Na světě je část prezentace s porovnáním výkonu nových GTX 260 a GTX 280. Optimisté budou překvapení, realisté nikoliv.
Server VR-zone zveřejnil část prezentace NVIDIA k novým GTX 260 a GTX 280. Je to první reálnější srovnání herního výkonu a bohužel optimisté budou zklamáni, naplnily se ty nejrealističtější představy, které se drželi celkem při zemi. I když marketingové prezentace podobného druhu nemám příliš v oblibě, v době kdy není nic lepšího, se o tuto zajímavou informaci nelze nepodělit. Při pohledu na graf se může na první pohled zdát, že výkon GTX 260 a GTX 280 je vskutku obrovský, ovšem dojem velmi klame - záměrně. Podle zdroje grafu byly testy provedeny na ovladačích NVIDIA 177, tedy nejnovějších pro GTX 260/280. Testy HD3870X2 pak NVIDIA provedla na starých Catalyst 8.3 - to aby byl rozdíl více vidět, protože poslední dva updaty ovladačů v některých testovaných hrách výkon HD3870X2 notně zvedly a to by výkon GTX 260 a GTX 280 nevypadal moc dobře. Nicméně je to zkrátka marketing - ze stejného důvodu chybí i GF9800GX2, která by podala vlastně podobný výkon jako GTX 260, což by taky vzhledem k marketingovému záměru nebylo dobré ...
Samozřejmě jak vidíte, tak graf začíná od čísla 0,8, to aby výkon HD3870X2 vypadal skutečně jako nízký. Bohužel neznáme testované rozlišení, vzhledem k tomu že tyhle karty jsou vlastnostmi určeny pro 2500x1600, tak bych si tipl na srovnání právě v tomto rozlišení. Co se týká samotných zjištění, tak nejdůležitějšími hrami v testu jsou Oblivion, Call of Duty 4, FEAR a UT3, ostatní hry jsou vcelku nezajímavé z hlediska současných používaných engine, protože jejich herní enginy nebude využívat vlastně žádná další hra, nebo se jedná už o opravdu staré ohrané hry .... Crysis je v současnosti ethalonem her, na jeho engine avšak objeví možná jen v dalším pokračování. Pokud si myslíte, že stejný engine bude použit i ve Far Cry2, jste na omylu. Far Cry 2 bude méně náročné a bude mít zcela vlastní méně náročný a optimalizovaný herní engine - podobný tomu z Assassin´s Creed (DX10.1), protože jeho hra vyjde na PS3 a Xbox360, které jsou řádově mnohem slabší. Call of Juarez, těžko říci, zda je testováno v DX10, ale ani tahle hra nemá nástupce ve svém herním engine, navíc nepatří mezi úplně nejhranější. Testuje se hlavně proto, že je tam dobře vidět rozdíl mezi DX9 a DX10, což ale v tomto případě nevíme, zda bylo testováno. Company of Heroes, ani engine této hry se nikde jinde už neobjeví a opět nevíme, zda bylo testováno s DX10 nebo mnohem jednodušším nastavením v DX9. ET: Quake Wars: poslední OpenGL 2.0 hra, na této technologii se už s největší pravděpodobností také nic neobjeví - možná až OpenGL 3.0 a DOOM 4 někdy za dva roky? :) World In Conflict, opět DX9 nebo DX10 - netušíme, navíc herní engine je udělán jen pro tuto hru.
Nejdůležitějšími hrami jsou, Oblivion, jehož engine se objeví v upravené verzi letos ve veleočekávaném Fallout 3. Call of Duty 4, která patří mezi nejhranější hry a jejíž engine uvidíme pravděpodobně i jinde. FEAR, jehož engine byl upraven a bude pohánět druhý díl - Project Origin. Nejdůležitější hrou v testu je však UT3. Herní engine této hry je základem takřka každé nové hry a ještě dlouho bude! Ze zkušenosti víme, že se jedná o velmi optimalizovaný herní engine a výsledky karet jsou ve všech hrách s U3 eginem podobné. Výkon pod UT3 je dnes alfa- omega výkonu každé grafické karty. Bohužel, jak sami vidíte, i když se to NVIDIA snažila dovedně zamaskovat, v nejdůležitějších herních titulech současnosti není výkon karet GTX 260 a GTX 280 příliš dobrý. Ve srovnání s HD3870X2, který byl pro jistotu testován se staršími ovladači dodávajícímu mu v testovaných titulech nižší výkon než dnes má, a kterého zcela určitě překoná model HD4870, nevypadá výkon GTX 260 a GTX 280 příliš dobře. Troufám si odhadovat, že v drtivé většině her dnes, které staví na UT3 herním enginu, bude výkon HD4870 víceméně jen o málo nižší než výkon dvojnásob drahé GTX 260 a to se bavíme o velmi vysokých rozlišeních (třeba i 2500x1600) - ve kterých dnes hraje málo i spousta majitelů High-end počítačů. Samozřejmě GTX 260 a GTX 280 se zcela nepochybně stanou nejvýkonnějšími kartami na trhu, ale za to málo skutečně využitelného výkonu navíc v některých hrách, zaplatíte velmi, velmi mnoho. Navíc se prakticky tyto karty vyplatí jen právě do rozlišení 2500x1600, tedy na 30" LCD. Pro 1920x1200 a nižší bohatě postačí s velkým přehledem a stačit dlouho budou o polovinu levnější karty. Samozřejmě výsledky - reálné výsledky budou proti těm v prezentaci NVIDIA, kde jako ve správné firemní marketingové prezentaci zapracoval právě marketing, pro grafiky GTX 260 a GTX 280 ještě o něco horší. Ve většině skutečně hraných a nových her nebude výkon GTX 260 a GTX 280 zdaleka tak dobrý, jak si mnozí optimisté mysleli. Teď už můžeme vlastně skoro natvrdo říci, že výkon GTX 260 je takřka identický s výkonem současné 9800GTX2 přičemž cena karet bude podobná a výkon modelu GTX 280 nebude vyšší ani o těch mých už tak optimistických 25% a to je rozdíl v parametrech obou karet celkem znatelný. A to cena modelu GTX 280 bude na současné poměry astronomických 16 000 korun s DPH. GT200 je jako jádro skutečně jen přibližně dvojnásobkem G92, čemuž odpovídá výkon. Ani širší sběrnice až 512bit a rychlé GDDR3 paměti nepřináší tolik výkonu, jak by se dle parametrů dalo usuzovat ... Problém je vlastně i ten potencionální výkon v současných běžných hrách a běžných rozlišeních nějak ukázat a jeho potřebu smysluplně vzhledem k požadované ceně za karty odůvodnit. To ale není chyba karet GT200 jako takových, ale zkrátka realita současnosti - hardware a skutečná využitelnost předehnaly možnosti a požadavky softwaru (her) a to říkám jako velký příznivec maximálního výkonu za každou cenu, který vždy musel a chtěl to nejlepší - v současnosti nejsem schopen na svých 21" CRT Trinitron monitorech prakticky a smysluplně výkon GTX 260/280 využít nějak lépe než se stávající GeForce 8800GTX ....
Zdroj: Vr-zone
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|