Strana 1 z 4
- TÉMA: NV GameWorks sabotuje AMD ve hrách
- aneb kauza Watch Dogs. Hodně povyku pro nic
Je AMD záměrně sabotováno NV nástroji ve hrách? Týká se to i nového Watch Dogs?
S vydáním Watch Dogs se internet naplnil nejen recenzemi, ale hlavně technologickými testy samotné hry, která podle slibů měla být první z mnoha her zcela nové generace s novým herním enginem, technologiemi a optimalizacemi atd. Dnes už víme, že sliby a hype kolem hry vytvořily poněkud přehnaná očekávání, která zkrátka naplněna nebyla. Ale o tom až v jiném článku. S Watch Dogs se totiž na svět dostalo opět téma potencionální nekalé soutěže mezi výrobci grafik.
Určitě víte, že výrobci grafik úzce spolupracují s vývojáři her. Na tom, jak úzká je ta spolupráce, závisí mnoho faktorů. Některým firmám a vývojářům jde o co nejlepší výsledek z hlediska technologií a vizuálu i fungování hry, některým firmám a vývojářům jde o co nejrychlejší dokončení hry a peníze navíc, které může přinést jistý druh spolupráce s "výrobcem GPU".
V případě hry Watch Dogs, která patří pod křídla vydavatelského domu Ubisoft, se domluvil Ubisoft se společností NVIDIA, jež za nespecifikovanou sumu (určitě několik milionů dolarů), si zakoupila nespecifikovaný počet kopií her, které "zdarma" přidává k některým svým grafikám. Součástí této spolupráce bývá obvykle i to, že NV má přístup ke hře dříve než AMD, může tedy dříve udělat ovladače a stejně tak může do jisté míry ovlivnit podobu hry, pokud jde o některé použité technologie, či dokonce může na vlastní pěst do hry dodat některé své technologie sloužící k propagaci - ty se v případě NV dnes označují jako GameWorks.
GameWorks je jen PR název pro velký balík jinak důvěrně známých technologií a nástrojů firmy NV, mezi než patří například PhysX GPU (tedy akcelerované přes CUDA), TXAA (technologie vyhlazování) a spousta spousta dalších věcí, které ale fungují většinou jen pro grafiky NV GTX. Bohužel, co přesně celý balík GameWorks obsahuje a jak funguje, je obchodní tajemství a poměrně přísně smlouvami s vývojáři chráněno a nesmí být sdíleno, natož sdíleno s konkurencí. A to je ta potíž.
V případě hry WatchDogs (a potencionálně i dalších), která jisté části GameWorks balíku obsahuje, se opět propírá, že součástí tohoto balíku jsou i nástroje, které jednoduše řečeno, sabotují výkon konkurenčního HW. Nebylo by to poprvé a bohužel právě NV je podobným možným přístupem (někteří tomu říkají agresivní přístup), poměrně známá a v minulosti mnohokrát manipulovala skrze své nástroje a podobné způsoby s výkony svého i konkurenčního HW. Ano, někteří mohou namítat, že totéž může dělat i konkurence, problém je, že jen někdo byl opakovaně nachytán při nekalých činnostech ;).
Proč si tedy někteří myslí, že Watch Dogs je další případ podvodu a NV GameWorks nástroje záměrně ubližují výkonu konkurence? No protože se souběžně s vydání hrou objevily první výkonové testy, kde grafické karty Radeon za svými GTX konkurenty zaostávají, ačkoliv to vzhledem k parametrům, výkonu a běžnému výkonu ve hrách, není normální. Takže jak to je?
|