O kolik je aktuální generace mainstreamových grafik výkonnější proti předchozím generacím?
Zajímavý test si připravil německý ComputerBase.de. Vzal mainstreamové grafické karty AMD Radeon od roku 2009, které dnes ještě mnozí používají a postavil je prosti sobě. V testu jsou tak modely ATI Radeon HD 5770 1GB (40nm), AMD Radeon HD 6870 1GB (40nm), HD 7870 2GB (28nm), R9 270X 2GB (28nm), R9 380 4GB (28nm) a samozřejmě nejnovější AMD Radeon RX 480.
Osobně si nemyslím, že je to úplně nejférovější výběr. V první řadě tam moc nemá co dělat ATI HD 5770, protože to je 128-bit low end, nikoliv mainstream, nicméně beru že AMD v řadě ATI HD 5000 mělo mezi 5700 a 5800 sérií dost díru a fakticky mainstreamovou grafiku nemělo a HD 5800 už byly vyšší segment. Až v řadě HD 6000 se objevil čistokrevný mainstream jakým je Radeon HD 6870 s 256-bit, a na ten navázala 256-bit HD 7870, první grafika s aktuální CGN architekturou, která vystřídala VLIW5 u předchozích 40nm generací. R9 270X je pak fakticky stejná karta jako HD 7870, a úplně nová generace mainstreamu byl až Radeon R9 380 (mohli zařadit spíše 380X variantu, když už testují ty nejvyšší mainstreamové modely). No a zatím poslední v řadě mainstreamových 256-bit grafik AMD je aktuální 14nm Radeon RX 480 „POLARIS GCN“.
Stojí za to připomenout, že se díváme fakticky na posledních 7 let. HD 5770 (vůbec poslední grafika s ATI názvem) vyšla na konci roku 2009. AMD Radeon HD 6870 o rok později (2010), 28nm HD 7870 v polovině roku 2012 a 14nm RX 480 až v polovině roku 2016 (ty 4 roky 28nm procesu toho dost zpomalily). Fakticky se tedy díváme jen na necelých 6 let vývoje, pokud budeme brát jen mainstreamové grafiky s 256-bit (což HD 5770 není). A pokud si někdo myslí, že vývoj nebyl žádný, hodně se plete. U HD 6870 mělo třeba jádro 1,7 miliardy tranzistorů a celkový výkon karty byl 2016 GFLOPS. Současný Radeon RX 480 má 5,7miliardy tranzistorů v podobně velkém GPU ale celkový výkon karty je 5833 GFLOPS. To je téměř 3,4x více tranzistorů v GPU a 2,9x více výkonu, který je mnohem větší, než měl kdysi úplný high end. A u praktického herního výkonu je to samozřejmě kvůli dalším věcem ještě mnohem více. Třeba HD 6870 měl jen 1GB paměti, RX 480 má 8GB atd.
ComputerBase tak vzali pár stále hraných her, včetně aktuálních, a postavili grafiky proti sobě. Samozřejmě jen v 1920x1080 rozlišení a samozřejmě některé starší modely nemají výhodu běhu pod DX12, protože ho nepodporují vůbec (HD 5000/6000) nebo jen částečně (HD 7000).
(výkon v průměru - RX 480 má 100%)
Výsledky potvrzují, že výkon dříve s novými generacemi rychle narůstal, ale díky neplánovaně dlouhé přítomnosti 28nm výrobního procesu se poněkud zpomalil. Ovšem 14nm zase znamenal výrazný skok. Asi nejzajímavější výsledky podává Radeon HD 7870, který přes své stáří se stále velmi dobře drží a lze si na něm i dnes použitelně dost zahrát (byť detaily už musí dolů). Starší generace už jsou ale bez šance. Je škoda, že CB nezařadilo do testu soudobé konkurenty GeForce GTX ze stáje NVIDIA, protože by bylo docela zajímavé, zda je AMD skutečně obecně mnohem lépe a déle použitelnější, zatímco NVIDIA karty rychle výkon „ztrácí“ a musí se častěji upgradovat, jak se to často tvrdí. Zajímavé srovnání by to bylo i pro porovnání vůči původním dobovým testům jednotlivých soupeřů. No možná udělá CB takový test později.
Každopádně Radeon RX 480 je pořádný nášup výkonu pro příznivce cenově dostupných grafik, tedy výborného poměru cena-výkon, a perfektní grafika pro FullHD hraní. Co je zajímavé, tak spotřeba v klidu se přes výrazně odlišné technologie a parametry karet skoro nezměnila, ale spotřeba v zátěži ano. Spotřeba totiž mírně rostla. Vynecháme-li HD 5770, což prostě není přímý předchůdce mainstreamu, protože to je 128-bit low end, tak HD 6870 má spotřebu 186W, nástupce HD 7870 už má ale 220W a R9 380 měla dokonce 282W. Růst spotřeby byl ale i vlivem toho, že 28nm proces nebyl vystřídán 20nm jak bylo původně v plánu. Nicméně 14nm zase znamenal posun a snížení spotřeby. RX 480 má 249W, tedy zhruba o 30W více než měl první GCN Radeon mainstreamové řady, tedy Radeon HD 7870.
(spotřeba ve hře ve W)
Ten však měl také jen 1GB paměti, RX 480 má 8GB, nemluvě o méně než polovičním výpočetním výkonu a mnohem zastaralejší multimediální a další výbavě. Nová generace grafik je tedy mnohem, ale mnohem efektivnější. Celkově ComputerBase.de uvádí, že výkon v mainstreamové kategorii grafik AMD narostl v průměru o 500-600% od roku 2009. V některých hrách i více. Současně se dá říci, že GCN architektura se opravdu hodně povedla. HD 7000 jasně demonstrovala potenciál a následující generace jej jen vylepšily. O to větší je záhada, že na trhu proti soudobé konkurenci HD 7000 v prodejích tolik zaostávalo, když se nedá rozhodně říci, že by tehdejší GTX byly lepší. AMD nadále prezentuje, že GCN architektura je zatraceně povedená a nárůst výkonu který předvádí RX 480, je toho důkazem. Dalšího zlepšení se nejspíše dočkáme ještě letos s příchodem VEGA architektury a VEGA 11 GPU a grafik s ním, které by měly zamířit těsně nad na pozice RX 480.
Každopádně pokud máte některý ze starších mainstreamových Radeonů a už máte přeci jen problém s nedostatečným výkonem, je Radeon RX 480 skvělý a velmi znatelný upgrade pro všechny. Ve srovnání s předchůdci často bez potíží i více než zdvojnásobí FPS, což je většinou už rozdíl mezi hratelností a nehratelností hry (nemluvě o tom, že RX 480 zvládá hry většinou na plné detaily). Spotřeba karty je pak jen o 10-13% vyšší proti HD 7870/R9 270X a o 12% nižší než u R9 380, takže byste neměli mít potíž se zdrojem, či chlazením karty.
Samozřejmě testů RX 480 variant máte u nás na webu hned několik:
A nedávno jsme vyzkoušeli i to, co udělá pořádné nereferenční chlazení s RX 480 a vězte, chystáme ještě jeden test s ještě výkonnějším řešením:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|