Nvidia zareagovala na překvapivý výkon a nízkou cenu ATi HD 4850 marketingovým vydáním 9800GTX + a několik vzorků poslala mezi redakce ...
Bitva o grafický mainstream pokračuje a bitva to je skutečně na ostří nože, protože mainstream je to, co vydělává a je jedno, jak dobrý máte high-end. Bez mainstreamu jste nahraní. Příjem z mainstreamových grafických karet je to, co vydělává na high-end, který by se sám o sobě nikdy nezaplatil. Pořádnou čáru přes rozpočet společnosti NVIDIA udělala konkurenční ATI, když vydala ultra levný, ale na danou cenu extrémně výkonný, ATI Radeon HD 4850. Tahle karta najednou překonala výkonově vše, co NVIDIA na G92 jádře v mainstreamu měla a to za podstatně vyšší ceny. NVIDIA ve snaze minimalizovat možné dopady vydala model s označením 9800GTX+. Jeho účelem je v současnosti jediná věc. Ukázat se v grafech a ukázat běžným lidem, že to s výkonem 9800GTX modelů ještě není tak špatné a případně zmást zákazníka tím malým rozdílem v označení a zviklat ho k nákupu dnes stále nevýhodné 9800GTX, která musí s cenou dolů, ale moc se jí nechce. A není divu. 9800GTX je výrobně dosti drahá karta a cena kolem 199 dolarů není vůbec nic příjemného z hlediska příjmů. Navíc karet je vyrobených relativně hodně a tak na snížení ceny z 299 na 199 dolarů neprodělá ani tak samotná NVIDIA, jako spíše výrobci grafických karet.
Vraťme se ale k modelu 9800GTX+. Ten jak jsem evidentně správně odhadl je skutečně marketingově narychlo vydaným modelem. Jeho základem je 55nm verze jádra G92, bohužel přínos proti 65nm verzi je velmi malý. 9800GTX+ je velmi vysoko taktovaný, aby měl proti HD4850 vůbec při nutné vyšší ceně (9800GTX je jako karta výrobně dražší než HD4850 - větší a složitější vícevrstvé PCB, větší a nákladnější jádro, dražší, ale účinnější chlazení). Jeho cena je prý nastavena na 229-249 dolarů. Nicméně než ji začnete hledat v obchodech, tak to si na ni ještě počkáte. O tom, že NVIDIA chystá 55nm G92 jádro a tedy i upravené GF9 modely jsme věděli dlouho, nicméně nepočítala s tak velkou konkurencí ze strany AMD a RV770, které se ukazuje až překvapivě schopné a hlavně za překvapivě nízkou cenu. NVIDIA by proti HD4850 pak normálně neměla nic nabídnout. Pro běžný prodej ale budou připravené grafické modely 9800GTX+ až tak někdy v druhé polovině července, ale množství prý nemá být nijak závratné. NVIDIA ale nechce nechat prostor HD4850, potažmo HD4870 a tak narychlo spíchla několik testovacích modelů 55nm 9800GTX+ a rozeslala je některým redakcím, aby se objevily v grafech a ukázaly to, co jsem pospal výše. A jaká tedy 55nm 9800GTX+ je?
Odpověď hledal server Legitreviews. Ten postavil 9800GTX+ proti levnějšímu HD 4850. Příznivci značky NVIDIA z řad novinářů při oznámení této grafické karty nadšeně psali o tom, že má přinést prý 20% výkonu navrch proti HD4850. A realita?
O nějakých 20% výkonu navrch rozhodně nemůže být ani řeč. V nižších rozlišení má 9800GTX+ v některých hrách o 10-15% vyšší výkon, ale je jí to celkem k ničemu, protože na hratelnosti to nic nemění, jestli máte 100 nebo 90FPS je prostě jedno. Ve vyšších detailech a rozlišeních ale 9800GTX+ nepodává tak dobré výsledky a HD4850 jí je velmi těsně v patách nebo ji dokonce překonává.
Kladem 9800GTX+ je chlazení, které je prostě výkonnější dvouslotové a proti onomu jednoduchému jednoslotovému na HD4850 podává logicky lepší výkony. Spotřeba v zátěži je také srovnatelná a můžeme říci, že spotřeba 55nm verze 9800GTX+ je proti 65nm verzi 9800GTX zhruba o 25W v zátěži nižší. V klidu je ale pořád spotřeba 9800GTX o 10-15W vyšší než HD4850. Ani 9800GTX+ není jednoznačným řešením situace společnosti NVIDIA po vydání ATI HD4850 a RV770. 55nm verze G92 zkrátka nepřináší výkonově nic nového. Vyšší frekvence nějaký ten výkon navíc přináší, ale o moc výše už ani 55nm 9800GTX+ nenataktujete. Maximum leží kolem 850MHz. Takt RV770 na modelu HD4850 je však pouhých 625MHz a zdaleka se neblíží svým maximálním možnostem. Nicméně v rámci chlazení HD4850 jeho frekvenci o moc nezvýšíte. Referenční chlazení HD4850 je opravdu stěží dostatečné a je jednoznačně největší chybou (odstranitelnou jak výrobcem, tak uživatelem) této karty a tím dává prostor konkurenčním 9800GTX+ (9800GTX) které mají chlazení dvouslotové a tudíž výkonnější.
9800GTX+ ale na trhu už vlastně dávno je v podobě přetaktovaných 65nm modelů 9800GTX. Na dostupnost 55nm verze G92 a modelu 9800GTX+ si ale ještě tak měsíc počkáme a kdoví, za jakou to nakonec bude cenu a s jakou dostupností. Navíc NVIDIA pořád bojuje jen se slabším modelem z dvojice nových Radeonů a dost se obávám, že na silnější (i když zase o něco dražší) HD4870 už jí žádné jednojádrové G92 řešení nezbývá. Jaký by měl být výkon HD4870 prozrazují další grafy:
9800GTX+ není žádný 20% zázrak, jak někteří doufali ani žádná převratná novinka. Jeho největší praktickou výhodou (shodnou s 65nm 9800GTX) je účinnější chlazení než má konkurenční ATI HD4850. Z pohledu výkonu je ale HD4850 celkově stále zajímavějším řešením za nižší cenu. V nižších rozlišeních sem tam o pár FPS zaostává, ale na hratelnosti to nic nemění, protože všechny karty se pohybují vysoko nad hranicí hratelnosti. Ve vyšších rozlišeních a zejména s AA/AF je HD4850 ale velmi silná a 9800GTX+ často stěží stačí držet krok. Proti modelu HD 4870 bude ale 9800GTX+ až o 20% slabší a nebude mít výhodu v podobě lepšího chlazení, jako má proti HD4850. Zmiňovat se v souvislosti s 9800GTX+ o PhysX a CUDA zatím nemá z hlediska reálného přínosu pro běžného uživatele moc smysl. Přínos PhysX je vidět zatím jen v 3Dmarku Vantage, kde získává výhodu proti ATI, které ale podporují (nebo minimálně budou) daleko rozšířenější fyzikální model HAVOK. CUDA je pak dobře marketingově použitá záležitost, reálně nepřináší zatím běžnému uživateli vůbec nic, ale udržuje jej v naději, že v budoucnu něco snad přinese - i když jistě vám nikdo nepoví co přesně a kdy konkrétně a to včetně onoho BadaBoom atd., které je dnes stále ve vývoji. Nicméně pokud si naivně myslíte, že CUDA je nějaká velká unikátní výhoda proti AMD-ATI kartám, tak jste na omylu. AMD-ATI má totiž minimálně stejně schopný GPGPU systém a prakticky by nebyl problém nabídnout a přislíbit nějaké přínosy pro běžné uživatele, jako to dělá NVIDIA se svým CUDA a prý tahle varianta není nereálná. Napsat nějakou vhodnou aplikaci je pro oba systémy přibližně stejně složité (dost složité), ale možné. CUDA je zkrátka zatím jen dobře a v čas využitý marketingový nástroj a těží hlavně z toho, že jej lze těžko vysvětlit, běžný uživatel jej nejspíše nemá šanci nikdy úplně pochopit a tak zkrátka musí věřit tomu, co mu kde kdo nabulíkuje. A evidentně to funguje i u znalejších lidí. Dnes nepřináší ani jeden systém pro běžného uživatele a PC hráče nic zajímavého a použitelného, proto se nemá cenu o něm moc bavit a přikládat mu důležitost kterou nelze zcela jednoznačně posoudit a skákat někomu na marketingovou hru. NVIDIA ale konečně dohnala ATI v chybějící podpoře oblíbeného projektu Folding@home, i když obě řešení se trochu liší. Celkově ale HD4850 a 9800GTX+ jsou za danou cenu velmi dobré produkty, ne-li skvělé produkty a mnozí majitelé karet jako 8800GT/HD3870/8800GTX 320-640MB/2900XT už trochu lamentují nad tím, že jim ta jejich karta příliš výkonově aktuální dlouho nevydržela a uvažují o přechodu - právem. Možná by se ale ještě vyplatilo posečkat na model ATI HD 4870, který s GDDR5 paměťmi bude dostupný v ceně kolem 5500-6000 korun. Nabídne přitom výkon často na a občas i nad úrovní GTX 260 a to neznáme jeho taktovací potenciál.
Zdroj: Recenze 9800GTX+ vs HD4850 zbytek VR-zone a DDworld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|