NVIDIA vládne neintegrovaným grafikám, i když není všechno, jak se může na první pohled zdát.
Setrvalý stav, kdy obecně prodeje grafik výrazně klesá, se v letošním roce povedlo zvrátit. Ještě na začátku roku to vypadalo bledě, pak se prodeje ale rozjely. Ano, není asi třeba dlouze spekulovat o tom, co za zvýšenými prodeji a poptávkou po grafických kartách stojí. Jsou to samozřejmě těžaři digitálních měn.
Bohužel to nejsou hráči, i když i tady lze vidět větší poptávku. Nicméně právě hráči letos moc dobrou situaci neměli. Těžaři, vykoupili všechny zajímavé grafiky, a ačkoliv výrobci dodávali co jen mohli, těžaři vše skupovali i za dvojnásobnou cenu. Asi tak všichni víte, že koupit po většinu roku nové RX 570/580 bylo prakticky nemožné (nebo nesmysl vzhledem k požadovaným cenám) a stejně tak i některé NVIDIA grafiky to zasáhlo, na které se samozřejmě vrhli hráči, když původně výhodnější Radeon RX 500 modely nebyly k mání. Výrobci grafik po většinu roku nereagovali odpovídajícím zvýšením výroby, a to jak NVIDIA, tak především AMD, které by mělo dohánět náskok, ale výrobu drží omezenou. To má totiž velmi špatné zkušenosti s minulou těžební mánií, kdy se těžaři vrhly na RX 300 grafiky a RX 400 karty, následně však těžební mánie opadla a obchody byly zavaleny grafikami, které se obtížně prodávaly. Nakonec se sice prodaly, ale AMD na tom ve výsledku tratilo v dlouhodobém horizontu a celkově. A tak nechtělo opakovat podobnou věc letos a prostě výrobu nezvýšilo.
A právě objemu výroby GPU odpovídá podílově i situace mezi AMD a NVIDIA. V současnosti AMD vyrábí, co do množství samostatných GPU, zhruba 30% toho, co NVIDIA. A tak tomu logicky odpovídá i podíl. V současnosti je 27,2% vs 72,8%, trochu pokles pro AMD proti minulému kvartálu, ale pořád solidní, mnohem lepší než před 2 lety. Někteří by mohli říci, že je to proto, že zákazníci nemají zájem o AMD grafiky, čemuž ale jaksi neodpovídá reálný pohled do obchodů na vyprodané regály (nezájem zkrátka vypadá jinak). AMD se nepotýká s nezájmem o grafiky, ale právě naopak, větším zájem, ale jeho výroba tomu neodpovídá.
V případě mainstreamových POLARIS RX 500 grafik je hlavním důvodem právě výše uvedená obava AMD, že kdyby zvedlo výrobu a poptávka najednou opadla, tak na tom opět bude tratit jako v minulosti. A to si AMD ve své finanční situaci nemůže dovolit, na rozdíl od konkurenční NVIDIA, která má značný finanční polštář (i díky AMD) a může si dovolit investovat do případné propagace a dalších způsobů podpory prodeje, což si jednoduše AMD nemůže dovolit. V případě nových RX VEGA grafik však AMD chtěla rozhodně vyrábět více, nicméně samotná GPU je jedna věc, druhá věc jsou HBM2 paměti a následná kompletace celku. SAMSUNG a hlavně HYNIX se však potýkali s problémy a výroba se tak zpozdila o více než půl roku. HBM2 paměti jsou však stále extrémně omezené v kapacitách výroby, což navíc platí pro celý trh s paměťmi všeho druhu, HBM2 jako novinka to má ještě složitější. A tak všichni víme, jak to s RX VEGA vypadalo. Opět se na ni navíc vrhli těžaři a už tak nedostatkové zboží se stalo ještě nedostatkovější (opět tedy opak nezájmu ze strany zákazníků). Nicméně situace se nyní zlepšuje, díky navýšení výroby hlavně HBM2 pamětí.
Každopádně 70% podíl NVIDIA přesně ilustruje velikost výroby samostatných GPU a také velikost možností obou firem a ty jsou bohužel nevyrovnané. Tak nevyrovnané, že už to velmi deformuje trh a konkurenční prostředí. Je sice hezké, že AMD prodá vše, co vyrobí, ale když NVIDIA prodá 3x tolik, je asi něco v nepořádku. Pochopitelně svou roli právě hrají i finanční situace obou výrobců a jejich možnosti marketingu a vzájemného soupeření, také setrvačnost zákazníků a výrobců. A tak i když má AMD často v řadě cenových kategorií nejvýhodnější produkt, NVIDIA ve výsledku stejně prodá na 1 AMD grafiku hned 3 své, i když jsou třeba méně výhodné. To je zkrátka realita.
Za zajímavost stojí ale připomenout, že AMD kompletně vyklidilo pole ve vyšším segmentu v roce 2016 (High end POLARIS coby nástupce R9 FURY X neexistuje kvůli škrtům v minulosti), statistiky ale ukazují, že ve výsledku se podíl NVIDIA nijak výrazně nezvýšil v období Q2 2016 - Q3 2017, kdy NVIDIA v grafikách nad 250 dolarů měla fakticky monopol, což asi mnohé překvapí, vzhledem k uvedení GTX 1070/1080 grafik a výše v polovině roku 2016, které neměly alternativu. Bohužel tak malý je vliv grafik nad 300 dolarů, ačkoliv si někteří mohou myslet, že je kupuje kde kdo.
Obecně se mělo za to, že těžební mánie pomáhá hlavně AMD, nicméně opak je spíše pravdou. AMD právě kvůli těžařům má vyprodáno (což je samozřejmě lepší než opak), právě kvůli nim a jejich vrtkavé poptávce nechce zvedat výrobu některých grafik navíc i když RX 580 stála v průběhu roku běžně 10-12 tisíc, AMD ji stále dodávalo partnerům tak, aby stála v obchodech doporučenou cenu, AMD na tom tedy nevydělávalo o nic víc. Těžaři tak pomáhají hlavně sobě, deformují trh. Fakticky si ale oba výrobci na situaci nestěžují. Prodeje klasických neintegrovaných grafik padají jak kámen už řadu let, protože zejména levnější řešení jsou nahrazována SoC, tedy procesory s grafikami. A to bude pokračovat.
AMD má zde nad NVIDIA jasnou výhodu, a je pravdou, že AMD nevyrábí jen těch 30% neintegrovaných GPU, které jsou započítány ve výše uvedených grafech, ale ještě mnohem GPU má v mnoha svých procesorech pro PC i konzole a nově dokonce i v procesorech Intel. Ostatně při pohledu na celkové počty GPU (tedy integrované i neintegrované) se rozdíl mezi AMD a NVIDIA podstatně zmenší. A právě na to mnozí upozorňují a spočítali, že i když čistě desktopový PC trh může vypadat, že NVIDIA v herních grafikách vládne, pokud započítáme i všechny ty herní Radeon GPU v herních konzolích XBOX a PS4, tak ve skutečnosti mají ¾ herních GPU na sobě logo AMD Radeon (obrazně řečeno) a právě proto se mohou prosazovat AMD technologie a optimalizace, jak prosazují. Nicméně to rozhodně neznamená, že by AMD mělo být spokojeno s tím, jak to vypadá na desktopu, zejména když rozhodně není problém v produktech samotných, jako v jejich kvantitě. Nicméně zároveň nemusí smutnit, když prodá vše, co vyrobí. Bohužel jako zákazníci bychom uvítali větší vyrovnanost kvantity nabídky v desktopových grafikách. Doufejme, že se situace v dalších týdnech a měsících stabilizuje. A také jsme zvědaví, co oba výrobci chystají, protože asi jste si všimli, že aktuální plány na novou generaci jsou poněkud v mlze.
Jak u AMD, tak u NVIDIA, vlastně nevíme, co přesně v roce 2018 uvedou. Řeší totiž problémy s výrobním procesem, ale také novou generací pamětí. Obojí má zpoždění. V tuto chvíli to dokonce vypadá, že současné architektury POLARIS a VEGA u AMD a PASCAL u NVIDIA, budou s drobnými obměnami a možná maximálně refreshem na 12nm, ještě celý rok pokračovat a skutečných nových generací se dočkáme až na 7nm v průběhu roku 2019.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|