Strana 3 z 3
Stinnou stránkou faktu, že i starší grafiky AMD mají lepší předpoklady pod DX12 než aktuální GTX grafiky je, že bohužel z nějakého důvodu NVIDIA prodávala více grafik v posledních letech než AMD, což by mohlo komplikovat nástup DX12 v plném rozsahu. Na druhou stranou naštěstí je to AMD, které obsadilo obě klíčové herní konzole s GCN architekturou a minimálně XBOX One pod DirectX12 skutečně pojede. To by tedy mělo být více než dostatečným impulsem pro vývojáře her nástup DirectX12 a všech jeho výhod nebrzdit a zatím to vypadá, že skutečně na DX12 mnozí spěchají.
DirectX12 (a vlastně i API VULKAN) konečně budou podstatně lépe a více využívat skutečného výkonu grafik (nejen). Takže když první "herní" testy DX12 naznačují, že na GTX 980Ti výkonem stačí i Radeon R9 390X, je myslím více než reálné očekávat, že AMD FURY série bude nakonec podstatně výkonnější, než co ukazuje současná realita. Opět se ale musíme podivit nad tím, proč se tak dlouho otálelo. NVIDIA na výkonu současných GTX grafik pod DX12 nic moc nezmění, to bude moci změnit až novou architekturou, kterou se opět technologicky více přiblíží k AMD GCN architektuře. Ta však také udělá příští rok velký skok. Každopádně zatím všichni herní vývojáři si DX12 hodně chválí a reálně slibují minimálně 20% plus nárůst výkonu a možností při stejném HW proti DX11. Další testy ukazují ještě větší potenciál, při využití všech novinek a zejména všech aspektů, které podporuje a dovoluje pro DX12 vhodná architektura GPU. Myslím, že mluvím za všechny, když řeknu, už aby to bylo. Už včera bylo prostě na DX12 pozdě. Já nevím jak vám, ale nějak nejsem nadšený z toho, že mám grafiku s výkonem 100%, kterou živím 100% energie a za to mám v současných DX11 hrách stěží 50% jejího skutečného výkonu a hlavně o tom celém vím ...
Pokud si chcete o všem přečíst trochu podrobněji a více fundovaně, doporučuji tyto odkazy (zde a zde)
AMD k celé záležitosti kolem DX12 znovu dodává, že v současnosti neexistuje nic jako "plná podpora DX12" u současných grafických karet. A to platí jak pro konkurenční NVIDIA GTX 900 modely, tak pro stávající AMD Radeon R9 300 a FURY "FIJI" modely grafik AMD. Nejblíže k plné podpoře má AMD FURY, nicméně i té chybí některé specifické technologie, například Raster Ordered Views a Conservative Raster. Ty se naštěstí dají nahradit jinou technologií, i když ne tak efektivní. Nicméně i kvůli tomu zkrátka ani FURY, nejmodernější a nejsložitější 28nm GPU, nemá plnou podporu DX12.
NVIDIA se k celé věci vyjadřuje až nezvykle stručně. Tedy pokud jde o samotný herní test a benchmark Ashes of the Singularity, snaží se jeho výsledky bagatelizovat, ačkoliv už tak kategoricky neprohlašuje, že je v něm chyba, protože se ukázalo, že chyba byla v jejích na test optimalizovaných ovladačích. Firma se ale již snaží na DX12 stav podpory u svých grafik upozorňovat co nejméně. Pravdou totiž je, že AMD objektivně má výhodu a DX12 pro jeho grafiky znamená díky Asynchronním shaderům bude znamenat mnohem zajímavější nárůst výkonu, než pro GTX grafiky. NVIDIA si dobře jejich absenci uvědomuje a snaží se tuto technologii alespoň simulovat SW. Nutno dodat, že neúspěšně a to vysvětluje proč má v tom benchmarku Ashes NVIDIA občas záporný přínos pod DX2 vůči DX11. Prostě její řešení, o které se snaží nahrazením Asynchronních shaderů, nefunguje a nikdy nebude a nedá se s tím nic dělat u stávajících grafik. NVIDIA tedy celou záležitost oficiálně komentuje, jako že se těší na nové DirectX12 a nové DX12 hry a její grafické karty jej podporují. To jak moc už nerozebírá. GTX 900 grafiky budou tedy pravděpodobně vůči generačně konkurenčním Radeonům v nevýhodě, což může trápit uživatele trochu už letos, kdy se první DX12 hry objeví a také v příštích letech, pokud současné 28nm grafiky AMD a Radeon chtějí používat i nadále bez investice do nové generace v příštím roce.
NVIDIA, stejně jako AMD už ale právě připravují novou generaci GPU. Pravdou je, že NVIDIA ani nemohla technologie DX12 podporovat tak dobře jako AMD. Ačkoliv to někteří neradi slyší, AMD má technologicky už roky navrch a jeho technologie a nápady se stávají standardy, což lze těžko popřít. DX12 hodně čerpá z technologií a nápadů API MANTLE, tudíž je jasné, proč na ně těžko mohla NVIDIA být připravena lépe. Druhou věcí je, že MAXWELL je pořád jen evoluce KEPLERU a stejně jako GCN už tady prostě pár let je, za což zase můžeme děkovat TSMC a to už jsme opět u starého příběhu s výrobními procesy a plány výrobců GPU, které v posledních 2-3 letech byly spláchnuty do záchodu (několikrát). Zlepšení podpory DX12, lepší optimalizace pro DX12 a další věci kolem toho, přijde tedy logicky až s novou generací architektur obou výrobců, které však bez nového výrobního procesu nemělo smysl dělat. 16nm je už ale na cestě, AMD s NV mají první vzorky svých nových čipů, které tak téměř určitě už plnou podporu DX12 nabídnout. K tomu nabídnout i výrazné zvýšení výkonu díky přechodu z 28 na 16nm a v případě obou výrobců pak plné využití HBM2 pamětí. Máme se tedy na co těšit ... pro stávající grafické karty už se ale nic nezmění a tak paradoxně vše nasvědčuje tomu, že se blíží další Pyrrhovo vítězství pro AMD. Ano, technologicky a možná i výkonově budou mít její starší a stávající grafiky proti generační konkurenci NVIDIA grafik navrch v nadcházejících DX12 hrách, většina uživatelů má právě ty GTX grafiky a ne Radeony. Jediné co tedy někteří mohou začít pomalu tvrdit je "Říkali jsme vám to" ....
Samotný vliv DX12 v prvních hrách může být menší, než co ukazují testy, i když bude určitě měřitelný. Jak někteří správně připomínají, velké naděje jsme měli i kolem DX11, což se ukázalo být nakonec jako více než plané. Na druhou stranu tak zajímavé přínosy, které už reálně DX12 proti DX11 ukazuje v realistických případech, neukazovalo DX11 nikdy, takže přeci jen máme reálný důvod být více optimističtí. Nemluvě o tom, že současný Microsoft sotjící za DX a současný vývoj kolem API, je ve zcela jiné situaci a stavu věcí, než za dob nástupu DX11.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|