Čína produkuje vlastní grafické karty na vlastní konstrukci GPU. Výsledky jsou ovšem tristní.
Kolegům z německého Computerbase.de se dostaly do rukou grafické karty Moore Threads. Čínská společnost, která se zabývá vývojem a výrobou „čistě“ čínských počítačových grafických karet. V nabídce má různá GPU a modely MTT-S80, S70, S50, S30 a S10, kdy TOP model má poměrně robustní parametry:
MTT-S80 je totiž plnohodnotná grafická karta s 255W TDP, tedy na úrovni například Radeon RX 7800 XT apod. Má také jádro se 4096 jednotkami a 1,8GHz, a k tomu 256-bit sběrnici a 16GB GDDR6 paměti. Překvapí i tím, že má PCIe X16 Gen5 rozhraní, tedy něco, co dnes nenabízí žádná AMD ani NVIDIA herní karta. Je to také kus karty, kdy má rozměry 285 x 112 x 49mm, napájena je tedy 2x 8-pin a má tři ventilátory. Celkem standardně vypadají grafická karta. Její oficiální cena je 2999 RMB, v přepočtu cca 10 tisíc korun vč. DPH.
Pokud ale očekáváte výkon poblíž tomu, co s podobnými parametry nabízí NVIDIA nebo AMD, budete hodně překvapeni. Výrobce uvádí, že karta má 14,4 TFLOPS FP32 výkonu. Pro srovnání, Radeon RX 7800 XT, tedy karta se srovnatelnými 263W TDP, 256-bit sběrnicí a 16GB GDDR6 paměti, má zhruba 37,3TFLOPS FP32. Podobně je na tom třeba RTX 4070 Ti s 285W a jeho 40 TFLOPS výkonem. Pokud bychom v současné nabídce AMD a NVIDIA hledali karty kolem těch 14TFLOPS, kterými se chlubí čínská grafika, museli bychom se podívat na RTX 4060 8GB 128-bit která při 115W má 15,1TFLOPS. U AMD je to pak Radeon RX 7600 8GB 128-bit, který při 165W má 21,8TFLOPS, na základním taktu by měla mít těch cca 14 TFLOPS.
Dokáže jim tedy MTT-S80 stačit ve hrách svým výkonem? Ani zdaleka. V první řadě zapomeňte na DirectX12. To tenhle „čínský“ HW neumí vůbec. Pokud hra vyžaduje DX12, což je dnes většina moderních her (99%), tak máte smůlu. Nefunguje. Číňani zvládají DX9, DX11 a VULKAN, takže přeci jen některé hry běží, i když obraz má často různé kvality. Artefakty, zvláštní barvy apod. jsou běžné projevy. Moc pokoukání to tedy není, i pokud to běží. Ovšem čekáte-li ten výkon MTT-S80 alespoň na úrovni RTX 4060 a RX 7600, ke kterým se blíží udávaným FP32 výkonem, čekáte marně:
I ultra low endový Radeon RX 6400, tedy to nejslabší, co dnes AMD ve formě relativně moderní samostatné grafické karty vůbec nabízí na starším notně osekaném NAVI 24 jádru (107mm), tedy karta se 768SP, 64-bit sběrnicí a 4GB GDDR6 se spotřebou pouze 53W, vypadá vedle čínské karty výkonem jak RTX 4090 vedle low ednu :). V průměru v 1080p je všemi milovaný Radeon RX 6400 o 266% výkonnější a to samozřejmě nemá žádné problémy, obraz vypadá skvěle atd.! Výkonem nejblíže má tak MTT-S80 k úrovni starší generace integrovaných grafik VEGA 8CU v RYZEN 7 5700G procesoru. Ale i ten má konzistentně mnohem lepší kvalitu obrazu a kompatibilitu s hrami i aplikacemi. Nestačí tedy výkonem ani ne modernější integrovaný Radeon 760M v RYZEN 5 8600G procesoru. ten je v průměru o 160% výkonnější. RYZEN 7 8700G a jeho plně aktivní iGPU Radeon 780M to posouvá na 191%!!!
A připomínám, že MTT-S80 má být samostatná grafická karta za 10 tisíc korun s 250W spotřebou a 16GB GDDR6 paměti. Takže asi tak …
- Čína má ještě hodně co dohánět …
MTT-S80 má tedy sice podobné parametry jako současný Radeon RX 7800 XT, stejných 16GB paměti a podobnou spotřebu kolem 260W, ovšem výpočetním ani herním výkonem není ani ve stejné galaxii. Ten udávaný výpočetní výkon je velmi pochybný. Radeon RX 6400 4GB je v reálu ve hrách zhruba 2,7x výkonnější, přičemž současný mainstream v podobně Radeon RX 7600 8GB je minimálně 3x výkonnější než RX 6400 ve hrách. A dodejme, že Radeon RX 7800 XT je bezmála 2x výkonnější než RX 7600 8GB ve hrách, takže prostě ten rozdíl mezi současnými kartami s podobnými parametry je tak v praxi devítinásobek ve výkonu a to jen v DX9/11/VULKAN, protože DX12 neumí čínská karta vůbec.
Z hlediska GPU, je Čína nejméně 10 – 15 let za současnými modely AMD/NVIDIA. Ano, některé hry to dokáže rozjet, ale jen starší tituly hratelně, pokud tedy nejsou problémy s kvalitou obrazu, což často jsou. Po stránce SW toho prostě více nefunguje, než funguje v oblasti současných aplikací a her. I jako zobrazovač textu na monitor, je to tedy jen částečně použitelné. Nicméně s ohledem na spotřebu karty a také nezanedbatelnou cenu, to není produkt, který by měl na trhu jakýkoliv smysl. Z hlediska vývoje pro čínského výrobce smysl samozřejmě má. Ovšem AMD, NVIDIA a dokonce ani Intel se v dohledné době bát nějaké konkurence ze strany čínského Moore Threads, bát nemusejí. Nicméně čínská vláda už jasně řekla, že se chce od západního HW a technologií odstřihnout, minimálně v části své ekonomiky a země, takže potřebuje mimo jiné i funkční grafické karty z vlastní produkce. K tomu zjevně míří Moore Threads a na to spoléhá. Ano, v dohledných mnoha a mnoha letech to nebude konkurovat AMD, NVIDIA, pokud vůbec někdy ano, ale dost dobře ani nemusí.
Asi ale víte, že to vlastně anu není čínská technologie. Tradičně je úsměvné, že jakkoliv je to prezentováno jako čínský domácí produkt, v základu je použita západní technologie, protože čína není schopna navrhnout a vyprodukovat kompletně vlastní řešení. Jediným důvodem proč karta vůbec podporuje DX9/11 a některé z modernějších technologií je, že jde o architekturu PowerVR z Velké Británie. Takže Čína stále nemá ani ta vlastně GPU, minimálně je nevymyslela a nevyvinula, prostě vzala existující PowerVR a udělala je v různých specifikacích a osadila na grafické karty … výsledek toho všeho tedy zase není takovým překvapením. Ano, někdy to funguje, ale jako produkt na trh je to naprosto k ničemu, vývojový sample možná, ale na běžném trhu to prostě nemá co pohledávat. Dalších 10 spíše 15 let vývoje a možná to bude k něčemu, ale kde v té době budou AMD, NVIDIA a další, je otázkou …
Čína má dlouhodobý problém s tím, že její věci vypadají dobře jen na papíře. Většinu technologií jejích firem buď koupila od západu spolu se západními firmami, nebo je vyvíjí západní inženýři. Mnohem větší část čínských technologií jsou ale jen „papíroví draci“. Více či méně podařené kopie a vzdušné, zámky, kdy kvalita mnoha věcí v Číně kulhá na všechny nohy a spousta nových věcí je jen propaganda, hezká fasáda. To je případ i karty MTT-S80. Jenom vypadá jako grafická karta, ale v jádru je to kopie staré západní technologie, kterou se neúspěšně pokusili v Číně vylepšit. Výsledkem je hezký produkt na prezentace, ale slibovaný výkon a vlastnosti jsou opravdu jen propaganda a vzdušné zámky. Největším úspěchem Číny je, že se prostě umí prodat, že umí udělat tu fasádu a prodat ten dojem … MTT-S80 vypadá jako grafická karta, ale funguje tak pouze pokud od ní nic moc nechcete a koukáte na vše z větší dálky.
Zdroj: Computerbase.de
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|