v plné výrobě! Má být větší než Cyberpunk 2077.
Witcher 4 je v plné výrobě! Má být větší než Cyberpunk 2077.Pondělí, 02 prosinec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1034x
Komentářů: 4
Baldur’s Gate 3, nejlepší RPG dostává masivní aktualizace!
Baldur’s Gate 3, nejlepší RPG dostává masivní aktualizace!Středa, 27 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 832x
Komentářů: 0
Sniper Elite: Resistance v ukázce – více toho samého?
Sniper Elite: Resistance v ukázce – více toho samého?Úterý, 26 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 768x
Komentářů: 2
War Thunder dostal nový grafický kabátek
War Thunder dostal nový grafický kabátekPondělí, 25 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1072x
Komentářů: 5
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1278x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 946x
Komentářů: 2