Strana 1 z 3
- TESTy a RECENZE: NVIDIA GTX 1080
– velmi výkonná a efektivní grafika ale zatím ji nekupujte
Realita není tak veselá a referenční GTX 1080 jednoduše za ty prachy nestojí. Chceme nereference! Po mnoha mnoha letech jsme se konečně dočkali. Dávno přežitý 28nm výrobní proces jde do důchodu a protože jej nenahradil podle původních plánů už před dvěma lety 20nm, dočkali jsme se až letos 16nm u TSMC a 14nm u GF. A tak je skok mnohem mnohem větší, protože skáčeme ne o jednu, ale minimálně o jednu a půl generaci výroby. To je důležité mít na paměti, protože tomu by také měla řada věcí odpovídat.
Ač to tak dlouho nevypadalo, prvním produktem z nové generace grafik se nakonec pochlubila NVIDIA. I když je to AMD, které své 14nm POLARIS GPU prezentuje veřejně už půl roku, oficiální oznámení konkrétních grafických karet přišlo první od NVIDIA, která před 14 dny oznámila GTX 1080 a GTX 1070. Ovšem na zahájení prodejů si musíme počkat do konce měsíce u GTX 1080 a skoro do poloviny června u GTX 1070. A přesto se už nyní objevily slíbené recenze, kdy NVIDIA rozeslala vybraným partnerům a novinářům onu Founders referenční edici GTX 1080 s tím, že 17.5.2016 je možné uveřejnit recenze, ačkoliv karty stále nejsou v prodeji a nebudou až téměř do konce měsíce. Na test slabší, ale také mnohem cenově zajímavější GTX 1070 si budeme muset počkat ještě déle.
Každopádně GTX 1080 vypadala hodně zajímavě a NVIDIA rozhodně nešetřila velkými sliby. 2x lepší výkon a 3x lepší efektivita než GTX TITAN X a všechny hry naplno ve 4K při 60FPS! A jak to tedy vypadá v praxi? Splnila NVIDIA to, co slibuje? Inu …. Není to taková pecka, jak jsme čekali. Zklamání však není na místě, protože je to stejně velký skok po zoufalství přesluhujících 28nm produktů.
- 16nm v hlavní i vedlejší roli
– výkon hnaný frekvencí GPU s efektivitou nové výroby
TSCM se to tedy podařilo a 16nm FinFET výrobní proces se zdá být funkční a připravený a jako takový hraje hlavní roli v tom, co nabízí GTX 1080 a její GP104 jádro. Proti 28nm staré výrobě je to 1,5generačního skoku a tomu odpovídá i nárůst denzity (počtu tranzistorů na mm2), nárůst efektivity a nárůst taktů. GP104 má 7,2 miliardy tranzistorů na ploše jen 314mm2, tedy 22,9 milionu tranzistorů na mm2!
Předchůdce, GM204 na GTX 970/980, má 5,2 miliardy na 398mm2, tedy 13,1milionu na mm2. A pro úplnost, high endové GM200 na GTX 980Ti/TITAN X, jehož nástupcem je již představené GP100 (TESLA P100) má 8 miliard tranzistorů na 601mm2. Hustota se tedy díky nové výrobě zvýšila zhruba o 75%!
A přišel i růst frekvencí, kdy z nějakých 1,1-1,3GHz, což je v rozsah ve kterém běhala GTX 980 na GM204 jádře, se dostáváme na 1,6-1,8GHz, kde běhá GTX 1080 na GP104. To je zhruba o třetinu více. Došlo samozřejmě i na počet výpočetních jednotek.
GTX 980 s GM204 jádrem měla 2048 výpočetních jednotek, 64 ROP a 128TMU. GTX 1080 s GP104 má 2560 jednotek, 160 TMU ale zůstalo 64 ROP. Zůstává také stejná konstrukce paměťového systému s 256-bit, a NVIDIA u GTX 1080 zvýšila výkon prostě použitím rychlejších GDDR5X pamětí. Ty mají 10GHz proti GDDR5 u GTX 980 na 7GHz. Při stejné sběrnici tedy GTX 1080 dosahuje 320GB/s propustnosti, zatímco GTX 980 měla 225GB/s. Nemluvě o tom, že GTX 980 měla 4GB paměti a GTX 1080 má 8GB.
Efektivitu 16nm pak podtrhuje TDP. To je takovým matoucím údajem u výrobců a snad u každého produktu si jej výrobce udává podle jiných pravidel. Každopádně TDP GTX 1080 je skvělých 180W, což vypadá jako nárůst proti 165W u GTX 980, jenže reálně měla GTX 980 také 180W, takže ano, nárůst počtu jednotek, masivní nárůst frekvencí, dvakrát více paměti a TDP a tedy teoreticky spotřeba zůstává na stejné úrovni. To vše je zásluhou 16nm.
- PASCAL je víceméně jen lehce poladěný MAXWELL
Otázkou je, zda NVIDIA k 16nm výhodám přidala i nějaké výhody vylepšením architektury? Odpověď zní, „minimálně“. Dá se říci, že PASCAL je víceméně jen 16nm vyrobený 28nm MAXWELL. NVIDIA totiž u GP104 čipu na architekturu moc nesáhla. Samotné shadery jsou kompletně převzaty, drobné úpravy v konfiguraci a některých parametrech jádra samozřejmě nastaly, ale rozhodně nejde o generační změny. Mnoho úprav navíc bylo děláno hlavně s ohledem na 16nm výrobu. Nutno říci, že proti velkému GP100 se GP104 jasně orientuje na spotřební segment a tomu odpovídá i odlišná konfigurace jádra.
PASCAL = 16nm MAXWEL. Víceméně to tak je, což nemusí být nutně špatná věc. Opravila však NVIDIA problémy s výkonem a podporou některých DirectX12/API VULKAN prvků, zejména spojených s využitím výpočetního výkonu zároveň a grafickým? I na to první recenze odpověděly.
Tak se na to všechno pojďme podívat.
|