Jak si vedou řešení vícerografických karet po dalším roce vývoje? Žádné velké změny.
Ačkoliv z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že jedna pořádná grafická karta (používám Sapphire Radeon HD 7970GHz 6GB v kombinace i s Intel Core i7 X79) stačí ve slušných detailech s přehledem i na tři monitory tedy pro rozlišení 5760x1200, pokud někdo chce hrát mermomocí na plné detaily i v těch 5760x1200, potřebuje prostě více.
Server ComputerBase tak otestovat, jak si s aktuálními ovladači (Catalyst 12.11 beta 8 a GF 310.54) vedou grafické karty Radeon HD 7970GHz a GTX 680. A nezůstal jen u jediné. Otestoval také CrossFire a SLI dvou a dokonce tří těchto grafických karet. A co zjistil?
V moderních DX11 hrách, jejichž enginy jsou a budou široce používány i pro hry v příštím roce i těch dalších, je situace mezi GTX 680 a HD 7970GHz poměrně nevyrovnaná, což vzhledem k vyrovnaným cenám obou řešení není zrovna dobrou vizitkou.
Nicméně už při pohledu na parametry těch grafik je jasné, že HD 7970 prostě mít navrch musí. Pak by ovšem tomu měla odpovídat i cena řešení GTX 680, což neodpovídá.
Pokud jde o stav ovladačů, vidíte, že obě firmy si nemají moc co vyčítat. Přes veškerý vývoj mají problém v určitých hrách a nastaveních obě varianty. A tím se dostáváme k problémům, pokud si pořídíte více než jednu grafiku.
Prvním problémem je obecně fakt, že prostě se žádným z řešení nemáte jistotu, že ta druhá(třetí) grafika bude vždy a všude perfektně fungovat a mít přínos. A pokud už fungovat bude, nemáte jistotu, že to bude s + 100% výkonem k té první/druhé.
Takže pokud prostě nebudou pořádné ovladače, lépe si zahrajete s jednou grafikou a vaše investice do dalších grafik je zbytečná. A i když rozchodíte všechny grafiky, můžete se u některých her v určitých nastaveních setkat s trháním, které je zapříčiněno špatnou synchronizací jednotlivých GPU a hra bude v daném nastavení stejně nehratelná.
Naštěstí ne v každém nastavení i třeba té samé hry to bude dělat, ale je to opět nejistota řešení více grafik.
Máme konec roku 2012 a i tento aktuální test stále potvrzuje vše, co už o řešení s více grafikami víme dlouho. Obecně vzato nejlépe funguje řešení dvou grafik (hlavní proto, že existují duální modely, pro které výrobci ladí ovladače hlavně). Tři grafiky už mají často problém s využitím výkonu té třetí i s tím, že CPU v nižších rozlišeních nestíhá ten případný výkon živit.
Více grafik má nadále smysl si pořizovat jen, pokud vám jedna výkonná nestačí. Rozhodně nemohu doporučit dělat SLI/CF ze slabších grafik, než jsou TOP modely. Více grafik si rozhodně nepořizujte pro nižší rozlišení. Pro 1920x1080 je to úplný nesmysl a dokonce i pro 2560x1600 se často ukazuje, že omezením není výkon grafiky, ale výkon procesoru, který prostě omezuje dvě a určitě výkon tří grafik. Jediný smysl má vícero grafik na více monitorech (třeba 5760x1200) kde skutečně lze vidět přínos i toho třetího GPU.
(celkový výkon v %)
Z vlastní zkušenosti ale musím zopakovat, že nevidím příliš smysl si na současné hry více než jednu výkonnou grafiku pořizovat. Hraji v Eyefinity (5760x1200) všechno a recenze z toho vám vydávám pravidelně, a i když nemůžu všude hrát všechno na plné detaily, výkon je dostatečný na vysoké detaily i v náročných hrách, což vzhledem k tomu, kolik stojí ta případná druhá(třetí) grafika, kolik stojí na provozu a že se nedá na ovladače a funkčnost druhé/třetí grafiky 100% spolehnout, mi přijde jako akceptovatelné. Takže CrossFire/SLI řešení zůstávající skutečně pro extrémisty a nadšence, kteří neřeší nic než výkon pro tři a více monitorů. Pro ně je v současné době jasně nejlepším řešením pořízení dvou/tří grafik Radeon HD 7970GHz, které s přehledem porážejí konkurenční řešení GTX 680, kdy dvě HD 7970GHz mají zejména v těch žádaných vyšších rozlišeních bezmála stejný výkon, co tři GTX 680.
Zdroj: Computerbase.de
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|