Vadné čipy NVIDIA i v budoucnu? Škody až za 3 miliardy?! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 26 August 2008
nvidiaOpět se objevily další informace k případu vadných grafických čipů NVIDIA. Problém se týká všech čipů a není jisté, že je v současnosti odstraněn!

 

 

Kolem vadných grafických čipů NVIDIA je stále mnoho nejasností. Společnost NVIDIA sice oficiálně přiznala jen problémy u několika málo modelů notebooků u společnosti HP a zaplatila 200 milionů dolarů jako náhrady škody, nicméně stále více se objevují informace, že tohle je jen špička ledovce ...

  Problém je docela vážný a všechno to způsobil nekvalitní nebo špatně navržený a použitý materiál pájky, která drží pohromadě materiál čipu. NVIDIA pro výrobu používala high-lead pájku (na bázi olova), nicméně po zjištění problémů s čipy přešla na eutektickou pájku, kterou používá AMD-ATI (ta podobnými problémy netrpí, což byl asi důvod proč NVIDIA přešla na stejnou pájku). Problém se má tak dotýkat úplně všech grafických čipů NVIDAI GeForce včetně G84/, G86, G92 ale i GT200 - protože všechny byly vyráběny stejným postupem a ze stejného materiálu (rozhodně se tak nemůže jednat jen o problém s některými modely HP notebooků)! Navíc není vůbec jasné, zda změna pájky uprostřed výroby celý problém vyřeší, protože k této změněn je zapotřebí přizpůsobit návrh celého čipu a také to řádně otestovat, na což skutečně nebyl čas. Podle všeho je tak nutné počítat s tím, že všechny čipy NVIDIA jsou vadné a jsou vyrobeny s tímto problémem. U všech tak může při vyšších teplotách dojít k přehřátí a fatální desktrukci čipů vinou výrobního materiálu.

8600M-GT

 

    Podle společnosti NVIDIA se tak ale stane jen za vyšších teplot, nicméně ze zkušeností a z informací, které se objevují, vyplývá, že touto teplotou už je 70°C! A to je na grafický čip docela nízká a rozhodně nijak neobvyklá teplota. Problémy se objevily u desktopových karet i u notebooků - problémy mají i grafické karty GTX 260 a GTX 280, kde mnozí výrobci hlásí vysokou míru reklamovanosti a selhání karet. Problémem vysokých teplot a rychlých přechodů mezi nimi jsou však ohroženy zejména mobilní čipy. Problémy s tímto už kromě HP přiznali také DELL, Apple, ASUS a další. Problém se řeší různě, NVIDIA dodala nový software, který se snaží zabránit tomu, aby se na vyšší teploty čip vůbec dostal, výrobci notebooků zase reagovali prodloužením záruky u modelů s grafickými čipy GeForce - záruku už oficiálně prodloužili společnosti HP a DELL. Bohužel na jednom se výjimečně shodují všichni - nikdo, ani NVIDIA neví, jak velký ten problém skutečně je a není zde žádný spolehlivý způsob jak bezpečně zjistit, zda vaše grafická karta NVIDIA nebo notebook s grafickou NVIDIA selže při dosažení kritické teploty na GPU. Jako majitelé tak můžete jen doufat, že pokud se tak stane, budete mít váš výrobek ještě v záruce.

nvidia-book

 

   Jisté také není, kolik bude tento problém společnost NVIDIA stát. NVIDIA se snaží, aby se o problému mluvilo a psalo co možná nejméně, na tyto zprávy jsou totiž velice hákliví investoři a také cena akcií společnosti NVIDIA. Mluvit by se ale o tom mělo kvůli zákazníkům, rozhodně není příjemné vědět, že jako zákazníci můžeme nakupovat zboží, které má pravděpodobně výrobně vadný čip, který pravděpodobně selže a to pokud budeme mít štěstí, tak v záruce daného zařízení. Pokud by se skutečně potvrdily informace o tom, že v ohrožení jsou všechna zařízení s čipy NVIDIA G84, G86 a G92, pak je možné, že škoda dosáhne až 3 miliardy dolarů a to je 2x více než má dnes NVIDIA v bance. Osobně si myslím, že na tuto částku se škody asi určitě nevyšplhají, výrobci notebooků udělali mnoho opatření, včetně omezení používání NVIDIA čipů a tak se tento problém snaží omezit na minimum. Pokud jde o běžné grafické karty, tak tam lze zabránit snáze tomu, aby se teploty dostaly nad kritickou mez a tak pravděpodobně určitě neselže ani zdaleka 100% všeho, co výrobně vadné čipy NVIDIA nese. Problém ale spíše je, že nikdo skutečně nemůže s jistotou říci, zda se problém objeví nebo ne a zda změna výrobního postupu u NVIDIA čipů tento problém skutečně odstranila. Každopádně pomalu se do celé situace konečně dostává světlo, i když tedy nevím, jestli fakt, že nikdo není schopen nic zaručit, je to, co bychom rádi slyšeli ....

Více na TGDaily.com

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Madmedic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-26 15:16:24
avatar
No,zajimava informace a o duvod vic koupit Ati,ale zajimalo by me,proc se tyto informace neprovalily uz davno a neni na internetu o tomto problemu mnohem vic informaci.Pokud by to bylo opravdu tak vazne,tak by se urcite vysoka mira reklamaci uz davno provalila...
B!OH@zArd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - To Madmedic 2008-08-26 16:04:00
avatar
mas naprostou pravdu alespon s tim koncem dokud tady nebyli ATI HD4xx0 tak se o nicem nemluvilo a vichni byli spokojeni s tehdejsi 8800GT nikomu se nic takoveho neprihodilo aby mu odesla jen tak karta s prehrati ... takze nevim jestli to neni flame ATI,nVidia? je to uplne jedno je potreba brat co je vykonnejsi v danou dobu treba ja mam 8800GT a nestezuju se, engine se zatim nemeni tak neni duvod menit grafarnu, stejne bezi vsechno v pohode ale kdybych si mel vybrat ted tak nevaham nad 4870 ATI/nVidia rulezz a presne tak aji Intel/AMD rulezz drzme oboum palce stejne z toho tezime jen mi zakaznici
Ochi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-26 15:23:08

Trosku se mi zda, ze se maluje cert na zed...
Pokud by byly vadne vsechny GPU vyrobene pomoci spatne technologie, tak by se snad mely kazit vsechny a strhla by se lavina reklamaci. Myslim, ze treba G84 je tu s nami celkem dlouho a nejake zminky o masivnich reklamacich jsem nezaznamenal....
Netvrdim, ze to neni pravda, ale spis se problem dotyka jen urcitych serii.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-27 00:44:23
avatar
No anebo se týká jen určitého druhu specifického používání. Třeba, že přechody mezi velkou zátěží a bez zátěže jsou častější, nebo hodně časté, nebo, že čip běží dlouho na max a pak chvíli ne a pak zase na max...takhle od oka bůhví, ale i tak by to možná mohlo být. Vaříme trochu z vody, ale každý nápad může být v tomto případě pravda, když se jen ví, že se to nedělalo nejlépe.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-26 15:32:42
avatar
Taky bych to neviděl tak dramaticky.

Mám 8800GTS512 (G92), běží skoro nonstop, kvůli foldingu neustále v plné zátěži a přetaktovaná na 777/1053 a zatím žádný problém. Stabilních 80-81 stupňů po několik týdnů a bez problémů.
digiman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-26 16:07:03
avatar
mno to bude možná ten důvod proč běží stabylně furt v zátěži ale pokud by jsi používal tak že jseš v oknech a vypne se ti věták a pak pustíš nějaký náročnejší 3D a rázem vylítne teplota tak v těhle situacích k tomu dochází co jsem pochopil ne trvalim zvíšenim teploty ale právě kolísáním teplot
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-26 20:27:30
avatar
Špatně jsem to popsal, mám tu kartu celkem dlouho, a klient na NV pro folding je teprve pár týdnů, předtím jsem na ní normálně chvílemi pařil a chvílemi koukal na filmy a jinak surfoval a psal atd... takže změn si užila celkem dost... a samozřejmě předtím jsem ten komp normálně vypínal na noc, což teď nedělám.

Nicméně záruka je 3 roky, takže pokud odejde dejme tomu za půl roku, tak budu jedině rád, protože za ní od prodejce dostanu k vánoucům zdarma novou a lepší Co víc si přát
wizard_ov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-27 13:38:55
avatar
A navíc, kdo by držel GK v kompu tři roky, že ?
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re:Bennie 2008-08-28 08:40:20

Tady ani tak nejde o to jestli budes mit stesti nebo ne, jako o to ze dokud nV oficialne nevyleze s resenim/prohlasenim ze serie nachylne na defekty jsou stahnuty z trhu a na trhu uz jsou pouze ty s vylepsenym/nedefktnim obalem tak do te doby bude mit o dost nizsi prodeje nez mela doted...
Tohle uz je za hranici moznosti marketingu, ted by prospelo uklidnit zakazniky(ale jak to udelat a nepriznat pravdu, to je dilema )....
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-26 16:07:24
avatar
uz aj obr napisal ze gt200 sa prehrievaju a umieraju
Odkaz
a ked to pise uz aj on (a na PCT takato novinka o vadnych cipoch uz bola, ale stiahli ju), tak to o niecom svedci..
Mike [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-26 16:50:33
avatar
Souhlasím s Benniem protoze cipy treba z 8xxx jsou na svete uz hodne dlouho a zatim zadny masovy problemy jsem nezaslech, takze bych to spis videl na vady pouze nekterych kusu.
paco [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-26 17:21:28

>U všech tak může při vyšších teplotách dojít k přehřátí a fatální desktrukci čipů vinou výrobního materiálu.
je to trochu jinak, rozdilna teplotni roztaznost materialu cipu a podlozky zpusobuje pri zmenach teploty plastickou (nevratnou) deformaci spojovaciho materialu
spojovaci material (pajka) pouzity u nVidia GPU ma nizsi odolnost nez material pouzivany ATI, navic vetsi rozmery chipu znamenaji vetsi deformace
vysledek je stejny, jako kdyz budete dostatecne dlouho ohybat drat - po urcite dobe praskne, tak jako spoj cipu s podlozkou
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-27 00:41:51
avatar
Vůbec tomu až tak nerozumím, ale tomuto vysvětlení bych věřil asi nejvíc zajímavé...
Miri37 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vadné čipy 2008-08-26 17:47:28
avatar
ntel, NV, ATI, AMD a jiní mají vadné čipy. Protože se časem pokazí. NV má bohužel větší problém. Její GPU čipy odcházejí dříve než je zvykem a ve větším počtu. Výrobce karet a notebooků trápí, že je to už v průběhu záruky a období těsně po ní. Být to tak po 4 letech, tak jim je to fuk.
NV prostě nastavila referenční vlastnosti čipu na hranici použitého materiálu a toto je výsledek. Spolehlivost čipů mohla být větší při nižších taktech a napětí. Bohužel by byl nižší i výkon a o ten jde při vývoji a výrobě nejvíc. Vyrazit co největší výkon z navržené architektury, výrobní technologie při zachování dobré výtěžnosti a životnosti čipu. Pak je tu už ten bezvýznamný prvek stojící vždy vepředu peníze. (cena, zisk)
Caderom [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Příležitost 2008-08-26 18:18:02

Na tomhle se dá docela dobře vydělat. Koupit 2 GTX 280 z prvních várek, dát na ně vodu, 2 a půl roku jet na vodě, pak je nechat zničit, tak v reklamaci už s největší pravděpodobností GTX 280 mít nebudou a budou muset vrátit plnou cenu.
Rimmerak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-26 19:13:51

Pokud máš zbytečný peníze, tak je to dobrej nápad :-)
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-27 09:25:30

No a pak ti vratej opraveny karty s vymenenyma, nebo znovu napajenyma cipama, tak jako se bezne dne s opravuji zakladni desky. Napr. minuly tyden nam dosla jedna opravena Gigabyte s 965 cipsetem, kde odesly SATA porty a sitovka - v servisu vymenili southbridge a cip PHY sitovky a jede to dal - zaruka samozrejme prodlouzena jen o tech cca 14 dni co bylo v oprave
T90 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-26 20:54:47

mobilne urcite odchadzaju castejsie lebo chladic sa roztoci pri urcitej teplote na urcite otacky.

ked zo sekundy na sekundu vybehne teplota z 35 na 75 je moznost pokazenia.

ked teplota stupa pomaly povedzme kazde 4 sec. o 1C je to pre grafiku jemnejsie
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
War Thunder dostal nový grafický kabátek
War Thunder dostal nový grafický kabátekPondělí, 25 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 713x
Komentářů: 5
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1103x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 804x
Komentářů: 1
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1153x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1277x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1612x
Komentářů: 0