Strana 2 z 2
- Spotřeba v herní zátěži a celková Efektivita
Pochopitelně spotřebu mnozí řeší hlavně v herní zátěži. To je i argument fandů krypto-těžby, že prý herní grafiky zatěžují prostředí stejně, jako ty v těžbě. Problém je, že hráč má typicky jen jednu kartu a běžná herní grafika stráví ve svém aktivním životě asi jen 10% v herním režimu. Jeden Kryptoškůdce s farmou pro těžbu má ale grafických karet desítky, stovky ne-li tisíce a všechny jedou prakticky non stop ve vyšší a konstantní zátěži. Takže i ta jedna grafika u jednoho těžaře spotřebuje za rok mnohem více, než jedna výkonná grafika i u většího herního maniaka.
U herní zátěže také platí, že obvykle ve hrách karty nežerou absolutní maximum. Maximální spotřeby karty s plným zatížením GPU i paměti lze obvykle dosáhnout jen ve speciálních aplikacích jako FureMark apod., nebo ve speciálních výpočetních aplikacích, které plně zatěžují GPU a hlavně paměti. Hry jsou obvykle ke grafickým kartám svými nároky mnohem mírnější. Navíc i tady lze spotřebu docela slušně omezit, třeba pokud omezíte maximální hodnotu vykreslovaných FPS. CB udělal test s omezením na maximálně 144FPS a vidíte, že proti tomu, když tlačíte karty na maximum bez omezení FPS (tedy nad 144 FPS), je spotřeba u některých karet i o desítky W nižší. Takže omezení FPS je dobrý nápad, pokud máte třeba je 60/120Hz monitor a víte, že vaše karta jinak dává v té hře i stovky FPS, které ovšem nevidíte a nemáte šanci využít. Ovšem živíte je na spotřebě. Například AMD na to má velmi dobré funkce v ovladačích (Chill apod.), kdy přímo dynamicky dokáže snižovat FPS v různých scénách tak, aby jich nebylo ani málo, ani moc a držet je pod určitým limitem. Tím tak zásadně sníží spotřebu karty.
Jinak platí, že u nové generace grafik udělalo AMD obrovský posun s RX 6000 (RDNA 2) proti RX 5000 a hlavně předchozí VEGA architektuře. NVIDIA naopak se v efektivitě fakticky zhoršila a její grafiky jsou v některých případech výrazně náročnější než soudobé konkurenční Radeony. Speciálně RTX 3080/3090 modely žerou až přes únosnou míru a výrazně překonají i legendární VEGA 64.
Ta únosná míra je podle mého názoru a dlouhodobých zkušeností zhruba 300W. A to říkám jako někdo, kdo má zkušenosti s používáním duálních Radeonů, které měly i přes 400W. Zatímco rozdíl mezi 150W a 250W grafikou v praxi v pokoji nepoznáte, rozdíl mezi 250W a 350W grafikou už ano. V běžně velké místnosti je ten rozdíl při použití grafiky s více jak 300W opravdu znát, generuje to hodně tepla a problém je to v zimě, kdy jsem prostě musel větrat, takže z jedné strany od okna je vám zima a z druhé strany od PC vedro. Musím říci, že občas střídám téměř 400W RTX 3090 s RX 6900 XT s necelým 300W v rámci různých testů a ten rozdíl teplot v běžné místnosti je znát i měřitelný po pár hodinách. Osobně se tak snažím vyhýbat se grafikám se spotřebou přes 300W, tím spíše, že i těch 250W+ musí výkonné kartě na dobrý výkon prostě dnes stačit :).
AMD se s RDNA 2 podařilo opravdu jasně překonat NVIDIA, kdy grafické karty Radeon RX 6000 jsou v mnoha případech výrazně úspornější a tedy efektivnější, než přímo konkurenční modely NVIDIA. Což je asi největší změna v tomhle konkurenčním srovnání za několik posledních generací. Jistě za to může především fakt, že RDNA je výhradně herní architektura, postrádá ten důraz na výpočetní výkon a univerzalitu u předchůdců. Pro výpočetní oblast si totiž NV postavila CDNA architekturu a čipy. U některých karet tak dnes, pokud jste náročnější hráč, tak úspora za několik let používání může být opravdu značná, zejména s rostoucími cenami energie.
Asi nikoho nepřekvapí, že TOP výkonné herní grafiky na tom s efektivitou nejsou zrovna dobře. To platilo vlastně vždy. I když i tady existuje výjimka, o kterou se postaralo opět AMD. Nový Radeon RX 6900 XT je obrovské překvapení. V mnoha hrách dnes absolutně nejvýkonnější grafická karta na trhu, která překoná i RTX 3090, v jiných je to plichta. Jenže mezi oběma kartami je brutální rozdíl spotřeby a efektivity.
CB srovnával FE verze, což RTX 3090 zvýhodňuje, protože prakticky jen ta NVIDIA FE verze se dokáže dostat k inzerovaným 350W spotřeby. Všechny jinak většinově dostupné RTX 3090, tedy nereference, mají spotřebu o desítky W vyšší, běžně 400W+. Radeon RX 6900 XT na druhou stranu se prakticky nikdy nedokáže dostat přes 300W. A pokud si pohrajete s jeho nastavením, dokáže běžně s tím výkonem mít i „jen“ 250W.
Výsledkem tak je, že tahle ultra výkonná současná TOP High End grafika dokáže být na třetím či druhém místě v pořadí nejefektivnějších karet na trhu! Přitom prioritou tohoto modelu je výkon, nikoliv nízká spotřeba či maximální efektivita. Ale NAVI 21 je tak extrémně povedené, že tohle dokáže. A nemyslím si, že něco podobného u high endu ještě někdy uvidíme. Konkurenční RTX 3090 má problém se spotřebou hlavně proto, že jej NVIDIA žene na maximum, výroba a návrh jádra je horší než u NAVI 2x a současně má 24GB extrémně neefektivních GDDR6X pamětí.
- A jaká je nejefektivnější grafika na trhu?
S velkým náskokem Radeon RX 6800 (bez XT) nebo RX 6600 XT. Samozřejmě pokud máte jen 1080p rozlišení a jdete po levnějších kartách, je 8GB Radeon RX 6600 XT bez konkurence. Cíleně jde o efektivně stavěnou kartu s malým GPU. Ovšem protože má i velmi dobrý výkon, jasně lepší než konkurenční RTX 3060, nejde o žádné ořezávátko. V nelimitovaných scénářích je téměř o třetinu efektivnější než RTX 3060 od NVIDIA, v limitovaných je stále lepší o více jak 20%!
Pro mě osobně je ale králem a nejzajímavější kartou na současném trhu jasně Radeon RX 6800 bez XT. Nejen proto, že za normální situace by byla extrémně cenově zajímavá Ale hlavně kvůli tomu, že je cíleně omezena na taktech, což ovšem protože má stále ono velké NAVI 21 jádro a 16GB GDDR6 znamená pořádný výkon. Spotřeba se přitom ovšem blíží spotřebě běžných mainstreamových karet. NVIDIA má výkonem blízko RTX 3070 Ti (slabší, ale blízko) anebo až RTX 3080 (v průměru o něco výkonnější, ale s méně paměti a dražší). Ale i pokud tedy vezmeme v potaz výkonnější model v podobě RTX 3080, která je stejně jako RX 6800 kartou s osekaným TOP jádrem proti vyšším modelům RTX 3090/RX 6900, tak rozdíl v této generace pokud jde o efektivitu je doslova propastný.
RX 6800 dokáže být běžně o 50% efektivnější, než RTX 3080, což je více, než jaký náskok měla NVIDIA v předchozích generacích proti dříve méně efektivním AMD kartám. Pokud tedy řešíte spotřebu a efektivitu vaší grafické karty, je Radeon RX 6800 s velkým náskokem nejlepší volbou na současném trhu a NVIDIA prakticky nedokáže dnes AMD na tomto poli konkurovat. A to je otočení situace o 180° proti té, která panovala poslední roky a generace. Takže to znamená, že nikdo, kdo dnes řeší spotřebu grafické karty, si nemůže NVIDIA přímotop koupit? Pokud by měli pravdu ti, kteří u minulých generací grafik u AMD říkali, že kvůli jejich vysoké spotřebě jsou nezajímavá, tak asi ano. Škoda, že není situace na trhu normální, docela by mě zajímalo, jak velkou váhu má dnes ten argument spotřeby grafické karty, když aktuální modely NVIDIA jsou neúsporné a některé žerou bez přehánění jako tank …
Jak jsem napsal, mě osobně nevadí vysoká spotřeba, pokud tomu odpovídá výkon. To se dá říci určitě o RX 6800 a určitě o RX 6900 XT, ale rozhodně ne o RTX 3090. Její spotřeba je dnes opravdu přehnaná a nepraktická, protože prostě více jak 300W grafika v PC je v běžné místnosti negativně znát. Očekávám ale, že u další generace grafik vzhledem k honbě za výkon, spotřeba ještě naroste a 350 – 450W bude u high endu běžných … naštěstí samozřejmě budou na trhu nadále i velmi efektivní slabší modely, ale pořád výkonné karty, takže to neznamená, že se s tak vysokou spotřebou budeme muset nutně smířit a akceptovat ji :).
Zdroj: Computerbase.de
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|