Jak se dalo čekat. Dopadlo to přesně tak, jak jsme říkali, že to dopadne. Jen o něco rychleji.
Už minulý týden se objevily zprávy, že těžební „ochrana“ NVIDIA RTX 3000 karet byla prolomena. Jenže se ukázalo, že to nebyla úplně pravda. A protože mnoho novinářů, včetně těch českých kouká hlavně na čtenost a zprávy o kterých píše si neuvěřuje, tak jim zveřejňovat hlouposti nevadilo. DDWorld.cz je ale jeden z mála českých IT webů, které své informace ověřuje a píše objektivně, takže jsem tu ten hoax a prolomení neroznášel. Nicméně v posledních málo dnech a hodinách se ke mně dostaly informace, které již věrohodně potvrzují, že to omezení těžebního výkonu ze strany NVIDIA bylo „prolomeno“. Takže tady je to, co vím (a nezlobte se na mě, já tu těžbu na těch kartách vážně neumožnil jen aby si mohl do někoho „rýpat“).
- NVIDIA od začátku věděla, že to fungovat nebude – byl to jen marketing
Když NVIDIA oznámila, že hodlá u herních grafik počínaje RTX 3060 omezit těžební výkon, a tedy atraktivitu pro těžaře, méně informovaní hráči zajásali. Bohužel ostatní, co známe NVIDIA a hlavně rozumíme situaci a víme, jak se věci mají, jsme okamžitě věděli o co jde. A především jak to dopadne. A také to tak dopadlo. I když bych rád řekl, že jsem neměl pravdu, protože můj pohled na těžbu digitálních měn znáte.
Marketing NVIDIA nemá konkurenci. Prakticky žádná firma nezachází ve svém marketingu pravidelně daleko za hranice lhaní, neštítí se poškozovat novináře, kteří uvádí věci na pravou míru atd. Firma ví, že většina nejen jejich zákazníků nerozumí ani základním věcem a dokáže je doslova opít rohlíkem. Dokonce je její marketing tak dobrý, že dokáže mnohé zákazníky přesvědčit o tom, aby „svou“ NVIDIA do roztrhání těla bránili, jakkoliv skutečná realita neodpovídá tomu, co firma či zmanipulovaní zákazníci tvrdí. Bohužel, celé oznámení o omezení těžebního výkonu u RTX 3060 a dalších karet, byla jen další „hra na blbečky“ od marketingu téhle firmy. Sama NVIDIA totiž moc dobře věděla, že to nikdy skutečně fungovat nebude, natož aby to plnilo ten účel, který se tváří, že to plnit má. Navíc sama NV nemá žádný důvod těžaře skutečně omezovat v nákupech RTX karet. Naopak.
- NVIDIA miluje těžaře, o hráče se nezajímá – výkon pro těžbu snížila jen na oko!
NV ve skutečnosti nemá ráda hráče. Zapomeňte na ten její líbivý marketing. Čísla a to kam NV především investuje peníze a odkud je převážně získává, nelžou. Obojí mluví proti hráčům. Pokud by mohla, dávno by herní trh jako takový opustila a věnovala se třeba čistě HPC, těžařům apod. Jenže nemůže. Faktem je, že herní GPU stále tvoří velkou část příjmů (i když už menší než dříve), ovšem drtivou většinu zisků tvoří právě těžaři dnes a HPC segment. Hráči jsou pro NVIDIA neperspektivní a nezajímaví, protože prostě neplatí dost. Herní GPU mají pro NV příliš nízkou marži a stejný čip NV prodává mnohem dráž jinam.
A speciálně za současné situace jsou hráči u firmy odsunuti na vedlejší kolej. NVIDIA se snaží vydělat na těžařích cíleným vyráběním „elektronických jednoúčelových odpadků“, což je pro firmu výhodné hned 2x. Zaprvé nižší výrobní náklady a přímý prodej maximalizuje zisk na kartě, která by jinak s mnohem nižší marží byla vyrobena a prodána jako herní. Zadruhé NVIDIA se tím postará o nezajímavost „těžební“ edice na bazarovém trhu, takže až skončí těžební mánie na GPU, nevrhnou se na trh další stovky tisíc karet a neomezí tak ještě více prodeje nových karet.
Ovšem protože na herním trhu působí, potřebovala zapůsobit také na své fandy z řad hráčů, kteří tomu sice moc nerozumí, ale mají rádi, když se někdo alespoň falešně tváří, že je tu pro ně a miluje je. A tak když přijde s jednoduchým heslem „že omezuje výkon pro těžbu, aby tak údajně zbylo víc karet na hráče“, zástupy méně chytrých jí budou uctívat, jak to těm těžařům nandala. Bohužel realita je, že to celé byla jen další marketingová fraška. NVIDIA nikdy skutečně neomezila těžební výkon. Jediné, co udělala, že SW omezila zhruba na polovinu výkon jediného algoritmu pro ETH, čímž ho ovšem neudělala úplně nepoužitelný. Všechny ostatní algoritmy těžby jedou stále naplno. Jaký jiný důkaz potřebujete, že NVIDIA nikdy neměla v plánu skutečně reálně omezit těžební výkon a zajímavost RTX 3060 karet pro těžaře?
- Těžaři už omezení algoritmu u RTX 3060 obešli – funguje s plným výkonem!
Pokud by NVIDIA myslela to omezení zajímavosti herních RTX karet pro těžaře vážně, nesnížila by ten výkon jen u jednoho algoritmu a jen na polovinu. Naopak by poctivě detekovala všechny známé algoritmy na těžbu přes GPU (není jich zase tak moc) a snížila je na hodnotu blízko 0! Pak ano, tohle bych jako snahu o omezení zajímavosti těžby bral. A nebylo by to jen laciné a prázdné marketingové gesto, což bohužel bylo to, co NVIDIA předvedla. Nicméně když jsem se o věci v posledních dnech zajímal podrobněji, zejména jsem to diskutoval s některými nadšenci v oblasti těžby kryptoměn, bylo mě vysvětleno, že řešení, jaké NVIDIA zvolila (a po jakém jsem volala já a mnozí jej chtěli aplikovat i od AMD na její herní Radeony), nikdy nebude dlouhodobě fungovat.
Zdroj: pc.watch.impress.co.jp
A to se potvrdilo. Ochrana RTX 3060 spočívala v kombinaci upraveného BIOSu s upravenými ovladači, které když registrovaly ten jeden konkrétní algoritmus pro těžbu Etherea, snížily postupně jeho výkon z nějakých 45 MH/s na 20 MH/s. Nápad je to „dobrý“, a technicky díky šifrovanému BIOSu a nemožnosti jeho úprav, by to i fungovat mohlo, bohužel jen na papíře a jen v ideálním světě.
A to je právě i důvod, proč AMD na přímý dotaz, zda chystá nějaké podobné opatření i na svých Radeon grafikách, řeklo jasně, že ne. Protože to prostě bude fungovat jen v ideálním světě. Ale protože nežijeme v ideálním světě, tak na internetu už koluje ověřené a otestované řešení, které celé to snížení výkonu obchází. A i na nové RTX 3060 tak jede těžba Etherea na plný výkon (přes 40MH/s). A ačkoliv NVIDIA prý plánuje udělat stejná BIOS/SW omezení i na RTX 3080 Ti a všechny nově dodávané RTX 3000 karty, je to bezcenné nefunkční marketingové gesto a nebude mít v praxi žádný dopad. Speciálně ne na těžaře.
Jak to těžaři obešli? Tak kromě toho, že je tu možnost modifikovat ovladače tak, aby správně nedetekovaly ten jeden algoritmus a tím tak tu „ochranu“ NVIDIA neaktivovaly (což už se prý stalo), je prý jedno řešení mnohem, ale mnohem jednodušší. Vyžaduje jen peníze a jednoho „slabšího zaměstnance“. A pokud těžaři digitálních měn něco mají, tak jsou to peníze, a pokud firma NVIDIA a její zaměstnanci jsou něčím známí, tak že za peníze udělají prakticky cokoliv. Ostatně marketingových lží se neštítí, dodávat vědomě vadné čipy také ne, pomlouvat a poškozovat novináře a tvářit se, že je to normální a dělají to všichni, také ne.
Takže kolik myslíte že najdete zaměstnanců NVIDIA, kteří klidně prodají svou firmu? Obejít „ochranu“ NVIDIA karet je prý úplně snadné. Prostě podplatíte někoho z NVIDIA, nebo z technických dodavatelů NVIDIA, kteří mají přístup k čisté nechráněné nešifrované „master“ verzi BIOSu/ovladačů (které samozřejmě existují), a je to. Žádné hackování ani nic podobného není třeba. Ale když chcete a máte peníze a lidi, tak reverzní inženýrství je také cesta stejně jako úprava jádra apod. ;). No a pak už jen stačí aby jeden člověk nahrál jednu verzi na internet a mají to všichni.
A tak všichni předstírejte šok, že v tuto chvíli již lze těžit na RTX 3060 i to Ethereum zase na plný výkon. Potvrzeno již několika nezávislými zdroji. Laciný marketingový trik NVIDIA snažící se udělat dojem na důvěřivé hráče, jak moc se o ně zajímá, předstírajíc že omezení výkonu jednoho algoritmu bude řešit situaci nedostatku herních grafik skupovaných těžaři, je u konce. Zlí těžaři (mnoho to bralo jako výzvu) dle očekávání vítězí, ale co myslíte? Bude proto NVIDIA brečet? Nebude! Prostě vezme další várku nedostatkových materiálů, ze kterých by vyrobila herní grafiky pro své věrné zákazníky, na kterých vyrostla, a místo toho vyrobí jednoúčelové těžební odpadky a prodá je za těžké peníze těžařům. A pokud budou mít těžaři zájem, přihodí jim navrch i původně herní grafiky … proč? Protože těžaři za těch 20 tisíc tu reálně 8tisícovou RTX 3060 klidně koupí, hráči jen remcají a ještě chtějí záruky, SW podporu a lásku svého milovaného výrobce …
Ale vážně. NVIDIA se opravdu jen tváří, že jí hráči a tradiční věrní zákazníci zajímají. To SW omezení výkonu těžby jedné měny na RTX 3060, které se objeví i na dalších RTX 3000 kartách, je prostě jen prázdné gesto mající za cíl dělat dojem „na blbečky“. Kdyby NVIDIA chtěla hloupý zločin proti zdravému rozumu jménem těžba digitálních měn skutečně omezit a bojovala by proti němu, zablokovala by všechny známé algoritmy. A ne na polovic ale na výkon blízký nule. I když by to z výše uvedených důvodů vpraxi dlouho nevydrželo. A v žádném případě by nevyráběla jedno-účelové elektronické odpadky, tedy těžební karty jako takové … pak bychom ji snahu mohli alespoň věřit …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|