Situace na grafickém trhu je komplikovaná ale stabilní. Problémy dělá hlavně NVIDIA a její přístup.
Prodeje grafických karet jsou nižší, ale nejsou vyloženě tragické (tedy alespoň u dobře naceněných modelů). Odpovídají prostě relativně normální situaci, kdy je větší nabídka než poptávka. A poptávka je s ohledem na současný stav věcí prostě normální. Výrobci grafických karet tohle na Computexu přiznávají, kdy samozřejmě s nostalgií vzpomínají na covidové roky v kombinaci s těžařskou mánií, která jim umožňovala rychlé prodej karet za maximální ceny ještě dříve, než je vůbec vyrobili :). Nepotřebovali žádný marketing a vlastně ani obchodní oddělení a příjmy vyletěly vzhůru. Jenže co jde nahoru, musí jednou dolů. Naštěstí většina výrobců nevěřila tomu, že by ta extrémně neobvyklá situace vytrvala delší čas. Jinými slovy je dnes dobrá situace pro nás zákazníky, kdy výrobci se musí snažit a o zákazníky bojovat.
Hlavním tématem pro výrobce karet jsou problémy, které vyrábí svým přístupem NVIDIA. Ta je největším dodavatelem samostatných GPU pro klasické grafické karty dnes, jenže také výrobce samotných karet zdaleka nejvíce omezuje. Zisky z NVIDIA karet jsou velmi nízké, protože NV si nechává drtivou většinu marží pro sebe. Nechává dnes tak nízké marže na finálních kartách výrobcům, že mnozí nemají fakticky žádné zisky z prodeje svých nereferenčních GeForce, speciálně pokud je musí prodávat blízko doporučeným cenám, což dnes prostě musí. Příjmy a náklady se u nich kvůli politice NV téměř vynulují. To je problém, na který velmi hlasitě upozornila loni EVGA. S její zásadní podporou přitom NVIDIA fakticky vyrostla. Jenže všechna ta práce a snaha EVGA kolem tvorby vlastních karet byla k ničemu, když marže, které NV nechává dnes výrobcům karet, neumožňují prakticky žádný finanční zisk ve finále. Se stejným problémem se potýká většina výrobců NVIDIA karet samotných, ale mnozí nemají na výběr, než situace akceptovat. Protože musí mít NV modely ve své nabídce kvůli svému vlastnímu kompletnímu portfoliu produktů. To se týká zejména velkých hardwarových firem. Nicméně pár menších značek s menším a omezeným portfoliem potichu s NVIDIA končí.
Některé firmy se snaží řešit situaci rozvíjením partnerství s AMD, a nově s Intelem, který má tak opravdu šanci, pokud by dokázal na trh dostat konkurenceschopná GPU a dobrou funkčností. Což bohužel současná ARC série stále v mnoha směrech není a asi nikdy nebude. Ale je to start, kdy je jasné, že Intel tu šanci vidí a stále financuje nákladný vývoj a doufá, že další generace jeho herních GPU ledy prolomí. Mezitím tak přesvědčil ke spolupráci další firmy, které své karty s jeho GPU budou nabízet, aby vše bylo připraveno pro případnou novou a snad výrazně lepší a tím pádem úspěšnější generaci (Battlemage).
AMD je mezitím stabilitou ve světě herních GPU. Možná až moc podle některých :). Má na rozdíl od NVIDIA jasný zájem v herním trhu, herních technologiích a o hráče jako takové. A podle výrobců karet dává také zdaleka nejlepší marže na klasických grafických kartách v současnosti. AMD dělá doporučené ceny výrazně nad výrobními náklady % jsou Radeon grafiky výrazně ziskovější pro výrobce karet, než NVIDIA karty, a to i ty starší modely ve slevách. Bohužel NV karet se stále prodává více, což je ale dáno jinými skutečnostmi, než kartami samotnými. AMD si navíc počet partnerů striktně hlídá a nestojí o výrazné zvyšování jejich počtu. Současně jakkoliv má AMD mnohem větší zájem na klasickém PC a herním trhu, nemá potřebné výrobní kapacity.
Jak víte, tak AMD a NVIDIA vyrábí u TSMC prakticky všechno, jenže NVIDIA dělá jen ta svá GPU, zatímco AMD s jen o málo většími výrobními kapacitami než má NV, musí současně vyrábět obrovské množství CPU, GPU i konzolové SoC platformy. AMD zkrátka není objektivně se současnými kapacitami schopno dodávat větší počet herních GPU na trh než NV, prostě to není početně možné. Muselo by obětovat produkci CPU nebo konzolových a dalších SoC produktů a platforem, což udělat nemůže. Samozřejmě situaci nezlepšuje ani masivní marketingová výhoda NVIDIA, která se nebojí lhát a fabulovat (říká tomu agresivní marketing) a projdou jí věci, které by u AMD nikdo neodpustil, jako slibovat 4x vyšší výkon, ačkoliv realita je 20%. Mnoho ze současného marketingu NV je navíc dnes spíše fanatickou propagandou než skutečným PR a marketingem. AMD navíc trvá na svém zcela odlišném přístupu proti NV, mnohem otevřenějším přístupu bez přehánění, kdy nechce jít cestou tzv. agresivnějšího marketingu. Ale to i s ohledem na tu prostou početní realitu výrobních kapacit, kdy AMD si objektivně správně nemyslí, že by mu teď více nějak agresivního marketingu vůbec bylo k něčemu dobré. Zájem o grafické karty AMD je totiž velmi slušný i tak, a hlavně prodeje jsou v rovnováze s objemem výroby (ten je hlavní limitací), takže AMD je prostě a jednoduše za současné situace spokojeno s tím co a jak má. A nemá prostě kapacity navíc, pokud současně bude pokračovat stále velký zájem o jeho CPU a další produkty a nenastane masivní rozšíření výroby u TSMC.
Stejně jsou na tom partneři vyrábějící grafiky AMD, jakkoliv by uvítali samozřejmě větší prodeje karet, zejména když AMD má objektivně lepší, a hlavně výhodnější nabídku v mnoha cenových hladinách než NVIDIA dnes. Jsou si však vědomi situaci a oceňují to, že je alespoň firma nedrží na maržích a možnostech tvorby cenové politiky tak zkrátka. A mají tak na Radeonech slušné marže i za současné situace.
Pokud jde o Intel, jeho nabídka GPU je dnes samozřejmě velmi omezená, ziskovost je velmi nízká (pro samotný Intel jsou ARC extrémně prodělečné, protože s nákladnými velkými GPU a 256-bit sotva výkonem konkuruje velikostně polovičnímu čipu se 128-bit) a současná generace ARC je tak spíše jen přípravou a testováním partnerů na budoucnost. Nicméně s ohledem na politiku a přístup NVIDIA, která se nepokrytě odvrací od hráčů, jakékoliv rozumné cenové politiky a otevřeného přístupu ke standardům, a firmám se přestává vyplácet s NVIDIA finančně spolupracovat, počet partnerů s Intel nabídkou grafik narůstá. Překvapivě mezi nimi stále chybí ASUS (oficiálně). Jinak pokud by vás zajímalo, jak to v současnosti vypadá, tak tohle je aktuální seznam partnerů a výrobců grafických karet s čipy jednotlivých značek:
Na Computexu 2023 tedy zaznělo v zákulisí hodně zajímavého, leč nic až tak překvapivého. Slyšel jsem ale také něco o nadcházející generaci grafik AMD a NVIDIA, kdy obě slibují masivní generační posun, samozřejmě hlavně v high endu. Priority obou firem jsou alespoň pokud jde o High end zjevně podobné, což není náhoda, když herní high end je využíván i ve výpočetní oblasti a technologie pro jeho tvorbu jsou podobné. Ale počkat si na to budeme muset na přelom Q1/Q2 2024 nejdříve. Nicméně nějaké další grafické novinky ještě letos dorazí a pár zajímavých věcí za zavřenými dveřmi prezentováno bylo ;). A to jak stále neuvedené levnější grafiky současných generací, tak asi nejočekávanější novinka v podobě posledního RDNA 3 produktu a prvního mainstreamového čipletového GPU řešení v historii, NAVI 32 pro primárně Radeon RX 7700 sérii. Ty jsou stále v plánu, ale s ohledem na pomalejší grafický trh jsou odkládány dál do Q3, přičemž budou nahrazovat v současnosti velmi dobře prodávané a populární výprodejové RX 6700/6800 série karet …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|