TESTy: NVIDIA GTX 1660 SUPER – nejvýhodnější grafika od NVIDIA dělá na trhu pořádný zmatek! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 29 October 2019
altJeště se v nabídce grafik orientujete? Dobře, tak to ztížíme. Přichází třetí model GTX 1660 na trh.

 

 

 

 

NVIDIA splnila výhružky. Každý, kdo má tu drzost se orientovat v její nabídce, to bude mít zase o něco těžší. Přichází další „SUPER“ edice, první, která nemá RTX a RayTracing a třetí model ze série 1660.

Co je na něm nového? Konfigurace paměti. GTX 1660 SUPER má stejné jádro stejných specifikací jako je GTX 1660, ale místo 6GB GDDR5 8GHz má 6GB GDDR6 na 14GHz. Tedy dokonce rychlejší paměti, než má GTX 1660 Ti (12GHz GDDR6), jež má ale jádro TU116 v plné specifikaci s 1536 jednotkami. GTX 1660/1660S mají 1408 jednotek.

Z hlediska výkonu se stalo přesně to, co se čekalo. Jsou hry a situace, kdy GTX 1660 SUPER má jen o malinko vyšší výkon než GTX 1660 neSUPER, čistě proto, že paměti nemají na výkon v dané hře téměř žádný vliv. Pak jsou ale případy, kdy se GTX 1660 SUPER blíží výkonu GTX 1660 Ti a je jen o několik % slabší. Bohužel nekonzistence těchto výsledků znamená, že si nemůžete být prostě jistí, zda v té konkrétní hře ten přínos bude nebo nebude, protože není hnán výkonem a specifikací GPU.

V prostém průměru více testovaných her tak GTX 1660 SUPER vychází o cca 10% výkonnější než GTX 1660 a o 6 % slabší než GTX 1660 Ti. Což se zhruba očekávalo. Překvapivě ale nové 1660 SUPER, přestože konstrukčně výrobci karet používají úplně stejné PCB a vše jako na 1660/1660Ti, tak 14GHz znatelně zvedly spotřebu. NVIDIA sama uvádí TDP 125W vs 120W, ale bohužel tohle číslo nic moc v praxi neřekne. Reálná spotřeba je ale o až 25W vyšší, než u GTX 1660, a ten rozdíl jde skutečně jen na vrub pamětí, protože jádro i PCB jsou úplně stejné. GTX 1660 SUPER dokonce žere více než výkonnější 1660 Ti! Zajímavé. Spotřeba je také o více jak 30W vyšší než u GTX 1060 6GB. Nicméně stejně jako u ještě žravějších starších Radeon RX 570/580/590 grafik, nemyslím si, že to někoho skutečně trápí.

A jak si nová NVIDIA vede proti RX 570/580/590, kde hlavní bude právě cena?

  • Nejvýhodnější NVIDIA karta,

                                            ale stále zaostává za POLARIS řadou AMD

Je pravdou, že ačkoliv je GTX 1600 řada NVIDIA hodně nemastná a neslaná a prodeje nejsou zdaleka tak dobré, jak by se čekalo, je to dáno hlavně tím, že AMD se extrémně povedla stará RX 500 POLARIS generace, která i po 3 letech na trhu stále nabízí konkurenceschopný výkon i technologie a především díky tomu, že je u ní už všechno zaplaceno, vyrábí se jen za materiálové náklady a je tak neuvěřitelně levná. RX 570 4GB dnes běžné stojí 130 dolarů (3600 korun vč. DPH), RX 580 8GB je za 170 dolarů (4700 korun) a za 200 dolarů (5500 korun vč. DPH) koupíte RX 590. A těmhle cenám se těžce konkuruje.

GTX 1660 neSUPER je v průměru zhruba stejně výkonná jako RX 590 a o zhruba o 6% rychlejší než RX 580. GTX 1660 SUPER je pak o dalších 10% výkonnější, jenže GTX 1660 stojí od 220 dolarů (cca 6 tisíc korun). Nová GTX 1660 SUPER je za prý za 230 dolarů, ale většinou bude určitě dražší, takže kolem 6,5 – 7 tisíc korun určitě. GTX 1660 Ti je pak za 270 dolarů a kolem 7500 korun vč. DPH. Nová NVIDIA GTX 1660 SUPER tak je sice nejvýhodnější NVIDIA grafikou na trhu a nejvýhodnější mainstreamovou 1660 edicí, ale na AMD Radeon RX 500 POLARIS sérii prostě nemá.

Pokud vám jde o co nejlepší poměr cena/výkon, tak NVIDIA není ani ve stejné lize toho, co nabízí Radeon RX 570/580/590 série. Ano, GTX 1660 jsou výkonnější, ale rozdíl není propastný na to, že jde o srovnání grafických generací, mezi kterými jsou skoro 3 roky vývoje! Realita je, že na všechno, na co stačí GTX 1660 SUPER, stačí i Radeon RX 580! A ten stojí podstatně méně, takže rozdíl výkonu a příplatek na NVIDIA se prostě nevyplatí. A nelze to omluvit ani podporou RTX RayTracingu, který GTX 1600 série proti RTX 2000 sérii, nemá.

Osobně si myslím, že GTX 1660 SUPER není špatnou grafikou (bude záležet na konkrétní ceně, kdy 6,5 tisíce dobry, 7 tisíc a víc špatný), ale už tak nepřehlednou situaci s nabídkou grafik NVIDIA dělá ještě nepřehlednější. Pokud jako já sledujete situaci každý den, tak se v tom zmatku vyznáte, ale pokud jste řadový uživatel a občasný zákazník, nezávidím vám. Na rovinu, pokud je GTX 1660 SUPER na trhu, tak nemá význam mít na trhu i GTX 1660 a 1660 Ti, ty však zjevně nekončí. Je to všechno vlastně stejná karta +/- pár % výkonu sem tam. Ze strany AMD nemá v tuto chvíli vlastně přímou konkurenci, protože aktuálně nemá AMD mezi 200 a 300 dolary žádnou kartu! Což pochopitelně není ideální. To že staré RX 570/580/590 dokáží držet krok a porazit novinky NVIDIA na hlavu ve výhodnosti, znamená ale hodně.

Za současné situace mám prostě problém doporučit cokoliv z GTX 1600 série, jednoduše ty karty nejsou dost zajímavé. Nejsou špatné, ale prostě pokud Radeon RX 580 8GB pod 5 tisíc je jasná volba a nevidím žádnou přidanou hodnotu platit 6 – 7 tisíc za 1660 karty s jen 6GB paměti. Co zvládnou ony zvládne i RX 580, proč tedy dávat o třídu více, konkrétně o 2 tisíce korun tedy až o 40% více? Ten výkon tomu prostě neodpovídá. Pokud chcete pořádný grafický výkon, tak má smysl připlácet až na Radeon RX 5700 8GB za cca 10 tisíc. Ta je o tu třídu výše.

Uvidíme, jak se situací zamává nová Radeon RX 5500 řada, která je na cestě, ale osobně si myslím, že AMD maximálně vyrovná výkon GTX 1660 SUPER s tím, že podstatně zlepší efektivitu vůči RX 500 a záležet tak bude hlavně na ceně. Můj názor? AMD se pravděpodobně pokusí nabídnout stejný výkon za 200 - 210 dolarů místo minimálně 230 v případě NVIDIA, ale uvidíme. Zatím bohužel stále neznám finální cenu nových RX 5500 modelů, které ale určitě dorazí na trh v listopadu. Nové GTX 1660 SUPER pak budou jen nereferenční, jsou fyzicky stejné jako 1660/1660 Ti modely jednotlivých výrobců a budou skladem za ceny, jaké nastaví hlavně prodejci, protože 1660/1660 Ti zůstávají na trhu dál a něco mě říká, že nebudou chtít aby 1660 SUPER byly výrazně výhodnější hned.

Vlastní recenzi budeme mít, jakmile dotestujeme kompletně všechny karty na nové sestavě, což právě dokončujeme :).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 17:32:26
avatar
Ja si myslím ze za tech 230 co stoji zotac je to dobra karta i vzhledem k vykonu samotne 580tky. Jediná karta co má lepší poměr cena výkon je 570tka.

Za poslední dobu mě spíše překvapila jiná karta TUF 5700XT, Asus zase šlápl do grose shaize Podobně jako Phoenix 1660 super. Ale tma to není tak tragický.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 18:35:29
avatar
RX 580 má také prokaaztelně lepší poměr cena výkon viz testy ....
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 19:06:01

Poměr cena/výkon ale není všechno.

Jsou hry, kde se RX590 dostává jen těsně nad 60 FPS v průměru a minima jsou pod 60 FPS:
Shadow of Tomb Raider (GTX 1660S - 76 FPS)
Just Cause 4 (GTX 1660S - 73 FPS)
TCGR: Windlands (GTX 1660S - 81 FPS)
SW Battlefront II (GTX 1660S - 93 FPS)
Monster Hunter: World (zde se Radeony přes 60 FPS ani nedostanou, GTX 1660S - 67 FPS, takže těsně)
Whitcher 3 (GTX 1660S - 71 FPS)
Kingdom Come (GTX 1660S - 71 FPS)
Shadow of War (Radeony se opět přes 60 FPS nedostanou, GTX těsně na 64 FPS)

Čili ono ten výběr není jen o tom, co má nejlepší poměr cena/výkon, ale tady jsme ve výkonnostním pásmu, kde pár FPS rozhoduje o tom, zda hra vůbec dosáhne 60 FPS. Pokud bude někde RX590 mít 90 FPS a o tisícovku dražší GTX 1660S 100 FPS, tak připlácet nemá smysl, ale tam, kde Radeon bude padat pod 60 či dokonce 50 FPS a o tisícovku dražší 1660S ne, nebo ne tak výrazně, má ta tisícovka navíc smysl.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 19:16:59
avatar
jenže tady jsme v cenové hladině kde jde o cenu .... a rozdíl je hodně velký ... pro spoustu lidí je 5 tisíc opravdu hodně ....

navíc jde hlavně o použitelnost ... a jasně říkám, že na co je použitelná 1660 zvládne 580 taky ....
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-30 10:20:21

Nojo, ale jaký poměr lidí je těch, co nakupují podle výkonu a těch co na kupují podle rozpočtu?

Jak to dělá majorita nevím, ale principielně jsme se setkal s dvěma druhy zadání:
- kup co nejlepší počítač (myšleno nejvyváženější s obecnou užitnou hodnotou) za daný budget
- chci aby mi šla tahle hra/tenhle program co nejlíp. Nepřelez tuhle cenovou hranici.

Zatím co v prvním případě prostě koupím grafiku dle toho kolik zbude peněz a půjdu po nejlepším poměru cena všeobecný výkon, v tom druhém pro mě bude zásadní výkon v dané aplikaci a holt třeba připlatím litr za to, že to všeobecně bude jen o procneta lepší, ale v tom důležitém programu to bude třeba 20% (50 vs 60fps)


Znám obě skupiny a sám se řídím oběma přístupy.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-30 10:47:35
avatar
Hlavně tady jsme v cenové hladině, kde si nikdo nehraje na nějakou hranici 60FPS.
Tady se hraje jen na to, aby byla hra plynule hratelná = průměrné FPS nejsou podstatné, důležité je jen to, aby to pokud možno nikdy nespadlo pod 30FPS.
Samozřejmě čím vyšší FPS, tím líp...
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 17:55:12
avatar
Takže to znamená že RX 5500 bude výkonnější než RX 580 (590) ?? už se v tom začínám ztrácet a jestli nvidia za pár dní oznámí i gtx 1660Ti super tak na...e dost lidí
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 18:35:00
avatar
tak AMD tvrdí, že RX 5500 má výkon o trochu vyšší než RX 480 = 570, takže předpokládám, že pokud bude RX 5500 XT, tak to bude mít výkon jako RX 590 možná o kousek vyšší, ale je to dohad .... počítám s tím, že RX 5500 bude víceméně kopírovat výkon RX 5OO s tím že budou efeketivnější a doufejme za stejné ceny ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 18:54:21

Chtělo by to slevnit RX 5700, aby v 1660 řadě nastal ještě větší zmatek. Přes lowend to zřejmě nepujde nějak ohrozit karty kolem 6-8 tisíc. Za podobnou cenu by RX 5700 byl jasný kandidát.
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 19:13:38
avatar
Pak už asi jedině čekat jestli nevyjde nějaká RX 5600 jenže to je furt nějaké čekání a už mne to nebaví takhle si člověk nic nikdy nekoupí.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 19:18:54
avatar
nojo ale 7nm výroba je drahá a evidentně je o ní zájem, takže ceny neklesají, takže RX 5700 zatím musí stát k 10 minimálně ... ale věřím že kdyby to bylo nutné, tak by AMD mohlo jít níže ...
JirkaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 19:31:06

Když už v tom nVidia dělá takovej hokej, tak si myslím, že by měla řadu GTX1600 ještě rozšířit. A to o GTX 1660Ti Super. Že by výkon nijak dramaticky nevzrostl, je jasné. Ale při marketingu této firmy by šlo určitě o TOP kartu.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 20:29:05

Ano, tam je možná rezerva a použili by DDR6 14GHz pro TI verzi.
Se uvidí
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 21:08:53

Na Bazoši za 7 tisíc koupíte GTX1080 a ta je úplně někde jinde...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 21:29:17
avatar
Pravda. 1080 je dlouhodobě opravdu vynikající karta. Kdo ji tehdy koupil za těch 17 udělal skvělej kup.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 21:48:28
avatar
za 17? asi ne ... kdo ji koupil pod 15 tak jo
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 22:03:50
avatar
15 stála ale až po roce. Mluvím o tom kdo ji koupil cca 2 měsíce po uvedení. Takže ano za 17 . za ty prachy si hraje za chvíly skoro 4 roky pořád vše na pohodu. Sám sem ji tehdy koupil, ale obměnil později za Ti. Jasný kdo měl jestě předtím nějakou povedenou 980ti třeba na vodě a dobře vytočenou tak si zahrál stejně dobře ještě o pár let dříve. Jednoduše jedny z něj karet za poslední roky. 980ti,1080 a 1080ti.

Takže ne, není potřeba mě opravovat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-29 21:48:10
avatar
no jasný, ale to jsme zase u bazarových karet, to je něco jinýho
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 584x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 390x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 897x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1173x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1498x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1333x
Komentářů: 6