Strana 2 z 3
- GTX 1080 v testech – Výkon a provoz karty
Byl jsem nemile překvapen, kolik redakcí testovalo tuhle grafiku hlavně ve FullHD rozlišení. Jako kdyby se našel někdo, kdo má 20 tisíc na novou kartu a nemá dnes alespoň 2K nebo spíše 4K monitor. Ale to je jedno. Minimálně nám tyto testy odpověděly na to, že v mnoha hrách je dnes FullHD jednoduše moc nízké rozlišení a výkon karet omezuje procesor. Jak si ale GTX 1080 vede ve 2K a 4K, kam se s ní dá počítat primárně?
Vybrali jsme některé oblíbené aktuální hry z testů serverů:
Jak vidíte, všude se bez potíží GTX 1080 prodírá na první místo mezi testovanými kartami.
Stejné hry ve 4K nastavení. Je zde tedy slibovaných 60FPS ve 4K u GTX 1080 v každé hře? Inu …
GTX 1080 je stále podle očekávání na prvním místě, ale v mnoha hrách není náskok až tak propastný a hlavně počet FPS se rozhodně ani neblíží 60FPS a to ve většině hrách.
- Výkon v DirectX12 hrách s Asynchronními Shadery
Existují dvě hry, které již výrazněji využívají DirectX12 včetně Asynchronních shaderů. Těmi jsou Ashes of the Singularity a mnohem povedenější HITMAN. V těch si NVIDIA nevedla zrovna skvěle, protože se přišlo na to, že z výhody DX12 grafiky NVIDIA GTX 900 nedokáží moc těžit, protože ve skutečnosti správně nepodporují všechny funkce a technologie, zejména souběžné využití grafiky a výpočtů. Problém je to ale architektury a její konstrukce, a protože PASCAL = vlastně 16nm MAXWELL, podle očekávání NVIDIA moc neopravila:
Ano, GTX 1080 i tak má mnohem lepší výkon než GTX 980Ti a GTX 980, ale hnáno je to zase parametry a frekvencí, nikoliv opravou a plnou podporou DX12 v oblasti AS. Proti AMD FURY X se tak náskok výkonu smrskává u DX12 her s trochu lepším využitím DX12 optimalizací na i méně než 10% výkonu! To rozhodně není dobrý výsledek ani signál do dalšího rozvoje DX12 her, které AS budou ve stále větší měřítku používat.
Nicméně k vylepšení výkonu pod DX12 a AS skutečně došlo a NVIDIA tak úplně nelhala. Svědčí o tom fakt, že zatímco u GTX 900 grafik výkon po zapnutí DX12 a AS dokonce klesl, u GTX 1080 vždy stoupl, i když jen o málo (asi 3%, AMD z toho ale těží několikrát víc). Nikdy ale neklesl, takže nějaké drobné úpravy udělány zjevně byly. Mimochodem AS nejsou žádnou novinkou, na konzolích se používají už roky u PC je to složitější, protože ne každý HW je podporuje … jejich přínos je neoddiskutovatelný a vývojáři s nimi umí, jejich nasazení u PC komplikuje ten, koho HW je tak úplně nezvládá … nebudeme ukazovat prstem …
Jak bylo řečeno v úvodu, karta má TDP 180W, tedy v podstatě stejně, jako GTX 980. A podle toho to i vypadá se spotřebou:
Vzhledem k nárůstu výkonu je spotřeba fantastická, jen o pár W přerůstá GTX 980, je nižší než spotřeba GTX 980Ti či FURY X. V klidu je tu také pár W úspory. Takže tady rozhodně velmi velmi dobré.
Chlazení karty je však zklamáním, zejména když Founders edice je drahá příplatková verze za 699 dolarů (20 tisíc korun). Chladič má sice VaporChamber, jenže malý turbínový ventilátor a nevelký pasiv na to prostě ideálně nestačí. Teploty kolem 80°C jsou běžné, karta kvůli tomu i nedrží pořád vysoký boost a za pár minut výkon ještě klesne, když se karta ohřeje. Hlučnost je také vysoká, je stejná jako u referenční GTX 980Ti.
Takže k závěru …
|