Situace na trhu s grafickými kartami je katastrofální. A může za ní hloupost mimo grafický průmysl.
Mohlo by se zdát, že výrobci grafik musí být štěstím bez sebe, když se jim zákazníci rvou produkty i za vyšší, než plánované ceny. A z krátkodobého pohledu jsou tímto všichni výrobci nadšeni, protože kvartální hospodářské výsledky budou senzační u všech. Prodeje jsou naprosto rekordní a prodává se všechno, i to co ještě nebylo vyrobeno a je vyráběno už nad plán. Až sem tedy dobrý. Jenže drtivá většina výrobců grafik správně nepřemýšlí jen jeden kvartál dopředu a také přemýšlí v souvislostech. A tak téměř všichni dodávají, že z dlouhodobého hlediska je situace jednoznačně problémem, který je téměř určitě může „kousnout do zadku“ v dalších kvartálech.
Výrobci totiž mají v živé paměti situaci kolem roku 2014, kdy byla také velká horečka po grafikách na těžbu, nicméně záhy hodnota digitálních měn spadla a zůstala dole další 2 roky. Zájem o grafické karty tak najednou prudce opadl, mnozí výrobci najednou seděli na zásobách grafických karet bez zájmu zákazníků o ně, a to by nebylo ještě to nejhorší. Horší byl fakt, že mnoho z těch, kteří si karty krátce před opadnutím horečky pořídili, je najednou vraceli zpět a díky nastaveným pravidlům úspěšně. Najednou tak byla distribuce zavalena novými kartami z před tím zvýšené výroby, která reagovala na rostoucí poptávku, a současně museli prodejci přijímat část nedávno prodaných karet od zákazníků zpět. Do toho ještě ti, co neuspěli s vrácením karet, je začali za výrazně sníženou cenu nabízet jako použité zboží v bazarech, stále se zárukou. A tak prodeje nových grafik šly do kopru.
A právě tato situace je největším strašákem výrobců grafik dnes. Všichni sice vidí tu zvýšenou poptávku po grafických kartách, jenže výrobci grafik to nechtějí jednoduše řešit zvýšenou výrobou klasických karet. A mají proto velmi dobré důvody. Chtějí dostat těžaře pryč od klasických herních modelů, a proto se začaly nabízet speciální těžařské karty, které nelze pro běžné hraní ani použít, nemají třeba výstupy atd. problém je, že řada těžařů se zpětným odprodejem grafik počítá, takže nemá moc velký zájem o kartu, která jako běžná grafická karta sloužit nemůže. Nicméně v současné horečce se budu prodávat i ty asi dobře.
Výrobci grafik se snaží i více způsoby zabránit, aby se běžné herní modely prodávaly těžařům. Těžaři pro ně nejsou totiž z dlouhodobého hlediska zajímavý zákazníci. Problémem je loajalita a tedy to, že spokojený uživatel se ke značce vrátí i příště. Což je něco, o co všechny značky a výrobci herních grafik usilují. Budují si známost značky, ale také loajalitu uživatelů. Těžařům je to jedno. Výrobce grafik tak na současné situaci velmi trápí fakt, že jejich dlouholetí zákazníci, tedy hráči, si prostě nemohou koupit svou novou herní grafiku, protože je těžaři vykoupili, či za ten zbytek musí platit mnohem více, než by karta normálně stála. Obojí velmi škodí výrobcům a jejich snaze o budování dobrých vztahů s uživateli.
Pravdou ale je, že výrobci grafik za současnou situaci prostě nemohou. Reagovat na ni prostým navýšením výroby by bylo výhodné jen pro danou krátkou chvíli a po opadnutí poptávky (což se stane, jen se neví kdy), by nastal velký problém. Takový, že by stál výrobce více peněz, než kolik by na zvýšené poptávce po grafikách vydělali teď. Jinými slovy, situace není tak ekonomicky výhodná, jak se může na první pohled zdát a poučení výrobci o tom už dobře vědí. Proto se zdánlivě situace s dostupností grafických karet nezlepšuje.
Největší problémy mají producenti RADEON grafik, které díky své univerzalitě jsou nejen nejlepšími herními modely ve svých cenových kategoriích, a zároveň pro těžaře nejžádanějším zbožním. Zejména Radeon RX 570/580 (a starší verze 470/480) se vyvažují zlatem. Nebudete tomu možná věřit, ale ojetou Radeon RX 480 i bez záruky, prodáte dnes úplně běžně za 10 tisíc!!! Tedy i o třetinu dráž, než co stála karta nová! Myslím, že je jednoznačně na místě říci, že tohle nemá historicky obdoby. Radeon RX 480/580 série jsou oficiálně nejpovedenější grafiky historie. Důvod toho tví v jejich fantastickém výkonu v kombinaci s efektivitou. Není žádným tajemstvím, že AMD dělá GPU komplexnější než NVIDIA, ale zatímco v čistě herním využití díky nedokonalým optimalizacím samotných her nevyužívající ani zlomek potenciálu moderních GPU, nemůže AMD svých možností plně využít a tak se zdají konkurenční NVIDIA GPU i efektivnější (mají podobný „herní výkon“ a současně nižší spotřebu), ve výpočetních aplikacích nastává pravý opak. NVIDIA naprosto nemohou konkurovat možnostem a výkonu ani efektivitě Radeon čipů. Právě těžaři digitálních měn toho využívají.
(Zdroj: Computerbase.de)
V současnosti je hitem Ethereum, kde je GPU jedinou efektivní formou jeho těžby. Těžit se dá na Radeon i GTX grafikách, ale RADEON mají jednu zajímavou vlastnost. Těžaři sledují také náklady, zejména u farem tvořících stovky i tisíce grafik jsou náklady na energii nezanedbatelné. Takže není ve skutečnosti výhodné nechávat karty běhat naplno. S nastavením nižších taktů samozřejmě klesne spotřeba. Jenže zatímco u NVIDIA GTX 1060 snížení taktů snížení spotřeby moc nepřinese a už tak mizerný výkon je ještě mizernější, u AMD Radeon RX 580 snížení taktů jen lehce sníží celkový výkon, ale spotřeba spadne i o 100W na kartu! Při stejné spotřebě jako má GTX 1060 je však výkon RX 580 nezanedbatelně vyšší. Efektivita Radeon čipů je tak díky jejich komplexnosti prostě mnohem lepší. A proto je o ně mezi těžaři takový zájem. A ten zatím nepolevuje. Bohužel díky nepředvídatelnosti trhu, se nedá říci, kdy poleví. Jen že určitě poleví. Někdy.
- Těžba digitálních měn je zločin proti zdravému rozumu
Celá situace je samozřejmě zvrácená maximálním možným způsobem. V době, kdy velká část světa vede potřebné diskuse o šetření energiemi, efektivitě, o využívání zdrojů a plýtvání a tom, že se tisknout bezcenné peníze, které i tak mají ničivý vliv na ekonomiky a reálné lidi, tak tu mámě „těžbu digitálních měn“. Něco, co nemá žádné reálné opodstatnění a využití, a je cynickou ukázkou bezbřehého plýtvání vším. Tady nejen, že už ty peníze ani netiskne žádná banka a nejsou kryté žádnou byť zdánlivou reálnou hodnotou, ale vytváří se neexistující hodnoty, kdy předstíráme, že ty „0ly a 1ničky“, které na konci vypadnou z neuvěřitelně složitých matematických výpočtů po spálení tisícovek Wattů a znehodnocení drahých grafik, mají nějakou hodnotu v penězích!
Digitální měny (v současné podobě, za současného způsobu získávání a značnému potenciálu zneužívání) jsou zhovadilost a jejich tvůrci patří minimálně za mříže. Pokud by ty prováděné výpočty byly k něčemu, tedy ta energie a materiál, které jsou na výrobu potřebného HW a tu energii, kterou ten provoz farem stojí, měly nějaký reálný přínos, třeba by sloužily jako jeden velký superpočítač pro vědecká data atd., neřeknu ani slovo. Celá věc je ale vymyšlena a udělána jen tak, aby ověřily a vyplivly na konci ty 1 a 0, které následně někteří převádí na reálné finanční hodnoty, které následně slouží ve velkém na praní špinavých peněz. Pro zločince jsou digitální měny pravým požehnáním. I vámi vytěžená digitální měna tak může pomáhat legalizovat peníze, které pocházejí z obchodů s lidskými otroky, drogami, zbraněmi, podpory teroristů a tak dále. A vůbec bych se nedivil, kdyby někteří z těch opravdu velkých těžařů byly rovnou zločinci, kteří tak legalizují ještě snadněji své zisky.
Čím více zkoumám problematiku digitálních měn, tím více se chytám za hlavu, jak to, že tohle vůbec zákony tolerují. Obavy z tohoto, že je následky digitální měnové horečky „kousnou do zadku“, nemají jen výrobci grafik, máme je mít všichni. Běžné uživatele už koušou. Koupit si dnes grafickou kartu ve středí třídě je skoro nemožné. Výroba těch karet a potřebné energie také 2x neprospívá životnímu prostředí, které už tak zatěžujeme dost a dost, a přitom to všechno jen tak bezúčelně spálíme. No a ty peníze a hodnoty které tomu přisuzujeme, ty nás mohou kousnout třeba v tom, kdy se zjistí, že nějaký ten terorista, co někde zase najížděl nebo střílel do lidí, byl podporován a sám platil nevystopovatelnými bitcoiny atd. Mě by jen zajímalo, kdo a jak určuje tu finanční hodnotu těch digitálních měň a trh sám to určitě není.
A pokud chcete vědět, kdy se situace na poli grafických karet s jejich dostupností srovná, tak výrobci grafik to nevědí. Zeptat se musíte těžařů. Pokud hodnota měn spadne, situace se srovná téměř okamžitě. Pokud nespadne, bude nadále blbá, protože nemám pocit, že by výrobci grafik chtěli navyšovat nějak enormně výrobu. A nelze se jim divit. Uvidíme, zda se distribuci podaří zařídit věci tak, aby se grafické karty neprodávali v takovým množství jednotlivcům a dostaly se do maloobchodu. O to se teď hlavně mnozí snaží. Situace je složitá a jednoduché řešení není, protože z mnoha důvodů by mnohá "řešení" ve výsledku problém ještě zhoršila. A když ne hned, tak v blízké budoucnosti.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|