Výrobci zejména GF GTX grafik říkají, že těžba je nevhodné použití a nevztahuje se na něj záruka.
Někteří si myslí, že výrobci grafik jsou nadšeni z odbytu grafických karet. Ale není to tak úplně pravda. Většina výrobců ať už GTX nebo Radeon grafik, tak není vůbec nadšena z toho, že se herní karty používají, co by čistě výpočetní řešení v trvalé zátěži pro těžbu digitálních měn a podobně. Jediný, kdo z toho má radost jsou prodejci, těm je to jedno, ti prodají rádi cokoliv komukoliv.
Nicméně herní grafické karty nejsou vždy dostatečně kvalitní na to, aby zvládaly trvalý provoz v zátěži. Problémy se objevují zejména u GTX grafik, které jsou čistě herní řešení, a na něž se těžaři digitálních měn vrhli poté, co „úspěšně vykoupili“ a zejména zvedli ceny Radeon grafik, jež jsou pro těžbu obecně efektivnější a výhodnější řešení. Není velkým tajemstvím, že GTX grafiky mají obvykle o něco jednodušší kvalitativní zpracování napájení než Radeony, platí to zejména o referencích, ale také o velké části nereferencí. Jde například o napájecí kaskádu, která i u ref. mainstreamového RX 580 je kvalitnější, než má třeba 2x dražší ref. GTX 1080. Úplně šíleně předimenzovanou kaskádu má pak RX VEGA. Samozřejmě ne každý výrobce nereferenčních karet nějak výrazně vylepší to napájení, či obecně kvalitu PCB. Jde tak o to, že zejména čistě herní grafiky nejsou prostě navrhovány pro trvalou zátěž 24/7, jak se ovšem grafiky používané při těžbě měn prostě používají.
Výrazně se tak zvedl v posledních měsících počet reklamovaných GTX grafik (sám jsem v posledních týdnech viděl řadu nefunkčních GTX 1080 i 1080Ti, co by následcích těžby na nich, což jejich majitelé nepopírají), které prostě takovou zátěž nevydrží, neb na ni nejsou stavěny. Výrobci GTX grafik jako Inno3D či PNY se tak mění podmínky záruky.
Použití grafických karet GeForce GTX pro aplikace jako je těžba digitálních měn, tedy v datových centrech, je z jejich strany nejen nedoporučeno, ale v případě takového použití se na kartu nevztahuje záruka. Jinými slovy, použití GTX grafik pro těžbu digitálních měn se bere jako nevhodné použití karty a porušení záručních podmínek. Výhrady mají i výrobci Radeon grafik. Obecně všichni výrobci herních grafik mají s používáním jejich karet pro těžbu problém ...
Samozřejmě je otázkou, jak může výrobce karty prokázat, že grafika byla používána pro těžbu. Reklamace grafik tak může být složitější, včetně možných soudních sporů, znaleckých posudků atd. Osobně si myslím, že výrobci grafik by měly dělat karty tak, aby prostě zvládaly náročný provoz 24/7. Některé tak udělané jsou a není to vždy jen otázka finální ceny. Je ale pravda, že řada výrobců prostě dělá grafické karty levněji (tedy pro sebe výhodněji), protože je obecně známo, že během svého života herní grafická karta jede z 90% v klidových stavech a jen méně než 10% v herní zátěži a trvalá zátěž obvykle nepřesahuje délku několika hodin.
Pokud tedy výrobce grafiky/prodejce jednoznačně neprokáže zákazníkovi, že používal herní grafiku pro těžbu, nemyslím si, že samotné upravení záručních podmínek bude mít pro výrobce nějaký efekt. Zajímalo by mě, jaké nástroje tak chtějí výrobci použít, aby odhalili karty využívané a zničené během těžby …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|