Skutečného nástupce GTX 480/580 se hned tak nedočkáme, stávající grafiky tak zůstávají
Výrobci čipů (návrháři) mají ve své nabídce vždy několik čipů, kde ty menší vychází z největšího. Ty menší jsou ochuzeny o část jednotek a také o pokročilé technologie pro GPGPU apod. Zkrátka jsou to menší spotřební čipy, určené jak na herní grafiky, tak do mobilního segmentu. Ty největší čipy ale tvoří absolutní špičku a počítá se s nimi i do profesionálního segmentu. Pro lepší přehled připomenu, snad to nebude na škodu:
Do současné doby byla schopna na 28nm představit kompletní řadu čipů jen AMD. To má v nabídce 3 čipy. Největší s plnou výbavou pro GPGPU je "TAHITI" (360mm2 a 384-bit sběrnice) pro HD 7900. Středním čipem pro běžný mainstream a nejvýkonnější mobilní modely je "PITCAIRN" (212mm a 256-bit sběrnice) pro desktopové HD 7800 a mobilní HD 7900M. Nejmenším low endovým čipem je pak "CAPE VERDE" (123mm2 a 128-bit sběrnice) pro desktopové HD 7700 a mobilní HD 7700/7800M grafiky.
NV měla v plánu jako obvykle stejnou strategii. Tedy největší čip z rodiny KEPLER a to až 550-580mm2 velký GK110 pro kartu s 512-bit sběrnicí. Střední čip, už bez pokročilého GPGPU a bez patřičné výbavy je pak již představený GK104 (290mm2 a 256-bit sběrnice) určený pro herní grafiky na desktopu a asi i nejvýkonnější mobilní modely. A nejmenším čipem je pak také již částečně představený GK107 (cca 210mm2 a 128-bit sběrnice), určený pro desktopové grafiky GT 640 a střední mobilní modely.
- GK 110 představeno, ale jen na papíře
Už před mnoha měsíci se ale zjistilo, že u KEPLERA nebude možné uvést to největší jádra pro plánovaného nástupce GTX 580 a profesionální segment. Proto se také už na konci loňského roku objevily zdá se hodně věrohodné informace (nyní byly oficiálně potvrzeny), že velký KEPLER bude až nejdříve koncem letošního roku. Naše zdroje pak dříve hovořily neurčitě o druhé polovině roku, nejdříve tak v září, pokud všechno půjde dobře - ale to jak víme, dnes dobře nejde.
Jádro GK110 bylo v těchto dnech na papíře představeno a už je všem jasné, proč se hned tak neobjeví. Vyrábět použitelně na 28nm jádro o velikosti neuvěřitelných až 580mm2, je v podstatě zatím v potřebném měřítku nerealizovatelné. Jádro GK110 má neskutečných 7,1 miliardy tranzistorů, kde část připadá na 2880 výpočetních jednotek a část pravděpodobně na 512-bit sběrnici (ve hře je i 384-bit).
Není tedy rozhodně pravda, že někdo změnil strategii a tvoří zvlášť čipy pro herní segment a zvlášť pro profesionální a tedy, že dělá jiné než univerzální GPU. Žádná strategie se nemění, KEPLER pokračuje v tom, co začalo FERMI a je to její druhá verze - univerzální GPU zůstává. Jenže zatímco na 40nm výrobě šel ten 500-520mm2 čip vyrábět, i když už tam s tím byly velké problémy (což si dobře pamatujeme), na 28nm strategie obřích monolitických čipů s 500mm2 definitivně narazila.
(TESLA K20)
Střední GK104, se kterým bylo původně počítáno na střední GTX 660/670 modely v mnohem nižších specifikacích (kvůli výtěžnosti), tak muselo zastat úlohu nástupce GTX 580. Takže vyšlo na hranici referenčních možností nataktované na narychlo udělaném stávajícím modelu GTX 680 s nejkvalitnějšími kousky těch jader a to prostě proto, že skutečná GTX 680 není vůbec na pořadu dne. Prostě se nedá zatím v současném stavu 28nm výroby vyrábět. Velké GK110 jádro bylo sice představeno, ale s jeho uvedením na herní grafiky se letos nepočítá (a když, tak rozhodně ne v plných specifikacích). Pokud se objeví, tak až příští rok a to už bude mít úplně jiné soupeře. Aktuální ale bude na konci roku prý na profesionálních modelech (TESLA K20), vše záleží na 28nm výrobě. Faktem ale je, že i když to půjde vyrobit, těch použitelných čipů asi mnoho nebude (výtěžnost bude tragická) a jejich cena bude astronomická. Co to znamená pro nás?
Že Radeon HD 7970 zůstane pravděpodobně nejvýkonnějším běžným referenčním jednojádrovým grafickým herním modelem letos (bereme v úvahu celkový výkon ve všech rozlišeních a výpočetní výkon k tomu). GTX 680 a GTX 670 zde zůstanou ve stávajících podobách, i když o smysluplnosti GTX 680 ve světle OC edic GTX 670 (které ale dosáhnou jen jejího výkonu, ale ve většině případech ne kvalit na zpracování a OC) lze dnes trochu pochybovat. Jádro GK104 se ale musí ještě v osekané podobě objevit na GTX 660 Ti, což ale už bude trochu problém proti výrazně menšímu a efektivnějšímu PITCAIRNU na HD 7800 modech. Mezi GTX 680/670 a HD 7970/7950 není až tak velký výrobní rozdíl, pokud se bavíme o nereferenčních edicích, které mají většinou úplně stejné provedení. Hlavně tyto modely stojí tolik, že těch pár dolarů na výrobních nákladech nehraje roli a tvoří jen okraj poptávky, protože drtivá většina grafik (kolem 85-90%) se prodává v segmentech do 250 dolarů, kam zjevně GTX 670/680 ani HD 7900 zasahovat nebudou. Na druhou stranu příchod GTX 670 a zlepšení 28nm výroby trochu pohlo s cenami HD 7900, ale to se zdá být pro letošek zatím konečná.
Pro letošní rok jsme ale zdá se s většinou novinek skončili. Čekají nás už jen nižší (dobře možná ještě HD 7990 bude vyšší ;) model) grafické modely s očesaným GK104 a pak slabší modely s GK107, ale ty už zjevně nemohou nijak překvapit, ani přinést něco, co tu v podobě HD 7700/7800 grafik dávno nemáme.
Zdroj: Computerbase.de, DDWorld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|