Jaká je výkonová a paměťová náročnost na grafiky v kombinaci rozlišením 4096x2160?
Jistě jste si všimli, že 1080p rozlišení se stává vyloženě mainstreamovou, či téměř základní záležitostí a do popředí se už letos začnou drát rozlišení 2560x1440/2560x1600 a do dvou/tří let jsou nám slibovány rozlišení až kolem 4K. Navíc takové monitory už prostě existují a tak je na místě si ukázat, jak jsou na to hráči i grafiky připraveny.
Pro otestování byl použit monitor EIZO FDH3601, což je 36" 60kg záležitost s úchvatným obrazem a rozlišením 4096x2160 s neméně úchvatnou cenou. Nicméně představuje monitor, jehož rozlišení má být za cca 2 roky už u běžných 30" monitorů vyšších řad téměř standardem a u menších 24-27" má být standardem rozlišení jen o málo nižší.

Server BSN se na něm pokusil otestovat, jak si v těchto rozlišeních povedou současné grafické karty. Chtěl vyzkoušet dvě hry, ale nakonec na GTX 680 nerozchodil v tomto rozlišení DIRT3, takže zůstal jen u Battlefield 3, který otestoval ve vysokých a pak ultra nastaveních:

Mezi kartami sice nebyly významné rozdíly v průměrných FPS, ale přesto byly rozdíly ve hratelnosti, kdy GTX 680 zkrátka výkonově na HD 7970 nestačí plynulost hry je u ní výrazně horší, díky velkým propadům FPS. Čím je to dáno? Tak kromě samotným "výpočetním-grafickým" výkonem karty, je to dáno i dalšími parametry, tedy 256-bit sběrnicí a 2GB paměti.
Kombinace 256-bit s 2GB paměti byť v případě GTX 680 extrémně rychlými 6GHz moduly na rozdíl o 5,5GHz u HD 7970, je zkrátka omezující. Ostatně i přes rychlejší paměti má GTX 680 propustnost "pouhých" 192,3GB/s proti 264GB/s u HD 7970 se sice pomalejšími GDDR5, ale 384-bit sběrnicí. Je zajímavé, že ačkoliv obecně jsou 2GB paměti na grafice většinou dostatečné pro současné hry a rozlišení, na 4K u moderních her, které dokáží s pamětí pracovat lépe, to nebude stačit.

Battlefield 3 dokáže bez problémů využít v případě HD 7970 celých 2342MB paměti z celkových 3GB, u GTX 680 ale využívá plnou kapacitu 2GB a další chybí. Vzhledem k omezení 256-bit sběrnicí by ale navýšení paměti výrazně výkonově nepomohlo. A zvětšit sběrnici není možné, protože by se musel kompletně předělávat a výrazně zvětšovat celý čip, jelikož potřebná logika a řadič je přímo jeho součástí. Nicméně nejde jen o karty samotné ...
Server narazil na problém, který budou muset tvůrci her vyřešit. A tím jsou extrémně malá menu a ovládací prvky hry, které zjevně nejsou pro 4K rozlišení na 1 monitoru připraveny. Stejně tak problém s rozjezdem některých her ve 4K rozlišeních bude věcí, kterou bude nutno vyřešit.

Stejně tak se ukazuje, že 2GB paměti na grafice už skutečně nemusí stačit, i když toto je samozřejmě problém zevšeobecňovat. Mnozí si pak myslí, že když si dnes u 256-bit nebo dokonce jen u 128-bit grafické karty připlatí na verzi se 4GB paměti, že tím kromě vyšší spotřeby a pořizovací ceny získají snad něco na výkonu. Samozřejmě si mnozí asi řeknete, že 4K rozlišení přeci s GTX 680 a HD 7970 není aktuální. Aktuální však je, ano na 1 monitoru zatím ne, ale monitory s více než 2560 (včetně) se tlačí stále cenově níže a dostupněji a nahrazují tak 1080p/1200p. A pak jsou tu mnozí, kteří si připojí na GTX 680/7970 tři monitory a klidně už nyní mají rozlišení 5760x1080 nebo 3240x1920 apod, a ty karty to tedy musejí zvládat. A jak víte z našich testů i různě dobře zvládají:
Doba 4K rozlišení se ale podle všeho kvapem blíží, a jak je vidět, výkon i výkonných TOP modelů grafik i jejich parametry, budou muset pro běžné hraní za ty 2 roky ještě o něco povyrůst, stejně jako se bude muset zapracovat na některých prvcích v samotných hrách.
Zdroj: brightsideofnews.com
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|